Parlamentul Romaniei
Camera Deputatilor
P.l. nr.277/7.6.2000
Catre Biroul Permanent al Camerei Deputatilor
In conformitate cu articolul 73 din Constitutia Romaniei, va inaintez propunerea
legislativa privind comertul electronic.
Initiator,
Deputat Varujan V. Pambuccian
Expunere de motive
Comertul electronic reprezinta o realitate nelegiferata pana in prezent in
Romania. El presupune utilizarea retelelor de calculatoare in scopul realizarii
de acte si fapte de comert. Principalele doua tipuri de operatiuni efectuate
in comertul electronic sunt business to business (exemplul cel mai simplu
fiind fabrica virtuala) sau business to consumer (exemplul cel mai simplu
fiind magazinul virtual). In primul caz, este necesara, in primul rand, legiferarea
regimului documentelor comerciale cu valoare contractuala, in timp ce in al
doilea caz trebuie legiferate, cu precadere, elementele necesare functionarii
magazinului virtual.
Comertul electronic se bazeaza pe semnatura electronica
si pe acceptarea unor standarde privind securitatea transmisiei si stocarii
de date. In prezentul proiect de lege ne referim doar la al doilea aspect, primul
facand obiectul unei legi distincte.
Un element important in comertul electronic, il reprezinta
domeniul, adica acea regiune care contine paginile de web prin intermediul carora
se realizeaza transferul de informatii ce face obiectului unui act sau fapta
de comert. Proiectul de lege acorda mari facilitati fiscale proprietarilor de
domenii romanesti, in scopul stimularii comertului electronic prin intermediul
acestora. Un corolar al acestui mecanism, il constituie faptul ca acordarea
unor asemenea avantaje va dezvolta rapid si reteaua INTERNET in Romania.
Acest proiect de lege a fost intocmit in conformitate cu Directiva
UNCITRAL privind comertul electronic, adoptata de Organizatia Natiunilor Unite
prin Rezolutia 51/162 din 16 decembrie 1996 cu modificarile adoptate in anul
1998 si cu Directiva 98/0191 din 13.05.1998 a Uniunii Europene privind semnatura
electronica.
Proiect
Legea comertului electronic
- Dispozitii generale
- Prezenta lege se aplica oricarui tip de informatie prezentata sub forma
unui mesaj electronic folosit in activitati comerciale cu exceptia instrumentelor
de plata, titlurilor de valoare si actelor autentice.
- Comertul electronic reprezinta orice act sau fapta de comert realizata
prin intermediul unei retele informatice.
- Autoritatea de reglementare in domeniul comertului electronic este Agentia
Nationala pentru Comunicatii si Informatica, denumita, in continuare, Agentia.
- Definitii
- In intelesul prezentei legi:
- schimbul electronic de date, reprezinta un transfer electronic de informatie
de la un sistem de calcul la altul utilizand un standard convenit pentru
a structura si transmite informatia;
- sistemul informatic este un sistem utilizat pentru generarea, trimiterea,
primirea, stocarea sau orice alta procesare similara a mesajului electronic;
- sistemul informatic autorizat este un sistem informatic ce corespunde
unui standard de securitate privind schimbul electronic de date si stocarea
de date, autorizat, in acest sens, de catre Agentie;
- reteaua reprezinta un grup de sisteme informatice intre care poate avea
loc un schimb electronic de date;
- un server este un sistem informatic localizabil fizic aflat in proprietatea
unei persoane juridice sau fizice sau a unui grup de persoane juridice sau
fizice, parte dintr-o retea;
- mesajul electronic este orice informatie generata, trimisa, receptionata
sau stocata prin mijloace electronice, optice sau prin altele similare,
incluzand, dar nelimitandu-se la, schimbul electronic de date, posta electronica,
telegrama, telex sau fax;
- emitentul unui mesaj electronic este o persoana care sau in numele careia
a fost trimis sau generat mesajul electronic, excluzand persoana care actioneaza
ca intermediar in legatura cu mesajul respectiv;
- destinatarul unui mesaj electronic este o persoana vizata de catre emitentul
unui mesaj electronic in vederea primirii respectivului mesaj, excluzand
persoana care actioneaza ca intermediar in legatura cu mesajul respectiv;
- intermediarul reprezinta o persoana care, in numele unei alte persoane,
trimite, primeste sau stocheaza un mesaj electronic, sau asigura alte servicii
privind acel mesaj electronic.
