Posibil
traseu turistic
autor: Nita Delia
Traseul
propus începe din estul străzii 9 Mai, una din primele străzi ale vechiului
burg și totodată punctul în care se intersectează cele două vechi drumuri
comerciale romane, cel alutan și cel illyric.
Este locul din care
orașul se dezvoltă treptat de-a lungul a aproximativ patru secole în
care își stabilește în mare, forma lui.
Strada 9 Mai (Elisabethgasse)
își ia numele de la presupusa capelă care s-ar fi aflat în secolul al
XIII-lea la intersecția străzilor 9 Mai și Constituției unde acei "hospites
flandrenses" (oaspeți din Flandra) au construit primele case.
Cu puțină imaginație,
ne putem închipui cum s-a dezvoltat "villa Hermanni". Și anume meseriașii
sași au construit casele după tradiția germană, începând cu colțul străzii
9 Mai și continuând cu Strada Nouă, Strada Brutarilor, a Olarilor, Strada
Zidului și cu toate celelalte capilare, până când s-a profilat Orașul
de Jos, tipic medieval. Chiar dacă astăzi forma caselor nu s-a păstrat
în totalitate pentru că nu a putut rezista năvălirilor tătare și incendiilor
devastatoare, mai simțim încă izul medieval al străzilor înguste, al
curților comunicante, al pavajelor de piatră cu nelipsita rigolă.
Părăsind strada 9 Mai
și intrând pe una din acele multe ramificații, Strada Brutarilor, parcă
vedem și astăzi femeile cu corfe în mână, ducând aluatul dospit la brutar.
Strada Olarilor, în
prelungirea Străzii Brutarilor, constituie un element de legătură cu
Strada Pielarilor care își păstrează numele până în zilele noastre,
nume dat de breasla pielarilor. Pielarii își aveau atelierele aici,
și își duceau marfa spre vânzare marțea și vinerea în Piața Mică.
Un obiectiv demn de
luat în seamă îl constituie imobilul cu numărul 22, care se află pe
Strada Pielarilor colț cu Strada Ocnei, casă datată din secolul al XIV-lea.
Mult mai pitorească
pare să fi fost Strada Vopsitorilor (în prelungirea Străzii Pielarilor)
până în anul 1950 când a fost astupat pârâul ce străbătea această stradă.
Acest pârâiaș era de fapt o ramificație a râului Cibin ce alimenta atelierele
meseriașilor cu atât de necesara apă.
Nu este singura stradă
ce era străbătută de apă ci existau aproape pe fiecare din aceste străzi,
mici pârâiașe ce aveau funcția de a înghiți praful și de a menține aerul
curat.
Lângă fosta vopsitorie,
imobil zugrăvit odinioară într-un splendid roșu, se află un strâmt pasaj
spre Strada Zidului, iar câțiva pași de la acest pasaj, ne duc în fața
turnului ce leagă străzile Zidului și Pulberăriei. Este Turnul Pielarilor,
unul dintre ultimii veterani ai prestigioasei fortificații a "orașului
roșu".
Odată cu înființarea
centurii a patra la 1457, se construiește din cărămidă arsă Turnul Pielarilor
care ia foc în mai multe rânduri din cauza depozitării pulberii. În
legătură cu reconstituirea turnului au existat dispute între municipalitate
și breasla pielarilor cu referire la fondurile de reconstrucție, dar
până în final ele au fost clarificate iar noi putem admira și astăzi
acest turn, alături de un alt turn, aflat în apropierea acestuia Turnul
Pulberăriei.
Vis-à-vis de Turnul
Pielarilor, se deschide fosta stradã Maria (Rimski-Korsakov) și
cu prelungirea ei, oarecum deviată, Strada Victor Tordoșanu, care constituie
un element de legătură cu Strada Turnului, o altă arteră principală
a vechiului burg.
Strada Valea Mare,
constituia până în secolul al XVI-lea o parcelă, sau mai bine zis o
zonă verde, neconstruită în care se desfășura târgul de vite iar din
secolul XVII acesta este reamplasat la Poarta Cisnădiei "după voința
breslei măcelarilor". De aici rezultă fostul nume al străzii Victor
Tordoșanu, și anume Kalbergasse (Strada Vițeilor) căci aici se țineau
odinioară târgurile de vite.
Până în prezent putem
vedea și totodată admira ciudatele anexe sau dispozitive de tragere
a mărfurilor pe această stradă.
