Microsoft Office 2003 - o nouă direcție
adaptare Bogdan Kerekes
Office XP a venit pe lume fără ca Microsoft să reușească să includă în el acele facilități care să determine companiile să-și actualizeze instalările de Office 2000. Însă Microsoft și-a învățat lecția și Office 2003 se poate lăuda cu o serie de îmbunătățiri, ce pornesc de la cele puțin utile și se termină cu unele deschizătoare de noi orizonturi.
Noile inovații vor fi descoperite doar de anumite categorii de utilizatori. Cei ce își petrec foarte mult timp lucrând în Word sau Excel, vor sesiza cu greu câteva modificări esențiale. Însă cei pentru care Outlook este clientul de mail favorit, vor avea o surpriză plăcută la întâlnirea cu noua interfață. Pachetul Office a primit în cadrul său și un nou membru: aplicația OneNote. Aceasta își propune să schimbe modul în care sunt capturate pe PC ideile în liberă formă, introduse de la tastatură, înregistrate prin intermediul unui microfon sau scrise cu un mouse sau stilou optic.
În Office 2003 a fost continuată tendința de integrare tot mai strânsă între aplicații. Mai mult, pachetul Office nu mai este considerat astfel, ci este denumit în mod oficial drept Microsoft Office System. Acest lucru subliniază faptul că Office nu mai este doar o aplicație, ci a devenit un sistem integrat de furnizare de date în întregul sistem de lucru.
Microsoft nu a avut foarte mult de ales în a alege direcția. Pentru atragerea marilor corporații, dar și a firmelor de dimensiuni mici și medii, ce analizează foarte atent beneficiile investiției într-un nou software, direcția se numește colaborare pentru creșterea productivității. Noul Office se integrează foarte bine cu noile servicii îmbunătățite Microsoft SharePoint, ce permit angajaților să colaboreze și să lucreze împreună pe documente. Un portal central SharePoint permite membrilor unei echipe să partajeze fișiere, să participe la discuții, să efectueze legături dinamice la conținut web, să genereze tabele din date extrase din bazele de date ale firmei și multe altele. Totul strâns integrat în așa fel încât, de exemplu, puteți partaja un fișier sau intra într-o conversație chat fără a părăsi Word-ul.
Colaborarea trebuie să implice și o serie de drepturi. Iar Information Rights Management (IRM) devine standard. Pentru cei ce nu dispun de un serviciu IRM instalat pe server, Microsoft chiar oferă un servicu de hosting bazat pe Passport. Disponibil din meniul File al oricărei aplicații Office, precum și din Shared Workspace, documentele pot fi marcate drept disponibile pentru anumiți utilizatori sau marcate ca "Doar pentru uz personal". Conținutul fișierelor este encriptat în așa fel încât, folosindu-se chei digitale, o companie se poate asigura că proprietatea sa intelectuală este bine protejată. În planurile de viitor ale Microsoft, la nivel de sistem de operare, identitatea utilizatorului determină drepturile sale asupra programelor și documentelor.
XML-ul a venit în produsele Microsoft pentru a rămâne. Un nou produs, Microsoft InfoPath 2003, permite realizarea de șabloane ce extrag informații din bazele de date, le introduc în formulare electronice pentru ca apoi acestea să se descarce în depozitele de date ale firmei. Ideea utilizării XML este de "dezlegare" a datelor de aplicații. Datele din Excel, de exemplu, pot deveni independente de această aplicație, devenind date XML. În acest fel, informațiile pot circula libere între diverse departamente, fără a se apela la instrumente complicate și imprecise de conversie. Iar toți angajații pot privi la acceași imagine a datelor din companie.
A lucra cu XML necesita un anumit nivel de pregătire. Departamentul IT trebuia să "sape" adânc în "măruntaiele" XML-ului pentru a-l face util companiei. Însă Microsoft a făcut o treabă bună în degrevarea utilizatorului de sarcinile cele mai dificile. Cu puțină înțelegere a mecanismelor interne, utilizatorii obișnuiți se vor putea înconjura de un mediu de lucru mai eficient.
Până la a arunca o scurta privire asupra celor mai populare aplicații, trebuie să facem o observație strict necesară: înainte de a vă gândi la migrare, aveți în vedere că specificațiile minime Office 2003 specifică Windows 2000 SP3 sau Windows XP; pe Windows 95, 98 sau Me nici măcar nu se instalează.
MICROSOFT Word 2003
Pentru uz personal, Word 2003 s-a schimbat destul de puțin în comparație cu varianta precedentă. Îmbunătățirile specifice se referă la noua vedere Reading Layout. Această nouă vedere ignoră cu desăvârșire break-urile de linie și pagină așa cum sunt ele văzute în vederea Normal și Page Layout. În acest fel, puteți vedea cât se poate de mult text cu putință. Caracterele de dimensiune generoasă permit citirea mai facilă a unor texte. Facilitățile de protecție a documentelor pot fi chiar surprinzător de utile. Puteți proteja documentul la formatare, în așa fel încât cel ce va primi documentul pentru corectare nu va putea schimba dimensiunea caracterelor, stilul lor sau așezarea în pagină. Protejarea documentelor poate fi făcută și pe secțiuni, fiecare dintre acestea având atașate drepturi individuale.
