Cum am scris legea comertului electronic
De
la Adam Smith incoace, prin comert se intelege un schimb de bunuri in urma caruia
acestea capata o valoare. De la aparitia primelor state, comertul a fost protejat,
la inceput cu bata, mai apoi cu legea. Am ajuns in punctul in care comertul
se poate face utilizand retele de calculatoare si sisteme de comunicatii, dar
cele doua trasaturi esentiale au ramas aceleasi. Adica, in continuare, (e)Comertul
inseamna schimb de bunuri si, in continuare, trebuie protejat cu forta legii.
Daca, in ceea ce priveste dezvoltarea comertului electronic, se poate vorbi
si face mult prin implicarea fortelor pietei, partea ce tine de legislatia care
protejeaza activitatile comerciale ce utilizeaza reteaua cade exclusiv in datoria
institutiilor statelor. Nu am folosit intamplator pluralul. Este prima data
cand tehnologia permite crearea unei piete globale reale. De aceea, primul lucru
ce trebuie avut in vedere il constituie crearea unei legislatii cu un grad mare
de compatibilitate interstatala. In dezvoltarea unei legislatii pentru activitatile
prin internet, aceasta conditie tine de adaptarea legilor-cadru constituite
la nivelul unor structuri multistatale, fie ca e vorba de Organizatia Natiunilor
Unite fie de Uniunea Europeana. Sigur, aceste legi-cadru contin elementele esentiale
privind compatibilitatea si ele trebuie transpuse cat mai natural in legislatia
nationala. Al doilea factor de care trebuie tinut cont este neutralitatea tehnologica
a legii. In corpul ei nu trebuie sa apara referiri la standarde sau elemente
ce tin de o anumita tehnologie, schimbarile din domeniul tehnologic avand o
rapiditate ce ar reclama modificarea frecventa a actului normativ in cauza.
Acest fapt reprezinta o dificultate reala, mai ales pentru cineva obisnuit mai
mult cu jargonul profesional TI decat cu cel juridic. In fine, este necesar
sa tii cont de toate corelatiile ce exista intre o lege pentru comertul electronic
si restul legislatiei comerciale nationale.
Am scris aceasta lege dupa ce am initiat Legea semnaturii electronice (un fel
de mama a tuturor legilor privind activitatile in retea) si fiind constient
ca trebuie sa scriu o lege privind mijloacele digitale de plata (teribil de
dificila, tinand cont de faptul ca ea va fi parte din legislatia ce reglementeaza
sistemele de plati de interes national).
Legea semnaturii electronice are ca scop asimilarea juridica a semnaturii electronice
cu semnatura olografa. Aceasta asimilare este, in fapt, cheia ce deschide poarta
catre toate operatiunile bazate pe un document electronic in care este necesar
un plus de incredere din partea celor carora se adreseaza documentul. Semnatura
electronica are patru trasaturi esentiale: identifica in mod unic semnatarul,
este realizata cu mijloace aflate exclusiv in posesia semnatarului (pana aici
e la fel cu cea olografa), identifica in mod unic documentul si identifica orice
modificare adusa documentului ulterior semnarii sale (ceea ce o face mai puternica
decat semnatura olografa). Din punct de vedere comercial, legea prevede posibilitatea
oricui de a deveni furnizor de servicii de semnatura electronica, singura conditie
fiind acreditarea acestuia de catre institutia de reglementare in domeniu si
respectarea de catre furnizor a standardelor de criptare, a secretului criptarii
si al identitatii clientilor.
