Lansat la începutul acestui an, Stitcher 3.1 este cel mai nou produs al companiei
franceze REALVIZ. El permite construirea de imagini panoramice, la unghiuri
aproape imposibile pentru aparatul de fotografiat.
Stitcher 3.1 este surprinzător de uşor de folosit. În linii mari, programul
preia o serie de imagini statice făcute cu o cameră digitală, le aliniază, le
combină, le suprapune părţile comune şi apoi le "lipeşte", obţinând o imagine
panoramică perfectă. Întregul proces de alipire a imaginilor este destul de
simplu şi durează în funcţie de numărul şi complexitatea imaginilor.
Primul pas în folosirea programului este strâns legat de capturarea corectă
a imaginilor, fiind necesar un trepied şi o cameră digitală. Nu este recomandată
realizarea fotografiilor fără fixarea camerei în acelaşi punct din spaţiu. Se
evită, astfel, efectul de paralaxă, care aduce prea multe erori în imagini pentru
ca Stitcher 3.1 să le poată corecta.
Înainte de a începe procesul de fotografiere, utilizatorul trebuie să-şi planifice
numărul de imagini pe care doreşte să le realizeze. Dacă imaginea finală, panoramică,
va avea o deschidere de 360°x180°, numărul fotografiilor trebuie să fie suficient
de mare pentru a se asigura o suprapunere eficientă a câte două imagini succesive.
Manualul programului sugerează un procent de 15% de suprapunere a imaginilor,
dar se pot utiliza şi valori cuprinse între 25%-30%, rezultatele fiind foarte
bune.
Camera digitală cu care se vor realiza fotografiile trebuie să fie de calitate
cât mai bună, de preferinţă una digitală şi cu aceeaşi distanţă focală pe toată
durata procesului de captură a imaginilor. În mod explicabil, Stitcher 3.1 nu
va putea trata corect imagini consecutive luate folosind distanţe focale diferite
sau cu erori de paralaxă.
Înainte de a lucra cu aparatul de fotografiat şi apoi cu programul este recomandabilă
citirea manualului şi/sau a fişierelor help pentru a vă familiariza cu toate
conceptele folosite, sfaturile producătorilor şi interfaţa programului.
Stitcher 3.1 este mult mai complex decât alte produse software similare existente
pe piaţă, care combină automat şi fără prea multe opţiuni, imaginile încărcate.
Luând în considerare operaţiile complicate de procesare a imaginilor, programul
este rapid, descurcându-se fără probleme chiar şi cu fotografii foarte mari.
Această viteză este explicabilă datorită optimizărilor aduse în versiunile 3.0
şi 3.1 pentru a necesita mai puţină memorie, Stitcher fiind acum accesibil şi
utilizatorilor ce deţin computere mai puţin performante. De asemenea, încă de
la versiunea 3 au fost îmbunătăţite opţiunile de renderizare pentru a permite
exportul fişierelor în format Quick Time VR 5 (cubic) şi QTVR (cilindric).
Suportul pentru Quick Time din versiunea 3.1 oferă utilizatorului aproape orice
acesta îşi poate dori: opţiuni de preview, deplasare prin setul de imagini,
stabilirea dimensiunilor ferestrei de afişare etc. Mai mult, Stitcher 3.1 oferă
o metodă interesantă de salvare a imaginii panoramice create, exportul şi editarea
acesteia în alt program de grafică. Spre exemplu, este posibilă conversia unei
imagini panoramice sferice astfel încât să poată fi editată de Adobe PhotoShop.
Un element foarte important al programului este interfaţa sa, pe cât de intuitivă,
pe atât de completă şi mereu la îndemâna utilizatorului. Interfaţa este compusă
din două zone principale: Image Strip şi Stitching Window (Figura 1). Toate
comenzile programului sunt uşor de accesat din meniurile sale.
Prima etapă este, bineînţeles, realizarea fotografiilor, cu un procent de suprapunere
între 15%-30%, dar având grijă să fie păstrate condiţiile în care acestea sunt
făcute (balansul culorilor, timp de expunere, distanţă focală, rezoluţie etc).
Spre exemplu, o imagine panoramică poate consta din trei seturi de imagini.
Fiecare set este format din 12 fotografii. Imaginile din fiecare set sunt realizate
cu increment de 30°:
setul de sus este obţinut cu camera îndreptată în sus la 45 de grade;
setul de la mijloc se obţine cu camera în poziţie orizontală, la un unghi
de 0°;
setul de jos se obţine cu camera îndreptată în jos la 45°.
În acest fel se realizează 36 de imagini. În Figura 3 este prezentată schematic
tehnica seturilor de imagini.
În cele mai multe cazuri este necesar să se realizeze încă două fotografii,
una cu vedere drept în jos, alta în sus (Figura 3). Prin imaginea luata de sus,
utilizatorul se asigură că în imaginea panoramică finală nu va apare o zonă
neagră la zenit şi că toate imaginile din acest set se compun perfect. Şi imaginea
luată de jos va fi adăugată în imaginea finală, pentru a întregi panorama.
Este posibil, ca la realizarea fotografiilor, utilizatorul să nu aibă la îndemână
trepiedul sau alte dispozitive speciale care să garanteze poziţionarea precisă
a camerei şi, implicit, stabilirea unghiurilor din care se vor prelua imaginile.
