[home] [prezentare] [evenimente] [sibiu] [link-uri] [proiecte] [sponsori] [informatii]
ISTORIC
VALORI ȘI ATITUDINI
PERSONALITĂȚI
REGULAMENT
DOTARE
RELAȚII SI STRUCTURI
PROFESORI
ELEVI
>>PREZENTARE
 
 
 

 

 

Motto: "Nu atât talentele - cât caracterele -

făuresc soarta unei națuni."

G. Barițiu

Argument

Ca elevi ai Colegiului Național "Gheorghe Lazăr", se așteaptă de la dumneavoastră o comportare demnă, responsabilă, in concordanță cu aspirațiile fiecăruia și cu standardele impuse de tradiția acestei școli.

Dezvoltarea propriei personalități, urmărirea intereselor individuale, satisfacerea preocupărilor personale, reprezintă scopuri majore ale activității școlare. Realizarea lor nu poate insă motiva sub nici o formă lezarea intereselor celorlalți, a prestigiului școlii în ansamblul său.

Trăind și muncind intr-o comunitate, fiecare individ are dreptul de a se bucura de șansele ce i se oferă - și in aceeași măsură obligația de a îmbogăți prin propria activitate viața acestei comunități.

Autodisciplina și respectul față de cei din jur sunt mijloacele care va vor asigura succesul - atât in plan academic cât și al relațiilor interpersonale, in școala și după absolvirea ei. Acest Regulament fixează standardele de comportare pe care le considerăm adecvate calității de elev al Colegiului Național "Gheorghe Lazăr". Simpla lor cunoaștere nu este insă suficientă. În continuare, va fi nevoie de mult bun simț, de o atitudine pozitivă din partea fiecăruia, pentru realizarea unui climat de respect, bună ințelegere și toleranță, atât de necesară desfășurării in bune condiții a activității scolii.

I. Calitatea de elev al Colegiului Național „Gheorghe Lazăr"

A. 

Admiterea elevilor in clasa a IX a se face prin concurs, pe baza metodologiei elaborate de Ministerul Educației Naționale. În fiecare din anii următori (clasele X - XII) confirmarea statutului de elev al Colegiului se face in urma completării unei cereri de înscriere, vizată de diriginte pe baza situației școlare și disciplinare din anul precedent și înaintată Secretariatului școlii in termen de zece zile de la începerea cursurilor.

B.

Carnetul de elev, vizat pentru anul școlar in curs, reprezintă dovada statutului de elev al Colegiului Național "Gheorghe Lazăr". De asemenea, pe parcursul activităților desfășurate in cadrul școlii, elevii vor avea obligația să poarte ecuson. Excepție fac situațiile când acest lucru nu e posibil, de exemplu in timpul orelor de sport. Secretariatul școlii va elibera adeverințe de elev ori de cate ori acest lucru este necesar. Elevii trebuie sa aibă in vedere faptul ca aceste adeverințe nu pot fi întotdeauna eliberate pe loc și ca atare să le solicite din timp.

C.

Încetarea exercitării calității de elev al Colegiului se realizează in condițiile prevăzute de Regulamentul de funcționare a liceelor.

II. Drepturile elevilor

Drepturile elevilor sunt fixate cu claritate in Regulamentul de organizare și funcționare a liceelor, precum și in Regulamentul elevilor din învățământul primar, secundar și postliceal, pe care conducerea școlii se obligă să le pună la dispoziție tuturor celor interesați. Având in vedere cele de mai sus, vom menționa in continuare doar acele drepturi care, in opinia noastră, sunt insuficient cunoscute și, ca atare, merită a fi subliniate sau explicitate.

 

A. Transferul

Cu excepția primului și a ultimului an de studiu, elevii au dreptul ca, pe baza unei cereri argumentate, să se transfere de la o clasa la alta in cadrul aceluiași profil sau de la un profil la altul cu susținerea examenelor de diferențe - dar fără depășirea numărului maxim de 30 de elevi pe clasă. Aceste transferuri în cadrul liceului au prioritate față de transferurile din alte licee. Cererile de transfer se vor depune la Secretariatul școlii, după sesiunea de corigențe, dar nu mai târziu de trei zile înaintea începerii noului an școlar. Ele vor fi analizate de către direcțiunea școlii.

 

B. Burse

Elevii pot beneficia de burse, credite pentru studii. In limita fondurilor disponibile și respectând reglementările in vigoare, vor fi sprijiniți material cu precădere cei care obțin rezultate foarte bune la învățătură, sau cei cu probleme sociale dificile. Elevii merituoși se pot înscrie pentru burse de studiu in țară sau străinătate, beneficiind de recomandarea conducerii școlii.

C. Libertatea de informare, exprimare, asociere

Conform principiilor pluralismului, elevii beneficiază de libertatea de informare, de exprimare, precum și de libertatea de asociere in organizații științifice, culturale, artistice, sportive. Activitățile prin care se exercită aceste drepturi nu pot intra in contradicție cu principiile învățământului și nici nu pot aduce atingere funcționării normale a școlii. În asemenea cazuri, directorul poate dispune suspendarea sau interzicerea activității și sancționarea celor vinovați. Pentru organizarea acestor activități, elevii pot utiliza gratuit, pe toata durata studiilor, întreaga bază materială a Colegiului, cu condiția de a nu perturba prin aceasta buna desfășurare a procesului de învățământ.

Conducerea școlii apreciază opiniile elevilor - privitoare la problemele care apar in școală, la modalitățile de îmbunătățire a activității școlii - încurajează susținerea deschisă și responsabilă a acestor păreri, sprijină crearea unui mecanism civilizat de exprimare a lor. In acest sens, un rol deosebit trebuie sa joace Consiliul consultativ al elevilor, format din cate un reprezentant al fiecărei clase. Dintre membrii acestui consiliu va fi ales și reprezentantul elevilor in Consiliul de administrație al școlii.

 III. Îndatoririle elevilor

A. Prezența la cursuri

Elevii au obligația sa frecventeze cu regularitate cursurile cuprinse in planul de învățământ, precum și celelalte activități stabilite de școală, conform orarului. Evidența prezenței se face la începutul fiecărei ore de curs de către profesori și se consemnează în catalog. Elevii care nu se află in clasă la intrarea cadrului didactic vor fi considerați absenți la ora respectiva. În cazuri bine motivate (elevii navetiști etc.), elevii întârziați pot cere permisiunea de a asista la ora, profesorul motivând absența și eliberând elevului un bilet de voie pentru a fi prezentat dirigintelui clasei. Completarea unui bilet de voie de către profesor este obligatorie și in cazul învoirii unui elev de la ora. Elevul va prezenta acest bilet la poartă, elevului de serviciu pe școala, iar apoi îl va înmâna dirigintelui, pentru motivarea absenței respective. Absențele care se datorează îmbolnăvirii elevilor sau altor cauze de forță majoră, dovedite cu acte, sunt considerate motivate. Motivarea absențelor din cauza îmbolnăvirilor se efectuează pe baza următoarelor acte: - adeverință eliberată de medicul cabinetului școlar, al circumscripției sanitare sau de medicul familiei; - certificat medical eliberat de unitatea spitalicească, in cazul in care elevul a fost internat. Pentru a fi luate in considerare, aceste adeverințe vor fi contrasemnate de unul din părinți (sau de susținătorul legal) și vor fi prezentate dirigintelui clasei in primele cinci zile de la revenirea elevului la cursuri. Pentru situații familiale deosebite, la cererea părinților, pot fi motivate absențele elevului pentru perioade care, însumate, nu vor depăși, la clasele IX - XI, cinci zile pe semestru, respectiv șapte zile la clasele a XII-a. Cererea trebuie comunicată telefonic dirigintelui, cel mai târziu in prima zi a perioadei respective și confirmata ulterior in scris. Motivarea absențelor se va face de către profesorii diriginți până la sfârșitul săptămânii următoare revenirii la cursuri a elevilor în cauză. Toate actele pe baza cărora s-a operat motivarea absențelor - inclusiv biletele de voie eliberate de profesori - vor fi păstrate de diriginte până la încheierea anului școlar.

Pe baza actelor medicale doveditoare și a unei cereri înaintate Secretariatului școlii, elevii pot fi scutiți parțial sau total de efort fizic. Acești elevi au insă obligația de a fi prezenți la orele de sport.

 

Elevii calificați pentru faza județeană a Olimpiadelor pe discipline vor beneficia de o zi pentru pregătire, respectiv doua zile la disciplinele care prevăd și proba practică. Lotul care va reprezenta Colegiul la faza naționala a Olimpiadelor va dispune de o săptămână de pregătire. În aceste cazuri, diriginții vor motiva absențele pe baza unei dispoziții semnate de către direcțiunea școlii. Pentru elevii care participă la acțiuni culturale, sportive etc., la nivel național sau internațional, organizate in timpul semestrelor școlare, direcțiunea poate aproba motivarea absențelor, până la 30 de zile anual.