Mai multe îmbunătățiri minore sunt de apreciat. Una dintre acestea este opțiunea de a apela caseta de dialog pentru analiza modificărilor așa cum ea era înainte de Word 2002, ce permite trecerea automată la modificarea următoare atunci când cea curentă a fost acceptată sau rejectată. În mod similar, facilitatea Compare Documents permite deschiderea în paralel a două documente ce vor fi defilate sincronizat unul cu celălalt. Mici modificări, ce se dovedesc utile în activitatea de zi cu zi.
MICROSOFT Excel 2003
Marea majoritate a îmbunătățirilor din Excel se referă la funcționalități de colaborare și lucru în grup. Punctele cheie la care s-a lucrat sunt XML-ul, IRM, SharePoint și noua funcție List. Aceasta rezolvă problemele asociate tradițional lucrului cu liste, inclusiv faptul că funcția SUM nu lucra previzibil pe liste filtrate. Crearea unei liste (Data | List | Create List) în Excel 2003 este însoțită de marcarea printr-un chenar a setului de date. Ultimul rând din listă conține un singur asterisk, așa cum se află într-un tabel Access.
Introducerea unei date în orice celulă liberă de pe acel rând, în cadrul listei, va produce inserarea unui nou rând în listă.
Fiecare coloană are activă implicit AutoFilter în așa fel încât datele pot fi rapid sortate. Totalizarea unei coloane este și ea facilitată de butonul Toggle Total Row aflat pe noul toolbar List ce oferă funcții de sumarizare, cum ar fi Sum, Count, Average, Max sau Min. Facilitatea Compare Side by Side este prezentă și în Excel, două foi de calcul fiind deschise una lângă alta, navigarea în interiorul lor fiind sincronizată.
O serie de funcții statistice cu probleme, ce generau erori din cauza rotunjirilor pe care le efectuau, au fost refăcute prin modificare modului în care sunt calculate. În această categorie se află VAR, STDEV, STDEVP, DVAR, FORECAST, SLOPE, INTERCEPT, PEARSON, RSQ, STEYX.
La fel ca și în Word, utilizatorii Excel pot alege să elimine datele personale din fișier înainte de salvare. Opțiunea, inactivă în mod implicit, poate fi accesată din Tools | Options | Security.
MICROSOFT Outlook 2003
Aceasta este aplicația ce a suferit cele mai mari modificări din întregul pachet. Multe dintre adăugiri vi se vor părea atât de naturale încât vă veți întreba oare de ce ele nu au fost făcute încă din versiunile anterioare. La suprafață, veți face cunoștință cu mici restilizări ce vă vor pune în fața ochilor o cu totul altă interfață.
În partea din stânga veți remarca secțiunea verticală Navigation Pane, similară cu Folder List. Secțiunea este divizată în două, în partea inferioară aflându-se butoane pentru toate categoriile de date pe care le poate gestiona Outlook, pentru mail și butoane pentru shortcut-uri și Folder List. Alegeți o categorie, apăsând pe un buton sau din noul meniu Go și în partea superioară se vor deschide doar folderele ce conțin acel tip specific de date. Chiar dacă facilitatea este bună, Microsoft a trecut cu vederea posibilitatea de personalizare prin adăugarea de noi butoane și foldere.
Vederea implicită pentru mailuri este compusă din trei secțiuni: Navigation Pane, o listă cu mesajele grupate pe zile și un Reading Pane, o secțiune în care citirea mesajelor este mult mai facilă. Outlook 2003 dispune de o facilitate anti-spam ce trimite automat mesajele suspecte într-un folder dedicat, pot fi blocate anumite mesaje și atașamente. Conectarea la serverele Exchange 2003 se poate face prin intermediul internet-ului printr-un VPN. Calendarul personal și de grup pot fi consultate în paralel.
Outlook 2003 ascunde o mulțime de facilități noi. Upgrade-ul la noua versiune merită atât pentru utilizatorii individuali cât și pentru cei din firme.
MICROSOFT Access 2003
Interfața programului a fost îmbunătățită, cu un Task Pane ce permite identificarea și corectarea erorilor comune. Îmbunătățiri au fost aduse și la operațiile de import/export și legare a tabelelor.
MICROSOFT Project 2003
Versiunea profesională se constituie în partea client a soluției de management de proiect a Microsoft ce include Project Server și Project Web Access.
MICROSOFT Publisher 2003
Noua versiune dispune de un suport îmbunătățit pentru web și tipărire profesională, șabloane noi, previzualizare a publicațiilor e-mail.
MICROSOFT FrontPage 2003
Upgrade semnificativ, noua versiune a aplicației de creare și management a site-urilor web, a primit noi facilități și controale, suport Flash și instrumente care să ajute generarea de XML și scripturi JavaScript.
MICROSOFT PowerPoint 2003
Suport pentru smart-tag-uri, colaborare și IRM. O facilitate utilă este posibilitatea de a salva o prezentare direct pe CD, impreună cu viewer-ul necesar, în așa fel încât redarea ei să fie absolut facilă.
MICROSOFT Visio 2003
Programul de realizare de diagrame a fost actualizat cu câteva tipuri noi, printre care și diagramele de rack-uri IT.
Chiar dacă există și alternative la pachetul Microsoft, cei mai mari competitori ai noului Office 2003 sunt chiar versiunile lui anterioare. Cele mai semnificative îmbunătățiri, cu influențe directe asupra productivității, se adresează utilizatorilor din corporații. Însă pentru a beneficia cu adevărat de ele, departamentele IT vor trebui să aibă în vedere întreaga imagine: servere și servicii adiacente!
|