- Domeniul reprezinta o zona dintr-un server, detinuta de o persoana juridica
sau fizica sau de un grup de persoane juridice sau fizice in scopul stocarii
si/sau al transferului de informatie.
- Domeniul este identificabil in mod unic atat prin identificatorul sau
intr-o retea cat si prin server-ul din care face parte. Proprietarii unui
domeniu utilizat in operatiuni de comert electronic trebuie sa fie nominalizati.
- Regimul juridic al mesajului electronic
- Informatia utilizata sub forma de mesaj electronic este considerata valabila
si produce efecte juridice in conditiile legii.
- Informatia poate fi continuta integral, partial sau numai ca referinta
intr-un mesaj electronic.
Informatia continuta partial sau la care se face referire
intr-un mesaj electronic este parte integranta din mesajul electronic respectiv
si produce efectele prevazute in acesta, indiferent daca informatia in integralitatea
ei reprezinta un inscris sau un alt mesaj electronic.
- Acolo unde legea prevede ca un act sau o operatiune sa fie consemnate
in forma scrisa, aceasta cerinta este indeplinita de mesajul electronic
daca informatia continuta in acesta poate fi accesata si folosita ulterior
ca referinta.
- Acolo unde legea impune existenta semnaturii unei persoane, aceasta cerinta
este indeplinita in cazul unui mesaj electronic daca este utilizata semnatura
electronica extinsa.
- Acolo unde legea impune ca informatia sa fie prezentata sau pastrata in
forma sa originala, aceasta cerinta este indeplinita de un mesaj electronic
daca:
- exista garantia integritatii informatiei, asigurata de unul dintre standardele
nationale, din momentul cand a fost pentru prima data generata in forma
finala de mesaj electronic;
- mesajul este semnat utilizand semnatura electronica extinsa;
- informatia poate fi imediat furnizata si prezentata la cerere.
- Prevederile art. 8 - 10 se aplica in situatiile in care cerintele legii
sunt prevazute atat pentru incheierea valabila a actului juridic cat si
pentru probarea elementului la care se refera sau a intregului act.
- Mesajele electronice pot fi folosite ca mijloace de proba in orice procedura
judiciara, avand forta probanta egala cu cea a inscrisurilor in forma materiala,
in conditiile legii.
- Pentru a fi admis ca mijloc de proba intr-o procedura judiciara in conditiile
art. 12, mesajul electronic trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele
conditii:
- a fost generat, stocat si comunicat conform standardelor in vigoare la
data efectuarii operatiunii respective;
- sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 10;
- emitentul a putut fi identificat, in cazul in care nu a fost utilizata
semnatura electronica sau semnatura electronica extinsa.
Mesajului electronic care nu indeplineste conditiile
prevazute la punctul a) i se aplica regimul juridic al inceputului de
dovada scrisa, in conditiile legii.
- In cazul in care legea cere ca unele documente, inregistrari sau informatii
sa fie pastrate, aceasta cerere este indeplinita prin retinerea mesajelor
electronice, in masura in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- informatia continuta in acel mesaje este accesibila si poate fi folosita
ca referinta ulterioara;
- mesajul electronic este retinut in formatul in care a fost generat, trimis
si primit, sau in formatul care prezinta cel mai bine informatia generata,
trimisa sau primita;
- mesajul electronic este semnat de emitent cu semnatura electronica extinsa
ce va contine, in plus, elementele necesare identificarii originii, datei
si orei la care a fost trimis;
- mesajul electronic este semnat de destinatar cu semnatura electronica
extinsa ce va contine, in plus, elementele necesare identificarii destinatiei,
datei si orei la care a fost trimis;
- mesajul electronic este semnat, daca este cazul, de fiecare intermediar
cu semnatura electronica extinsa ce va contine, in plus, elementele necesare
identificarii destinatiei, datei si orei la care a fost primit si transmis.
- Obligativitatea de a retine documente, inregistrari sau informatie in
conformitate cu prevederile art. 12, nu se aplica informatiei care are ca
unic scop sa permita trimiterea sau primirea unui mesaj electronic.
