Internet
Business - PC Magazine Romania, August 2001
E-commerce... de la om la om
Dan
Șerbănescu
Licitațiile online, așa cum au fost ele adaptate specificului pieței românești,
ar putea constitui - cel puțin pentru perioada de criză economică internă prin
care tot trecem - o formulă de comerț electronic simplă și accesibilă pentru
orice român. Există, bineînțeles, diferențe între licitațiile online din România
și cele din țările dezvoltate. Deosebirea fundamentală este sistemul electronic
de plată, care folosește cărți de credit, ce sunt încă prohibitive pentru majoritatea
românilor.
Chiar dacă licitațiile electronice românești nu funcționează încă după modelul
occidental, ele există și se dezvoltă într-un sistem hibrid, ce reușește să
adapteze elemente de e-commerce la realitatea socială și economică din România.
Cum funcționează
o licitație online?
A participa la o licitație pe un sit specializat nu este mare filosofie. Dacă
este îndeplinită condiția sine-qua-non - și anume dacă ai bani - proprietarii
acestor situri au grijă ca designul să fie "prietenos" și intuitiv,
iar procedurile sunt simplu de parcurs. În primul rând, un astfel de sit reprezintă
un loc de întâlnire, o piață virtuală, unde tranzacțiile au loc liber. Informarea
în legătură cu articolele aflate în licitație nu presupune din partea utilizatorului
decât o simplă navigare, la fel ca pe orice alt sit. Oricine poate accesa diferitele
categorii de produse listate sau, dacă este grăbit, poate căuta direct un anumit
articol. Dacă interesul utilizatorului a fost stimulat, el va trebui însă să
treacă prin procedura de înregistrare pentru a putea participa efectiv la o
licitație, fie în calitate de cumpărător, fie de vânzător. Procedura de înregistrare
nu este complicată și este gratuită, presupunând simpla completare a unui formular
online și existența unei adrese valide de e-mail. Intimitatea utilizatorilor
nu este afectată, siturile precizând că datele personale solicitate nu vor fi
comunicate unor terțe persoane, cu excepția partenerului, în cazul unei tranzacții
încheiate.
Odată ce ai intrat pe un astfel de sit nu ai decât să consulți articolele listate,
care sunt însoțite de termenii în care are loc licitația, precum prețul de pornire,
durata licitației (3,5,7,14 sau chiar 30 de zile în cazul licitațiilor din România),
tipul licitației, eventual un preț rezervat (vânzătorul este dispus să vândă
doar dacă s-a ajuns la acest preț, care de regulă nu este afișat), descrieri
detaliate ale obiectului, eventual însoțite de imagini, detalii privind procedura
de plată, asigurările, transportul și condițiile livrării etc. Forma și nivelul
de detaliere a ofertei vânzătorului sunt decise chiar de către acesta, succesul
tranzacției urmând să depindă de toate aceste elemente. Dacă ce ai găsit te
satisface, nu ai decât să intri în joc și să începi să licitezi, conform unui
pas de licitație care este și el precizat.
În momentul în care a expirat durata unei licitații, după stabilirea câștigătorului,
situl dezvăluie părților implicate identitatea celuilalt și eventual se pune
la dispoziția acestora cu servicii specializate (plată, transport etc).
Însă perfectarea tranzacției este, în ultimă instanță, sarcina celor doi parteneri,
implicarea sitului putând fi de natură strict logistică. De altfel, siturile
de licitații își declină încă de la bun început orice implicare în procesul
de licitare propriu-zisă. Tot ceea ce fac este să supravegheze respectarea regulilor
licitației și să încerce să evite eventuale tentative de fraudă. Scopul ultim
al proprietarilor unui astfel de sit este generarea de cât mai mult trafic și
cât mai multe tranzacții reușite și orice atitudine părtinitoare ar avea un
efect nociv asupra încrederii utilizatorilor.
Nimeni nu împiedică utilizatorii să se implice în oricât de multe tranzacții
simultan și pe situri diferite. De multe ori, siturile oferă instrumente de
administrare a tranzacțiilor multiple sau trimit către firme partenere care
asigură servicii cu valoare adăugată față de ceea ce poate oferi situl. Un exemplu
în acest sens este chiar cel mai mare sit de licitații online din lume, eBay.com,
care oferă utilizatorilor serviciile furnizate de AuctionWatch.com.
De fapt, există două tipuri de situri de licitații: cele unde are loc efectiv
procesul de licitare și altele, cum este AuctionWatch, care se ocupă de servicii
menite să ușureze sarcina utilizatorilor. Practic, clienții siturilor de licitații
devin, dacă doresc, și clienții siturilor de servicii, în a căror ofertă se
găsesc aplicații de administrare a mai multor conturi, pe diferite situri de
licitații.
Licitațiile la bani mărunți
Pentru siturile de licitații, sursele primare de venit sunt taxele percepute
pentru listarea articolelor și, eventual, o cotă parte din valoarea finală a
tranzacției, la care se adaugă veniturile "tradiționale" provenite
din publicitatea pe sit. În cazul siturilor de servicii, veniturile primare
sunt reprezentate de taxele percepute utilizatorilor pentru diferitele servicii
cu valoare adăugată oferite. În acest fel, toată lumea are de câștigat.
Aflate încă într-o fază relativ incipientă din punct de vedere al numărului
de utilizatori înregistrați și al volumului tranzacțiilor, siturile de licitații
online din România (despre care puteți găsi detalii în acest articol, deși nimic
nu ar fi mai convingător decât să mergeți direct la sursă) sunt absolut gratuite,
deci nu percep nici taxe de acces, nici taxe pentru listarea obiectelor, nici
cote parte din tranzacții. În acordul de utilizare, afișat în momentul înregistrării,
cei de la OKazii.ro își rezervă însă dreptul de a percepe, la un moment dat
în viitor, o taxă pentru serviciile prestate, după o prealabilă notificare în
termeni rezonabili, însă în prezent serviciile oferite sunt absolut gratuite.
La rândul lor, în termenii și condițiile prezentate utilizatorilor, cei de la
eeeBid.ro specifică faptul că înregistrarea, licitarea și vânzarea sunt gratuite.
Modalitatea efectivă de plată pentru licitațiile încheiate cu succes se stabilește
fie ulterior tranzacției, de către cei doi parteneri, de comun acord, fie este
precizată de la bun început de licitator, cel care cumpără asumându-și deci,
implicit, condițiile de plată solicitate.
Cine licitează?
"Un sit de licitații nu este o aplicație foarte complexă și nu ridică probleme
foarte mari din punct de vedere tehnic", ne-a explicat Radu Țogui, Senior
Web Application Developer la filiala din România a AuctionWatch.com, un important
furnizor de servicii pentru marile situri de licitații din Statele Unite.
Principala problemă, de fapt cheia succesului unui astfel de sit, este una
de încredere din partea participanților la tranzacții. Soluția găsită este sistemul
de feed-back, în care vânzătorul roagă cumpărătorul să-i trimită o reacție față
de tranzacție, care poate fi pozitivă sau negativă. Aceste reacții se regăsesc
sub forma unor calificative atașate fiecărui utilizator și care pot fi consultate
de oricine ar fi interesat să cumpere de la respectivul.
Cel mai greu este la început, când tot acest feed-back nici nu are cum să existe.
În timp însă încrederea crește. Este mai ușor să cumperi de la un vânzător care
are un feed-back foarte mare, iar grupul acestor vânzători cu un feed-back puternic
dă forța respectivului sit, spune Radu Țogui. Există oameni pentru care vânzarea
și cumpărarea pe siturile de licitații a devenit o adevărată afacere în sine
sau o a doua afacere. Ei fac o formă de e-commerce fără a fi proprietarii unui
sit și de obicei tranzacționează mărfuri serioase, nu neapărat second-hand sau
obiecte de colecție. Practic, marea masă a acestora generează volumul mare de
trafic al sitului și, în cele din urmă, creșterea afacerii. "Din păcate,
în România nu există încă această masă critică", a ținut să remarce Radu
Țogui. O altă problemă pare să fie forma minimală de prezentare a articolelor
sau chiar prezentările confuze, de gen "vilă la munte, două săptămâni",
care pot anula din start orice posibil interes pentru articolul licitat.
În SUA și alte țări dezvoltate, siturile de licitații sunt folosite în special
de utilizatori individuali, de acasă. Un procent însemnat dintre aceștia este
reprezentat de femeile casnice, care de multe ori se ocupă de licitații ca de
o reală afacere personală, condusă de acasă.
O altă categorie de participanți la procesul de licitare este reprezentată
de firmele care se află în proces de lichidare a activelor. Fie este vorba de
active noi (așa-numitele "excess inventory"), fie de obiecte mai vechi,
însă funcționale, cum ar fi mobilier de birou, calculatoare, diverse alte elemente
de birotică. De remarcat că siturile de licitații nu reprezintă un canal obișnuit
pentru achiziții publice și nici pentru tranzacțiile din domeniul industrial,
cu materii prime, servicii etc. Natura tranzacțiilor de acest tip implică situri
specializate sau "burse virtuale", la care un utilizator obișnuit
de licitații online în mod normal nu are acces.
Deși nu prea mulți, printre utilizatorii siturilor de licitații de tip eBay,
Yahoo Auctions, MSN Auctions, Lycos Auctions, Excite Auctions etc. se numără
și români. Ei folosesc și siturile de servicii precum AuctionsWatch, însă numărul
lor este limitat întrucât există o serie de condiții pentru înscrierea pe un
astfel de site, între care spinoasa chestiune a cărții de credit, spune Țogui.
Probleme în Paradis
Deși par un adevărat Rai al celor care își doresc cel mai bun preț pentru un
anumit obiect sau pentru cei care altfel nu ar găsi în magazine obiecte de colecție
sau rarități, siturile de licitații pot crea utilizatorilor probleme serioase,
eventuale pierderi - materiale sau de timp - sau măcar un anume grad de disconfort.
Un exemplu îl reprezintă siturile aflate la începutul evoluției, care nu și-au
pus foarte bine la punct o politică de listare și reguli ferme de licitare.
Pot surveni ciudățenii atunci când un vânzător afișează un preț de pornire iar
licitatorii apar cu pețuri derizorii sau foarte mult sub prețul de pornire,
sau, extrema cealaltă, licitări de milioane de dolari pentru obiecte relativ
ieftine. Greșeala aparține sitului și este una de software. În mod normal, aplicația
ar trebui să elimine automat astfel de cifre, care nu corespund regulilor licitației.
De aceea, siturile de licitații stipulează că anunțarea unei oferte implică
din partea celui care o face și asumarea tranzacției respective. În cazul în
care cumpărătorul se răzgândește sau nu vrea să plătească suma licitată, din
punct de vedere legal în România nu există o obligativitate, însă situl poate
proceda la penalități mergând chiar până la blocarea accesului unui anumit utilizator.
Bineînțeles, acesta poate "ocoli" represaliile făcându-și un nou cont,
dar pierde accesul la licitațiile la care era participant sau vânzător sau e
obligat să refacă toate demersurile.
În țări în care legislația din domeniul comercial este mult mai drastică, tentativele
de fraudă sunt foarte aspru pedepsite, în SUA astfel de ofense putând avea chiar
un caracter federal. Legislația americană asimilează postarea unei licitații
cu un contract comercial pe care cumpărătorul și-l asumă, cu toate consecințele
legale. În plus, folosirea cărților de credit prin intermediul cărora poți fi
descoperit foarte ușor are un efect de descurajare a celor puși pe fraude sau
fie și pe glume.
Puteți afla mai multe despre problemele cu care se pot confrunta utilizatorii
în caseta de mai jos.
AuctionWatch România
AuctionWatch România este filiala firmei americane AuctionWatch.com
care furnizează servicii pentru siturile de licitații online. Practic, la București
există o grupă de dezvoltare "in house", lucrând exclusiv pentru firma
americană. Programatorii români se ocupă de toate serviciile pentru clienții
AuctionWatch, cu excepția părților de web design și aplicații pentru sisteme
electronice de plată, care se fac în SUA.
