Cover Story - PC Magazine
Romania, Iulie 2002
Cum să faci un pc
STUDIUL PIEŢEI
Dacă sunteţi hotărât în privinţa configuraţiei şi ştiţi ce doriţi de la fiecare
componentă în parte, studiaţi documentaţia existentă pe web şi întrebaţi persoane
care folosesc deja acea componentă în privinţa incompatibilităţilor. Există
situaţii în care anumite componente nu funcţionează bine împreună, deşi nu există
nici un motiv aparent care să justifice acest lucru. Acest lucru poate apărea
la componente de acelaşi tip, dar realizate de alt producător. Străduiţi-vă
să beneficiaţi de experienţa altora, după achiziţie fiind prea târziu!
ACHIZIŢIA
Aici este momentul delicat în care aţi ajuns, să ştiţi cu precizie ce anume
doriţi, ce anume găsiţi şi cât trebuie să plătiţi pentru ceea ce veţi primi.
Situaţia este clară: dumneavoastră daţi banii, firma distribuitoare vă oferă
produsul. La achiziţie firma este obligată să vă dea produsul sigilat. Odată
produsul luat, dumneavoastră beneficiaţi de condiţiile garanţiei. Acest lucru
înseamnă că, în cazul unei defecţiuni, firma de la care aţi cumpărat este obligată
să repare sau să înlocuiască echipamentul respectiv, dar nu răspunde de absenţa
accesoriilor din cutie. Aşa că la achiziţie este bine să desigilaţi produsul
în prezenţa reprezentantului furnizorului şi, împreună cu acesta, să verificaţi
că în pachet există tot ceea ce este prevăzut: cabluri, şuruburi, conectori,
manuale, CD-uri cu drivere şi programe suplimentare etc.
Date fiind condiţiile garanţiei, deşi este obligaţia furnizorului să probeze
cumpărătorului funcţionarea produsului la vânzare, nu este necesar întotdeauna
acest lucru, mai ales când componenta achiziţionată poate fi probată doar prin
includerea într-un sistem.
Dacă se uită cumva eliberarea facturii şi a "Certificatului de garanţie şi
conformitate", nu ezitaţi să le cereţi. Sunt singurele documente care certifică
achiziţionarea componentelor de la acel furnizor şi, deşi nu vă dorim aşa ceva,
atunci când apar probleme sunt de mare ajutor.
Ştim cu certitudine că există componente la mâna a doua sau chiar la prima mână
care, printr-un mod misterios pentru noi, se vând fără factură, dar la un preţ
avantajos. Luaţi în considerare că garanţia acordată în acest caz este egală
cu zero.
Mai mult, pentru a nu exista probleme, verificaţi personal prezenţa şi starea
sigiliilor sau a elementelor de identificare folosite de furnizor pentru produsele
sale. Dacă acestea sunt deteriorate sau sunt amplasate în locuri nepotrivite,
unde se pot deteriora extrem de uşor în procesul de asamblare, nu ezitaţi să
cereţi înlocuirea lor sau chiar a produsului (uzura sigiliului poate indica
folosirea lui sau o proastă depozitare).
REEVALUAREA
Felicitări! Sunteţi fericitul posesor a ceea ce, cu puţin noroc şi îndemânare,
va deveni calculatorul dumneavoastră, acea maşină de vis care vă dă atâtea satisfacţii...
Din acest moment, cu foarte puţine excepţii, reuşita depinde doar de dumneavoastră
şi uneltele folosite.
Atunci când aţi făcut informarea iniţială aţi presupus existenţa unor accesorii
care însoţeau componentele. Acum constataţi că ele nu există şi sunt totuşi
necesare, deci vor fi cumpărate. Pe parcursul achiziţiei, în mod sigur au apărut
elemente noi. Citiţi documentaţia fiecărei componente în parte. Informaţiile
despre compatibilitate, condiţiile de lucru, recomandările pentru asamblare
şi pentru funcţionare sunt elemente care trebuie cunoscute. Acum aflaţi tot
ceea ce spune producătorul că poate face componenta sa şi în ce mod. În funcţie
de toate aceste informaţii puteţi achiziţiona tot ceea ce vă lipseşte pentru
a face din aceste componente separate o unitate funcţională: un sistem de calcul.
Pentru a putea transforma componentele separate în calculator aveţi nevoie
de unelte.
O trusă de asamblare spartană poate conţine numai o şurubelniţă în cruce. Dacă
doriţi să vă descurcaţi mai uşor, ar fi bine să aveţi încă o şurubelniţă în
cruce de dimensiune mai mică, două chei tubulare (una de 1/4 şi una de 3/16),
un creion lanternă, un dispozitiv care să permită recuperarea şuruburilor din
zone mai puţin accesibile (arată ca un creion cu cleme de prindere într-o extremitate
şi butonul de acţionare în cealaltă), un cleşte cu fălci late, unul cu vârf
conic şi un patent, poate şi o pensetă (pensetele stomatologice cu cioc sunt
extrem de comode), poate şi o oglindă stomatologică care să permită observarea
componentelor care sunt plasate în afara ariei vizibile (este o oglindă rotundă
cu diametrul de 1,5 cm plasată înclinat la capătul unui element de susţinere).
Un lux, destinat deja profesioniştilor, ar fi utilizarea unei şurubelniţe electrice
şi a unei truse de capete de şurubelniţă.
Trusa descrisă este destinată asamblării unui calculator şi nu depanării, o
trusă de depanare fiind dotată şi cu alte unelte.
Asemenea truse de unelte se găsesc în comerţ, nefiind necesară achiziţia separată,
dar... preţul este atât de bun încât vă puteţi descurca şi cu o şurubelniţă
în cruce.
Dacă una dintre componente nu funcţionează corect, odată ansamblul fiind realizat,
va fi necesară identificarea ei, altfel spus va trebui să determinaţi cauza
problemelor. Firmele furnizoare răspund fiecare de componenta furnizată şi nu
de funcţionarea celorlalte componente. Dacă aţi avea o firmă şi aţi avea componente
în stoc aţi putea încerca prin metoda eliminării, înlocuind fiecare componentă
în parte şi încercând să vedeţi dacă a dispărut defectul.
Sau aţi putea utiliza plăci de extensie pentru testare. Sunt echipamente care
se introduc în sistem prin intermediul unui port PCI al plăcii de bază şi monitorizează
procesul de pornire, indicând punctul în care acesta a eşuat sau nu a evoluat
corect şi restrângând în acest mod aria de căutare. Şi aceste echipamente costă,
aşa că speraţi ca totul să meargă bine sau ca defectul, dacă există, să fie
evident.
Producătorii componentelor nu furnizează întotdeauna pe CD-ul din pachet ultimele
drivere existente, uneori apărând versiuni noi, perfecţionate, după data producerii.
Aceste versiuni noi de drivere şi utilitare pot fi găsite pe internet, pe siturile
producătorilor.
Driverele pot fi ale producătorilor echipamentului, ale producătorilor cipsetului
central pe care se bazează echipamentul (cazul plăcilor video, al plăcilor de
bază dotate cu cipseturi produse de Intel, Via etc.) sau ale unei a treia părţi,
care fără a avea o legătură directă cu producerea echipamentului a realizat
drivere perfecţionate pentru că a fost interesată.
Noile drivere pot aduce o eficienţă mai mare în funcţionare sau pot remedia
unele probleme existente. Acum este momentul potrivit să căutaţi aceste drivere
şi să le procuraţi. Notaţi adresele internet de la care le-aţi luat pentru a
putea verifica ulterior, la intervale mai mari de timp, apariţia unor noi drivere.
Articolul
"Cum să faci un PC"
|