Cover Story - PC Magazine
Romania, Noiembrie
2002
Cine se teme de outsourcing
"Mini tutorial"
de outsourcing
În orice parteneriat cu o companie care oferă servicii de outsourcing, un element
esențial îl constituie minimizarea riscurilor. Pentru asta, trebuie luate de
la bun început unele măsuri de precauție. Primul pas îl reprezintă definirea
clară a obiectivelor și responsabilităților, care să ajute ambele companii partenere
să obțină un model de lucru care se potrivește cât mai bine scopurilor propuse.
Desigur, prin însăși natura outsourcing-ului, partajarea responsabilităților
reduce riscurile, dar numai negocierea unui contract de outsourcing cuprinzător
ar putea să nu fie suficientă. Ideal ar fi ca, în măsura posibilului, să vizitați
sediul companiei de outsourcing, întrucât impresia personală nu poate fi înlocuită
de nimic. Dacă o astfel de vizită nu este posibilă, din diverse motive, o întâlnire
cu un reprezentant al companiei de outsourcing este obligatorie, pentru că trebuie
să vă asigurați că obiectivele afacerii dumneavoastră sunt corect înțelese de
cei cărora le delegați o parte din responsabilități. Simpla completare a unui
formular pe internet sau un flux de e-mail-uri poate duce la tot felul de confuzii.
Odată încheiată etapa definirii responabilităților, este recomandabil să testați
capabilitățile companiei de outsourcing.
Nivelurile de experiență, performanță și calitate ale prestatorului sunt testate,
de regulă, prin emiterea specificațiilor pentru un proiect pilot. Este esențial
să începeți cu un proiect de mică anvergură, ce nu implică elemente critice
ale afacerii dumneavoastră, întrucât un astfel de proiect testează nivelul general
de aptitudini ale partenerului, minimizând cât este posibil riscurile. Principalele
zone de interes ale testului sunt reprezentate de expertiza companiei de outsourcing
în domeniul respectiv, procesele de producție și suport, infrastructura disponibilă,
personalul, capabilitățile de training, mărturii ale unor clienți anteriori,
etc. Dacă după evaluarea cu atenție a rezultatelor proiectului pilot ajungeți
la concluzia că acesta corespunde standardelor pe care vi le-ați auto-impus,
puteți trece la elaborarea de proiecte mai complexe, care stau la baza unui
parteneriat reciproc avantajos.
Nu ezitați să cereți partenerului să desemneze un manager de proiect, pentru
că trebuie să știți cu exactitate cine anume se ocupă de afacerile dumneavoastră,
ceea ce reduce și mai mult riscurile. Managerul de proiect vă va contacta pe
canalele de comunicație stabilite de comun acord, care pot fi telefonul, fax-ul,
poșta electronică, mesageria instantanee, sau orice alte variante. Menținerea
unui contact viu cu conducerea companiei de outsourcing este esențială pentru
succesul parteneriatului. Puteți avea conferințe online cu partenerul cât de
des doriți, pentru a fi la curent cu evoluția proiectului dumneavoastră și pentru
a face orice eventuale modificări ce ar putea deveni necesare. Trebuie, de asemenea,
să stabiliți datele exacte pentru raportare.
În general, experiența dumneavoastră cu outsourcingul are toate șansele de
a se transforma într-un succes, în măsura în care veți ști exact cu cine aveți
de-a face: toate avantajele pe care vi le poate aduce outsourcing-ul sunt inutile
în absența încrederii reciproce în relația cu partenerul.
Nu putem încheia acest "mini tutorial" fără a trece în revistă și principalele
cauze ale eșecului unor proiecte de outsourcing. Orice proiect de acest gen
poate deveni un fiasco în absența sprijinului din partea conducerii la vârf
a companiei partenere, dacă nu sunt definite cu claritate rolurile înainte ca
activitatea de outsourcing să înceapă, dacă nu există un plan cuprinzător de
tranziție la noul model de afaceri bazat pe servicii distribuite sau dacă nu
au fost stabilite fără echivoc așa-numitele "acorduri privind nivelul serviciilor"
(Service Level Agreements - SLA).
Pentru a nu fi pesimiști, trebuie să vorbim și despre factorii critici pentru
succesul proiectelor de outsourcing, așa cum au rezultat ei din experiența practică
a multor firme din domeniu. Cum probabil vă așteptați, aceștia sunt tocmai reversul
celor enumerate mai sus drept cauze de eșec. În plus, este esențial ca obiectivele
proiectului să fie aduse la cunoștința tuturor angajaților și să fie stabilită
persoana responsabilă cu supravegherea bunei desfășurări a proceselor de outsourcing
- managerul de proiect.
Înapoi la pagina
"Cine se teme de outsourcing"
|