În acest caz se vor folosi lentile cu unghiuri largi, se vor realiza suficiente
fotografii, chiar dacă unele zone se suprapun şi se va evita paralaxa. În momentul
realizării fotografiilor, poziţia camerei trebuie să rămână aceeaşi, utilizatorul
rotindu-se în jurul acesteia (Figura 4).
A doua etapă este inserarea imaginilor în program, de preferinţă în ordinea
lor firească. Imaginile vor fi asimilate în zona Image Strip. Odată încărcate,
există posibilitatea de a le seta rezoluţia, de a egaliza balansul culorilor
şi al iluminării sau de a elimina unele distorsiuni apărute).
Stitcher are posibilitatea de a importa multe imagini în format Cineon, Maya,
JPG, PNG, Portable Pixelmap, SGI, SoftImage, TIFF, TGA sau BMP. Odată ce toate
imaginile au fost importate, începe alipirea acestora. Procesul este surprinzător
de rapid şi precis, fiecare nouă imagine de procesat fiind adusă în Stitching
Window. Aici, imaginea este poziţionată lângă sau parţial suprapusă peste altă
imagine. Programul va analiza cele două imagini la nivel de pixel pentru o poziţionare
precisă a imaginii în locul ce îi este rezervat. Procedura se repetă continuu
până când se combină toate imaginile (Figura 5).
Ultima etapă implică renderizarea întregului set de imagini combinate în formatul
dorit. Ca fişiere de ieşire, Stitcher 3.1 suportă proiecţia plană, cilindrică,
cubică şi sferică, dar şi proiecţie în format Shockwave 3D.
În timpul procesului de renderizare, programul îmbină imaginile şi elimină
diferenţele între două imagini adiacente. Apariţia erorilor este, totuşi, posibilă,
cele mai frecvente fiind eroarea de paralaxă şi ghosting (două imagini suprapuse
nu se îmbină perfect, iar obiectele uneia apar şters în fundalul celeilalte).
Cele două erori se pot evita în majoritatea cazurilor dacă se ţine seama de
recomandările producătorilor, prezente în manual.
Pentru utilizatorii care folosesc acelaşi procedeu de capturare a imaginilor
(număr de fotografii constant, aceleaşi setări ale camerei digitale etc), REALVIZ
a implementat un sistem unic de tip Template. Folosindu-l, utilizatorul îşi
va crea automat imaginile panoramice. Tot în versiunea 3.1 apare şi posibilitatea
rulării programului din linia de comandă, în mod text, permiţând, astfel, prelucrarea
mai multor proiecte simultan. Cele două noi facilităţi se folosesc împreună,
economisind timp şi resurse.
Având o mulţime de atuuri, bazându-se pe o idee excelentă, REALVIZ Stitcher
este ideal pentru Web Design, animaţie, editare video sau, pur şi simplu, pentru
divertisment, fiind, cu siguranţă, unul dintre cele mai bune programe de acest
tip de pe piaţă. Uşor de utilizat, cu interfaţă intuitivă, având posibilitatea
de a importa sau exporta un număr relativ mare de formate de fişiere, Stitcher
3.1 merită o recomandare "Must Buy". Cea mai recentă versiune aduce câteva îmbunătăţiri
şi opţiuni noi care duc la creşterea productivităţii, permiţând utilizatorului
să petreacă mai mult timp realizând fotografii şi mai puţin în procesul de combinare
şi renderizare.
Alte programe REALVIZ
ImageModeler este folosit de o mare varietate de profesionişti precum arhitecţi,
graficieni, ingineri, web designeri pentru a crea modele 3D foto-realiste în
mult mai puţin timp decât utilizând programe convenţionale de grafică 3D. Programul
permite crearea de modele 3D având la bază fotografii şi imagini video. ImageModeler
procesează aceste imagini şi le interpretează pentru a defini geometria unui
model 3D. Odată creat, modelul este mapat cu textura originală din imaginea
sursă, rezultatul fiind foarte precis şi apropiat de realitate.
ReTimer se utilizează pentru a creşte sau micşora viteza de redare a secvenţelor
animate. Aplicaţia foloseşte o metodă cu totul inovatoare pentru a crea şi insera
cadre noi între cadrele secvenţei animate iniţiale. Folosind această tehnică
se pot obţine secvenţe video cu viteze diferite faţă de cele iniţiale, dar la
aceeaşi calitate. Mai mult, ReTimer permite graficienilor să îmbunătăţească
substanţial animaţia secvenţelor succesive desenate de mână.
MatchMover este unul din cele mai puternice sisteme de tip "3D Camera Tracker"
existent la ora actuală pe piaţă şi singurul care rulează sub ambele sisteme
de operare, Windows şi UNIX. După cum spun producătorii, aplicaţia este poarta
între lumea 2D a filmului şi lumea 3D a animaţiei. MatchMover extrage toţi parametrii
camerei din informaţia conţinută într-o secvenţă de film, apoi calculează coordonatele
3D ale obiectelor 2D prezente. Rezultatul este exportat către un program de
modelare 3D (Maya, SoftImage, Lightwave 3D, Cinema 4D sau 3D Studio Max). Se
pot insera şi mixa obiecte 3D cu imagini 2D, rezultând secvenţe animate complet
noi.
Toate cele patru programe (Stitcher, ImageModeler, ReTimer şi MatchMover) lucrează
perfect împreună, completându-se reciproc. Singura limită în crearea efectelor
speciale pare a fi doar imaginaţia graficianului care le utilizează.