Internet
Business - PC Magazine Romania, August 2001
E-commerce... de la om la om
Dan
Șerbănescu
Radu Țogui
Senior Web Application Developer
AuctionWatch.com România
Românii licitează pe eBay... "hârtii" de două mii de lei
PC Magazine: Compania dumneavoastră - AuctionWatch.com - produce aplicații
pentru clienții marilor situri de licitații din lume. O piață a licitațiilor
online a apărut și se dezvoltă însă și în România. Totuși, de ce anume ar mai
fi nevoie în România pentru apariția unei afaceri de tip eBay, bineînțeles respectând
proporțiile?
Radu Țogui: În momentul acesta, în România, internetul în sine este
foarte slab dezvoltat. Poate sunt un pic răutăcios, dar, de exemplu, nu m-a
convins nici una dintre încercările românilor de a face un portal. Rolul internetului
în dezvoltarea unei afaceri nu este bine înțeles. Spre exemplu, am văzut un
restaurant care te anunță cătoate comenzile făcute online sunt citite din două
în două ore. Multe situri afișează informații sau prețuri vechi de luni de zile.
Chiar companii mari, ale căror servicii sunt folosite de sute de mii sau milioane
de români, au situri neactualizate sau nu le au deloc. Așa ceva este inacceptabil.
Probabil că starea internetului în România este și o reflectare a situației
generale a țării. Noi suntem o țară săracă, puterea de cumpărare e mică, oamenii
care stau pe internet sunt puțini.
Din punct de vedere tehnic, siturile de licitații online din România par în
regulă. Însă din punct de vedere comercial sunt puțin naive. O primă problemă
a siturilor românești o reprezintă duratele foarte mari ale licitațiilor - o
lună-două, oricum, perioade uriașe. Apoi, lucrurile care se vând acolo sunt
un pic stranii, pentru că oamenii care vând nu prea știu să-și prezinte marfa,
ca să nu mai vorbim de stabilirea încrederii între parteneri, de seriozitatea
ofertelor sau de sistemele de plată.
Cred că, pentru moment, siturile românești de licitații sunt mai degrabă locuri
unde utilizatorii merg pentru a se destinde, eventual amuza, și mai puțin pentru
a cumpăra mărfuri de calitate în condiții avantajoase.
PC Magazine: Care este cea mai nouă tendință în domeniul licitațiilor
online?
Radu Țogui: Cel mai spectaculos dintre serviciile cerute intens de utilizatori
în ultima vreme este așa-numitul "storefront". Acest serviciu este
practic un sit propriu al clientului, în care toate licitațiile în desfășurare
ale respectivului, lansate prin AuctionWatch, se regăsesc în același loc, afișate
frumos. Dacă te interesează oferta unui anumit vânzător, te poți duce pe "storefront"-ul
lui și vedea că el are în desfășurare șapte licitații la eBay, cinci licitații
la Amazon, trei la Yahoo. Dacă ești foarte grăbit poți chiar să cumperi pe loc,
la un preț probabil mai mare, pentru că le oferim clienților posibilitatea să
vândă și direct pe situl nostru, însă nu în regim de licitație, ci la un preț
fix. Deci este exact ca un magazin virtual al fiecărui client. Aceasta este
cea mai importantă dintre aplicațiile recente pe care le-am realizat.
PC Magazine: Există și români care vând în regimul acesta?Mai ales că,
la un moment dat, cele mai importante situri de comerț electronic din Occident
anunțaseră că nu mai fac livrări către România?
Radu Țogui: Eu am găsit români care vând și încă unii destul de activi.
Bineînțeles, pentru ei apare problema cărții de credit, care trebuie să fie
acceptată de sit, deci trebuie să poată fi utilizată in străinătate. Apoi este
problema feed-back-ului. Primele câteva licitații sunt probabil mai grele, dar
apoi, după ce ai vândut de destul de multe ori și ai căpătat un feed-back suficient
de mare de la primii cumpărători, neîncrederea dispare. Nu știu câți români
cumpără obiecte de pe eBay, însă vânzători am văzut sigur. Printre cele mai
vândute articole sunt "hârtiile" de două mii sau de zece mii de lei.
Deci, cel puțin la categoria numismatică sau obiecte de colecție, vă pot spune
că românii chiar vând pe eBay.
PC Magazine: Care credeți că este viitorul licitațiilor online?
Radu Țogui: Eu cred că licitațiile nu vor rămâne la nivelul actual,
ci vor crește. Nu văd nici un motiv pentru care această industrie ar putea să
scadă. Sunt mai multe aspecte aici. Totdeauna vor exista persoane interesate
de obiecte care nu se găsesc de regulă în magazine, sau obiecte de colecție,
sau obiecte la mâna a doua, dar și persoane care licitează din pasiune, chiar
dacă ajung să plătească un preț mai mare decât într-un magazin. Apoi, chiar
dacă, din punct de vedere al economiei, în prezent America trece printr-un moment
de recesiune, eu nu cred că activitatea pe siturile de licitații se va diminua,
pentru că excesul de stocuri ori marfa la mâna a doua, chiar cea provenită din
lichidări sau restrângeri de activitate, vor merge ușor către siturile de licitații.
Apoi, multe firme vând lucruri noi, profitând de ceea ce se numește "prețuri
dinamice". Ele pot folosi siturile de licitații poate pentru o sondare
de piață, la început, sau pentru consolidarea unei strategii de marketing. Este
mai convenabil să apelezi la un astfel de sit decât să te deplasezi în nu știu
câte orășele și să închei diverse parteneriate cu dealeri locali. Părerea mea
este că siturile de licitații vor deveni unul dintre domeniile importante ale
comerțului electronic.
|