- Comunicarea mesajelor electronice
- Daca legea nu a prevazut sau partile nu au convenit altfel, orice act
sau operatiune legata de formarea si executarea obligatiilor comerciale
poate fi realizata cu ajutorul mesajelor electronice in conditiile prevazute
in capitolul II din prezenta lege.
- Un mesaj electronic este al emitentului daca a fost semnat de catre emitent
utilizand semnatura electronica extinsa.
- Un mesaj electronic este considerat al emitentului daca a fost trimis:
- de catre o persoana care este autorizata de catre emitent sa actioneze
in numele sau si care semneaza cu propria semnatura electronica extinsa,
sau;
- de un sistem informatic autorizat, programat de emitent sau de un imputernicit
al acestuia, sa functioneze in mod automat si care semneaza cu semnatura
electronica extinsa a emitentului.
- Destinatarul va considera ca un mesaj electronic a fost trimis de emitent,
daca destinatarul aplica o procedura stabilita anterior de comun acord cu
emitentul, pentru a constata ca mesajul electronic provine de la emitent.
- Articolul 19 nu se aplica daca destinatarul a fost instiintat de emitent
ca mesajul electronic nu ii apartine si destinatarul nu a intreprins un
act de executare in temeiul acelui mesaj.
- In situatiile prevazute la art. 17 - 19 destinatarul e indreptatit sa
considere mesajul electronic primit ca fiind mesajul electronic trimis de
emitent si sa actioneze in baza acestuia.
Destinatarul actioneaza pe riscul propriu daca a stiut
sau ar fi trebuit sa stie, prin folosirea diligentelor specifice activitatii
comerciale sau prin folosirea procedurilor convenite ca schimbul electronic
de date a fost afectat de vicii.
- Destinatarul va lua in considerare fiecare mesaj electronic primit ca
un mesaj separat si va actiona in consecinta, cu exceptia cazului in care
un mesaj electronic este un duplicat si destinatarul stia sau ar fi trebuit
sa stie ca mesajul era un duplicat.
- Daca emitentul nu a stabilit cu destinatarul sub ce forma sa fie instiintat
de primirea mesajului electronic, instiintarea se poate face prin:
- orice tip de comunicare din partea destinatarului;
- orice actiune a destinatarului, care sa indice emitentului ca mesajul
electronic a fost primit.
- Daca emitentul cere confirmare de primire a mesajului electronic de catre
destinatar, se considera ca acesta nu a fost trimis, pana in momentul in
care instiintarea este facuta.
- Daca emitentul nu a cerut confirmare de primire a mesajului electronic
de catre destinatar, si instiintarea nu a fost primita intr-o perioada de
timp mentionata sau convenita de comun acord, emitentul:
- poate sa aduca la cunostinta destinatarului ca nu a primit instiintarea
de primire a mesajului electronic si sa specifice o perioada de timp in
care trebuie sa primeasca aceasta instiintare;
- daca instiintarea nu este primita in perioada de timp mentionata la litera
a), poate, dupa ce ii aduce la cunostinta destinatarului, sa considere ca
mesajul electronic nu a fost trimis, sau sa-si exercite orice alt tip de
drepturi pe care le are.
- Cand emitentul primeste instiintarea de primire de la destinatar, se presupune
ca mesajul electronic trimis de emitent a fost primit de destinatar. Aceasta
prezumtie nu se aplica si asupra identitatii dintre mesajul electronic trimis
de emitent si mesajul primit de destinatar.
- Daca instiintarea primita mentioneaza ca mesajul indeplineste conditiile
tehnice convenite de comun acord sau standard, se presupune ca acele conditii
au fost indeplinite.
- Daca nu s-a convenit altfel de catre emitent si destinatar, trimiterea
unui mesaj electronic are loc in momentul in care intra intr-un sistem informatic
care nu se afla sub controlul emitentului sau a persoanei care a trimis
mesajul electronic ca imputernicit al emitentului.