În mai multe rânduri
Sibiul a fost afectat de molime și incendii. Acestea din urmă, devastatoare,
au fost oarecum pregnante pentru arhitectura vechiului burg, căci dacă
luăm în considerare cele peste 500 de case arse în secolul al XVI-lea,
ne putem da lesne seama că materialele de construcție inflamatorii,
au fost înlocuite cu piatră, cărămidă, mortar și țiglă. În special Orașul
de Jos unde odinioară locuia plebea, a fost devastat de incendii.
De aici a rezultat
un unic și divers peisaj de acoperișuri pe care orice turist îl observă
stând undeva în Orașul de Sus. Sunt acoperișuri construite în stil gotic
și baroc. Ele vrăjesc prin diversitatea lor până astăzi ochiul privitorului.
Bineînțeles că din
structura lor nu lipsesc acei ochi care-l privesc continuu și de secole
de-a rândul pe trecător.
Ajungând în periplul
nostru pe Strada Turnului, poposim și în Târgul Vinului aflat la intersecția
Străzii Vinului cu Strada Turnului. Aici aduceau sibienii vitele lor
să pască, în timpul asediilor. Numele îi vine de la vița de vie plantată
la fiecare dintre casele acestei mici piețe.
Este fascinant să privești
acoperișurile ce răsar în fața ochilor, deasupra lor ridicându-se falnic,
Biserica Evanghelică. Nici un arhitect nu ar fi putut crea intenționat
un asemenea peisaj pictural cum s-a născut, oarecum nevoit, în acest
burg. Cu siguranță, ochiul fiecărui trecător este atras de roșul cărămizilor,
acoperit cu verdele mușchilor, de străzile pavate cu piatră, ce șiroiesc
de-a lungul caselor și de însăși multitudinea culorilor ce impregnează
fațadele fiecăreia dintre aceste case.
Fiind un oraș tipic
medieval, Sibiul se desfășoară pe două planuri, există o diferență de
aproape 20 m și legătura dintre ele este realizată prin intermediul
mai multor pasaje.
Una dintre cele mai
reprezentative căi de acces spre centru este Scara turnului, care pătrunde
în Piața Huet. Acel turn pe care îl admirăm și astăzi, făcea parte din
centura de fortificații a Sibiului, iar ulterior, a fost modificat,
iar astăzi, când ne aflăm sub el, se deschide în fața ochilor o perspectivă
ce include întreg Orașul de Jos.
Odată ajunși în Piața
Huet, putem admira cele câteva case în stil gotic și baroc, ce înconjoară
Biserica Evanghelică. Demn de menționat este faptul că, în curtea bisericii,
se află școala Brukenthal ridicată în 1781 pe locul primei școli din
Sibiu datată la 1380.
Suprafața Pieței Huet
a fost determinată de zidurile primei incinte de fortificații. Urme
ale acestor ziduri mai sunt vizibile în pivnițele caselor dintre această
piață și Piața Mică. În afară de fortificații, în Piața Huet mai existau
la sfârșitul Evului Mediu și trei capele și un Turn al Preoților, care
au fost însă demolate sau înglobate altor construcții în secolul trecut.
În centrul acestei
piețe se găsește cea mai importantă construcție gotică a Sibiului, Catedrala
Evanghelică.
Catedrala
Evanghelică. La baza acestei monumentale
catedrale stătea o basilică gotică ce purta hramul Sfintei Maria. În
1371 basilica era construită din transept, sacristie, navă principală,
nave laterale(având lățimea jumătate din cea a navei principale), și
un turn ridicat doar până la înălțimea etajelor inferioare.
În 1424 au fost înălțați
pereții navei centrale și au fost lățite navele laterale. Au apărut
bolți în cruce pe ogive.
În 1448 construcția
s-a amplificat adăugându-se ferula. În 1494 a fost terminată construcția
turnului, supraînălțat cu 2 etaje. Este împodobit cu 4 turnulețe, și
are 74m înălțime fiind socotit al doilea din Transilvania după cel din
Bistrița. Pentru a ajunge la foișor trebuie urcate 480 de trepte. Datorită
înălțimii sale, a fost folosit pentru veghe.
Lucrările au fost încheiate
în 1520 când a fost ridicat turnulețul cu scară spiralată de pe fațada
sudică.
În 1457 este construit
portalul sudic iar în 1509 cel nordic, deosebit de interesante din punct
de vedere arhitectural. În partea nord-estică, deasupra cadrului cu
baghete încrucișate al ușii de intrare în sacristie, se află un detaliu
al unei uși în stilul Renașterii.