Elevii care absentează nemotivat 30 de ore de la diferite obiecte de studiu sau 15% din totalul orelor la un singur obiect, cumulate pe întreg anul școlar, vor fi avertizați ei și familiile lor, ca la 60 de ore absențe nemotivat la diferite obiecte de studiu sau 30% din totalul orelor la un singur obiect, cumulate pe un an școlar, vor fi exmatriculați cu drept de reînscriere in același an de studiu, in următorul an de învățământ. Conform celor de mai sus, acumularea absențelor nemotivate va duce la scăderea notei semestriale la purtare cu cate un punct, conform tabelului de mai jos

 

Observație. În calcularea mediei semestriale la purtare, fiecare absență nemotivată va fi luată în considerare o singură dată , acolo unde efectul ei asupra mediei la purtare este mai mare. Cu excepția situațiilor deosebite, aduse din timp la cunoștința direcțiunii, acumularea unui număr total de 120 de absențe, motivate și nemotivate, la toate disciplinele, cumulate pentru un an de studiu, atrage după sine exmatriculare cu drept de reînscriere în următorul an școlar, în același an de studiu.

 B. Ținuta

In Colegiul Național "Gheorghe Lazăr" nu se care uniformă, diversitatea în ținută fiind permisă.

O înfățișare decentă va fi apreciată: îmbrăcăminte curată, ordonată și o ținută capilară îngrijită.

Conducerea școlii își rezervă dreptul de a judeca la solicitarea profesorilor, drept necorespunzătoare anumite aspecte ale ținutei elevilor - hotărârea luată rămânând definitivă.

Conform regulamentelor in vigoare, „elevii sunt obligați să poarte în școală...însemne care să-i particularizeze ca elevi ai unei anumite unități de învățământ". Ca atare, pe parcursul activităților desfășurate in cadrul școlii, elevii vor avea obligația să poarte ecuson. (Excepție fac situațiile când acest lucru nu e posibil, de exemplu în timpul orelor de sport.)

 C. Reguli de conduită

Este de așteptat ca fiecare elev, bazându-se pe propria putere de discernământ, să manifeste - atât in școală cât și in afara ei - un comportament care să-i facă cinste lui personal, dar și Colegiului.

 

Elevii datorează respect cadrelor didactice, personalului administrativ și de serviciu.

Trăind intr-o comunitate, fiecare persoană trebuie sa învețe a respecta individualitatea celorlalți și, mai mult, să profite de bogăția pe care o aduc diferențele de naționalitate, sex, interese, religie etc., în viața comunității. În acest sens, propaganda politică și prozelitismul religios sunt interzise în școală.

 

O atitudine deschisă, cuviincioasă, colegială, va fi întotdeauna apreciată. În același timp, orice comportament jignitor, insultător - intervenind între persoane individuale sau grupuri de elevi - va fi considerat inacceptabil. Elevii sunt sfătuiți să nu accepte, sa nu treacă cu vederea insultele, încercările de intimidare, fie ele de natura fizică sau verbală - din partea oricui ar veni. Dacă incidentele se repetă, dirigintele, conducerea școlii, odată informați, vor lua măsurile ce se impun. De asemenea, va fi tratată cu deosebită asprime orice acțiune care pune in pericol sănătatea sau siguranța lor si a celor din jur, chiar și atunci când făptașul o considera o glumă (vezi lansarea pungilor cu apă, utilizarea patinelor cu rotile pe hol etc.). Este absolut interzisă introducerea - și cu atât mai mult utilizarea - in școală a oricăror arme albe, substanțe inflamabile sau explozive, spray-uri paralizante etc.

 D. Alcoolul, tutunul, drogurile

Posesia, comercializarea și consumul alcoolului sau a drogurilor în incinta scolii sunt strict interzise. De asemenea, se interzice accesul în școală a elevilor aflați sub influența alcoolului sau a drogurilor. Fumatul in școală și spațiul aferent acesteia este strict interzis. Încercarea de a convinge o alta persoană să facă uz de oricare din produsele mai sus menționate reprezintă o abatere gravă de la normele de conduită. Este considerată inacceptabila utilizarea in cadrul școlii a oricăror materiale (postere, semne grafice pe articole de îmbrăcăminte etc.) care sa încurajeze consumul alcoolului, tutunului sau a drogurilor.

