Sibiul
istoric
autor: Nita Delia
Județul
Sibiu face parte dintr-o regiune istorică extrem de veche.
Cea
mai veche mărturie despre existența umană pe aceste meleaguri datează
încă de la începutul epocii vechi a pietrei (circa acum 600.000 de
ani). Un toporaș de mână (cioplitor) din cremene, a fost descoperit
in hotarul comunei Racovița.
Epoca
neolitică (6500 - 1700 î. Hr.), este reprezentată de vestigiile de
la Ocna Sibiului, Șura Mică, Boița, Turnu Roșu, Cristian, Fântânele
și din multe alte localități de pe teritoriul județului. Existența
oamenilor pe acest teritoriu în epoca bronzului (1700 - 800 î.Hr.)
este sugerată de urmele unor așezări compacte cum este cea de lângă
Orlat, de la Tilișca, Ocna Sibiului, Șura Mică, Alțâna și altele,
cât și de marele depozit de bronzuri descoperit în suburbia Gușterița.
Cele
mai multe descoperiri din a doua vârstă a fierului (300 î.Hr. - 106
d.Hr.) aparținând civilizației geto-dace, atestă existența dacilor
pe aceste meleaguri, conduși la acea vreme de Burebista și mai apoi
de Decebal.
În
cetatea cu atributele unei uniuni de triburi de la Tilișca, exista
o monetărie ce bătea monede dacice din bronz și putea reproduce identic
monede macedonene și romane, ceea ce dovedește atât dezvoltarea superioară
a tehnicii și artei autohtone, cât și intensele legături comerciale
cu lumea greco-romană, cu mult înainte de cucerirea Daciei.
Repertoriul
tezaurelor monetare de pe teritoriul județului Sibiul este destul
de mare și variat, atât cel din timpul ocupației romane, cât și după
aceea.
După
retragerea aureliană, tezaurele monetare, cimitirele și vasele specifice
ceramicii dacice descoperite pe aceste teritorii la Miercurea Sibiului,
Ocna Sibiului, Gușterița-Sibiu, Dumbrava Sibiului, Șura Mare, Șeica
Mică, etc.; așezările din timpul culturii "Bratei" (sec. VI - VII
) și culturii "Dridu" (sec VIII-IX) cât și inscripția în limba latină
datată din sec. IV de la Biertan, dovedesc că populația daco-romană
locală,
a continuat să existe și să se dezvolte și după retragerea aureliană
pe același teritoriu tradițional, continuându-și procesul de romanizare
prin relațiile directe cu lumea romano-bizantină până la începutul
mileniului al II-lea, când a devenit fondul principal etnic și biologic
al poporului latinofon român.
*
Orașul
de pe malurile Cibinului, întemeiat la intersecția a două vechi drumuri
romane, cel alutan și cel illyric datează din sec. al XII-lea, fiind
atestat documentar in anul 1191, când regele Ungariei, Bella al III-lea,
întemeiază la Sibiu prepozitura catolică - organism ecleziastic cu
rol conducător în aceste părți ale Transilvaniei.
În
1224 regele Andrei al II-lea înființează provincia Sibiului, ceea
ce ne face să credem că așezarea exista încă dinaintea sec. al XII-lea,
considerând importanța ce i-a fost acordată.
În
apropiere se afla și așezarea anticei Cedonii, localitate dacică și
apoi daco-romană, ce este astăzi cartier al Sibiului.
În
secolul al XII-lea, sunt aduși pe aceste meleaguri coloniști germani,
pentru a menține autoritatea ungară. Aceștia au căpătat mai apoi numele
de sași.
La
început, fiindu-le călcate privilegiile, în 1224, au primit de la
regele Andrei al II-lea, "bula de aur a sașilor", un document prin
care le erau acordate o serie de privilegii: erau scutiți de taxe
vamale pe întreg teritoriul regatului, puteau ține târguri fără a
plăti vamă, aveau acces la exploatările de sare, aveau dreptul de
a bate monedă proprie orașului, dreptul de depozit pentru comerțul
cu Țara Românească, iar din 1376 + dreptul de organizare a meșteșugurilor
în bresle. În schimb, aveau față de coroana maghiară obligații militare
și fiscale.
