Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuţii   




Cartea de oaspeţi   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Cover Story - PC Magazine Romania, Iulie  2002

Cum să faci un pc


Monitor CRT

Monitor LCD

MONITORUL
Dintre toate echipamentele periferice de ieşire, monitorul este de departe cel mai utilizat. Majoritatea monitoarelor sistemelor desktop folosesc un tub catodic (Cathode Ray Tube - CRT), în timp ce sistemele portabile încorporează ecrane cu cristale lichide (Liquid Crystal Display - LCD). Scăderea puternică a preţurilor monitoarelor LCD a dus la o rată de adopţie din ce în ce mai crescută a acestora şi în rândul utilizatorilor de sisteme desktop.

Atunci când decideţi tipul de monitor potrivit nevoilor dumneavoastră trebuie să luaţi în considerare câteva aspecte determinante.

Tehnologia folosită
Introdusă în 1987, tehnologia VGA (Video Graphics Array) este folosită şi astăzi, deşi de-a lungul anilor a suferit o serie de îmbunătăţiri. În 1990 a fost prezentată tehnologia XGA (eXtended Graphics Array) care suporta o rezoluţie de 800x600 pixeli în 16,8 milioane de culori sau 1024x768 pixeli în 65.536 de culori. Majoritatea monitoarelor existente astăzi folosesc tehnologia UXGA (Ultra XGA). Aceasta oferă suport pentru 16,8 milioane de culori cu rezoluţii de până la 1600x1200 pixeli, depinzând de dimensiunea memoriei plăcii grafice. Un adaptor UXGA preia informaţia în format digital şi o transformă în semnal analog prin intermediul unui convertor (Digital-to-Analog Converter - DAC). Odată trecută în format analog, informaţia este trimisă către monitor prin intermediul cablului VGA. Procesul de convertire a informaţiilor din format digital în format analog conduce la o diminuare a calităţii. Pentru a evita această pierdere a fost conceput un nou standard: Digital Video Interface - DVI. Astfel, informaţia este transmisă către monitor direct în format digital.

Suprafaţa vizibilă
Există două caracteristici care definesc suprafaţa vizibilă: proporţia laturilor şi dimensiunea diagonalei. Marea majoritate a monitoarelor disponibile astăzi prezintă o proporţie a laturilor de 4:3, ceea ce înseamnă că raportul dintre dimensiunea lăţimii şi cea a înălţimii ecranului este de 4 la 3. Cele mai întâlnite dimensiuni ale diagonalei sunt de 15, 17, 19 şi 21 inch. Diagonalele ecranelor de la sistemele portabile sunt mai mici şi variază între 12 şi 15". De notat că o diagonală de 15" pentru un ecran LCD echivalează cu o diagonală de 17" pe un ecran CRT.
Dimensiunea suprafeţei vizibile va afecta în mod direct rezoluţia folosită. Aceeaşi rezoluţie va asigura o imagine mai bine conturată pe un monitor cu diagonala ecranului mai mică, deoarece acelaşi număr de pixeli este distribuit pe o suprafaţă mai mică.
Cele mai populare monitoare astăzi sunt cele CRT de 17", dar odată cu scăderea preţurilor la monitoarele LCD acestea sunt tot mai prezente pe birourile utilizatorilor.

Rezoluţia maximă
Rezoluţia se referă la numărul de pixeli (puncte individuale de culoare) afişaţi pe suprafaţa ecranului. Exprimarea rezoluţiei folosite se realizează prin identificarea numărului de pixeli de pe axa orizontală şi cea verticală, cum ar fi 640x480. Suprafaţa vizibilă a ecranului, rata de reîmprospătare a imaginii şi distanţa dintre doi pixeli alăturaţi determină rezoluţia maximă suportată de monitor.

Dot pitch
Distanţa dintre pixeli (dot pitch) este cu atât mai bună cu cât este mai mică. Micşorarea acestei distanţe conduce la obţinerea unor rezoluţii din ce în ce mai bune. De exemplu, un ecran cu pixelii aşezaţi pe 1280 de rânduri şi 1024 de coloane va suporta o rezoluţie maximă de 1280 x 01024 pixeli.

Rata de refresh
În cazul monitoarelor CRT, rata de refresh (reîmprospătare) reprezintă numărul de imagini afişate pe ecran într-o secundă. Dacă monitorul dumneavoastră oferă o rată de refresh de 72 Hz (Hertz), înseamnă că toţi pixelii ecranului sunt reîmprospătaţi de 72 de ori pe secundă. Rata de refresh este extrem de importantă sub aspectul ergonomiei, putând avea urmări grave asupra vederii dumneavoastră. Atunci când rata de refresh este mai mică de 72 Hz, ochiul uman va recepţiona o pâlpâire continuă a imaginii, ceea ce va conduce la obosirea sa prematură şi apariţia durerii de cap.

Adâncimea de culoare
Combinaţia dintre modurile de lucru suportate de placa video şi de monitor determină numărul de culori care pot fi afişate. De exemplu, un ecran care poate opera în modul SuperVGA (SVGA) poate afişa până la 16.777.216 de culori, deoarece poate lucra cu o descriere pe câte 24 de biţi pentru fiecare pixel. Numărul biţilor utilizaţi pentru descrierea unui pixel mai este cunoscut şi sub numele de adâncime de culoare.

La o adâncime de culoare de 24 de biţi, 8 biţi sunt alocaţi fiecărei culori primare - roşu, verde şi albastru. Această adâncime de culoare este de asemenea cunoscută sub numele de true color deoarece poate produce peste cele 10 milioane de nuanţe pe care ochiul uman este capabil să le discearnă. Afişarea în 16 biţi de culoare poate produce doar 65.536 de culori.

Articolul "Cum să faci un PC"


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

webmaster@pcmagazine.ro

Concurs de fizica pe Web

www.agora.ro

BitDefender + Abonament PC Magazine

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro