Motto:
"Nu atât talentele - cât caracterele -
făuresc
soarta unei națuni."
G.
Barițiu
Argument
Ca elevi ai Colegiului
Național "Gheorghe Lazăr", se așteaptă de la dumneavoastră
o comportare demnă, responsabilă, in concordanță cu aspirațiile fiecăruia
și cu standardele impuse de tradiția acestei școli.
Dezvoltarea propriei personalități,
urmărirea intereselor individuale, satisfacerea preocupărilor personale,
reprezintă scopuri majore ale activității școlare. Realizarea lor nu
poate insă motiva sub nici o formă lezarea intereselor celorlalți, a
prestigiului școlii în ansamblul său.
Trăind și muncind
intr-o comunitate, fiecare individ are dreptul de a se bucura de șansele
ce i se oferă - și in aceeași măsură obligația de a îmbogăți prin propria
activitate viața acestei comunități.
Autodisciplina și
respectul față de cei din jur sunt mijloacele care va vor asigura succesul
- atât in plan academic cât și al relațiilor interpersonale, in școala
și după absolvirea ei. Acest Regulament fixează standardele de comportare
pe care le considerăm adecvate calității de elev al Colegiului Național
"Gheorghe Lazăr". Simpla lor cunoaștere nu este insă suficientă.
În continuare, va fi nevoie de mult bun simț, de o atitudine pozitivă
din partea fiecăruia, pentru realizarea unui climat de respect, bună
ințelegere și toleranță, atât de necesară desfășurării in bune condiții
a activității scolii.
I. Calitatea de elev al
Colegiului Național Gheorghe Lazăr"
A.
Admiterea elevilor
in clasa a IX a se face prin concurs, pe baza metodologiei elaborate
de Ministerul Educației Naționale. În fiecare din anii următori (clasele
X - XII) confirmarea statutului de elev al Colegiului se face in urma
completării unei cereri de înscriere, vizată de diriginte pe baza situației
școlare și disciplinare din anul precedent și înaintată Secretariatului
școlii in termen de zece zile de la începerea cursurilor.
B.
Carnetul de elev,
vizat pentru anul școlar in curs, reprezintă dovada statutului de elev
al Colegiului Național "Gheorghe Lazăr". De asemenea, pe parcursul
activităților desfășurate in cadrul școlii, elevii vor avea obligația
să poarte ecuson. Excepție fac situațiile când acest lucru nu e posibil,
de exemplu in timpul orelor de sport. Secretariatul școlii va elibera
adeverințe de elev ori de cate ori acest lucru este necesar. Elevii
trebuie sa aibă in vedere faptul ca aceste adeverințe nu pot fi întotdeauna
eliberate pe loc și ca atare să le solicite din timp.
C.
Încetarea exercitării
calității de elev al Colegiului se realizează in condițiile prevăzute
de Regulamentul de funcționare a liceelor.
II. Drepturile elevilor
Drepturile elevilor
sunt fixate cu claritate in Regulamentul de organizare și funcționare
a liceelor, precum și in Regulamentul elevilor din învățământul primar,
secundar și postliceal, pe care conducerea școlii se obligă să le pună
la dispoziție tuturor celor interesați. Având in vedere cele de mai
sus, vom menționa in continuare doar acele drepturi care, in opinia
noastră, sunt insuficient cunoscute și, ca atare, merită a fi subliniate
sau explicitate.
A. Transferul
Cu excepția primului
și a ultimului an de studiu, elevii au dreptul ca, pe baza unei cereri
argumentate, să se transfere de la o clasa la alta in cadrul aceluiași
profil sau de la un profil la altul cu susținerea examenelor de diferențe
- dar fără depășirea numărului maxim de 30 de elevi pe clasă. Aceste
transferuri în cadrul liceului au prioritate față de transferurile din
alte licee. Cererile de transfer se vor depune la Secretariatul școlii,
după sesiunea de corigențe, dar nu mai târziu de trei zile înaintea
începerii noului an școlar. Ele vor fi analizate de către direcțiunea
școlii.
B. Burse
Elevii pot beneficia
de burse, credite pentru studii. In limita fondurilor disponibile și
respectând reglementările in vigoare, vor fi sprijiniți material cu
precădere cei care obțin rezultate foarte bune la învățătură, sau cei
cu probleme sociale dificile. Elevii merituoși se pot înscrie pentru
burse de studiu in țară sau străinătate, beneficiind de recomandarea
conducerii școlii.