 E. Respectul pentru baza materială a școlii și pentru proprietatea personală

Furtul din proprietatea școlii sau a persoanelor particulare reprezintă o încălcare a drepturilor individuale, o perturbare gravă a atmosferei de încredere reciprocă pe care se bazează colaborarea in cadrul școlii. Oricine este prins având asupra sa obiecte aparținând altor persoane, sau școlii - fără a avea aprobare pentru aceasta - sau este surprins furând, va fi exmatriculat.

Orice acțiune având drept scop deteriorarea sau distrugerea proprietății individuale sau școlare, precum și orice distrugere accidentală care nu este imediat raportată, vor fi considerate acte de vandalism. Actele de vandalism reprezintă un afront adus întregii comunități a Colegiului și vor fi invariabil aduse in discuția Consiliului de administrație, care va lua măsurile necesare pentru recuperarea pagubelor și pedepsirea celor vinovați. Atât in cazul actelor de vandalism, cât și in cazul distrugerilor accidentale, elevii responsabili vor suporta cheltuielile de acoperire a pagubelor. În cazul in care vinovații nu sunt găsiți, consecințele vor fi suportate de întregul grup de elevi ce și-a desfășurat activitatea in locul respectiv.

F. Accesul in școala

Pentru accesul în curtea și in clădirea scolii elevii vor utiliza poarta, intrarea și scările ce le sunt destinate. În perioadele când poarta elevilor este închisă, este permisă utilizarea intrării principale, cu prezentarea legitimației și a biletului de voie semnat de profesorul clasei, diriginte sau director. Elevilor navetiști li se va permite accesul in școală, pe parcursul primei ore de curs, cu prezentarea legitimației. Poarta elevilor se va închide la 5 minute după ce sună de intrare și se va deschide cu 5 minute înainte de a suna de ieșire, asigurându-se astfel libera circulație pe perioada pauzelor.

Elevii care doresc să părăsească incinta școlii, o fac pe propria răspundere.

Este interzisa folosirea de către elevi a scărilor principale, pe porțiunea dintre parter și etajul întâi. De asemenea, este interzis accesul elevilor in holul din fața cancelariei. În cazul convocării de către un profesor, elevul in cauză așteaptă in holul principal sosirea profesorului, care va fi anunțat de elevul de serviciu. Accesul la Contabilitate și Secretariat se face numai prin holul dinspre scările elevilor.

IV. Recompense și sancțiuni

A. Recompense

Elevii care obțin rezultate remarcabile la învățătură și se disting printr-o comportare exemplară, precum și cei ce se disting in activitatea cercurilor, la olimpiade, concursuri și festivaluri, competiții sportive etc., pot primi următoarele recompense:

  1. evidențierea făcută de diriginte in fața colectivului clasei;
  2. evidențierea făcută de director in fața colegilor de școală și a Consiliului profesoral;
  3. comunicarea verbală sau scrisă, făcută de diriginte sau director părinților, cu menționarea faptelor deosebite pentru care este evidențiat;
  4. trimiterea cu prioritate in excursii și tabere de odihna sau de profil, in țară sau in străinătate;
  5. acordarea de burse de merit, de studiu, sau a altor recompense materiale;
  6. premii, diplome, medalii, insigne; vii. premiul de onoare al școlii.

De asemenea, in fiecare an școlar se acordă următoarele doua premii:

  1. Premiul pentru devotament școlar, atribuit de către Consiliul profesoral elevului cu cea mai mare medie anuală și media zece la purtare, indiferent de clasă.  
  2. Premiul de popularitate, acordat de către Consiliul consultativ al elevilor unui elev promovat și cu media zece la purtare.

B. Sancțiuni

Ca elevi ai Colegiului Național "Gheorghe Lazăr", fiecare dintre dumneavoastră   este direct răspunzător de propriile acte, de modul de comportare in cadrul scolii si in afara acesteia. Când o anumită persoana dovedește o conduită sub standardele fixate de acest Regulament, va trebui să răspundă pentru faptele sale, după caz, în fața dirigintelui clasei, a direcțiunii, a Consiliului profesoral sau a Consiliului de administrație. Tratând orice abatere intr-o maniera rapidă, clară, corectă și consistentă, factorii de decizie doresc să arate că, deși există momente când comportamentul unor elevi devine inacceptabil, aceștia pot învață din propriile greșeli, dovedind in continuare mai multa maturitate și putere de discernământ.

