REALVIZ Stitcher 3.1
Ionuț
Ghionea
Lansat la începutul acestui an, Stitcher 3.1 este cel mai nou produs al companiei
franceze REALVIZ. El permite construirea de imagini panoramice, la unghiuri
aproape imposibile pentru aparatul de fotografiat.
Stitcher 3.1 este surprinzător de ușor de folosit. În linii mari, programul
preia o serie de imagini statice făcute cu o cameră digitală, le aliniază, le
combină, le suprapune părțile comune și apoi le "lipește", obținând o imagine
panoramică perfectă. Întregul proces de alipire a imaginilor este destul de
simplu și durează în funcție de numărul și complexitatea imaginilor.
Primul pas în folosirea programului este strâns legat de capturarea corectă
a imaginilor, fiind necesar un trepied și o cameră digitală. Nu este recomandată
realizarea fotografiilor fără fixarea camerei în același punct din spațiu. Se
evită, astfel, efectul de paralaxă, care aduce prea multe erori în imagini pentru
ca Stitcher 3.1 să le poată corecta.
Înainte de a începe procesul de fotografiere, utilizatorul trebuie să-și planifice
numărul de imagini pe care dorește să le realizeze. Dacă imaginea finală, panoramică,
va avea o deschidere de 360°x180°, numărul fotografiilor trebuie să fie suficient
de mare pentru a se asigura o suprapunere eficientă a câte două imagini succesive.
Manualul programului sugerează un procent de 15% de suprapunere a imaginilor,
dar se pot utiliza și valori cuprinse între 25%-30%, rezultatele fiind foarte
bune.
Camera digitală cu care se vor realiza fotografiile trebuie să fie de calitate
cât mai bună, de preferință una digitală și cu aceeași distanță focală pe toată
durata procesului de captură a imaginilor. În mod explicabil, Stitcher 3.1 nu
va putea trata corect imagini consecutive luate folosind distanțe focale diferite
sau cu erori de paralaxă.
Înainte de a lucra cu aparatul de fotografiat și apoi cu programul este recomandabilă
citirea manualului și/sau a fișierelor help pentru a vă familiariza cu toate
conceptele folosite, sfaturile producătorilor și interfața programului.
Stitcher 3.1 este mult mai complex decât alte produse software similare existente
pe piață, care combină automat și fără prea multe opțiuni, imaginile încărcate.
Luând în considerare operațiile complicate de procesare a imaginilor, programul
este rapid, descurcându-se fără probleme chiar și cu fotografii foarte mari.
Această viteză este explicabilă datorită optimizărilor aduse în versiunile 3.0
și 3.1 pentru a necesita mai puțină memorie, Stitcher fiind acum accesibil și
utilizatorilor ce dețin computere mai puțin performante. De asemenea, încă de
la versiunea 3 au fost îmbunătățite opțiunile de renderizare pentru a permite
exportul fișierelor în format Quick Time VR 5 (cubic) și QTVR (cilindric).
Suportul pentru Quick Time din versiunea 3.1 oferă utilizatorului aproape orice
acesta își poate dori: opțiuni de preview, deplasare prin setul de imagini,
stabilirea dimensiunilor ferestrei de afișare etc. Mai mult, Stitcher 3.1 oferă
o metodă interesantă de salvare a imaginii panoramice create, exportul și editarea
acesteia în alt program de grafică. Spre exemplu, este posibilă conversia unei
imagini panoramice sferice astfel încât să poată fi editată de Adobe PhotoShop.
Un element foarte important al programului este interfața sa, pe cât de intuitivă,
pe atât de completă și mereu la îndemâna utilizatorului. Interfața este compusă
din două zone principale: Image Strip și Stitching Window (Figura 1). Toate
comenzile programului sunt ușor de accesat din meniurile sale.
Prima etapă este, bineînțeles, realizarea fotografiilor, cu un procent de suprapunere
între 15%-30%, dar având grijă să fie păstrate condițiile în care acestea sunt
făcute (balansul culorilor, timp de expunere, distanță focală, rezoluție etc).
Spre exemplu, o imagine panoramică poate consta din trei seturi de imagini.
Fiecare set este format din 12 fotografii. Imaginile din fiecare set sunt realizate
cu increment de 30°:
- setul de sus este obținut cu camera îndreptată în sus la 45 de grade;
- setul de la mijloc se obține cu camera în poziție orizontală, la un unghi
de 0°;
- setul de jos se obține cu camera îndreptată în jos la 45°.
În acest fel se realizează 36 de imagini. În Figura 3 este prezentată schematic
tehnica seturilor de imagini.
În cele mai multe cazuri este necesar să se realizeze încă două fotografii,
una cu vedere drept în jos, alta în sus (Figura 3). Prin imaginea luata de sus,
utilizatorul se asigură că în imaginea panoramică finală nu va apare o zonă
neagră la zenit și că toate imaginile din acest set se compun perfect. Și imaginea
luată de jos va fi adăugată în imaginea finală, pentru a întregi panorama.
Este posibil, ca la realizarea fotografiilor, utilizatorul să nu aibă la îndemână
trepiedul sau alte dispozitive speciale care să garanteze poziționarea precisă
a camerei și, implicit, stabilirea unghiurilor din care se vor prelua imaginile.