C. Libertatea de informare,
exprimare, asociere
Conform principiilor
pluralismului, elevii beneficiază de libertatea de informare, de exprimare,
precum și de libertatea de asociere in organizații științifice, culturale,
artistice, sportive. Activitățile prin care se exercită aceste drepturi
nu pot intra in contradicție cu principiile învățământului și nici nu
pot aduce atingere funcționării normale a școlii. În asemenea cazuri,
directorul poate dispune suspendarea sau interzicerea activității și
sancționarea celor vinovați. Pentru organizarea acestor activități,
elevii pot utiliza gratuit, pe toata durata studiilor, întreaga bază
materială a Colegiului, cu condiția de a nu perturba prin aceasta buna
desfășurare a procesului de învățământ.
Conducerea școlii
apreciază opiniile elevilor - privitoare la problemele care apar in
școală, la modalitățile de îmbunătățire a activității școlii - încurajează
susținerea deschisă și responsabilă a acestor păreri, sprijină crearea
unui mecanism civilizat de exprimare a lor. In acest sens, un rol deosebit
trebuie sa joace Consiliul consultativ al elevilor, format din cate
un reprezentant al fiecărei clase. Dintre membrii acestui consiliu va
fi ales și reprezentantul elevilor in Consiliul de administrație al
școlii.
III. Îndatoririle
elevilor
A. Prezența la cursuri
Elevii au obligația
sa frecventeze cu regularitate cursurile cuprinse in planul de învățământ,
precum și celelalte activități stabilite de școală, conform orarului.
Evidența prezenței se face la începutul fiecărei ore de curs de către
profesori și se consemnează în catalog. Elevii care nu se află in clasă
la intrarea cadrului didactic vor fi considerați absenți la ora respectiva.
În cazuri bine motivate (elevii navetiști etc.), elevii întârziați pot
cere permisiunea de a asista la ora, profesorul motivând absența și
eliberând elevului un bilet de voie pentru a fi prezentat dirigintelui
clasei. Completarea unui bilet de voie de către profesor este obligatorie
și in cazul învoirii unui elev de la ora. Elevul va prezenta acest bilet
la poartă, elevului de serviciu pe școala, iar apoi îl va înmâna dirigintelui,
pentru motivarea absenței respective. Absențele care se datorează îmbolnăvirii
elevilor sau altor cauze de forță majoră, dovedite cu acte, sunt considerate
motivate. Motivarea absențelor din cauza îmbolnăvirilor se efectuează
pe baza următoarelor acte: - adeverință eliberată de medicul cabinetului
școlar, al circumscripției sanitare sau de medicul familiei; - certificat
medical eliberat de unitatea spitalicească, in cazul in care elevul
a fost internat. Pentru a fi luate in considerare, aceste adeverințe
vor fi contrasemnate de unul din părinți (sau de susținătorul legal)
și vor fi prezentate dirigintelui clasei in primele cinci zile de la
revenirea elevului la cursuri. Pentru situații familiale deosebite,
la cererea părinților, pot fi motivate absențele elevului pentru perioade
care, însumate, nu vor depăși, la clasele IX - XI, cinci zile pe semestru,
respectiv șapte zile la clasele a XII-a. Cererea trebuie comunicată
telefonic dirigintelui, cel mai târziu in prima zi a perioadei respective
și confirmata ulterior in scris. Motivarea absențelor se va face de
către profesorii diriginți până la sfârșitul săptămânii următoare revenirii
la cursuri a elevilor în cauză. Toate actele pe baza cărora s-a operat
motivarea absențelor - inclusiv biletele de voie eliberate de profesori
- vor fi păstrate de diriginte până la încheierea anului școlar.
Pe baza actelor medicale
doveditoare și a unei cereri înaintate Secretariatului școlii, elevii
pot fi scutiți parțial sau total de efort fizic. Acești elevi au insă
obligația de a fi prezenți la orele de sport.
Elevii calificați
pentru faza județeană a Olimpiadelor pe discipline vor beneficia de
o zi pentru pregătire, respectiv doua zile la disciplinele care prevăd
și proba practică. Lotul care va reprezenta Colegiul la faza naționala
a Olimpiadelor va dispune de o săptămână de pregătire. În aceste cazuri,
diriginții vor motiva absențele pe baza unei dispoziții semnate de către
direcțiunea școlii. Pentru elevii care participă la acțiuni culturale,
sportive etc., la nivel național sau internațional, organizate in timpul
semestrelor școlare, direcțiunea poate aproba motivarea absențelor,
până la 30 de zile anual.
Elevii care absentează
nemotivat 30 de ore de la diferite obiecte de studiu sau 15% din totalul
orelor la un singur obiect, cumulate pe întreg anul școlar, vor fi avertizați
ei și familiile lor, ca la 60 de ore absențe nemotivat la diferite obiecte
de studiu sau 30% din totalul orelor la un singur obiect, cumulate pe
un an școlar, vor fi exmatriculați cu drept de reînscriere in același
an de studiu, in următorul an de învățământ. Conform celor de mai sus,
acumularea absențelor nemotivate va duce la scăderea notei semestriale
la purtare cu cate un punct, conform tabelului de mai jos
Observație.
În calcularea mediei semestriale la purtare, fiecare absență nemotivată
va fi luată în considerare o singură dată , acolo unde efectul ei asupra
mediei la purtare este mai mare. Cu excepția situațiilor deosebite,
aduse din timp la cunoștința direcțiunii, acumularea unui număr total
de 120 de absențe, motivate și nemotivate, la toate disciplinele, cumulate
pentru un an de studiu, atrage după sine exmatriculare cu drept de reînscriere
în următorul an școlar, în același an de studiu.
B. Ținuta
In Colegiul Național
"Gheorghe Lazăr" nu se care uniformă, diversitatea în ținută
fiind permisă.
O înfățișare decentă
va fi apreciată: îmbrăcăminte curată, ordonată și o ținută capilară
îngrijită.
Conducerea școlii
își rezervă dreptul de a judeca la solicitarea profesorilor, drept necorespunzătoare
anumite aspecte ale ținutei elevilor - hotărârea luată rămânând definitivă.
Conform regulamentelor
in vigoare, elevii sunt obligați să poarte în școală...însemne care
să-i particularizeze ca elevi ai unei anumite unități de învățământ".
Ca atare, pe parcursul activităților desfășurate in cadrul școlii, elevii
vor avea obligația să poarte ecuson. (Excepție fac situațiile când acest
lucru nu e posibil, de exemplu în timpul orelor de sport.)
C. Reguli de conduită
Este de așteptat
ca fiecare elev, bazându-se pe propria putere de discernământ, să manifeste
- atât in școală cât și in afara ei - un comportament care să-i facă
cinste lui personal, dar și Colegiului.
Elevii datorează
respect cadrelor didactice, personalului administrativ și de serviciu.
Trăind intr-o comunitate,
fiecare persoană trebuie sa învețe a respecta individualitatea celorlalți
și, mai mult, să profite de bogăția pe care o aduc diferențele de naționalitate,
sex, interese, religie etc., în viața comunității. În acest sens, propaganda
politică și prozelitismul religios sunt interzise în școală.
O atitudine deschisă,
cuviincioasă, colegială, va fi întotdeauna apreciată. În același timp,
orice comportament jignitor, insultător - intervenind între persoane
individuale sau grupuri de elevi - va fi considerat inacceptabil. Elevii
sunt sfătuiți să nu accepte, sa nu treacă cu vederea insultele, încercările
de intimidare, fie ele de natura fizică sau verbală - din partea oricui
ar veni. Dacă incidentele se repetă, dirigintele, conducerea școlii,
odată informați, vor lua măsurile ce se impun. De asemenea, va fi tratată
cu deosebită asprime orice acțiune care pune in pericol sănătatea sau
siguranța lor si a celor din jur, chiar și atunci când făptașul o considera
o glumă (vezi lansarea pungilor cu apă, utilizarea patinelor cu rotile
pe hol etc.). Este absolut interzisă introducerea - și cu atât mai mult
utilizarea - in școală a oricăror arme albe, substanțe inflamabile sau
explozive, spray-uri paralizante etc.
D. Alcoolul, tutunul,
drogurile
Posesia, comercializarea
și consumul alcoolului sau a drogurilor în incinta scolii sunt strict
interzise. De asemenea, se interzice accesul în școală a elevilor aflați
sub influența alcoolului sau a drogurilor. Fumatul in școală și spațiul
aferent acesteia este strict interzis. Încercarea de a convinge o alta
persoană să facă uz de oricare din produsele mai sus menționate reprezintă
o abatere gravă de la normele de conduită. Este considerată inacceptabila
utilizarea in cadrul școlii a oricăror materiale (postere, semne grafice
pe articole de îmbrăcăminte etc.) care sa încurajeze consumul alcoolului,
tutunului sau a drogurilor.
E. Respectul pentru
baza materială a școlii și pentru proprietatea personală
Furtul din proprietatea
școlii sau a persoanelor particulare reprezintă o încălcare a drepturilor
individuale, o perturbare gravă a atmosferei de încredere reciprocă
pe care se bazează colaborarea in cadrul școlii. Oricine este prins
având asupra sa obiecte aparținând altor persoane, sau școlii - fără
a avea aprobare pentru aceasta - sau este surprins furând, va fi exmatriculat.
Orice acțiune având
drept scop deteriorarea sau distrugerea proprietății individuale sau
școlare, precum și orice distrugere accidentală care nu este imediat
raportată, vor fi considerate acte de vandalism. Actele de vandalism
reprezintă un afront adus întregii comunități a Colegiului și vor fi
invariabil aduse in discuția Consiliului de administrație, care va lua
măsurile necesare pentru recuperarea pagubelor și pedepsirea celor vinovați.
Atât in cazul actelor de vandalism, cât și in cazul distrugerilor accidentale,
elevii responsabili vor suporta cheltuielile de acoperire a pagubelor.
În cazul in care vinovații nu sunt găsiți, consecințele vor fi suportate
de întregul grup de elevi ce și-a desfășurat activitatea in locul respectiv.
F. Accesul in școala
Pentru accesul în
curtea și in clădirea scolii elevii vor utiliza poarta, intrarea și
scările ce le sunt destinate. În perioadele când poarta elevilor este
închisă, este permisă utilizarea intrării principale, cu prezentarea
legitimației și a biletului de voie semnat de profesorul clasei, diriginte
sau director. Elevilor navetiști li se va permite accesul in școală,
pe parcursul primei ore de curs, cu prezentarea legitimației. Poarta
elevilor se va închide la 5 minute după ce sună de intrare și se va
deschide cu 5 minute înainte de a suna de ieșire, asigurându-se astfel
libera circulație pe perioada pauzelor.
Elevii care doresc
să părăsească incinta școlii, o fac pe propria răspundere.
Este interzisa folosirea
de către elevi a scărilor principale, pe porțiunea dintre parter și
etajul întâi. De asemenea, este interzis accesul elevilor in holul din
fața cancelariei. În cazul convocării de către un profesor, elevul in
cauză așteaptă in holul principal sosirea profesorului, care va fi anunțat
de elevul de serviciu. Accesul la Contabilitate și Secretariat se face
numai prin holul dinspre scările elevilor.
IV. Recompense și sancțiuni
A. Recompense
Elevii care obțin
rezultate remarcabile la învățătură și se disting printr-o comportare
exemplară, precum și cei ce se disting in activitatea cercurilor, la
olimpiade, concursuri și festivaluri, competiții sportive etc., pot
primi următoarele recompense:
- evidențierea făcută
de diriginte in fața colectivului clasei;
- evidențierea făcută
de director in fața colegilor de școală și a Consiliului profesoral;
- comunicarea verbală
sau scrisă, făcută de diriginte sau director părinților, cu menționarea
faptelor deosebite pentru care este evidențiat;
- trimiterea cu
prioritate in excursii și tabere de odihna sau de profil, in țară
sau in străinătate;
- acordarea de burse
de merit, de studiu, sau a altor recompense materiale;
- premii, diplome,
medalii, insigne; vii. premiul de onoare al școlii.
De asemenea, in fiecare
an școlar se acordă următoarele doua premii:
- Premiul pentru
devotament școlar, atribuit de către Consiliul profesoral elevului
cu cea mai mare medie anuală și media zece la purtare, indiferent
de clasă.
- Premiul de popularitate,
acordat de către Consiliul consultativ al elevilor unui elev promovat
și cu media zece la purtare.
B. Sancțiuni
Ca elevi ai Colegiului
Național "Gheorghe Lazăr", fiecare dintre dumneavoastră
este direct răspunzător de propriile acte, de modul de comportare in
cadrul scolii si in afara acesteia. Când o anumită persoana dovedește
o conduită sub standardele fixate de acest Regulament, va trebui să
răspundă pentru faptele sale, după caz, în fața dirigintelui clasei,
a direcțiunii, a Consiliului profesoral sau a Consiliului de administrație.
Tratând orice abatere intr-o maniera rapidă, clară, corectă și consistentă,
factorii de decizie doresc să arate că, deși există momente când comportamentul
unor elevi devine inacceptabil, aceștia pot învață din propriile greșeli,
dovedind in continuare mai multa maturitate și putere de discernământ.
Consecvența in administrarea
sancțiunilor este ideea fundamentală in luarea deciziilor disciplinare.