În
secolul al XV-lea se va constitui "Universitas Soxorum", formată din
districtele Sibiului cu nouă scaune (Orăștie, Sebeș, Miercurea, Sibiu,
Nocrich, Cincu, Rupea, Mediaș și Șeica) Brașovului și Bistriței, ce-și
va exercita putere administrativă, politică și juridică, asupra comunității
săsești din aceste zone, din anul 1486 până în anul 1876.
În
anii 1241 - 1242, comunitatea abia formată a Sibiului, trebuie să
facă față năvălirilor dezastruoase ale tătarilor, în urma cărora mai
rămân aproximativ o sută de supraviețuitori, ce vor începe refacerea
orașului și totodată fortificarea lui. Lucrările la fortificații au
încetat abia în sec. al XVIII-lea, odată cu intrarea în imp. Habsburgic,
când nu mai erau necesare. Datorită acestor fortificații, Sibiul devine
între sec. XV-XVIII cea mai puternică cetate a Transilvaniei și unul
dintre cele mai prospere orașe.
Istoricul
fortificațiilor
Cetatea
medievală își are începuturile pare-se, la intersecția străzilor 9Mai
și Farului, ca o modestă așezare de tip țărănesc, așezată pe malul
drept al râului Cibin.
Pe platoul
superior (actuala Piață Huet) s-a construit o basilică în stil romanic.
Prima centură de fortificații s-a construit în jurul acesteia. Inițial,
aceste ziduri fuseseră construite din lemn și pământ.
A
doua etapă de fortificații, ce îngloba și actuala Piață Mică, s-a
desfășurat, se pare după ultimele cercetări, în al doilea sfert al
sec. al XIII-lea, după acordarea "Bulei de aur a sașilor" de către
regele Andrei al II-lea în 1224. Din această fază s-au păstrat trei
turnuri, modificate evident, turnurile din Piața Mică nr. 23 și 24
și Turnul Sfatului (Piața Mică nr. 1), una dintre emblemele Sibiului
.
După
invazia tătară de la 1241 - 1242, nevoia de fortificații mai ample
și mai solide s-a făcut simțită. Astfel, colina din partea de sus
a orașului a fost înconjurată cu o centură de zid, cu intercalări
de noi turnuri, constituind a treia etapă de fortificații.
Centura
îngloba 12 turnuri de forme variate de la circulare până la poligonale,
clădite pe arcade interioare de susținere, ca și pereții, pentru a
rezista loviturilor. Turnurile erau dispuse in lungul zidului la distanțe
egale pentru a permite apărarea intervalelor cu arcurile, arbaletele
și balistele. Pentru apărarea apropiată, alte deschizături, plasate
orizontal sub marginile acoperișurilor, înlesneau aruncarea asupra
a asaltatorilor, în lungul pereților, piatră, apă fiartă sau smoală
topită. La turnurile și zidurile centurii s-a folosit, pentru prima
data la noi, prevalent, cărămidă, remarcabilă prevedere, a conducătorilor
cetății, față cu efectul proiectilelor de mai târziu ale artileriei.
Zidul de cărămidă era mai rezistent la șoc, și găurile puteau fi umplute
cu ușurință. De la aceste fortificații de cărămidă, Sibiul primește
numele de "Orașul roșu".
Din
a treia centură de fortificații astăzi mai putem vedea următoarele
vestigii:
- Un turn de fortificații,
transformat în locuință, cu trei etaje și o porțiune de zid, în
curtea caselor din Piața Aurarilor nr. 4.
- Două turnuri ce
se înalță deasupra zidurilor ruinate dintre străzile A. Iancu
și Movilei, au fost transformate in locuințe și sunt vizibile
din curțile caselor cu nr. 9, 19, 31, de pe strada A. Iancu .
- O porțiune de zid
in lungime de peste 30m e pe strada Manejului.