- Daca nu s-a convenit altfel de catre emitent si destinatar, momentul primirii
unui mesaj electronic se stabileste dupa cum urmeaza:
- daca destinatarul a creat un sistem informatic cu scopul de a primi mesaje
electronice, primirea lor se realizeaza in felul urmator:
1. cand mesajul electronic ajunge in sistemul informatic mentionat la litera
a);
2. daca mesajul electronic ajunge intr-un sistem informatic al destinatarului,
altul decat cel mentionat la litera a), in momentul cand mesajul electronic
este preluat de destinatar;
- daca destinatarul nu are un sistem informatic creat pentru primirea mesajelor
electronice, primirea se realizeaza in momentul cand mesajul electronic
ajunge intr-un sistem electronic al destinatarului.
- Prevederile articolului 29 se aplica fara sa se tina cont de faptul ca
sistemul informatic se afla intr-un alt loc decat cel unde se presupune
ca mesajul electronic este primit.
- Daca nu s-a convenit altfel de catre emitent si destinatar, mesajul electronic
se presupune ca este trimis de la sediul emitentului si se presupune ca
este primit la sediul destinatarului. In acest sens:
- daca emitentul sau destinatarul au mai multe sedii, locul primirii mesajului
este considerat cel care este cel mai relevant pentru tranzactia in cauza,
sau daca nu este vorba de o tranzactie, se ia in considerare sediul principal;
- daca emitentul sau destinatarul nu au sediu, atunci acesta este inlocuit
cu domiciliul sau resedinta persoanei in cauza.
- Utilizarea domeniului in operatiuni de comert electronic
- Un domeniu este utilizat in operatiuni de comert electronic daca:
- permite stocarea unui mesaj semnat cu semnatura electronica extinsa;
- permite achizitionarea sau transferul de bunuri pentru care se efectueaza
o plata sau intermediaza o activitate aducatoare de profit proprietarului
domeniului sau unui tert;
- Proprietarul unui domeniu utilizat in operatiuni de comert electronic
are urmatoarele obligatii:
- sa specifice, in momentul inregistrarii domeniului, proprietarului server-ului,
daca acesta este o persoana diferita, faptul ca domeniul sau are ca obiect
comertul electronic;
- sa notifice, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii domeniului,
organele fiscale asupra faptului ca domeniul sau are ca obiect comertul
electronic;
- sa specifice in mod vizibil standardul de securitate sub incidenta caruia
intra operatiunile ce se deruleaza prin intermediul domeniului sau si daca
este autorizat in legatura cu standardul declarat;
- sa nu mijloceasca tranzactii sau sa gazduiasca informatii ce vin in contradictie
cu legislatia in vigoare;
- Persoana juridica al carei unic obiect de activitate este intretinerea
de domenii destinate comertului electronic este scutita de plata impozitului
pe profit.
- Activitatea legata de promovarea sau comercializarea propriilor produse
sau servicii prin intermediul propriului domeniu nu este considerata activitate
comerciala distincta.
- Comercializarea electronica a produselor nemateriale (programe de calculator
si orice alt fel de documente digitale) este scutita de plata oricaror taxe
si impozite.
- Atributiile Agentiei
- In scopul protectiei operatiunilor de comert electronic, Agentia:
- elaboreaza sau adopta reglementari si standarde privind securitatea schimbului
electronic de date;
- realizeaza acorduri de recunoastere bi sau multilaterala de standarde
cu organisme similare din alte state;
- verifica si autorizeaza, la cerere, proprietarii de domenii, pentru fiecare
domeniu in parte, pentru standardul privind securitatea schimbului electronic
de date;
- verifica veridicitatea referintelor la existenta unei autorizatii emise
de Agentie;
- notifica persoanele autorizate ori de cate ori este elaborat un nou standard
sau este realizat un nou acord de recunoastere bi sau multilaterala de standarde.
- Autorizarea este emisa in scris si sub forma unui document electronic
semnat cu semnatura electronica extinsa a Agentiei si contine:
- elementele de identificare ale domeniului;
- elementele de identificare ale proprietarului domeniului;
- standardul de securitate a schimbului electronic de date sub incidenta
caruia intra domeniul.
- In cazul in care, Agentia constata ca un domeniu nu mai satisface cerintele
unui standard, retrage autorizatia corespunzatoare standardului.
- Proprietarul domeniului este obligat sa indice la nivelul acestuia, in
mod vizibil, in termen de 12 ore de la modificarea de standard survenita,
noua situatie.
- Incalcarea art. 41 sau declararea, la nivelul domeniului a unei autorizari
inexistente urmeaza regimul falsului si uzului de fals.
|