AuctionWatch.com a dezvoltat o platformă de e-commerce care permite persoanelor
particulare și afacerilor de toate dimensiunile beneficiile unui mediu de prețuri
dinamic, cum este cel al licitațiilor online. Serviciile oferite includ instrumentele
necesare pentru distribuirea eficientă a mărfurilor și obținerea de clienți,
în paralel oferind și modalități de căutare și achiziție a mărfurilor. Practic,
este vorba de valoare adăugată opțiunilor "clasice".
Utilizatorul primește diverse șabloane pentru prezentarea pe web a produselor
sale și are diverse alte opțiuni, precum lansarea unei licitații la un anumit
moment. De asemenea, în cazul cîștigării unei licitații, AuctionWatch pune la
dispoziția clienților servicii post-tranzacție, precum plățile electronice sau
cele de asigurare, transport și livrare. Aceste opțiuni fie sunt lansate automat,
fie clienții primesc un e-mail în care le sunt oferite legături către siturile
care oferă astfel de servicii. Un alt serviciu oferit este acela de găzduire
a imaginilor obiectelor, AuctionWatch oferind mult mai mult spațiu de stocare
decât oferă siturile.
Aplicația Auction Manager este piesa centrală a sistemului de administrare
a vânzărilor prin AuctionWatch.com, lucrând în paralel cu instrumentul de administrare
online, Auction Manager Pro. Folosind Auction Manager Control Panel, comercianții
pot avea o evidență centralizată a tuturor licitațiilor și tranzacțiilor la
preț fix în care sunt implicați, pe diverse situri.
AuctionWatch.com are circa patru milioane de vizitatori unici pe lună, peste
100.000 de căutări complete pe zi, mai mult de 700.000 de utilizatori înregistrați,
peste 2 mil. de imagini servite clienților zilnic, peste 2,6 mil. de licitații
lansate zilnic, iar clienții AuctionWatch.com vând mărfuri în valoare de peste
40 mil.$ în fiecare lună.
Lansat în ianuarie 1999 și avându-și sediul în San Bruno, California, AuctionWatch.com
se află în proprietate privată, fiind finanțat de Sequoia Capital, Technology
Crossover Ventures, CMGI @Ventures, meVC Draper Fisher Jurvetson Fund 1, Angel
Investors LP, Bulldog Capital, Argus Capital, precum și de o serie de investitori
privați.
La numai cinci zile după lansarea primului sit de licitații online, mai precis
pe 20 aprilie 2000, piața românească de profil a devenit cu adevărat competitivă,
odată cu intrarea în joc a Eeebid Inc. (Eastern European Electronic BIDding),
companie "100%" fiică a firmei Unicarte.com Software AG., din Vaduz,
Lichtenstein. De la lansare și până în prezent, prin intermediul sitului au
fost licitate obiecte în valoare de peste 150.000.000$.
Situl a fost dezvoltat de o tânără echipă de programatori din Brașov, care și-au
propus ca prin funcționalitate, servicii atractive și design să atragă un număr
cât mai mare de utilizatori. Ei au început simultan și dezvoltarea unei rețele
de astfel de situri pentru piețele din Ungaria și Republica Cehă și se află
în lucru și un proiect similar destinat pieței poloneze. În versiunea în limba
română a sitului, categoriile de produse listate acoperă un spectru foarte larg
de domenii: medicale, igienă, cosmetice, animale, plante, antichități, artă,
bijuterii, ceasuri, modă, cadouri, decorațiuni, calculatoare, jocuri, cărți,
muzică, filme, colecții, monezi, timbre, electrocasnice, mobilă, foto, electronice,
imobiliare, jucării, machete de mașini, motociclete, bărci, sport, recreație,
telefoane, telecomunicații, turism, servicii, unelte și materiale de construcții.