- Trei turnuri de
fortificații pe strada Cetății, al dulgherilor, al olarilor, legate
printr-o porțiune de zid și al archebuzierilor (trecut mai târziu
pânzarilor). Turnul dulgherilor, cu bază circulară, a fost construit
o dată cu turnul archebuzierilor și întărit în 1450. În anul 1500
i s-a mai înălțat un etaj octogonal. Turnul olarilor, cu bază
pătrată, a fost construit prin intercalare între celelalte două
turnuri, spre sfârșitul secolului al XIV-lea.
Inscripția
1547 aparține unei renovări. Turnul archebuzierilor, cu bază
pentagonală, a mai fost întărit în anul 1450.
- Zidul de fortificație
înalt de aproape 10m, susținut de contraforturi puternice, sprijinite
pe arcuri butante pe unele clădiri de pe Pasajul Scărilor.
- Turnul de poată
de la întretăierea străzilor Al. Odobescu și Pasajul Scărilor,
căruia i s-a alăturat mai târziu casa Altemberger- Pempfflinger
(Primăria Veche) la sfârșitul sec. al XV-lea.
Din incinta a treia
de fortificații a făcut parte și Turnul Porții Cisnădiei, demolat
în 1836, cunoscut nouă doar prin acuarelele lui Johann Böbel.
Deasupra
Porții Cisnădiei, aflată la capătul sudic al străzii N. Bălcescu (fostă
Heltauergasse - strada Cisnădiei) se ridica un turn masiv, cu trei
etaje, marcate prin metereze dreptunghiulare.
Invaziile
tătarilor și mai apoi ale turcilor, au provocat mari pierderi Orașului
de Jos, ceea ce a impus, în sec. al XV-lea, construcția a unei noi
centuri de fortificații care să includă și această parte a orașului.
Un
număr de 39 de tunuri străjuiau acum centura larg înconjurătoare a
cetății.
Intrarea
in cetate se făcea pe porțile Cisnădiei (în partea sudică a actualei
străzi N. Bălcescu), Turnului (lângă Piața Cibin) și Elisabetei (în
capătul străzii 9 Mai). Fiecare era încredințată spre apărare unei
bresle, de obicei dintre cele mai bogate.
Ca
urmare a fortificațiilor de acum 500 de ani mai putem vedea astăzi
doar două turnuri ce au rezistat doar datorită mărimii lor: Turnul
Pulberăriei, situat pe strada Ocnei la nr. 33 (în curtea Grupului
școlar Independența) și Turnul Pielarilor în apropierea acestuia.
Din
a patra centură au dispărut Turnul Porții Ocnei și Poarta Ocnei, Poarta
Elisabetei și Poarta Turnului.
Turnul
Porții Ocnei era cel mai mare dintre turnurile celor patru porți,
construit din cărămidă și sprijinit de contraforturi; a fost demolat
în 1856 deși se afla intr-o stare bună. Ne este cunoscut tot din acuarelele
lui Johann Böbel, ca de altfel și Poarta Elisabetei. Această poartă,
aflată pe strada 9 Mai, era în directă legătură cu zidurile. Avea
două turnuri de apărare pe care desenul ni le prezintă într-o avansată
stare de agregare.
Poarta
Turnului se afla pe strada cu același nume (fostă Saggasse), la intersecția
acesteia cu Piața Cibin. Construcția turnului semăna cu Turnul Olarilor,
ridicându-se pe trei etaje, cu acoperiș piramidal, prezentând guri
de păcură la nivelul superior. Avea mete
reze pentru arme
de foc. Și acesta a fost demolat in anul 1858.
Ca
urmare a progresului armamentului de foc, noi fortificații se impun
in sec. al XVI-lea pentru întărirea celor existente.
Astfel
au apărut rondelele și bastioanele.
Unul
dintre rondelele rămase in picioare este Turnul Gros, situat pe bulevardul
Corneliu Coposu. Este un turn masiv, construit din piatră (la bază)
și din cărămidă. Pe platformă erau amplasate tunurile. În 1788 a luat
aici ființă primul teatru al orașului, ce a funcționat neîntrerupt
până in 1949, când a fost distrus de un incendiu.
Pentru
apărarea mai bună au apărut și cinci bastioane.
Bastionul
Haller se află pe actuala stradă Maternității la nr. 1 și pe bulevardul
Corneliu Coposu. Pe platforma sa erau amplasate tunuri. În 1771 aici
a fost construită o școală de călărie acoperită (Manej) iar astăzi
se află un spital.
Apoi
s-a construit bastionul Turnului, de la Poarta Turnului, pe locul
actualei Piețe Cibin (1569 - 1570). A urmat bastionul Cisnădiei, pe
locul Pieței Unirii (1577 - 1582), bastionul Porții Ocnei (1603) și
bastionul Soldisch sau al Mercenarilor (1622 - 1629) la intersecția
străzii Bastionului cu șoseaua Alba Iulia.
Astăzi,
mai sunt in picioare doar bastionul Haller și Soldisch, ce stau drept
mărturie a influenței arhitecturii militare italiene.
Sibienii
erau cunoscuți și pentru calitatea armamentului și a pulberii lor,
fiind solicitați de Matei Corvin, Ștefan cel Mare, Ștefan Bathory,
Ioan Zapolya și alți principi și domnitori.
Cei
care ar fi vrut să atace Sibiul erau împiedicați și de lacurile din
jurul fortificațiilor create de revărsările Cibinului, canalului Strezii
și Morilor. La început, comunitatea și mai apoi proprietarii lacurilor
erau datori să crească pește și să taie stuful, pentru a înlesni buna
observare din turnuri. Venitul lacurilor era destinat Spitalului săracilor.
În
cazul asediilor, galerii subterane legau cetatea cu exteriorul, dintre
care una ce pornea din Piața Mare și ieșea în curtea Azilului, există
și astăzi. Apa potabilă era adusă printr-un apeduct din pârâul Dumbrava,
până în mijlocul cetății.
Întreținerea
unei astfel de cetăți nu era ușoară și majoritatea locuitorilor își
aduceau contribuția. Totul mergea bine, datorită bunei organizări.
*
Regii
Ungariei, având interesul ca orașele săsești importantă sursă de venituri
în visterie să prospere, cât și în fortificarea Sibiului ca oraș de
graniță, au reînnoit permanent Diploma Andreiană de la 1224 și au
lărgit privilegiile sașilor. Astfel, începând cu 1367, negustorii
sibieni puteau face comerț oriunde, iar în cazul în care mergeau la
curtea regală, nu li se percepea nici o vamă.
Negustorii
sibieni erau favorizați și de domnii Țării Românești, începând cu
Vladislav I (1364 - 1377). Pe relațiile cu Țara Românească, s-au bazat
în special comercianții sibieni în permanentă concurență cu cei brașoveni.
Datorită
dezvoltării economice, în a doua jumătate a sec. al XIV-lea iau ființă
breslele (asociații de meșteșugari - forme tipice de organizare a
meșteșugurilor în Evul Mediu formate din meșteri, patroni, calfe și
ucenici care aparțineau aceleiași branșe sau înrudite). Primul regulament
de funcționare a breslelor datează din 1376 când existau 19 bresle
cu 25 de branșe meșteșugărești și 200 de meseriași, numărul acestora
ajungând în 1794 la 34.
Prin
comparație cu alte orașe medievale ale Europei Ulm-17 bresle, Augsburg-15,
Koln-22, Strassburg-28, deducem că organizarea Sibiului era de avangardă.
Fiecare
breaslă era responsabilă cu apărarea și întreținerea unei porțiuni
de zid, a unui turn sau a unui bastion, de unde și numele acestora.
În
perioada medievală, apar în Sibiu anumite elemente ce denotă buna
organizare și dezvoltare a burgului. Încă din 1292 funcționa un spital,
astăzi azilul de bătrâni (strada Azilului nr.4) lângă care a fost
ridicată capela azilului. Acesta este primul spital atestat documentar
din țară. În 1330 este atestată prima biserică de manuscrise din țară,
aparținând călugărilor dominicani. Se știe că încă din 1380 funcționa
o școală care probabil exista de mai multă vreme. Din 1471 pe lângă
această școală funcționează un internat. În 1494, sibienii înființează
un nou spital, în locul celui vechi pe care îl transformă în azil.Tot
în acest an, este menționată și farmacia orașului, prima din țară.