În interiorul catedralei,
reține atenția fresca "Răstignirea" executată de pictorul Johanes von
Rosenaw în 1445, cea mai de seamă pictură renascentistă din Sibiu.
Catedrala deține una
dintre cele mai frumoase criselnițe de bronz, decorată cu inscripții,
gotice și 228 de plachete în relief. Se spune că a fost turnată în anul
1438 de către meșterul Leonhardus, din bronzul tunurilor turcești capturate
de sibieni în 1437.
În 1672, a fost realizată
orga de către J. West și mai apoi pictată de către Paul Demosch și Jeremias
Stranovius.
În pereții ferulei
se găsesc pietrele funerare ale personalităților de vază ale orașului
constituind un ansamblu unic ca și valoare în țară, majoritatea datorate
unor sculptori de mare valoare: Elias Nicolai și Sigismund Moss. În
anul 1796 se interzic înhumările în interiorul bisericii, făcându-se
mai apoi o singură excepție în anul 1803 odată cu moartea baronului
Samuel von Brukenthal.
*
Între Piața Huet și
restul orașului superior, exista mai multe legături realizate în mod
diferit, și anume: prima, o străduță ce duce pe la C.E.C. și Biserica
Catolică în Piața Mare o a doua realizată printr-un gang unde inițial
își avea locul breasla pantofarilor, ce duce în Piața Mică și o a treia
cale ce duce spre podul din Piața Mică.
Legendarul pod "al minciunilor"
(Lugenbrucke) își trage numele de la unul dintre predicatorii morali
ai sașilor. Atunci când veneau precupețele la piață și se odihneau pe
băncile postate în fața măcelăriilor își depănau tot felul de amintiri
și bârfe. Acest predicator a privit cu ochi critic acest lucru și i-a
dat acest nume locului unde se așezau precupețele.
Piața Mică încadrează
cea de-a doua centură de fortificații. În partea nord-vestică se află
un turn de apărare și un turn ce lega Orașul de Jos de Orașul de Sus,
cât și o serie de case ce se întindeau până în apropiere de Turnul Sfatului.
Toate acestea au fost demolate și în 1859 s-a construit peste actuala
Stradă Ocnei primul pod de fontă din țară, pentru a ușura accesul carosabil.
Acest pod este chiar Podul Minciunilor ce a primit numele locului în
care fusese construit.
În secolul al XVIII-lea,
aspectul pieței a fost din nou modificat prin apariția bisericii iezuite
și a casei parohiale pe locul în care se afla casa breslei croitorilor
iar la sfârșitul secolului al XIX-lea este demolată capela Sfântul Iacob
și Turnul Preoților ce se aflau în partea sud-vestică.
Această capelă, datând
probabil de la sfârșitul secolului al XII-lea aflată mai mult în Piața
Huet, a fost dărâmată prin secolul al XV-lea și reclădită în 1592 a
fost transformată în bibliotecă.
În a doua jumătate
a secolului al XIX-lea este predată școlii și folosită ca sală de clasă
iar în 1898 este dărâmată.
În secolul al XV-lea
au fost ridicate casele cu loggii, în locul unor case de lemn, sau pe
zidurile centurii de fortificație în stil gotic și mai apoi s-au adăugat
elementele stilului renascentist.
Actuala casă a artelor
(Piața Mică Nr.21) a fost încă din 1370 o hală a măcelarilor. Inițial
existau sub arcade tarabe cu deschidere spre piață, iar etajul superior
era folosit ca depozit.
Mai târziu, în secolul
al XVIII-lea, a fost eliberat acest etaj și la 1765 a fost închiriat
unei trupe de comedianți.
Pe fațadă putem vedea
stema Sibiului și anul renovării clădirii 1789.
Cele două săbii încrucișate
din stema Sibiului, reprezintă cele două capete ale Pământului locuit
de sași, dat de către regele Ungariei, reprezentat de coroană, iar cele
trei frunze de nuferi, reprezintă bogăția Sibiului în ape.
Casele din piața Mică
(denumită în cele mai vechi documente Circulus Parvus) aparțineau diferitelor
bresle ce-și expuneau și vindeau mărfurile la parter, iar etajele superioare
erau folosite ca și depozite. Existau înainte legături prin arcade,
de la casă la casă, astfel încât în zilele ploioase puteai străbate
piața "la picior uscat".