În cazul abaterilor grave, se vor analiza cu atenție atât circumstanțele
concrete in care acestea au avut loc - cât și atingerea adusă intereselor
comunității școlare.
În funcție de gravitatea
faptelor, sancțiunile pot fi:
- observație și mustrare
individuală;
- mustrare in fata Consiliului
profesoral;
- mustrare scrisa;
- retragerea, temporară
sau definitivă, a dreptului de a participa la activitățile din cercurile
artistice sau cluburile sportive organizate in afara școlii;
- retragerea temporara
a bursei;
- eliminarea din școală
pe o perioadă de 1 - 5 zile;
- pierderea definitivă
a bursei;
- exmatricularea
din școală, cu drept de reînscriere in același an de studiu, in anul
școlar următor (excepție fac elevii clasei a IX a, care vor susține
un nou concurs de admitere);
- exmatricularea,
fără drept de reînscriere, din toate unitățile învățământului de stat.
Sancțiunile de mai sus,
punctele ii -ix, vor fi comunicate părinților in termen de trei zile
de la luarea deciziei de sancționare. Acordarea sancțiunilor va fi efectuată
astfel:
- de diriginte sau
director pentru punctele i -iv;
- de consiliul profesorilor
clasei sau director pentru punctele v - vii;
- de Consiliul profesoral,
la propunerea dirigintelui sau a directorului, pentru punctele viii
-ix.
Toate sancțiunile,
începând de la punctul ii vor fi însoțite de scăderea corespunzătoare
a notei la purtare.
Anexa 1 a acestui
regulament stabilește sancțiunile ce vor fi aplicate in cazul câtorva
abateri mai importante prin gravitatea sau frecvența lor.
N.B. Chiar dacă la
o primă abatere sancțiunea nu va fi -in funcție de circumstanțe - cea
mai aspră, o eventuală a doua abatere pe parcursul aceluiași an școlar
va fi în mod automat sancționată cu maximul admis de prezentul Regulament
de ordine interioară.
V. Observații finale
Prezentul Regulament
de ordine interioară a fost discutat in ședința Consiliului profesoral
din data de 12.10.1998 și aprobat în ședința Consiliului de administrație
din data de 27.10.1998.
Profesorii diriginți
îl vor aduce la cunoștința elevilor și a părinților acestora, astfel
ca, începând cu ziua de luni, 16.11.1998 acest Regulament să devină
obligatoriu. Obligativitatea se referă la toate activitățile organizate
de școala, atât în incinta școlii cât și in afara acesteia. Mulțumim
profesorilor, elevilor și părinților care, din perspective diferite
- dar complementare - au ajutat prin observațiile și propunerile lor
ca acest Regulament să ajungă in forma sa actuală. In continuare, considerăm
binevenite toate sugestiile de îmbunătățire. Acestea vor fi analizate
cu atenție de conducerea școlii.
ABATEREA
|
SANCȚIUNEA
|
Introducerea
sau posesia armelor albe, a sprayurilor paralizante,
drogurilor sau băuturilor alcoolice în incinta școlii.
|
Eliminare 3
zile - exmatriculare
|
Utilizarea
armelor albe, a sprayurilor paralizante, drogurilor
sau băuturilor alcoolice în incinta școlii.
|
Eliminare 5
zile - exmatriculare
|
Comercializarea
drogurilor sau băuturilor alcoolice în incinta școlii.
|
Exmatriculare
|
Furtul în avutul
școlii sau în proprietatea individuală.
|
Exmatriculare
|
Aruncarea obiectelor
pe ferestre, alte acte ce pun în pericol grav siguranța
celor din jur.
|
Eliminare 1-5
zile
|
Acte de vandalism.
|
Mustrare scrisă
- exmatriculare și recuperarea pagubelor produse.
|
Accesul în
școală sub influența alcoolului sau a drogurilor.
|
Mustrare scrisă
- eliminare 5 zile.
|
Fumatul în
incinta școlii sau în spațiul aferent acesteia.
|
Eliminare 1-3
zile
|
Lipsă de reverență
față de personalul școlii sau față de colegi.
|
Mustrare în
fața consiliului profesoral - eliminare 5 zile.
|
Nepurtarea
ecusonului în incinta școlii, utilizarea spațiilor în care
accesul elevilor este interzis.
|
Consemnarea
abaterii în Registrul de disciplină aflat la Secretariatul
școlii. Cumularea a trei asemenea abateri duce la scăderea
cu un punct a mediei semestriale la purtare.
|