În
10 ianuarie 1493, se naște la Sibiu, Nicolaus Olahus, marele umanist
român, care, în lucrarea sa fundamentală "Hungaria", dovedește originea
latină a românilor, vechimea și continuitatea acestora pe aceste meleaguri,
mândrindu-se cu obârșia lui.
În
sec. al XV-lea, Lucas Trapoldner și Theobaldus Griffius înființează
prima tipografie. Prima carte, tipărită în 1529, este o "Gramatică
latină" scrisă de Toma Gemmarius. În sec. al XVII-lea, se găseau în
Sibiu 12 ateliere tipografice. Se tipărește în 1612 primul calendar
din țară, în 1788 se deschide prima librărie și se tipărește prima
revistă teatrală din țară: Theatral Wochenblatt.
Din
inițiativa lui Martin Hochmeister apare în 1790 primul ghid al Sibiului,
iar în tipografia lui Samuil Flitsch apare "Gramatica românească"
a lui Ion Heliade Rădulescu.
În
general, conducătorii Sibiului au căutat să fie în bună înțelegere
cu regii Ungariei, încercând mereu să obțină noi privilegii, dar au
existat și neînțelegeri.
La
începutul sec. al XIV-lea, Sibiul se amestecă în lupta pentru tronul
Ungariei, susținându-l pe Otto de Bavaria, împotriva lui Carol Robert
de Anjou. Carol Robert (1308 - 1342) iese rege însă nu își poate permite
să-i sancționeze prea aspru pe sibieni, datorită importanței orașului
lor pentru coroana regală.
Totuși,
impunându-le un comite ales de el și astfel micșorându-le libertățile,
determină o răscoală a acestora.
Drept
dovadă a importanței burgului stă și faptul înființării în 1325 de
către Carol Robert, a primei monetării din Transilvania. Monetăria
regală din Sibiu bătea monedă de argint în greutate de 0,975 gr.
Unii
nobili sași participă la răscoala nobiliară din Transilvania împotriva
lui Matei Corvin (1437). Drept urmare Petru Gareb, primarul Sibiului,
participant la complot, este decapitat în piața orașului.
Acest
lucru nu afectează însă relațiile Sibiului cu Matei Corvin, cere,
după ce îi reconfirmă privilegiile cedează scaunului Sibiului ducatele
Amlașului și Țara Făgărașului (1472).
Cetatea
este nevoită în sec. al XV-lea să facă față în repetate rânduri atacurilor
și chiar asediilor turcești. În 1432 și 1437, Sibiul respinge două
asalturi. În 1438 este supus unui asediu de opt zile de către armata
lui Murad al II-lea după care turcii renunță. În 1442 aceștia asediază
din nou Sibiul după victoria împotriva lui Iancu Corvin de Hunedoara
dar acesta revine, și în 23 martie nimicește oastea otomană lângă
Sibiu.
În
1493, turcii jefuiesc împrejurimile Sibiului dar sunt atacați și alungați
de către cete de români sprijinite de un detașament sibian condus
de primarul Georg Hecht.
Rezistența
cetății Sibiului pe timpul incursiunilor și asediilor turcești, o
face cunoscută Europei întregi, fiind socotită de către papa Eugen
al IV-lea, într-o scrisoare din 1444 ca un "adevărat bastion al creștinătății".
Patriarhul Constantinopolului, într-o scrisoare adresată în1453, primarului
cetății, arăta că "Sibiul se bucură de un mare nume printre turci
care spun că le este opreliște în drum".
Aceste
succese s-au datorat atât armamentului și muniției cât și iscusinței
apărătorilor și zidurilor puternice.
În
1541 după marea înfrângere a armatei maghiare la Mohács (1526)și transformarea
regatului în pașalâc turcesc, Transilvania devine principat autonom
sub suzeranitate turcească.
Pentru
tronul Ungariei se dezlănțuie din nou un conflict, de data aceasta
între Ioan Zápolya, voievod al Transilvaniei sprijinit și de imp.