Într-un statut de la
1587 s-a prevăzut zidirea arcadelor, în secolul al XIX-lea, lăsând la
aprecierea proprietarilor străpungerea lor pentru a construi vitrine
sau intrări, iar la restaurarea din anii 70 ai secolului XX au fost
descoperite integral.
Piața Mare, sau Marele
Ring, a fost loc pentru târguri și iarmaroace, reuniuni publice, festivități
(ale instalării comeșilor, etc
) judecăți și numeroase execuții prin
decapitări, spânzurări și arderi pe rug. Execuțiile au fost mutate din
1771 în Piața Mică sau Micul Ring, deoarece în anul 1734 după revenirea
oficială a catolicismului în Sibiu, a fost ridicată statuia Sfântului
Nepomuk și plasată aici iar execuțiile în acest loc ar fi fost un act
de impietate.
Casele din Piața Mare,
aparțineau familiilor de nobili conducători ai Sibiului.
Astfel, casa din Piața
Mare sau Piața Revoluției nr.8 a aparținut un timp primarului Georg
Hecht. La început în secolul XV, aici își avea sediul oficiul monetar,
apoi a constituit sediul "Universității săsești" și în final a intrat
în posesia lui Georg Hecht. Aici fost oficiat primul serviciu religios
protestant, Hecht și urmașul său fiind unii din conducătorii luptei
și rezistenței împotriva bisericii catolice, în deceniile ce au precedat
Reforma.
Casa este o construcție
ce îmbină elemente gotice cu elemente renascentiste.
Casa cu numărul 10
denumită casa Haller după numele lui Petrus Haller în familia căruia
a rămas 350 de ani, ne întâmpină cu un portal executat în stil renascentist.
Deasupra arcului portalului se vede stema aceluiași Petrus Haller. În
curte, acea clădire mai înaltă decât restul, era în trecut o capelă
ale cărei pereți interiori fuseseră odinioară pictați în frescă, astăzi
pictura fiind greu sesizabilă.
Inițial, construită
de comitetele sașilor Thomas Altemberger, în stil gotic, a trecut în
anul 1537 în posesia judecătorului și comitelui Petrus Haller ce transformat
mare parte din elementele gotice, rezultând o casă în mare parte în
stil renascentist.
Reține atenția și casa
de la nr.7 ce aparținuse comitelui Valentin Frank von Frankestein în
care acesta adunase o importantă colecție de tablouri.
Rețin atenția și casele
cu nr.12 cu portalul de piatră simplu, cea cu nr.16 cu portalul tot
de piatră, al cărei interior era pictat odinioară cu scene din războiul
troian, cât și casa cu nr.5 (casa albastră) unde au fost date pentru
un timp (1768-1783) reprezentații teatrale.
Palatul Brukenthal (Piața
Mare nr.14) a fost construit între anii 1781-1785, în stilul barocului
târziu de către baronul Samuel von Brukenthal. Aceasta este cea mai
importantă construcție civilă a secolului al XVIII-lea devenită muzeu
și deschisă publicului în 1817 conform dispozițiilor testamentare ale
baronului. Este cel mai vechi muzeu al României, unul dintre cele mai
importante cât și unul dintre cele mai vechi muzee ale Europei. Clădirea
găzduiește Galeriile de Artă și Biblioteca. Portalul din piatră masivă
prevăzut cu două coloane sprijină două vaze de piatră ornamentate cu
ghirlande specifice epocii și este împodobit, deasupra intrării, cu
stema lui Samuel von Brukenthal sculptată în piatră și aurită. Trecerea
din curtea festivă în cea de-a doua se făcea pe sub bolțile de sub tractul
transversal, ale căror deschideri sunt flancate de doi atlanți sculptați
în piatră. Se întâlnesc și aici ca și la coloanele portalului din față,
două vase de piatră, înfrumusețate cu sculpturi reprezentând scene mitologice.
Cele două portaluri
sunt caracteristice barocului târziu ajuns aici prin filiera austriacă.
Mergând înainte, pe
lângă palatul Brukenthal, vom ajunge pe strada Mitropoliei, unde la
numărul 2, vom găsi clădirea cunoscută nouă astăzi sub numele "Primăria
Veche"
Această clădire a fost
construită între anii 1475-1485, într-o etapă inițială, de către primarul
Sibiului Thomas Altenberger. În colțul de S-V se află un turn-locuință
a cărui ușă de acces este prevăzută cu un cadru de piatră în stil gotic
pe al cărei arc în acoladă se observă blazonul lui Thomas Altemberger
(un urs) și al soției sale Afra de Salsburg (un braț lovind cu sabia).
