Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuţii   




Cartea de oaspeţi   




Mesaje   





Agora   





Clic aici
PC Magazine





PC MAGAZINE IANUARIE 2002
Sisteme

TESTE COMPARATIVE
[ sumarul caracteristicilor ]

Ager Wise Gaming Station
Best Avenger XL 1400
Blue Ridge A-Tronic Gamer
Brinel Alpis Arena
Caro C-One 1400
Elsaco Panther Xtreme1400
StarFighter
ProCA Brave Games XL
Sistec SCS Maniac
Tape Atlantis Scream
Ultra Pro Games Line

Sisteme pentru acasă

Ştefan Iliescu
Şerban Păduroiu
Cristian Lăcraru

Orice utilizator de PC îşi doreşte să se joace. Genurile de jocuri preferate de fiecare şi pasiunea pentru jocuri sunt aspecte care pot fi discutate. Jocurile rămân o componentă importantă, atunci când vorbim de sisteme pentru acasă, chiar dacă este clar pentru toată lumea că un sistem nu poate fi folosit doar pentru jocuri, el fiind cu siguranţă utilizat şi pentru alte aplicaţii, mai mult sau mai puţin productive. Am dorit totuşi ca testul nostru să se concentreze mai mult pe această latură, în ideea de a vedea cum reuşesc asamblorii locali să realizeze un sistem puternic, dar în acelaşi timp stabil, pe care să se poată rula cam orice aplicaţie sau joc existent la ora actuală.

În România, mai mult ca în alte părţi, alegerea unui sistem pentru acasă porneşte de la preţ. Utilizatorul strânge o sumă de bani şi doreşte ca pentru acea sumă să obţină peformanţe maxime. Acest lucru se poate realiza numai în cazul în care se reuşeşte o echilibrare armonioasă între puterea componentelor şi stabilitatea sistemului rezultat. Există componente la care putem decide după preţul de achiziţie, dar există şi componente în cazul cărora, renunţarea la performanţe în favoarea preţului, afectează performanţele globale ale sistemului.

Am primit spre evaluare un număr de 11 sisteme. Privindu-le în ansamblu putem trage câteva concluzii referitoare la piaţa sistemelor de acasă, disponibile în acest moment. În primul rând, nimeni nu a mai dotat sistemul cu un monitore mai mic de 17". Au existat şi două excepţii, acestea fiind sistemul de la Brinel, care a avut monitor de 19" şi cel de la Sistec, cu monitor de 21", destul de mare atât ca dimensiuni, cât şi ca pondere în preţul final de achiziţie. O altă trăsătură importantă a sistemelor prezentate este memoria de bază, majoritatea fiind dotate cu 256 MB. Însă cea mai surprinzătoare constatare se referă la procesoarele sistemelor, din cele unsprezece participanţi unul singur fiind echipat cu Pentium 4. Dominarea categorică a platformelor AMD se poate explica în primul rând prin diferenţa de preţ a ansamblului procesor-memorie, pentru cele două platforme concurente.

Alegerea plăcilor video a variat, unii producători fiind înclinaţi spre dotarea sistemelor cu plăci GeForce3, chiar dacă acest lucru a săltat preţul total, alţii optând pentru plăci GeForce2 GTS, Ultra sau chiar MX, considerând că jocurile actuale nu se ridică încă la nivelul GeForce3.

Sunetul este o componentă esenţială în jocuri. Locul deţinut de producătorul taiwanez Creative se menţine, fie că a fost vorba de plăci PCI, fie că a fost vorba de adaptoare on-board, puţini apelând la alte nume pentru asigurarea capabilităţilor de sunet.

Comportarea în testele rulate de noi a arătat nişte sisteme puternice, variaţiile scorurilor nefiind atât de mari încât să atragă atenţia. Diferenţele existente totuşi au reflectat felul în care fiecare sistem a fost construit, configurat şi optimizat, lucru foarte important până la urmă pentru utilizatorul final.

 

Alegerea Redacţiei

Un sistem puternic este tot ce îşi poate dori orice gamer adevărat. Însă de la putere brută şi până la un sistem echilibrat şi stabil, este o cale de parcurs, iar aici intervine abilitatea celui care asasmblează respectivul sistem. A pune cel mai tare procesor disponibil şi multă memorie pe o placă de bază, nu înseamnă că ai obţinut automat şi cel mai performant sistem, ca să nu mai vorbim şi de preţul de achiziţie. Chiar dacă am avut doar 11 sisteme în acest test, privirea lor în ansamblu ne poate da o imagine a ofertei actuale de pe piaţă. Am avut sisteme care s-au axat mai mult pe performanţe ridicate, punând mai puţin accent pe capabilităţile multimedia, pe care le-au lăsat la alegerea utilizatorului. Am avut în acelaşi timp sisteme care, în ideea "mai mare e mai bun", au dotat sistemul cu un monitor prea mare pentru capabilităţile plăcii grafice, crescând preţul inutil. Totodată, am putut vedea şi sisteme care au echilibrat cât se poate de bine performanţele oferite, cu un preţ de achiziţie decent. Aspectul interior a contat şi el în alegerea noastră. Sigur, se poate spune că cei care au realizat sistemele ca la carte pentru testul nostru, nu fac acelaşi lucru şi cu sistemele pe care le vând. S-ar putea. Însă, ce să credem despre cei care, nici când au participat la teste, nu au acordat prea mare atenţie aspectului interior?

În urma deliberărilor, cu argumente pro şi contra în cazul fiecărui participant, s-au desprins două alegeri ale redacţiei. Ne-am hotărât asupra a două sisteme şi nu a unuia singur, pentru că ambele s-au detaşat oarecum în egală măsură faţă de restul participanţilor. Sistemele Caro C-One 1400 şi Elsaco Panther au folosit facilitatea RAID de pe placa de bază, acest lucru crescând semnificativ rezultatele din testele de disc şi contribuind la valori superioare în testele de aplicaţii. Ambele sisteme au fost echipate cu plăci video bazate pe GeForce3, asigurând utilizatorul de suport pentru viitoarele jocuri. Sistemul Elsaco a beneficiat de 512 MB de memorie, fapt ce explică şi diferenţele dintre scorurile obţinute în unele teste care folosesc intensiv memoria de bază. Nu în ultimul rând, ambele sisteme au optat pentru facilităţile audio oferite de placa de bază, lăsând alegerea sistemului de sunet la alegerea dumneavoastră. Acest lucru va fi apreciat de unii şi dezaprobat de alţii, dar alegerea finală aparţine utilizatorului.

O menţiune specială pentru sistemul Brinel Alips Arena, pentru configuraţia cea mai completă prezentată. A fost singurul sistem care a fost echipat atât cu unitate DVD-ROM, cât şi cu unitate CD-RW, acoperind astfel toate necesităţile utilizatorului din acest punct de vedere. A beneficiat de un monitor LG de 19"şi de o placă video capabilă să suporte rezoluţii mari.

 

Cum am testat

Am realizat testele folosind sistemele în configuraţia cu care au sosit la redacţie, fără a efectua modificări în BIOS sau în sistemul de operare. După instalarea testelor, am dezactivat toate aplicaţiile suplimentare şi am efectuat o defragmentare a partiţiei primare. Rezoluţia folosită pentru testare a fost de 1024x768 pixeli, la o adâncime de culoare de 32 de biţi. A fost eliminată proprietatea "Always on top" a taskbar-ului. În cazul sistemului cu Windows Millenium, a fost dezactivată facilitatea System Restore. Ordinea de rulare a aplicaţiilor de test a fost aceeaşi pentru toate sistemele. Fiecare test a fost rulat în mod repetat, pentru a se asigura consistenţa rezultatelor. Au fost alese valorile cele mai bune.

Pentru o cât mai bună evaluare a performanţelor oferite de fiecare sistem, am folosit următoarele teste: ZD Content Creation Winstone 2001 v1.0.1, ZD Winbench 99 2.0, ZD 3D Winbench 2000, 3D Mark 2001 şi benchmark-ul demo001 din QuakeIII Arena Demo.

ZD Content Creation Winstone 2001 este un test de aplicaţii intensive, folosind o serie de aplicaţii de manipulare a conţinutului multimedia, cu solicitări extrem de ridicate la adresa procesorului şi sistemului de stocare. Am folosit acest benchmark pentru a obţine o evaluare a performanţelor globale ale sistemului.

ZD Winbench 99 2.0 este un test orientat către principalele subsisteme ale PC-ului: procesor, disc hard şi placă video. Am folosite cele două teste importante: Graphics Winmark 99 şi Disk Winmark 99, divizate la rândul lor în versiuni de Business şi High-end, pentru evaluarea subsistemelor disc hard şi grafic (2D şi câteva operaţii 3D OpenGL).

3D Winbench 2000 se concentrează asupra capacităţilor 3D ale sistemului. L-am folosit în special pentru verificarea facilităţilor DirectX 7.0. În plus, s-a folosit şi testul destinat procesorului, aducând noi informaţii despre comportarea acestuia.

Pentru evaluarea performanţelor OpenGL am folosit QuakeIII Arena Demo, iar pentru DirectX 8.0 am apelat la 3D Mark 2001, aici fiind avantajate sistemele cu plăci video bazate pe cipsetul GeForce3.

În cazul sistemelor dotate cu monitoare care nu suportă rezoluţii maxime mai mari de 1280x1024 pixeli, testele 3D Mark 2001 şi QuakeIII Arena Demo, care ar fi trebuit rulate în 1600x1200 pixeli, au fost executate în rezoluţia maximă suportată de monitor.

 

Sfaturi pentru cumpărare

  1. Necesar de componente
    Stabiliţi cu cât mai mare exactitate ce aşteptaţi de la viitorul dumneavoastră sistem. De exemplu, dacă doriţi să realizaţi editare audio şi video, veţi avea nevoie de un disc hard de capacitate mare, o unitate CD-RW, deoarece veţi lucra cu fişiere de dimensiuni foarte mari.

  2. Echilibrarea cheltuielilor
    Calculaţi cu grijă bugetul disponibil. Chiar dacă ştiţi ce doriţi, adăugarea de componente opţionale poate să vă dea peste cap calculele. Preţul memoriilor DDR-RAM sau RDRAM, este încă destul de ridicat. Dacă nu veţi rula aplicaţii pretenţioase de prelucrare grafică, probabil că nu are rost să mergeţi până la 512 MB. De asemenea, dacă optaţi pentru o placă video de ultimă oră, cum ar fi un GeForce3, trebuie să ţineţi cont de faptul că, pe lângă suma suplimentară cheltuită pe placă, va trebui să achiziţionaţi şi un monitor care să poată lucra în rezoluţii cât mai mari. În caz contrar, capabilităţile plăcii video nu vor putea fi puse în valoare.

  3. Costuri adiacente
    Acordaţi atenţia cuvenită echipamentelor incluse alături de sistem. Unii asamblori locali au început să furnizeze chiar şi imprimante, ca bonus la cumpărare. Interesaţi-vă de costurile consumabilelor pentru echipamentele oferite bonus, acestea contribuind în final la creşterea costului total de exploatare.

  4. O investiţie pe termen lung
    Nu faceţi economie la capacitatea de stocare a discului hard. Banii cheltuiţi în plus pentru un disc mai mare, vor fi oricum mai puţini decât suma pe care va trebui să o plătiţi pentru un viitor upgrade.

  5. Garanţia
    Condiţiile de garanţie reprezintă un capitol foarte important. Verificaţi cu mare grijă modul în care se asigură garanţia, dacă aceasta se acordă pentru tot sistemul sau, diferenţiat, pe componente. În mod normal, discul hard, monitorul şi unele plăci de bază ar trebui să beneficieze de cel puţin trei ani de garanţie.


ÎN NUMĂRUL VIITOR Veţi putea citi un test dedicat echipamentelor multifuncţionale


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2004 Agora Media.

webmaster@pcmagazine.ro

LG - Life´s Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro