Parlamentul Romaniei
Camera Deputatilor
Catre Biroul Permanent al Camerei Deputatilor
In conformitate cu articolul 73 din Constitutia Romaniei, va inaintam propunerea
legislativa privind semnatura electronica.
Initiatori,
Deputat Varujan V. Pambuccian
Deputat Sorin Pantis
Expunere de motive
O data cu dezvoltarea retelei Internet, a aparut necesitatea
autentificarii unor documente in format electronic transmise in retea. Dezvoltarea
sistemelor de plata non-cash, a comertului electronic, a telefoniei mobile si,
in general a tuturor mijloacelor de transmisie de date care necesita criptare
sau autentificare a condus la crearea unei noi situatii juridice. Aceasta a
fost rezolvata intr-o serie de state fie printr-o lege-cadru a semnaturii electronice,
fie prin legi specifice in care este reglementata semnatura electronica intr-un
anumit domeniu.
In ultimul an necesitatea crearii unei legi cadru pentru
semnatura electronica s-a impus in intregul spatiu euroatlantic. Au aparut,
astfel, recomandari ale Uniunii Europene si Organizatiei Natiunilor Unite privind
elementele constitutive ale legislatiei in domeniul semnaturii electronice.
In baza acestor recomandari propunem prezenta lege.
Proiect
Lege privind semnatura electronica
Capitolul 1 Dispozitii generale
- Semnatura electronica reprezinta o informatie in format electronic atasata
sau asociata logic unei alte informatii in format electronic in scopul autentificarii
acesteia.
- Semnatura electronica extinsa reprezinta o semnatura electronica care indeplineste
urmatoarele conditii:
- identifica in mod unic semnatarul;
- este creata cu mijloace aflate sub controlul exclusiv al semnatarului;
- identifica in mod unic documentul ce contine informatiile autentificate.
- este legata de informatiile pe care le autentifica in asa fel incat orice
modificare a acestora este detectabila;
- Semnatura electronica este asimilata numelui, respectiv denumirii si i se
aplica legea civila.
- Regimul juridic al semnaturii electronice extinse este acelasi cu cel al
semnaturii olografe. Semnatura electronica extinsa este admisa ca proba in
procedurile judiciare.
- Modalitatile tehnice de autentificare prin utilizarea semnaturii electronice
se stabilesc de catre partile implicate prin acord bilateral.
Capitolul 2 Autoritatea de reglementare in domeniul semnaturii
electronice
- Orice echipament sau serviciu legat de producerea sau utilizarea semnaturii
electronice trebuie autorizat de statul roman care, prin aceasta, garanteaza
folosirea, in deplina siguranta, pe teritoriul Romaniei, a semnaturii electronice.
- Autoritatea de reglementare in domeniul semnaturii electronice, denumita
in continuare autoritate, este Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica.
- Atributiile Autoritatii sunt:
- stabileste standardele nationale ce garanteaza utilizarea sigura a semnaturii
electronice;
- verifica aplicarea standardelor proprii si sesizeaza organele in drept
ori de cate ori constata o incalcare a standardelor;
- asigura compatibilitatea continua a standardelor nationale cu cele internationale;
- autorizeaza echipamentele si serviciile in domeniu, precum si furnizorii
acesteia, conditiile unei piete concurentiale.
Capitolul 3 Obligatiile furnizorilor de echipamente si servicii
- Furnizorii de echipamente si servicii in domeniul semnaturii electronice,
denumiti in continuare furnizori, au obligatia sa faca publice toate datele
privind standardul national sub incidenta caruia intra produsul sau serviciul
furnizat, precum si perioada de timp pentru care produsul sau serviciul garanteaza
respectarea standardului, acolo unde este cazul.
- Furnizorii au obligatia sa se asigure ca utilizatorii legali ai produselor
sau serviciilor pe care le furnizeaza cunosc standardul sub incidenta caruia
intra produsul sau serviciul furnizat. In acest caz, orice utilizare ce excede
standardul national sub incidenta caruia intra produsul sau serviciul furnizat
nu cade in responsabilitatea furnizorului.
- Preluarea datelor persoanelor fizice sau juridice in scopul producerii sau
utilizarii semnaturii electronice se face numai direct sau pe baza unui consimtamant
explicit. Utilizarea acestor date in alt scop decat cel al producerii sau
utilizarii semnaturii electronice nu se poate face decat cu consimtamantul
explicit al subiectului.
- Orice modificare adusa unui echipament sau serviciu trebuie notificata Autoritatii.
Utilizarea acesteia se va face dupa obtinerea autorizatiei in conditiile art.
7 litera d.
- Furnizorii au obligatia pastrarii secretului in ceea ce priveste metodele
de producere a semnaturii electronice. In cazul in care este constatata pierderea
acestui secret, furnizorul este obligat sa ia toate masurile necesare pentru
utilizarea sigura a echipamentului sau serviciului in cauza si sa notifice
Autoritatea in legatura cu masurile luate.
- Furnizorul sau Autoritatea pot bloca utilizarea unui serviciu legat de semnatura
electronica, pe o perioada determinata si in urma notificarii utilizatorilor,
in orice situatie de forta majora. Autoritatea va stabili, in termen de 30
de zile de la data evenimentului, daca si in ce conditii vor fi despagubiti
utilizatorii.
Capitolul 4 Sanctiuni
- Furnizorilor care nu respecta prevederile articolelor 8-12 li se retrage
autorizatia, iar persoanele fizice sau juridice proprietare a furnizorilor
respectivi isi pierd dreptul de a activa in domeniul furnizarii de produse
sau servicii din sfera semnaturii electronice.
- Orice persoana fizica ce se face vinovata de incalcarea articolului 10 este
pedepsita cu privare de libertate cuprinsa intre 3 luni si 5 ani. Orice persoana
fizica ce se face vinovata de incalcarea articolului 12 este pedepsita cu
privare de privare de libertate cuprinsa intre 3 si 25 ani.
- Activitatea intentionata de decodare in domeniul semnaturii electronice,
fara consimtamantul explicit al utilizatorului, se pedepseste cu privare de
libertate cuprinsa intre 1 si 15 ani.
|