Otoman și Ferdinant de Habsburg. Sibienii îl sprijină pe Ferdinant
dar sorții sunt de partea lui Ioan Zápolya. După o epidemie de ciumă
în 1533, urmate de o foamete în 1535, neprimind nici un ajutor din
partea lui Ferdinant, sibienii sunt nevoiți să-l recunoască pe Zápolya
în 1536.
În
1554, o nouă epidemie de ciumă seceră 3200 de vieți iar în 1555 un
incendiu devastator distruge 556 de case.
În
1556, izbucnește o răscoală a populației împotriva patricianului săsesc.
Aceasta este înăbușită iar conducătorii decapitați în Piața Mare.
În
ultima jumătate a sec. al XVI-lea stabilitatea politică este menținută
de juzii regali Augustin Hedwig și Albert Huet.
Odată
cu unirea principatelor de la 1600, magistratul sibian îl sprijină
pe Mihai Viteazul dar mai apoi, oficialitățile sibiene se întorc împotriva
acestuia, atât pentru nemulțumirile ce le aveau împotriva domnitorului
care începuse să înlocuiască sașii din funcțiile publice cu români,
cât și datorită presiunilor făcute de curtea vieneză.
Drept
mulțumire, generalul imperial Basta, la numai trei zile de la uciderea
lui Mihai, intră cu onoruri în cetate și dăruiește sibienilor castelul
de la Buia și 14 sate.
La
începutul sec. al XVII-lea, principele Gabriel Bathory înșelând încrederea
sibienilor, intră în oraș cu armata de 20,000 de ostași și îl ocupă,
alungând locuitorii și jefuindu-l. În 1611, Radu Șerban, domnitorul
Țării Românești îl asediază pe Gabriel Bathory în cetate dar nu obține
nimic. După alți doi ani de ocupație, în 1613, domnii Moldovei și
ai Țării Românești, Ștefan Tomșa și Radu Mihnea, sprijiniți de otomani,
îl alungă pe Bathory din Sibiul în care mai rămăseseră doar 53 de
familii.
În
anul 1688 armatele imp. Habsburgic pătrund definitiv în Transilvania
impunând stăpânirea habsburgică consacrată prin Diploma Leopoldină
de la 1691 în care este recunoscută autonomia principatului precum
și privilegiile comunităților și nobilimii săsești.
Stăpânirea
habsburgică nu a fost însă benefică Sibiului. Obligațiile fiscale
ale orașului au crescut de la 12,000 de florini în 1690 la 96,000
de florini în 1713 și erau în continuă creștere. În schimb, nobilimea
privilegiată se întărea.
În
Sibiu pătrund odată cu evenimentele de la sfârșitul sec. al XVII-lea
și călugării iezuiți care se impun cu toate protestele sașilor lutherani.
După ei, vin și franciscanii (1716) și apoi ordinul călugăresc al
ursulinelor (1734) ce primește fosta biserică a dominicanilor alungați
odată cu reforma de le 1543.
Aceste
vremuri sunt marcate de abuzuri ale nobilimii asupra oricui voia să
înlăture asuprirea regimului. Un exemplu este cazul lui Ioan Zabanius,
înnobilat cu titlul de Sachs von Harteneck, comite al Sibiului, care,
voind să-și pună în practică ideile reformatoare ce afectau privilegiile
nobilimii, cade pradă uneltirilor acesteia. Este acuzat de înaltă
trădare și decapitat în 7 decembrie 1703 în Piața Mare.
Din
1692, până în 1791, Sibiul devine capitala Transilvaniei, în el stabilindu-se
reședința "gubernului".
Tot
în această perioadă, în 1790, fostul guvernator al Transilvaniei Samuel
von Brukenthal, fondează Palatul Brukenthal.
Personalitate
marcantă atât în istoria Transilvaniei cât și a Sibiului, baronul
Brukenthal a avut o contribuție însemnată în viața culturală a orașului
dar a contribuit la bunăstarea sibienilor și în plan politic. Astfel,
la rugămințile sale în 1767, împărăteasa Maria Tereza dădea dreptul
comercianților sași sibieni să facă negoț cu ridicata.
De
cum au intrat în Sibiu iezuiții, care au deschis un gimnaziu catolic
(1692) pe locul actualului Colegiu Național "Gheorghe Lazăr"; cărturarul
român al cărui nume îl poartă acest colegiu studiind în acest loc,
precum și mulți alți oameni de valoare ardeleni. În 1734 este înființată
lângă biserica Ursulinelor o școală de fete, astăzi Colegiul Național
Andrei Șaguna iar în 1723 este atestată o școală ungurească.
În
domeniul științei se remarcă sibianul Conrad Haas (1529 - 1579) inventatorul
rachetei cu mai multe trepte și al dirijării zborului prin aripioare
"delta" și apoi Hermann Oberth, unul din părinții astronauticii moderne,
născut în 1894 la Sibiu.
Primul
medic ocultist român, Ioan Molnar-Piuariu (1749 - 1815) din Sibiu,
scrie și în prima carte de medicină românească ce apare aici în 1793
numită "Sfătuire către studenții în chirurgie"
Valentin
Frank von Frankenstein, un alt umanist român, preocupat și de domeniul
pirotehniei, a avut activitate și în domeniul literar, traducându-l
pe Ovidiu în germană, română, maghiară și grai săsesc.
În
1784 apare primul ziar sibian în limba germană, intitulat Siebenbürger
Zeitung.
În
domeniul arhitecturii, goticul târziu, cu elemente ale arhitecturii
renascentiste lasă treptat locul barocului vienez reprezentat de Palatul
Brukenthal, Biserica iezuiților (catolică) din Piața Mare, biserica
reformată de pe strada Mitropoliei.
Românii
care trăiau la periferiile cetății, își construiau și ei în sec. al
XVIII-lea primele biserici: Biserica Dintre Brazi și Biserica Din
Groapă.
În
oraș exista încă din 1598 o breaslă a muzicanților și de la începutul
sec. al XVII-lea, o fanfară a orașului. În sec. al XIX-lea au concertat
aici chiar muzicieni renumiți ai Europei cum ar fi Franz Liszt (1846)
și Johann Strauss (1847).
Românii,
deși erau cei mai numeroși și constituiau baza întregii economii a
Transilvaniei erau considerați tolerați în propria lor țară, neavând
nici un drept și fiind excluși de la conducere.
În
revoluția de la 1848, Sibiul este centrul ideologic, aici desfășurându-se
conferințele premergătoare și ulterioare ale Marii Adunări de la Blaj.
Avram Iancu, tânărul și energicul revoluționar din Munții Apuseni
venea adesea la Sibiu pentru consultări cu membrii comitetului ales
de Adunarea de la Blaj.
Proclamarea
de către unguri a unirii Transilvaniei cu Ungaria, determină ruptura
între revoluția maghiară și cea transilvană. Comitetul Național înarmează
populația și organizează Transilvania ca țară românească.
Drept
răspuns, generalul maghiar Bem, atacă trupele imperiale din Transilvania.
Pierde în bătălia de la Ocna Sibiului și se retrage spre Sibiu pe
care îl atacă fulgerător și îl ocupă în 11 martie 1849. Comitetul
Național fuge în Țara Românească unde George Barițiu, Timotei Cipariu
și Simion Bărnuțiu sunt arestați.
Bem
este nevoit să evacueze Sibiul la 20 iulie sub amenințarea trupelor
țariste venite în ajutorul imp. Habsburgic. Trupele maghiare capitulează
în 13 august 1849 lângă Arad iar în Transilvania se reinstaurează
stăpânirea habsburgică ce continua să nu recunoască nici un drept
al românilor.
În
Transilvania se instalează un sistem absolutist promovat de un guvern
brutal care se rezema pe metode violente militariste. Sibiul redevine
capitala Transilvaniei între anii 1849 - 1865.
Încep
arestările. Fostul prefect Axente Sever, este ridicat din locuința
sa și închis într-o cazarmă din Sibiu. În anul 1852 Avram Iancu este
arestat la Alba Iulia, maltratat și adus în cătușe la Sibiu, unde
i se intentează un simulacru de proces, fiind achitat după șase săptămâni
de închisoare habsburgică, care i-au zdruncinat mintea.