În acest caz se vor folosi lentile cu unghiuri largi, se vor realiza suficiente
fotografii, chiar dacă unele zone se suprapun și se va evita paralaxa. În momentul
realizării fotografiilor, poziția camerei trebuie să rămână aceeași, utilizatorul
rotindu-se în jurul acesteia (Figura 4).
A doua etapă este inserarea imaginilor în program, de preferință în ordinea
lor firească. Imaginile vor fi asimilate în zona Image Strip. Odată încărcate,
există posibilitatea de a le seta rezoluția, de a egaliza balansul culorilor
și al iluminării sau de a elimina unele distorsiuni apărute).
Stitcher are posibilitatea de a importa multe imagini în format Cineon, Maya,
JPG, PNG, Portable Pixelmap, SGI, SoftImage, TIFF, TGA sau BMP. Odată ce toate
imaginile au fost importate, începe alipirea acestora. Procesul este surprinzător
de rapid și precis, fiecare nouă imagine de procesat fiind adusă în Stitching
Window. Aici, imaginea este poziționată lângă sau parțial suprapusă peste altă
imagine. Programul va analiza cele două imagini la nivel de pixel pentru o poziționare
precisă a imaginii în locul ce îi este rezervat. Procedura se repetă continuu
până când se combină toate imaginile (Figura 5).
Ultima etapă implică renderizarea întregului set de imagini combinate în formatul
dorit. Ca fișiere de ieșire, Stitcher 3.1 suportă proiecția plană, cilindrică,
cubică și sferică, dar și proiecție în format Shockwave 3D.
În timpul procesului de renderizare, programul îmbină imaginile și elimină
diferențele între două imagini adiacente. Apariția erorilor este, totuși, posibilă,
cele mai frecvente fiind eroarea de paralaxă și ghosting (două imagini suprapuse
nu se îmbină perfect, iar obiectele uneia apar șters în fundalul celeilalte).
Cele două erori se pot evita în majoritatea cazurilor dacă se ține seama de
recomandările producătorilor, prezente în manual.
Pentru utilizatorii care folosesc același procedeu de capturare a imaginilor
(număr de fotografii constant, aceleași setări ale camerei digitale etc), REALVIZ
a implementat un sistem unic de tip Template. Folosindu-l, utilizatorul își
va crea automat imaginile panoramice. Tot în versiunea 3.1 apare și posibilitatea
rulării programului din linia de comandă, în mod text, permițând, astfel, prelucrarea
mai multor proiecte simultan. Cele două noi facilități se folosesc împreună,
economisind timp și resurse.
Având o mulțime de atuuri, bazându-se pe o idee excelentă, REALVIZ Stitcher
este ideal pentru Web Design, animație, editare video sau, pur și simplu, pentru
divertisment, fiind, cu siguranță, unul dintre cele mai bune programe de acest
tip de pe piață. Ușor de utilizat, cu interfață intuitivă, având posibilitatea
de a importa sau exporta un număr relativ mare de formate de fișiere, Stitcher
3.1 merită o recomandare "Must Buy". Cea mai recentă versiune aduce câteva îmbunătățiri
și opțiuni noi care duc la creșterea productivității, permițând utilizatorului
să petreacă mai mult timp realizând fotografii și mai puțin în procesul de combinare
și renderizare.
Alte programe REALVIZ
ImageModeler este folosit de o mare varietate de profesioniști precum arhitecți,
graficieni, ingineri, web designeri pentru a crea modele 3D foto-realiste în
mult mai puțin timp decât utilizând programe convenționale de grafică 3D. Programul
permite crearea de modele 3D având la bază fotografii și imagini video. ImageModeler
procesează aceste imagini și le interpretează pentru a defini geometria unui
model 3D. Odată creat, modelul este mapat cu textura originală din imaginea
sursă, rezultatul fiind foarte precis și apropiat de realitate.
ReTimer se utilizează pentru a crește sau micșora viteza de redare a secvențelor
animate. Aplicația folosește o metodă cu totul inovatoare pentru a crea și insera
cadre noi între cadrele secvenței animate inițiale. Folosind această tehnică
se pot obține secvențe video cu viteze diferite față de cele inițiale, dar la
aceeași calitate. Mai mult, ReTimer permite graficienilor să îmbunătățească
substanțial animația secvențelor succesive desenate de mână.
MatchMover este unul din cele mai puternice sisteme de tip "3D Camera Tracker"
existent la ora actuală pe piață și singurul care rulează sub ambele sisteme
de operare, Windows și UNIX. După cum spun producătorii, aplicația este poarta
între lumea 2D a filmului și lumea 3D a animației. MatchMover extrage toți parametrii
camerei din informația conținută într-o secvență de film, apoi calculează coordonatele
3D ale obiectelor 2D prezente. Rezultatul este exportat către un program de
modelare 3D (Maya, SoftImage, Lightwave 3D, Cinema 4D sau 3D Studio Max). Se
pot insera și mixa obiecte 3D cu imagini 2D, rezultând secvențe animate complet
noi.
Toate cele patru programe (Stitcher, ImageModeler, ReTimer și MatchMover) lucrează
perfect împreună, completându-se reciproc. Singura limită în crearea efectelor
speciale pare a fi doar imaginația graficianului care le utilizează.
|