Înspre gradină, clădirea prezenta două loggi ale căror bolți se uneau
deasupra unor stâlpi octogonali. Ca majoritatea clădirilor vechi sibiene
și acest complex de clădiri, reprezentând unul dintre cele mai importante
ansambluri de arhitectură civilă gotică din Transilvania, datorită unor
transformări ulterioare prezintă și unele elemente ale Renașterii.
După moartea lui Altemberger,
casa a ajuns în proprietatea primarului Nicolaus Prol, apoi în 1501
în cea a primarului Johannes Lulay și mai apoi a aparținut lui Marcus
Pempfflinger. Urmașii acestuia au vândut-o municipalității prin licitație
în 1545 și de atunci până în 1945 a fost sediul primăriei orașului .
Astăzi, găsim aici
Muzeul de Istorie din cadrul Muzeului Național Brukenthal.
Mergând mai departe
pe Strada Mitropoliei, vom ajunge la Biserica reformată datată de inscripția
de pe frontul portalului 1786. Este construită în stil baroc, caracteristic
epocii, dar interiorul este foarte modest, datorită austerității cultului
reformat.
Mai departe pe strada
Mitropoliei, este imposibil să nu remarcăm casa cu cariatide ce aparține
barocului târziu, neatingând însă nivelul celorlalte lucrări arhitectonice
ale epocii. Cele două cariatide, susțineau inițial o construcție ieșită
în afară dar distrusă în timpul revoluției de la 1848-1849.
Înaintând pe strada
Mitropoliei, ajungem la edificiul ce dă și numele acestei străzi, "Catedrala
ortodoxă Sfânta Treime".
Inițiativa construirii
catedralei a aparținut mitropolitului Andrei Șaguna care a și început
strângerea de fonduri încă din 1857. Însă construcția nu a putut avea
loc decât în veacul următor între anii 1902-1906. A fost proiectată
de către arhitecții Virgil Nagy și Iosif Kommer din Budapesta, după
modelul Sfintei Sofia din Constantinopol a cărei copie la scară 1/4
este. Pictura în frescă a cupolei (Iisus Pantocrator), cei patru evangheliști
de pe pandantivi și iconostasul sunt opera lui Octavian Smigelschi ce
a colaborat cu Arthur Coulin. Picturi ulterioare, au fost realizate
de Ioan Kober și Anastase Damian. Mozaicurile au fost executate la Munchen.
Crucile celor două turnuri au fost făcute la Sibiu și aurite la Vienna.
Catedrala are patru clopote. A fost ctitorită de Mitropolitul Ioan Mețianu
și reprezintă simbolul unității naționale și spirituale a românilor.
Dacă ne întoarcem în
Piața Mare și alegem să o luăm pe strada General Magheru, vom ajunge
la Biserica Ursulinelor ce datează din secolul al XV-lea (1478). Este
concepută sub formă de biserică-sală și este sprijinită la exterior
de contrafurturi în trepte.
A fost ridicată de
călugării dominicani dar după Reformă, când ordinul acestora a fost
desființat, a trecut în posesia orașului care a întemeiat aici o școală.
În 1728, a trecut în posesia călugărițelor ursuline, de la care își
trage numele, în cadrul politicii de catolicizare a Contrareformei.
Acum îi sunt adăugate
o serie de elemente baroce.
În apropiere de biserica
ursulinelor, se află biserica Franciscanilor (pe strada Șelarilor).
Și aceasta este o biserică-sală construită în secolul al XV-lea. Pe
latura nordică este sprijinită de puternice contrafurturi și nu are
clopotniță. A aparținut inițial ordinului catolic al călugărițelor clarisine,
dar după Reformă, în 1714 a ajuns în posesia franciscanilor. Sculptura
din interior, Madona cu pruncul, aparține construcției inițiale.
Într-un timp, această
biserică a servit și ca loc de refugiu pentru delicvenți și răufăcători
drept ce i-a fost mai târziu anulat.
Tot în Piața Mare se
impune Biserica Catolică sau iezuită, construită între anii 1726-1728
de către călugării iezuiți, odată cu revenirea catolicismului. A fost
concepută în forma unei biserici-sală și a fost construită în stil baroc,
cu multe elemente ornamentale. Fresca "Maria cu pruncul" este cea mai
importantă realizare de acest fel a barocului sibian, dând impresia
de pierdere în spațiu pentru a impresiona. Vitraliile, au fost executate
în anul 1901 la Budapesta.