Sisteme
pentru jocuri
Caro C-One
Elsaco
Tiger
FIT
Gaming Xtreme
Flamingo
Diablo
Omnitech
Omni P4
Soliton
Doom Slayer
Tape
Atlantis
Tornado
Kinetix
Am ales pentru luna noiembrie acest test pentru a avea timp să vă formaţi o
idee asupra a ce puteţi găsi pe piaţă pentru un eventual cadou sau "auto
cadou" de sărbători. Ceea ce trebuie însă să vă spunem de la bun început
este faptul că au existat firme care nu au putut asambla un sistem de jocuri
din lipsa componentelor din stoc. Mare atenţie deci, după ce v-aţi hotărât ce
anume vreţi mergeţi şi întrebaţi dacă există toate componentele şi dacă nu în
cât timp pot fi aduse. Asta se întâmplă în special în cazul în care achiziţionaţi
un sistem cu componente alese în totalitate de voi. Dacă optaţi pentru un sistem
gata asamblat "surpriza" de mai devreme are şanse mai mici de reuşită.
În cadrul testului am avut opt participanţi, fiecare dintre aceştia fiind liber
să aleagă ce configuraţie doreşte pentru sistemul său. Am observat însă că majoritatea
a optat pentru un anumit set de componente, componente ce se cer cu precădere
deci pe piaţă în acest moment.
Am avut trei modele de plăci de bază cu socket LGA775, de remarcat find faptul
că una dintre acestea era o versiune hibrid, cu cipset 865PE. A existat însă
un singur model de placă de bază cu cipset 925X, acest fapt permiţând şi introducerea
memoriilor DDR2. Au existat şi participanţi cu PCI-Express, semn că încet încet
şi aceste noi sosite pe piaţă îşi fac loc prin sisteme cu destul succes. În
materie de hard disk-uri cele mai utilizate capacităţi au fost cele de 120GB
şi 160GB, însă a existat un model de 400GB şi două modelele cu SATA de 10.000
de rotaţii pe minut. Vorbind de memorie, toţi participanţii su sosit cu 1GB
de RAM, format din două sau patru module (un singur caz). A fost înregistrat
şi un model cu DDR2. Procesoarele utilizate au fost majoritar Intel Pentium,
existând un singur model cu AMD Athlon. În cazul sistemului de operare utilizat,
şapte participanţi au utilizat MS Windows XP Professional. Un participant a
sosit însă cu MS Windows 2000 Professional, dar cu SP4, rezultatele fiind chiar
bine plasate.
Am punctat destul de mult în cadrul dotărilor, modul de asamblare. În cadrul
acestei noi categorii am fost interesaţi de modul de aranjare al componenteor
în carcasă şi de trasarea cablurilor de conexiune între acestea. Sistemul punctat
cel mai bine a fost cel care oferă o aerisire completă a întregului, un acces
lejer la componentele interne şi per total o bună impresie artistică. Considerăm
că această latură mai sus amintită, asamblarea, relevă atât profesionalismul
integratorilor, cât şi respectul acordat cumpărătorului.
Cum am testat
Am realizat testele folosind sistemele în configuraţia cu care au sosit la
redacţie, fără a efectua modificări în BIOS sau în sistemul de operare. Nu am
permis însă forţarea parametrilor de funcţionare maxim admişi de componentele
sistemelor. După instalarea testelor, am dezactivat toate aplicaţiile suplimentare
şi am efectuat o defragmentare a partiţiei primare. Rezoluţia desktop-ului a
fost de 1024x768 pixeli, la o adâncime de culoare de 32 de biţi.
A fost eliminată proprietatea "Always on top" a taskbar-ului. Au
fost dezactivate facilităţile System Restore şi Automatic Update şi s-a ales
varianta de desktop optimizat pentru performanţă. S-a dezactivat opţiunea V-Sync
atât pentru DirectX, cât şi pentru OpenGL. Ordinea de rulare a aplicaţiilor
de test a fost aceeaşi pentru toate sistemele. Fiecare test a fost rulat în
mod repetat, pentru a se asigura consistenţa rezultatelor. Au fost alese valorile
cele mai bune. După încheierea fiecărui test s-a efectuat o repornire a sistemului.
WinBench 99 este un test orientat hardware ce testează principalele componente
ale unui sistem: procesor, hard disk şi placă grafică. Pentru acest test am
folosit modulul Disk WinMark 99, acesta fiind divizat în două secţiuni, una
Business şi una High-End. Ambele teste execută simulări de aplicaţii înregistrându-se
performanţa subsistemului de stocare.
Pentru o cât mai bună evaluare a performanţelor oferite de fiecare subsistem
video, am folosit următoarele teste: 3DMark 2001SE, 3DMark 2003, GL Excess,
Quake 3 şi Doom 3. Toate testele au fost rulate folosind 32 de biţi de culoare,
în trei variante: 1024x768 şi 1280x1024 pixeli.
3DMark 2001SE şi 3DMark 2003 sunt probabil cele mai utilizate teste pentru
DirectX 8.1, respectiv pentru DirectX 9 şi deşi sunt nişte test sintetice, supun
placa video unei serii destul de bogate de scenarii posibile în jocurile 3D.
Dacă în testele rulate în 1024x768 pixeli rezultatele sunt legate într-o măsură
mai mare şi de performanţele procesorului şi ale FSB-ului, la 1280x1024 pixeli
diferenţele între diferitele sisteme sunt datorate în primul rând procesoarelor
grafice.