Legea comertului electronic ofera un cadru juridic pentru operatiunile de tip
B2B si B2C, reglementand (aici am considerat eu ca este cel mai bun loc) si
regimul juridic al documentului electronic si al domeniului. Pe langa stabilirea
regimului juridic al documentului electronic, legea face referiri la locul si
data transmiterii si primirii documentului, precum si la aspectele juridice
privind modul in care emitentul si destinatarul pot dovedi ca documentul a fost
transmis sau trebuia sa fie receptionat. Un aspect important al legii comertului
electronic il constituie legiferarea domeniului si conditiile in care acesta
este considerat ca fiind utilizat in operatiuni de comert electronic. Pentru
a evita utilizarea domeniilor situate pe sisteme de calcul amplasate in jurisdictii
offshore, am considerat necesara exonerarea de la plata impozitului pe profit
a persoanei juridice al carei unic obiect de activitate il constituie intretinerea
domeniilor destinate comertului electronic. In cazul in care domeniul este utilizat
pentru promovarea sau comercializarea propriilor produse, activitatile legate
de intretinerea lui nu sunt considerate activitati distincte, lucru ce va incuraja
outsourcing-ul si va permite dezvoltarea IMM-urilor specializate pe constructia
si intretinerea de situri pentru comert electronic. Legea prevede si implementarea
standardelor de securitate a schimbului de documente in retea, specificand atributiile
pe care le va avea institutia de reglementare in domeniu (aceeasi care va avea
atributii privind semnatura electronica). In legatura cu acest standard de securitate,
legea prevede obligativitatea inscriptionarii vizibile a standardului utilizat
pentru fiecare domeniu in parte, aceasta fiind, in conditiile respectarii legii,
o garantie suficienta pentru utilizarea in cunostinta de cauza a sitului respectiv
la efectuarea de plati sau transmiterea de documente. Pentru a evita orice confuzie,
legea prevede in clar imposibilitatea utilizarii unui domeniu pentru afisarea
de informatii sau efectuarea de tranzactii ce contravin legii romane.
Un alt aspect (mult discutat azi in tari in care comertul electronic are o dezvoltare
importanta) il constituie comercializarea electronica a bunurilor nemateriale
(programe de calculator sau orice fel de documente digitale cu valoare comerciala).
Consider ca ideea taxarii acestor bunuri, idee ce prinde contur in special in
tarile Uniunii Europene este cel putin hilara. Plecand de la ideea ca acolo
unde regula va fi evitarea platii acestor taxe si de la faptul ca o politie
care sa monitorizeze traficul in retea ar fi primul pas spre sfarsitul democratiei,
reprezentand o grava incalcare a drepturilor omului, am prevazut in mod expres
exonerarea de la plata taxelor a bunurilor nemateriale tranzactionate prin retea.
Probabil ca aceasta prevedere, ca si cea legata de neimpozitarea activitatilor
legate de intretinerea domeniilor dedicate comertului electronic nu vor fi pe
placul functionarilor Ministerului de Finante. Este cazul, insa, ca si acestia
sa priceapa ca acolo unde o constangere este amuzant de evitabila, ea trebuie
sa dispara.
Marea problema ramane insa constructia institutionala. In acest moment, avem
o singura institutie (ANCI) care ar trebui sa faca un lucru nefiresc, adica
sa reglementeze si sa monitorizeze. Experienta CNVM a aratat ca e mai bine sa
existe o institutie de reglementare (probabil in subordinea Parlamentului) si
una cu functii executive (in subordinea Guvernului). Legea comertului electronic
nu este construita pe aceasta structura institutionala si nici nu o poate propune.
Ea insa trebuie facuta cat mai grabnic. Pana atunci, semnatura electronica va
deschide calea utilizarii documentelor electronice opozabile in instanta, iar
legea comertului electronic posibilitatea construirii fabricii si magazinului
virtual. Nu este SF. Zece procente din populatia marilor orase ale tarii stiu,
au mijloacele si doresc sa utilizeze acest mijloc rapid, ieftin si comod. Marele
lui avantaj este dat de rularea rapida a banilor si inchiderea rapida a ciclurilor
economice. Sigur, exista si un dezavantaj major: ingrasa.
Varujan Pambuccian este membru al Parlamentului Romaniei
si initator, alaturi de deputatul Sorin Pantis,
al proiectelor de legi privind comertul electronic
si semnatura electronica.
|