TESTE COMPARATIVE
[ sumarul
caracteristicilor ]
Sisteme pentru acasă
Ștefan
Iliescu
Șerban
Păduroiu
Cristian
Lăcraru
Orice utilizator de PC își dorește să se joace. Genurile de jocuri preferate
de fiecare și pasiunea pentru jocuri sunt aspecte care pot fi discutate. Jocurile
rămân o componentă importantă, atunci când vorbim de sisteme pentru acasă, chiar
dacă este clar pentru toată lumea că un sistem nu poate fi folosit doar pentru
jocuri, el fiind cu siguranță utilizat și pentru alte aplicații, mai mult sau
mai puțin productive. Am dorit totuși ca testul nostru să se concentreze mai
mult pe această latură, în ideea de a vedea cum reușesc asamblorii locali să
realizeze un sistem puternic, dar în același timp stabil, pe care să se poată
rula cam orice aplicație sau joc existent la ora actuală.
În România, mai mult ca în alte părți, alegerea unui sistem pentru acasă pornește
de la preț. Utilizatorul strânge o sumă de bani și dorește ca pentru acea sumă
să obțină peformanțe maxime. Acest lucru se poate realiza numai în cazul în
care se reușește o echilibrare armonioasă între puterea componentelor și stabilitatea
sistemului rezultat. Există componente la care putem decide după prețul de achiziție,
dar există și componente în cazul cărora, renunțarea la performanțe în favoarea
prețului, afectează performanțele globale ale sistemului.
Am primit spre evaluare un număr de 11 sisteme. Privindu-le în ansamblu putem
trage câteva concluzii referitoare la piața sistemelor de acasă, disponibile
în acest moment. În primul rând, nimeni nu a mai dotat sistemul cu un monitore
mai mic de 17". Au existat și două excepții, acestea fiind sistemul de la Brinel,
care a avut monitor de 19" și cel de la Sistec, cu monitor de 21", destul de
mare atât ca dimensiuni, cât și ca pondere în prețul final de achiziție. O altă
trăsătură importantă a sistemelor prezentate este memoria de bază, majoritatea
fiind dotate cu 256 MB. Însă cea mai surprinzătoare constatare se referă la
procesoarele sistemelor, din cele unsprezece participanți unul singur fiind
echipat cu Pentium 4. Dominarea categorică a platformelor AMD se poate explica
în primul rând prin diferența de preț a ansamblului procesor-memorie, pentru
cele două platforme concurente.
Alegerea plăcilor video a variat, unii producători fiind înclinați spre dotarea
sistemelor cu plăci GeForce3, chiar dacă acest lucru a săltat prețul total,
alții optând pentru plăci GeForce2 GTS, Ultra sau chiar MX, considerând că jocurile
actuale nu se ridică încă la nivelul GeForce3.
Sunetul este o componentă esențială în jocuri. Locul deținut de producătorul
taiwanez Creative se menține, fie că a fost vorba de plăci PCI, fie că a fost
vorba de adaptoare on-board, puțini apelând la alte nume pentru asigurarea capabilităților
de sunet.
Comportarea în testele rulate de noi a arătat niște sisteme puternice, variațiile
scorurilor nefiind atât de mari încât să atragă atenția. Diferențele existente
totuși au reflectat felul în care fiecare sistem a fost construit, configurat
și optimizat, lucru foarte important până la urmă pentru utilizatorul final.
Alegerea Redacției
Un sistem puternic este tot ce își poate dori orice gamer adevărat. Însă de
la putere brută și până la un sistem echilibrat și stabil, este o cale de parcurs,
iar aici intervine abilitatea celui care asasmblează respectivul sistem. A pune
cel mai tare procesor disponibil și multă memorie pe o placă de bază, nu înseamnă
că ai obținut automat și cel mai performant sistem,
ca să nu mai vorbim și de prețul de achiziție. Chiar dacă am avut doar 11 sisteme
în acest test, privirea lor în ansamblu ne poate da o imagine a ofertei actuale
de pe piață. Am avut sisteme care s-au axat mai mult pe performanțe ridicate,
punând mai puțin accent pe capabilitățile multimedia, pe care le-au lăsat la
alegerea utilizatorului. Am avut în același timp sisteme care, în ideea "mai
mare e mai bun", au dotat sistemul cu un monitor prea mare pentru capabilitățile
plăcii grafice, crescând prețul inutil. Totodată, am putut vedea și sisteme
care au echilibrat cât se poate de bine performanțele oferite, cu un preț de
achiziție decent. Aspectul interior a contat și el în alegerea noastră. Sigur,
se poate spune că cei care au realizat sistemele ca la carte pentru testul nostru,
nu fac același lucru și cu sistemele pe care le vând. S-ar putea. Însă, ce să
credem despre cei care, nici când au participat la teste, nu au acordat prea
mare atenție aspectului interior?
În urma deliberărilor, cu argumente pro și contra în cazul fiecărui participant,
s-au desprins două alegeri ale redacției. Ne-am hotărât asupra a două sisteme
și nu a unuia singur, pentru că ambele s-au detașat oarecum în egală măsură
față de restul participanților. Sistemele Caro C-One 1400 și Elsaco Panther
au folosit facilitatea RAID de pe placa de bază, acest lucru crescând semnificativ
rezultatele din testele de disc și contribuind la valori superioare în testele
de aplicații. Ambele sisteme au fost echipate cu plăci video bazate pe GeForce3,
asigurând utilizatorul de suport pentru viitoarele jocuri. Sistemul Elsaco a
beneficiat de 512 MB de memorie, fapt ce explică și diferențele dintre scorurile
obținute în unele teste care folosesc intensiv memoria de bază. Nu în ultimul
rând, ambele sisteme au optat pentru facilitățile audio oferite de placa de
bază, lăsând alegerea sistemului de sunet la alegerea dumneavoastră. Acest lucru
va fi apreciat de unii și dezaprobat de alții, dar alegerea finală aparține
utilizatorului.
