Cover Story - PC Magazine
Romania, Noiembrie
2002
Cine se teme de outsourcing
Opinii
Outsourcing - Pro Și contra
"Să distribuim noi furculițele sau să apelăm la o firmă specializată?" Orice
companie ajunge - mai devreme sau mai târziu - într-un astfel de impas, indiferent
de domeniul de activitate ales. Fie că este vorba de furculițe, software sau
avioane, căile de rezolvare sunt diferite, în funcție de viziunea fiecărui manager.
Cristian Herghelegiu, director de vânzări la Advantage Software Factory, explică
de unde apar aceste diferențe de opinie și cum influențează acestea viitorul
outsourcing-ului.
Decizia de externalizare a unor servicii nu este ușor de luat pentru majoritatea
companiilor. La nivel mondial, companiile care sunt interesate de obținerea
unor servicii de outsourcing trebuie să fie convinse că ceea ce vor primi este
chiar ceea ce își doresc!
În prezent există două curente în outsourcing. Sunt unele voci care spun "hai
să închiriem cât mai multe servicii pentru a ne putea concentra cât mai bine
pe afacerea noastră". O traducere liberă comunică de fapt un lucru foarte simplu:
dacă compania X știe cel mai bine să producă furculițe, atunci să se concentreze
numai pe fabricarea furculițelor. Orice altă activitate adiacentă - dezvoltarea
unui sit specializat, distribuția și promovarea, contabilitatea sau helpdesk-ul
pentru utilizarea furculițelor - să fie încredințată unei firme specializate.
Alte voci sunt de părere că este mai bine ca totul să fie dezvoltat în interiorul
companiei, considerând că astfel rezultatele se pot obține mai rapid, asigurându-se
în același timp și continuitate. Practic, dacă se constituie intern echipe specializate
pe anumite activități, acestea vor fi disponibile oricând în viitor pentru orice
alte aplicații specifice care ar putea fi necesare la un moment dat. Acesta
este un curent relativ vechi, care coincide cu perioada de dezvoltare a departamentelor
interne de TI - și a ERP-urilor din cadrul marilor companii, în special - care
preferă în general să-și păstreze forțele în interior.
Totuși, în ultimul timp, chiar și o parte din aceste companii încep să se întrebe
dacă nu ar fi mai rentabil să scoată în exterior aceste departamente, apelând
inițial la firme de consultanță care analizează dacă costurile interne asociate
acestor servicii sunt mai mari sau mici decât dacă s-ar apela la outsourcing.
Trendul pentru această perioadă, începând de la 11 septembrie - de fapt chiar
de mai înainte - se manifestă printr-o deschidere către outsourcing, în special
datorită flexibilității obținute în contextul instabilității economiei mondiale.
Pentru tot mai multe firme blocarea personalului în activități colaterale obiectului
principal de activitate se dovedește nerentabilă, la fel ca și investițiile
în infrastructura de dezvoltare și instruirea angajaților în această direcție;
în aceste condiții apelarea la o companie specializată, care are deja cunoștințele
necesare și care livrează servicii profesioniste apare ca o soluție optimă pentru
reducerea costurilor și creșterea flexibilității companiei.
Înapoi la pagina
"Cine se teme de outsourcing"
|