Character Studio 3
Ionuț
Ghionea
Ar trebui să încep acest articol cu afirmația: "Character Studio 3 este cel
mai complex și complet plug-in scris pentru 3D Studio Max". Afirmația se bazează
pe faptul că realizarea animației complexe în Max fără Character Studio 3 este
de neconceput și aproape imposibil de obținut, la nivel profesional.
Character Studio 3 face, într-adevăr, munca animatorului mai ușoară prin adăugarea
în cadrul Max-ului a câtorva facilități importante: sistemul de animație Biped,
un mixer de animație neliniară, un sistem complex de deformație și un set nou
de opțiuni.
Biped este numele sistemului de animație bipedă și a reprezentat nucleul plug-in-ului
Character Studio, încă de la prima versiune. Termenul "biped" este, de asemenea,
utilizat ca referire la o colecție de obiecte ce formează un tip special de
schelet, folosit în animație. Utilizatorul are la îndemână un număr semnificativ
de elemente de control a scheletului. Proporțiile, rotațiile și pozițiile elementelor
pot fi modificate pentru a întrupa cât mai bine caracterul ce se dorește a fi
realizat. Întreaga sa structură este parametrizată și modificabilă în orice
moment, iar programul va face automat toate calculele necesare pentru animație.
Mai mult, este posibilă salvarea animației separată de biped, astfel încât se
pot efectua combinații între diferite proiecte.
Una dintre cele mai interesante funcții ale plug-in-ului este crearea automată
a unei animații complexe, pornind doar de la câteva urme de pași (footsteps).
Acest tip de animație este destul de simplu de realizat, utilizatorul trebuind
doar să stabilească poziția pașilor, iar programul va calcula integral fazele
animației.
Integral înseamnă că se va anima întregul corp al caracterului, la nivelul
picioarelor, al trunchiului, chiar și al capului sau membrelor superioare. De
asemenea, câteva opțiuni permit mișcări precum alergatul sau săritura.
Totuși, chiar dacă animația este generată corect matematic de calculator, intervenția
umană este mai mult decât recomandată pentru ca mișcarea să fie cât mai naturală,
cursivă și nu sacadată, cum poate rezulta automat. În sprijinirea creării animației,
Character Studio 3 permite copierea unor secțiuni din scheletul caracterului,
împreună cu animația acestora și amplasarea lor unde este necesar. Spre exemplu,
se creează o mână, împreună cu animația sa. Spre a nu mai irosi timpul cu crearea
altei mâini și animații identice, se va copia și amplasa mâna creată anterior,
de cealaltă parte a trunchiului. După câteva modificări minore, cele două mâini
se vor comporta diferit în timpul animației.
Toate animațiile se fac pe principiile cinematicii directe și inverse prin
care se leagă un obiect de altul, astfel încât animația unuia să influențeze
animația celuilalt. Obiectul legat se numește descendent, iar obiectul de care
este legat devine părinte. Când este transformat obiectul părinte, se transformă
și obiectul descendent. Transferul mișcării de la obiectul părinte la descendent
se face pe baza cinematicii directe.
Obiectele complexe manevrate în 3D Studio Max și Character Studio au anumite
puncte pivot față de care se rotește, deplasează sau scalează obiectul. Punctele
pivot sunt foarte importante în animarea ierarhiilor de obiecte. În cinematica
inversă, odată cu transformarea descendentului, vor fi afectate obiectele părinte,
toate mișcările propagându-se către nivelele superioare ale lanțului cinematic.
Caracterele animate au posibilitatea de a interacționa cu alte obiecte, spre
exemplu, un personaj uman care ridică o servietă și se deplasează mai departe
cu aceasta.
În majoritatea cazurilor, o metodă ideală de generare a animației complexe
este de a prelua anumite mișcări de la modele reale. Character Studio 3 include
diferite opțiuni motion-capture dedicate preluării și prelucrării mișcărilor.
Datele obținute se folosesc ca atare sau modificate pentru a reduce numărul
de key sau pentru a calcula poziția pașilor.
Chiar dacă, la început, prelucrarea datelor este mai dificilă, datorită complexității
mișcărilor, se observă preocuparea companiei Discreet pentru simplificarea acestui
proces.
Character Studio 3 folosește și un concept nou, denumit Non-Linear Animation
(NLA) și care se referă la existența unei biblioteci cu secțiuni de animație
ce pot fi combinate , potrivite sau editate. Acest concept de integrare a animației
pre-create poartă numele Motion Flow. Programul trebuie doar să combine aceste
animații și să creeze corect tranziția între ele. O animație, odată realizată,
poate fi salvată și utilizată ulterior la alt caracter, total sau parțial, cu
unele modificări.
Conceptul Motion Flow se utilizează în majoritatea cazurilor, împreună cu sistemul
Crowd (mulțime). Acesta se poate spune că valorează cât întreg Character Studio
3. Cu ajutorul său se simulează rapid și relativ simplu un număr foarte mare
de caractere distincte în aparență, dar interconectate prin Motion Flow. Sistemul
Crowd se utilizează, cu precădere, la crearea stolurilor de păsări, roiurilor
de albine, picăturilor de ploaie etc. Aceste mulțimi de caractere sunt divizate
în mai multe submulțimi, fiecare având comportament diferit. Comportamentul
poate fi controlat printr-un script, iar astfel, posibilitățile creatoare ale
utilizatorului sunt nelimitate. Deși numărul caracterelor animate este foarte
mare, Character Studio 3 prelucrează bine toate datele, dar necesită multă memorie
RAM și procesor rapid.
Character Studio 3 nu va crea niciodată caractere cu aspect și mișcare 100%
reale, dar va ușura enorm munca animatorului. Acesta, degrevat de unele operații
simple, de bază, se poate concentra pe aspecte mult mai complexe, folosindu-și
din plin imaginația.
Profesionistul în animație 3D nu are nevoie de prea mult timp pentru a lucra
cu programul, dar, începătorul va fi cu siguranță atras de posibilitățile acestui
plug-in. Character Studio 3 se deosebește de celelalte programe de animație
prin aceea că se pot face modificări fără a trebui corectate manual unele cadre
și prin posibilitatea de a refolosi animația unui proiect în altul.
Character Studio 3 este o aplicație de nivel profesional din punct de vedere
al capabilităților sale, al prețului și timpului necesar pentru a-l învăța.
|