O mențiune specială pentru sistemul Brinel Alips Arena, pentru configurația
cea mai completă prezentată. A fost singurul sistem care a fost echipat atât
cu unitate DVD-ROM, cât și cu unitate CD-RW, acoperind astfel toate necesitățile
utilizatorului din acest punct de vedere. A beneficiat de un monitor LG de 19"și
de o placă video capabilă să suporte rezoluții mari.
Cum am testat
Am realizat testele folosind sistemele în configurația cu care au sosit la
redacție, fără a efectua modificări în BIOS sau în sistemul de operare. După
instalarea testelor, am dezactivat toate aplicațiile suplimentare și am efectuat
o defragmentare a partiției primare. Rezoluția folosită pentru testare a fost
de 1024x768 pixeli, la o adâncime de culoare de 32 de biți. A fost eliminată
proprietatea "Always on top" a taskbar-ului. În cazul sistemului cu Windows
Millenium, a fost dezactivată facilitatea System Restore. Ordinea de rulare
a aplicațiilor de test a fost aceeași pentru toate sistemele. Fiecare test a
fost rulat în mod repetat, pentru a se asigura consistența rezultatelor. Au
fost alese valorile cele mai bune.
Pentru o cât mai bună evaluare a performanțelor oferite de fiecare sistem,
am folosit următoarele teste: ZD Content Creation Winstone 2001 v1.0.1, ZD Winbench
99 2.0, ZD 3D Winbench 2000, 3D Mark 2001 și benchmark-ul demo001 din QuakeIII
Arena Demo.
ZD Content Creation Winstone 2001 este un test de aplicații intensive, folosind
o serie de aplicații de manipulare a conținutului multimedia, cu solicitări
extrem de ridicate la adresa procesorului și sistemului de stocare. Am folosit
acest benchmark pentru a obține o evaluare a performanțelor globale ale sistemului.
ZD Winbench 99 2.0 este un test orientat către principalele subsisteme ale
PC-ului: procesor, disc hard și placă video. Am folosite cele două teste importante:
Graphics Winmark 99 și Disk Winmark 99, divizate la rândul lor în versiuni de
Business și High-end, pentru evaluarea subsistemelor disc hard și grafic (2D
și câteva operații 3D OpenGL).
3D Winbench 2000 se concentrează asupra capacităților 3D ale sistemului. L-am
folosit în special pentru verificarea facilităților DirectX 7.0. În plus, s-a
folosit și testul destinat procesorului, aducând noi informații despre comportarea
acestuia.
Pentru evaluarea performanțelor OpenGL am folosit QuakeIII Arena Demo, iar
pentru DirectX 8.0 am apelat la 3D Mark 2001, aici fiind avantajate sistemele
cu plăci video bazate pe cipsetul GeForce3.
În cazul sistemelor dotate cu monitoare care nu suportă rezoluții maxime mai
mari de 1280x1024 pixeli, testele 3D Mark 2001 și QuakeIII Arena Demo, care
ar fi trebuit rulate în 1600x1200 pixeli, au fost executate în rezoluția maximă
suportată de monitor.
Sfaturi pentru cumpărare
- Necesar de componente
Stabiliți cu cât mai mare exactitate ce așteptați de la viitorul dumneavoastră
sistem. De exemplu, dacă doriți să realizați editare audio și video, veți
avea nevoie de un disc hard de capacitate mare, o unitate CD-RW, deoarece
veți lucra cu fișiere de dimensiuni foarte mari.
- Echilibrarea cheltuielilor
Calculați cu grijă bugetul disponibil. Chiar dacă știți ce doriți, adăugarea
de componente opționale poate să vă dea peste cap calculele. Prețul memoriilor
DDR-RAM sau RDRAM, este încă destul de ridicat. Dacă nu veți rula aplicații
pretențioase de prelucrare grafică, probabil că nu are rost să mergeți până
la 512 MB. De asemenea, dacă optați pentru o placă video de ultimă oră, cum
ar fi un GeForce3, trebuie să țineți cont de faptul că, pe lângă suma suplimentară
cheltuită pe placă, va trebui să achiziționați și un monitor care să poată
lucra în rezoluții cât mai mari. În caz contrar, capabilitățile plăcii video
nu vor putea fi puse în valoare.
- Costuri adiacente
Acordați atenția cuvenită echipamentelor incluse alături de sistem. Unii asamblori
locali au început să furnizeze chiar și imprimante, ca bonus la cumpărare.
Interesați-vă de costurile consumabilelor pentru echipamentele oferite bonus,
acestea contribuind în final la creșterea costului total de exploatare.
- O investiție pe termen lung
Nu faceți economie la capacitatea de stocare a discului hard. Banii cheltuiți
în plus pentru un disc mai mare, vor fi oricum mai puțini decât suma pe care
va trebui să o plătiți pentru un viitor upgrade.
- Garanția
Condițiile de garanție reprezintă un capitol foarte important. Verificați
cu mare grijă modul în care se asigură garanția, dacă aceasta se acordă pentru
tot sistemul sau, diferențiat, pe componente. În mod normal, discul hard,
monitorul și unele plăci de bază ar trebui să beneficieze de cel puțin trei
ani de garanție.
ÎN NUMĂRUL VIITOR Veți putea citi un test
dedicat echipamentelor multifuncționale
|