În
ciuda regimului absolutist, dorința de unire a românilor din cele
trei țări românești "în cuget și-n simțiri" nu a putut fi oprimată.
Astfel,
în 1861 este fondată la Sibiu de către George Barițiu, Timotei Cipariu,
Andrei Șaguna, Axente Sever, Ion Pușcașiu "Asociația Transilvană pentru
Literatura Română și Cultura Poporului Român" (ASTRA), important instrument
de luptă pentru emanciparea poporului român.
În
1867 se instaurează în imperiu dualismul austro-ungar ce dă curs unui
lung proces de deznaționalizare în Transilvania. Drept răspuns, în
1869, la Miercurea Sibiului este întemeiat Partidul Național Român
din Transilvania, ale cărui conferințe, adevărate congrese naționale,
se desfășurau la Sibiu.
Apar
la Sibiu publicații în limba română. În 1853, Andrei Șaguna pune bazele
"Telegrafului român", cel mai vechi ziar cu apariție neîntreruptă
din România. ASTRA fondează revista Transilvania (1868) condusă de
George Barițiu, iar în 1884, Ioan Slavici, George Coșbuc, Ioan Rusu
Șirianu, Septimiu Albini și alții, pun bazele Tribunei.
Conducătorii
sașilor au dus și ei o acțiune de revendicări, dar până la urmă, regimul
absolutist le-a desființat vechea lor autonomie. Comunitățile săsești
însă, au continuat să sprijine acțiunile românilor declarând limba
română drept limba lor oficială și fiind alături de acțiunile ASTREI.
Din
Sibiu pornește mișcarea memorandistă prin care românii își afirmau
voința de libertate. Memorandumul nici nu este citit și este respins
iar memorandiștilor le este intentat "Procesul de la Cluj" (1894).
Dar,
după cum spunea memorandistul Ion Rațiu "Nici o idee n-a putut fi
sugrumată prin forță". Într-adevăr, ideea unității naționale a crescut
mai mult ca oricând și mișcarea memorandistică a atras atenția întregii
Europe asupra situației românilor din Transilvania.
Odată
cu izbucnirea celui de-al doilea război mondial, au loc lupte în preajma
Sibiului, mărturie stând cimitirele din împrejurimile Sibiului iar
în 1918, odată cu Marea Unire, Transilvania, deci și Sibiul fac parte
definitiv din România, dorința seculară de unire cu țara mamă a românilor,
fiind împlinită.
După
al doilea război mondial, în 1948, România intră într-un nou sistem,
cel socialist.
În
această perioadă s-au construit noi cartiere, în special de blocuri:
Hipodrom, Terezian, Vasile Aaron, Ștrand, Valea Aurie, Țiglari și
Turnișor, însă, patrimoniul arhitectonic de mare importanță al Sibiului,
nu a fost valorificat, din contră, o importanță parte a acestuia a
fost distrusă (casele de pe strada Constituției).
În
revoluția de la 1989, când dictatura comunistă a fost înlăturată,
Sibiul a jucat un rol important, fiind considerat al treilea oraș
martir al țării.
Un
fenomen demografic trist ce s-a produs după 1989 este emigrarea sașilor
spre țara lor de origine, Germania. Dacă în 1908 în Sibiu (centrul
cultural al sașilor din Transilvania) erau 15,555 de sași, adică 58,38%
din totalul de 169,656 de locuitori ai Sibiului în 1992 din totalul
de 169,656 de locuitori, doar 3,30% adică 5,605 erau sași. În 1998,
numărul sașilor din Sibiu a scăzut la cifra de 1800.
Pentru
că sașii sunt cei care au întemeiat orașul de pe malurile Cibinului
și au fost practic locuitorii lui timp de mai bine de șapte secole,
plecarea lor a constituit nu numai o pierdere demografică ci și o
pierdere pentru viața economică și social - culturală a Sibiului și
implicit a României.
Oricum, viața cetății
transformată într-un oraș al sec. XX continuă și urmele istoriei sale
de mai bine de 800 de ani, încă înfruntă timpul așteptându-l pe orice
trecător ce ar vrea să coboare în misterul lor și să descopere o altă
lume, cea din care s-a născut lumea noastră de astăzi.