O particularitate interesantă a sitului este secțiunea dedicată anunțurilor
de tip business to business, din domenii precum agricultură, birotică, industriale,
construcții etc. Aceste anunțuri sunt accesibile din eeebid Café, o pagină unde
utilizatorii pot lăsa mesaje despre oferta lor de produse înregistrate în licitație
sau pot lansa cereri pentru produse care nu se regăsesc pe listele sitului.
La data închiderii ediției, pe situl eeebid.ro erau în desfășurare peste 13.000
de licitații (cel mai licitat tip de articol fiind CD-urile cu muzică, cu peste
11.000 de licitații în desfășurare).
Într-un comunicat de ultimă oră, eeebid.ro
anunța, de asemenea, iminenta lansare a unui serviciu de licitații inverse (reverse
bidding), care poate ajuta firmele producătoare să economisească 10-15% din
costul total de achiziționare de mărfuri sau servicii. Într-o astfel de licitație,
câștigător devine licitatorul care poate acoperi o anumită cerere de marfă sau
serviciu la cel mai scăzut preț. Vom reveni cu detalii.
Primul sit de licitații online din România, OKazii.ro, a fost lansat la 5
aprilie 2000, de compania netBridge din București (cea care avea să lanseze
ulterior și cunoscutul www.trafic.ro).
Proiectul viza o licitație absolut gratuită, situl OKazii.ro propunându-și să
fie strict un loc de desfășurare a pieței.
Cu o structură echilibrată și extrem de variată a categoriilor de obiecte scoase
la licitație, situl s-a remarcat rapid după lansare, în special prin licitațiile
în scopuri umanitare, la care diverse personalități din mediile culturale, politice
sau artistice din România au scos la licitație obiecte personale, sumele rezultate
fiind donate pentru acte caritabile.
În prezent, la peste un an de la lansare, cei de la OKazii au lansat situri
de licitații similare și pentru Bulgaria, Ucraina, Ungaria, și Rusia.
Obiectele scoase la licitație se regăsesc într-una dintre următoarele categorii:
accesorii casnice, anticariat, antichități, artă, auto, moto, velo, bazar, bijuterii,
birotică, papetărie, cărți, video, muzică, CD-uri, computere, software, foto,
electronice, îmbrăcăminte, imobiliare, internet, jocuri video și pe calculator,
articole pentru copii, mobilă, obiecte de colecție, plante, animale, sănătate,
frumusețe, servicii, sport, pescuit, vânătoare, turism. Orice alte obiecte care
nu se regăsesc în aceste categorii pot fi solicitate în secțiunea Comunități
a sitului.
O inițiativă interesantă este viitoarea lansare a așa-numitului Auto Broker,
un sistem care va ridica automat oferta licitatorilor care doresc neapărat să
câștige o anumită licitație, fără a monitoriza non-stop evoluția acesteia.
În momentul închiderii ediției, pe sit se desfășurau peste 4.000 de licitații.
eBay.com
eBay (//www.ebay.com) este
cea mai mare comunitate comercială online la nivel mondial. Fondată în septembrie
1995, eBay este o piață foarte puternică pentru tranzacționarea bunurilor și
serviciilor, la care participă atât persoane fizice, cât și afaceri de mici
dimensiuni. În prezent, comunitatea eBay include 22,5 milioane de utilizatori
înregistrați și, potrivit unui raport Media Metrix din septembrie 2000, conduce
în topul celor mai populare situri de comerț prin internet.
În 2000, comunitatea eBay a tranzacționat prin intermediul sitului mărfuri
în valoare de peste 5 mld.$. În plus, prin recenta achiziție a Half.com,
comunitatea eBay beneficiază de o piață ce combină stilul de tranzacționare
tradițional al licitațiilor și cel cu prețuri fixe. Half.com,
care funcționează din iulie 1999, este o piață online pentru mărfuri second-hand
la care, spre deosebire de siturile de licitații, utilizatorii stabilesc un
preț fix.
eBay a dezvoltat și o serie de situri specializate, cum ar fi eBay Motors,
prin care se licitează toate tipurile de automobile, dar și mașini de colecție,
motociclete și piese de schimb auto. Business Exchange este unul dintre serviciile
eBay destinat pieței fragmentate dar în creștere a micilor întreprinderi. Aici,
firmele au posibilitatea de a cumpăra sau vinde mărfuri noi, folosite sau recondiționate,
de la echipamente industriale la echipamente de birotică, calculatoare și instrumente
profesionale. Un alt sit specializat, de data aceasta pe obiecte de artă, antichități
și rarități este eBay Premier, care permite licitări online în timp real. În
sfârșit, BillPoint este serviciul online furnizat de eBay pentru plata facturilor.
