TESTE COMPARATIVE
[
Evaluarea pe scurt ]
[ Modele pâna în 100 € ]
[ Modele între 100 - 200 €
]
[
Cum am testat ] [
Glosar ]
Imagine accesibilă
Ștefan Iliescu & Cristian Lăcraru
Achiziționarea unei noi plăci video reprezintă cel mai adesea un proces de
identificare a compromisului între performanță și preț de achiziție. Desigur,
toată lumea își dorește să dispună de cea mai performantă placă video disponibilă
la un moment dat, însă prețurile modelelor de vârf sunt prohibitive pentru marea
majoritate a utilizatorilor. Pornind de la informația conform căreia peste 90%
din utilizatori achiziționează plăci video din gamele ieftine și de mijloc,
am decis realizarea unui test pe două categorii: până în 100 € și între
100-200 €.
Piața mondială a procesoarelor grafice este dominată în acest moment de cei doi mari producători, Ati și nVidia, aceștia părând că fac schimb periodic în tronul de lider, dar fără ca unul din ei să încerce un avans decisiv asupra celuilalt. Vom încerca în cele ce urmează o schițare a ofertei actuale a fiecăruia din ei. Se cuvine precizat că vom discuta doar despre cipseturile în producție, chiar dacă pe piață există o mulțime de modele de plăci dotate cu cipseturi ieșite din fabricație. Ambele companii și-au construit oferta pe trei mari zone de preț, fiecare din acestea fiind apoi divizată în câte două subcategorii. Respectivele subcategorii sunt diferențiate prin parametrii diferiți de funcționare ai memoriei și procesorului, Ati numind modelele mai răsărite "Pro", iar nVidia "Ultra".
Ati
Așa cum spuneam, există trei zone de preț și implicit de performanță, în care
Ati își delimitează oferta. Numele cipseturilor actuale corespunzătoare acestor
zone sunt: Radeon 9200, Radeon 9600 și Radeon 9800.
Cipseturi Ati: |
|
Frecvență procesor
(MHz) |
Frecvență memorie
(MHz) |
Capacitate memorie
(MB) |
Lățime bandă
memorie (biți) |
Radeon 9200 |
250 |
400 |
64/128 |
128 |
Radeon 9200 Pro |
300 |
600 |
128 |
128 |
Radeon 9600 |
325 |
400 |
64/128 |
128 |
Radeon 9600 Pro |
400 |
600 |
128 |
128 |
Radeon 9800 |
xxx |
xxx |
128 |
256 |
Radeon 9800 Pro |
380 |
680 |
128 |
256 |
Radeon 9800 Pro |
380 |
700 |
256 (DDR-II) |
256 |
Radeon 9200
La fel ca și predecesorul RV250 (Radeon 9000), cipul RV280 se bazează pe arhitectura DirectX 8.1 a lui Radeon 8500 (R200). Pentru a ajunge la acest cipset, Ati a preluat R200 și a renunțat la două pixel pipeline-uri, două unități de texturare și la un vertex shader. Spre deosebire de Radeon 9000, versiunea 9200 suportă AGP 8X și funcționează la frecvențe mai ridicate. Tehnologia de construcție este de 0,15 microni, cipul folosind aproximativ 36 de milioane de tranzistori.
Radeon 9600
Urmașul lui Radeon 9500, RV350 (Radeon 9600) aduce capabilități DirectX 9.0 liniei Ati. Singura diferență între RV350 și R300 (Radeon 9700) constă în lățimea de bandă redusă la 128 biți, față de 256 în cazul lui 9700. De asemenea, în versiunea non-Pro Ati a decis să renunțe la 4 din cele 8 pixel pipeline-uri. Folosind aproximativ 75 de milioane de tranzistori, cipul este construit în tehnologia de 0,13 microni.
Radeon 9800
Vârful de gamă al liniei de cipseturi Ati este R350, care aduce față de predecesorii săi o creștere a frecvențelor de funcționare. Cipul folosește tehnologie de 0,15 microni, fiind construit cu 107 milioane de tranzistori. Față de frații mai mici, principalele diferențe constau în cele 8 pixel pipeline-uri și în magistrala de memorie pe 256 de biți. Versiunea Pro cu 256 MB folosește memorie DDR-II.
nVidia
Împărțită tot pe trei categorii de preț și performanță, familia de procesoare
grafice nVidia a întâmpinat destule dificultăți până să pună ordine în modelele
oferite. Până la anunțata apariție a următoarelor versiuni, modelele disponibile
sunt: GeForce FX5200, GeForce FX5600 și GeForce FX5900.
Cipseturi nVidia:: |
|
Frecvență procesor
(MHz) |
Frecvență memorie
(MHz) |
Capacitate memorie
(MB) |
Lățime bandă
memorie (biți) |
|
(MHz) |
(MHz) |
(MB) |
memorie (biți) |
GeForce FX5200 |
250 |
400 |
64/128 |
128 |
GeForce FX5200 Ultra |
325 |
650 |
128 |
128 |
GeForce FX5600 |
325 |
550 |
128 |
128 |
GeForce FX5600 Ultra |
400 |
700 |
128/256 |
128 |
GeForce FX5900 |
400 |
850 |
128 |
256 |
GeForce FX5900 Ultra |
450 |
850 |
256 |
256 |
GeForce FX5200
Odată cu apariția lui NV34 (FX5200), nVidia a adus capabilitățile DirectX 9.0 pe piața plăcilor ieftine, înlocuind direct toată linia GeForce4 MX (DirectX 7). Numărul de pixel pipeline-uri este de patru, tehnologia folosită pentru memorie fiind aceiași cu cea din modelele GeForce4 Ti. Cipul folosește 45 de milioane de tranzistori și este produs în tehnologia de 0,15 microni.
Dacă ținem cont de limitările tehnologice impuse, capabilitățile DirectX 9.0 reprezintă mai mult o informație teoretică.
GeForce FX5600
Purtând numele de cod NV31, Fx5600 este produs în tehnologia de 0,13 microni și a fost proiectat pentru a înlocui seria de mare succes GeForce4 Ti4200. După lansarea oficială pe piață, nVidia a reușit o rafinare a modelului Ultra, "noul Ultra" rulând la 50 MHz mai mult decât varianta anterioară. Planul nVidia a fost de a vinde primele modele Ultra ca fiind non-Ultra, iar noile Ultra (cele cu 50 MHz în plus) să devină Ultra. Evident, această mișcare a produs destule complicații pe piață, existând producători care vând modelele Ultra inițiale la preț de Ultra din seria nouă.
GeForce FX5900
Imediat după lansare, FX5800 a fost foarte criticat pentru problemele de răcire ridicate și lățimea de bandă de memorie insuficientă. Conformându-se acestor critici, nVidia a prezentat la scurt timp modelul FX5900 (NV35). Noul cip corectează problemele existente la FX5800, aducând lățime de bandă de memorie de 256 biți, memorie DDR convențională pentru reducerea căldurii emise și o frecvență de funcționare a procesorului cu 50 MHz mai mică. Numărul trnazistorilor folosiți a crescut de la 125 la 130 de milioane.
La momentul realizării testului, modelul FX5900 Ultra poatră coroana celui mai rapid model de pe piață, prețul fiind însă pe măsură.
Alți producători
În acest moment există prea puține alternative la cei doi mari producători
analizați mai sus. Chiar dacă Trident și S3 au făcut diferite anunțuri referitoare
la apariția unor noi produse, respectivele modele au întârziat să apară pe piață.
SiS este singura companie care a reușit, dacă nu să concureze, măcar să nu se
facă de râs în fața celor doi mari, prin linia de cipseturi ieftine Xabre 400
și 600.
Cum am testat
Pentru realizarea sistemului de test am folosit o platformă Intel, construită pe o placă de bază Abit IC7-G: cipset Intel 875P (AGP 8X), procesor Pentium 4 la 3 GHz (FSB 800 MHz), 2x256 MB DDR PC3200 Corsair XMS, hard disk Seagate Barracuda ATA V (160 GB, SerialATA, 7200 rpm). Am instalat în mod identic Windows XP Professional cu SP1 pe o partiție FAT32 cu capacitatea de 6 GB. După sistemul de operare s-au instalat driverele pentru cipsetul plăcii de bază, driverele oferite de producătorul plăcii de bază pentru diferitele componente de pe aceasta, apoi DirectX 9.0. După instalarea aplicațiilor de test am efectuat următoarele operații: am dezactivat funcțiile System Restore și Automatic Update, am ales interfața Windows Classic și am dezactivat screen saverul. S-a efectuat apoi o imagine a sistemului în această stare, aceasta fiind folosită apoi pentru instalarea fiecărei plăci video în parte. Pentru teste am folosit driverele furnizarte de producătorii cipseturilor, nVidia Detonator 44.30, respectiv Ati Catalyst 7.91. S-a efectuat apoi o defragmentare a partiției primare. A fost eliminată proprietatea "Always on top" a taskbar-ului. Am dezactivat din driver sincronizarea verticală pentru OpenGL. Înainte de rularea testelor sistemul de operare a fost repornit de 3 ori, conform specificațiilor Microsoft pentru testarea cu Windows XP.
Pentru testarea capabilităților 2D ne-am folosit de secțiunea Graphics WinMark 99 din suita de test WinBench 99, diferențele în acest domeniu nefiind chiar spectaculoase.
Pentru punerea în evidență a performanțelor în DirectX 8.1 am fost versiunea 3DMark 2001SE. Pentru testarea DirectX 9.0 am apelat la 3D Mark 2003, cu instalarea update-ului la versiunea 3.30.
GL Excess este un benchmark relativ nou, propunându-și să devină pentru Open GL, ceea ce 3DMark reprezintă pentru DirectX.
Quake3 Arena nu are nevoie de nici o prezentare. Testele au fost făcute cu setările de calitate la maxim. Ne-am limitat la Demo001, acesta fiind suficient de popular pentru a vă da o idee referitor la performanța fiecărei plăci.
Toate testele au fost rulate folosind două rezoluții: 1024x768 și 1280x1024 pixeli, în 32 de biți de culoare. Pentru fiecare rezoluție în parte s-au efectuat teste cu 2x și 4x Anti-Aliasing, dorind să punem astfel în evidență mai clar diferențele de putere dintre modele.
|