Consecvența in administrarea sancțiunilor este ideea fundamentală in luarea deciziilor disciplinare. În cazul abaterilor grave, se vor analiza cu atenție atât circumstanțele concrete in care acestea au avut loc - cât și atingerea adusă intereselor comunității școlare.

În funcție de gravitatea faptelor, sancțiunile pot fi:

  1. observație și mustrare individuală;
  2. mustrare in fata Consiliului profesoral;
  3. mustrare scrisa;
  4. retragerea, temporară sau definitivă, a dreptului de a participa la activitățile din cercurile artistice sau cluburile sportive organizate in afara școlii;
  5. retragerea temporara a bursei;
  6. eliminarea din școală pe o perioadă de 1 - 5 zile;
  7. pierderea definitivă a bursei;
  8. exmatricularea din școală, cu drept de reînscriere in același an de studiu, in anul școlar următor (excepție fac elevii clasei a IX a, care vor susține un nou concurs de admitere);
  9. exmatricularea, fără drept de reînscriere, din toate unitățile învățământului de stat.

Sancțiunile de mai sus, punctele ii -ix, vor fi comunicate părinților in termen de trei zile de la luarea deciziei de sancționare. Acordarea sancțiunilor va fi efectuată astfel:

  1. de diriginte sau director pentru punctele i -iv;
  2. de consiliul profesorilor clasei sau director pentru punctele v - vii;
  3. de Consiliul profesoral, la propunerea dirigintelui sau a directorului, pentru punctele viii -ix.

Toate sancțiunile, începând de la punctul ii vor fi însoțite de scăderea corespunzătoare a notei la purtare.

Anexa 1 a acestui regulament stabilește sancțiunile ce vor fi aplicate in cazul câtorva abateri mai importante prin gravitatea sau frecvența lor.

N.B. Chiar dacă la o primă abatere sancțiunea nu va fi -in funcție de circumstanțe - cea mai aspră, o eventuală a doua abatere pe parcursul aceluiași an școlar va fi în mod automat sancționată cu maximul admis de prezentul Regulament de ordine interioară.

 V. Observații finale

Prezentul Regulament de ordine interioară a fost discutat in ședința Consiliului profesoral din data de 12.10.1998 și aprobat în ședința Consiliului de administrație din data de 27.10.1998.

Profesorii diriginți îl vor aduce la cunoștința elevilor și a părinților acestora, astfel ca, începând cu ziua de luni, 16.11.1998 acest Regulament să devină obligatoriu. Obligativitatea se referă la toate activitățile organizate de școala, atât în incinta școlii cât și in afara acesteia. Mulțumim profesorilor, elevilor și părinților care, din perspective diferite - dar complementare - au ajutat prin observațiile și propunerile lor ca acest Regulament să ajungă in forma sa actuală. In continuare, considerăm binevenite toate sugestiile de îmbunătățire. Acestea vor fi analizate cu atenție de conducerea școlii.

ABATEREA

SANCȚIUNEA

Introducerea sau posesia armelor albe, a  sprayurilor paralizante, drogurilor sau băuturilor alcoolice în incinta școlii.

Eliminare 3 zile - exmatriculare

Utilizarea armelor albe, a   sprayurilor paralizante, drogurilor sau băuturilor alcoolice în incinta școlii.

Eliminare 5 zile - exmatriculare

Comercializarea drogurilor sau băuturilor alcoolice în incinta școlii.

Exmatriculare

Furtul în avutul școlii sau în proprietatea individuală.

Exmatriculare

Aruncarea obiectelor pe ferestre, alte acte ce pun în pericol grav siguranța celor din jur.

Eliminare 1-5 zile

Acte de vandalism.

Mustrare scrisă - exmatriculare și recuperarea pagubelor produse.

Accesul în școală sub influența alcoolului sau a drogurilor.

Mustrare scrisă - eliminare 5 zile.

Fumatul în incinta școlii sau în spațiul aferent acesteia.

Eliminare 1-3 zile

Lipsă de reverență față de personalul școlii sau față de colegi.

Mustrare în fața consiliului profesoral - eliminare 5 zile.

Nepurtarea ecusonului în incinta școlii, utilizarea spațiilor în care accesul elevilor este interzis.

Consemnarea abaterii în Registrul de disciplină aflat la Secretariatul școlii. Cumularea a trei asemenea abateri duce la scăderea cu un punct a mediei semestriale la purtare.

 

 

Copiright 1999-2001 Colegiul Național "Gheorghe Lazăr"
Concept si design Ciprian Ciocan
Contactati-ma la [email protected]