Serviciul, dezvoltat în parteneriat cu Wells Fargo, facilitează plata prin cărți
de credit între cumpărători și vânzători.
Iată și câteva cifre din trimestrului 4 al anului 2000: 134 mil.$ venituri
și 24 mil.$ profit; valoarea tranzacțiilor a totalizat 1,6 mld.$, cu o creștere
de 79% față de aceeași perioadă din 1999; creșterea cu 145% față de trimestrul
3 a plăților efectuate folosind serviciul de plăți online BillPoint; situarea
eBay Motors pe locul 3 în topul american al celor mai mari dealeri de automobile
la mâna a doua.
Fraude în licitațiile online
Licitațiile online nu sunt nici pe departe imune la practicile oneroase la
care recurg unii pentru a-i induce în eroare pe "partenerii" lor.
De fapt, în Statele Unite licitațiile online au fost desemnate de Liga Națională
a Consumatorilor drept sursa numărul unu de fraude pe internet în 1998 și 1999.
Cu toate acestea, ar fi mult exagerat să credeți că toată lumea care participă
la astfel de licitații trebuie tratată cu suspiciune. Dimpotrivă, probabil că
în 99% din cazuri tranzacțiile dumneavoastră se vor desfășura fără probleme.
Totuși, vă oferim un "Top 10" al posibilelor fraude cu care nu ar
fi absolut exclus să vă confruntați la un moment dat, întocmit de AuctionWatch.com:
1. Supralicitarea survine atunci când un vânzător necinsitit va licita el însuși
pentru un obiect al său, prin intermediul unor identități diferite, ridicând
astfel în mod artificial prețul pe care ar putea ajunge să-l acepte un cumpărător;
2. Licitarea protejată se produce atunci când un grup de cumpărători necinstiți
(sau unul singur folosind diferite identități) licitează exagerat de mult un
obiect descurajând oponenții, pentru a se retrage în ultimul moment, permițând
astfel unui terț care a oferit un preț mult mai mic să câștige licitația;
3. Fotografii false și descrieri eronate pot apărea în prezentarea unor produse
vânzătorul încercând astfel să obțină prețuri mai mari pe obiecte de calitate
inferioară;
4. Manipularea prețului final prin adăugarea de diferite "taxe adiționale";
5. Costuri de transport "umflate" prin perceperea unor taxe mult peste
cele practicate de poștă sau de operatorii de mesagerie cunoscuți;
6. Nelivrarea bunurilor deja plătite cu bună credință de cumpărător, care nu
mai are nevoie de nici o explicație;
7. Vânzarea de falsuri sau reproduceri, valabilă în special în cazul licitațiilor
de opere de artă;
8. Tehnici de rating dubioase, folosite atunci când un vânzător dorește să convingă
potențialii cumpărători de calitatea unor produse inferioare, catalogându-le
exagerat prin note, stele sau alte metode;
9. Simularea pierderii în timpul transportului sau pretenția că produsele au
ajuns deteriorate, metodă la care pot apela unii cumpărători pentru a solicita
rambursarea contravalorii produselor primite;
10. Returnarea de produse înlocuite, care se produce atunci când un cumpărător
pretinde că nu este nemulțumit de un produs, returnând însă un altul, de calitate
inferioară sau într-o stare mai proastă decât a produsului original.
INTERVIU ::.. Românii licitează pe
eBay... "hârtii" de două mii de lei, Radu Țogui, Senior Web Application
Developer, AuctionWatch.com România
|