Cover Story - PC Magazine
Romania, Iulie 2002
Cum să faci un pc
CARCASĂ
Dacă placa de bază reprezintă nodul de conectare a elementelor calculatorului,
carcasa reprezintă spațiul în care se asamblează aceste elemente, inclusiv placa
de bază.
Exterior, carcasele sunt caracterizate de formă, dimensiune și design. Forma,
mai rotunjită sau mai pătrățoasă, se reduce la un paralelipiped care poate fi
vertical (tower) sau orizontal (desktop). Datorită spațiului mai mare și accesului
mai facil, în ultimul timp sunt preferate carcasele tower, acestea beneficiind
și de avantajul unui spațiu de amplasare mai mic (urma tălpii este considerabil
mai mică decât a unei carcase desktop, dar față de aceasta, nu se poate pune
nimic deasupra). Dimensiunea este un element important, a cărui alegere depinde
de doi factori: spațiul disponibil pentru amplasarea unității centrale și componentele
care sunt asamblate (ultimul criteriu ține de analiza interiorului carcasei).
Designul carcaselor, acea componentă care încântă ochiul și alungă monotonia,
poate fi considerat limitat (în fond tot un paralelipiped rămâne) și nelimitat
dată fiind forma panoului frontal și culoarea atât a acestuia cât și a întregii
carcase.
Considerând
preferabil să realizăm asamblarea într-o carcasă verticală (tower) care oferă
mai mult spațiu și mai multe variante de amplasare a componentelor, accesul
în interior se poate face, în funcție de model, prin îndepărtarea întregului
acoperământ sau numai a panourilor laterale. Ultima variantă este mult mai comodă,
în majoritatea situațiilor fiind suficient accesul din partea stângă a unității
centrale (considerăm că în față aveți panoul frontal). Interiorul cuprinde sursa
de alimentare și elementele de prindere a componentelor.
Sursa de alimentare furnizează energie tuturor componentelor prin intermediul
cablurilor, numărul acestora și al conectorilor de pe ele variind. Numărul conectorilor,
în general corelat cu puterea oferită de către sursă, poate constitui o limitare
atunci când există mai multe componente (cablurile prelungitoare Y rezolvă totuși
această problemă). Forma conectorilor este standardizată și nu permite introducerea
decât într-o singură poziție (deși cu forța se poate orice). Sursa poate fi
de tip AT sau ATX, alegerea ei fiind condiționată de modul de alimentare al
plăcii de bază. La ora actuală majoritatea sistemelor folosesc surse ATX. În
cazul în care ați fost neglijenți și nu ați estimat corect necesarul de putere
al sursei, apar defecte atipice și aleatorii, în acest caz diagnosticarea fiind
dificilă. Ca atare, este recomandabil să faceți socotelile de mai multe ori
și la final să mai adăugați un procent de siguranță (10-20%) extrem de util
în condițiile în care veți dori să mai îmbunătățiți sistemul.
De obicei carcasa se alege ultima pentru că trebuie să se țină cont de dimensiunea
și forma tuturor componentelor care se asamblează în interior. Deși plăcile
de bază au dimensiuni standardizate, plasarea componentelor și a conectorilor
cablurilor de transfer de date rămâne la latitudinea producătorului. Prezența
unor componente mai înalte (condensatori, conectori pentru cablurile de date
etc.) poate împiedica în anumite carcase utilizarea spațiului destinat plasării
unităților optice sau a altor componente cu dimensiunea de 5,25" (panouri frontale,
sertare pentru discuri hard etc.). Poziția soclului pentru procesor corelată
cu dimensiunea sistemului de răcire a procesorului și cu poziționarea sursei
pot duce la supraîncălzire și, datorită acesteia, la erori în funcționare. Poziționarea
soclurilor pentru conectarea cablurilor de date în corelație cu poziția unităților
de stocare (discuri hard, CD-ROM etc.) pot duce, prin poziția cablurilor de
date, la blocarea zonelor de circulație a aerului în carcasă, ceea ce determină
de asemenea supraîncălzire.
Teoretic, schema de ventilație într-o carcasă verticală presupune intrarea
aerului prin partea inferioară a panoului frontal și evacuarea acestuia prin
partea superioară a părții din spate a calculatorului. Teoretic, aerisirea este
forțată de ventilatorul sursei care scoate în permanență aerul din carcasă,
creând o depresiune ce duce la intrarea aerului prin partea inferioară.
Practic
însă, apar surprize. Panglicile de date asamblate neglijent împiedică circulația
aerului. Uneori lipsesc orificiile care permit intrarea aerului prin partea
inferioară a panoului frontal, existând totuși elemente de design care sugerează
existența acestora. Discurile hard, unitățile de dischetă și unitățile optice
sunt înghesuite, ceea ce duce la imposibilitatea de a fi ventilate și, prin
supraîncălzire, la apariția unor blocaje atipice în funcționare (dificil de
diagnosticat).
Rezolvarea constă în alegerea unei carcase suficient de mari, care să permită
o asamblare aerisită a tuturor componentelor și, în cazul în care există mai
multe elemente generatoare de căldură (procesorul central, procesorul grafic,
discuri hard și unități optice cu o viteză de rotație mare, elemente mari consumatoare
de energie care solicită sursa de alimentare și duc la încălzirea ei), introducerea
unor ventilatoare suplimentare.
Prin folosirea ventilatoarelor suplimentare se realizează introducerea forțată
a aerului în partea inferioară, eventual în dreptul sloturilor pentru discurile
hard, care sunt elemente generatoare de căldură și evacuarea forțată a aerului
din carcasă. Plasarea ventilatoarelor suplimentare ține mai ales de arhitectura
carcasei care oferă suportul inițial.
Mai mult, există carcase care permit, pentru o asamblare mai facilă, detașarea
suportului pentru discuri hard și unități de dischetă. Există și alte facilități,
extrem de utile, care pot fi considerate un lux dacă ținem cont că asamblarea
se face teoretic doar o dată și că majoritatea sistemelor nu necesită scheme
de ventilație mai complexe.
O carcasă bună costă. Se plătește și o structură inteligent concepută care
permite realizarea unei scheme de ventilație performante, se plătesc și facilitățile
legate de ușurința în asamblare, se plătește și finisajul și utilizarea unor
materiale mai deosebite (aluminiu, magneziu, cupru, titan...).
Articolul
"Cum să faci un PC"
|