Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   





Clic aici
PC Magazine





  PC MAGAZINE Mai 2004
[ Imagine ]

TESTE COMPARATIVE

18 camere Web

Cristian Lăcraru, Ștefan Iliescu

Evaluare pe scurt
Test 18 camere Web
   Chicony TwinkleCam
   Creative PC CAM 550
   Creative PC Cam 880
   Creative WebCam Mobile
   Creative WebCam Nx Pro
   Creative WebCam Nx Ultra
   Creative WebCam Pro eX
   Logitech ClickSmart 310
   Logitech    ClickSmart 820
   Logitech QuickCam Express
   Logitech QuickCam Pro 4000
   Logitech QuickCam Zoom
   Philips ToUcam II PCVC 820K
   Philips ToUcam II PCVC 840K
   Terratec TerraCAM USB
   Terratec TerraCAM 2move
   Trust SpaceC@m 380
   Trust SpyC@m 300 voice

Camere Web. Primul lucru care îți poate trece prin cap este video conferința. Perfect adevărat. Mai sunt însă și alte funcții pe care le poți activa cu ajutorul unei camere Web. În general costurile nu sunt foarte ridicate, iar modele găsești din belșug. Testul de față a fost făcut tocmai pentru a-ți aduce în prim plan o serie de modele existente pe piață, a performanțelor și facilităților fiecăruia.

Nu credem că trebuie să mai aducem în discuție definiția unei camere Web. Este deja un accesoriu foarte cunoscut, mulți dintre voi chiar jucându-se măcar o dată cu așa ceva. Principiul de funcționare nu s-a schimbat aproape deloc. Și totuși producătorii aduc pe piață modele peste modele. De ce se întâmplă acest lucru? Explicația ar fi pe undeva printre noi. Cel puțin la noi putem considera că suntem încă undeva pe la sfârșitul etapei de început a camerelor Web. Cu alte cuvinte utilizatorii noștri folosesc un astfel de echipament doar pentru a realiza chat-uri cu prietenii de peste hotare, dintr-un alt județ sau chiar aflați la un etaj mai sus. Camerele Web reprezintă comunicare. Atât timp cât linia de date (de la dial-up până la fibră optică) îți poate oferi destulă lățime de bandă pentru a realiza un schimb de imagine și sunet, camera Web poate avea mult mai multe utilități. Deși nu este punctul lor forte, astfel de camere pot fi utilizate de exemplu în soluții simple de supraveghere, sau mai bine chiar în soluții de informare de la distanță (de exemplu traficul în intersecții). Nu mai vorbim de video conferințe unde fără discuție folosim astfel de dispozitive. Spuneam mai devreme că principiul de funcționare nu prea s-a schimbat. Au apărut în schimb periferice, schimbări de software și chiar unele mici modificări hardware. Se observă în acest moment o ușoară atenție acordată stativului camerei, care tinde să devină unul universal (și pentru birou și pentru marginile monitoarelor LCD), accesoriu ce nu pare foarte important dar care uneori, în cazul în care nu este bine realizat, nu oferă camerei o bună stabilitate și duce încet, încet la eliminarea sa prin înlocuirea cu ceva lipici J. Au mai fost aduse și ceva îmbunătățiri lentilelor, destul de multe modele permițând acum reglarea imaginii funcție de distanța față de subiect. Cea mai mare atenție a fost acordată domeniului software. În primul rând direcția a fost dată de necesitatea unor algoritmi de compresie ai transmisiei audio/video în cazul unor conexiuni nu foarte stabile. Au fost create programe ce permit acum realizarea de zoom-uri digitale sau activarea unor zone de supraveghere ce pot fi acționate prin detectarea mișcării. Se poate chiar regla nivelul de mișcare permis, astfel încât puteți lăsa pisica să se plimbe prin casă, dar nu și o persoană neavizată. Era nevoie însă și de ceva programe care să permită utilizatorului să se și distreze puțin cu camera Web. Așa au apărut diversele jocuri dedicate acestui sector, jocuri nu foarte complexe dar destul de interesante.

Așa cum poate că ți-ai dat seama camerele Web pot deveni prieteni adevărați ai calculatorului tău. Nu ocupă spațiu sub carcasă, arată destul de interesant pe birou sau agățate de monitor, funcționează numai când vrei tu, îți aduc o mulțime de posibilități de utilizare, uneori chiar te pot distra cu ceva jocuri (mai ales atunci când nu vă merge conexiunea la InternetJ). Sună destul de bine. Și dacă mai spunem că nici nu costă prea mult... E clar. Citește acest test de camere Web, compară rezultatele obțiunute de acestea în concursul nostru, mergi și citește ceva sfaturi de cumpărare și gata. Mai caută ceva bani... și fuga la magazin. Și vă mai zicem ceva. Sunt unele camere Web care permit utilizarea lor ca și cameră foto digitală. Cu tot cu blitz, viewfinder și LCD. Chiar și cu card de memorie.

Ei? Ce zici de asta?

Sfaturi de cumpărare

Dacă te-ai hotărât să achiziționezii o cameră Web trebuie să fi atent la câteva aspecte. Sigur că te poți uita și la prețJ. Primul pas pe care trebuie să îl faci este să zăbovești ceva timp pe site-urile câtorva producători de astfel de echipamente. Nu ne gândim că nu ai acces la Internet pentru că altfel nu prea văd de ce cumperi o cameră Web. Fii foarte atent la rezoluția suportată de cameră. Corelează această valoare cu numărul de frame-uri pe secundă suportat. De obicei sunt invers proporționale. Trebuie să știi însă că este nevoie de cel puțin 25 de fps (frame pe secundă) pentru ca o imagine să aibă aspectul de continuitate în fața ochiului. Un frame reprezintă "o poză". Aspectul de continuitate este dat de derularea cât mai rapidă a acestor poze. Încercă deci să te orientezi spe o valoare de 25-30 fps. Nu te îndrepta neapărat spre o rezoluție foarte mare. În general camerele Web sunt utilizate în ferestre. Nu este nevoie de o rezoluție care să acopere tot ecranul.

Pe lângă rezoluție și număr de frame-uri pe secundă mai aruncă o privire la sistemul de lentile. Acesta de obicei nu oferă zoom optic (nu se justifică o astfel de investiție la o cameră Web) dar poate aduce opțiunea de reglare a focusului. Dacă dorești te poți uita și după alte câteva add-on-uri, nu neapărat necesare, cum ar fi led-ul de semnalare a acțiunii sau butonul de preluare a fotografiilor. Nu uita în ultimul rând de tipul de stativ oferit. În plus poți să citești în fișa camerei și pachetul de software cu care aceasta sosește, unele progrămele fiind cu adevărat folositoare (metode de compresie și zone de supraveghere). Dacă ai trecut prin toate aceste metode de filtrare și ai rămas cu mai multe modele în listă poate că e momentul să alegi și design-ul preferat. Nu uitați că biroul va găzdui camera și nu o vei putea utiliza direct din sertar. După ce ai încheiat toți acești pași mai este nevoie doar de o căutare a modelelor rămase în discuție pe site-urile magazinelor. Fă un compromis de costuri/garanție/magazinul cel mai apropiat și... gata! Nu te sfătuim neapărat să faci comanda online, chiar dacă există deja site-uri destul de bine puse la punct. Este mai bine să mergi acolo să vezi pe viu camera ce urmează să se stabilească lângă monitorul tău. Încă o dată: conexiunea la Internet poate reduce performanțele camerei. Deși sfatul este cam lung credeți-ne că nu este deloc complicat.

Cum am testat

Platforma de test utilizată a fost realizată pe un sistem cu placă de bază Epox 4PDA3i, cipset Intel 865PE (southbridge ICH5 USB 2.0), procesor Intel Pentium 4 3GHz/FSB 800MHz, 2x512MB DDR PC3200 (dual-channel), Hard Disk Seagate Barracuda 7200.7, 160GB, 7200rpm, 8MB buffer, SATA, placă video cipset FX5600. Ca program de test am utilizat Virtual DUB 1.5.3, în timpul unei capturi de imagine de 30 de secunde acesta relevând numărul total de frame-uri capturate, numărul total de frame-uri pierdute și o medie a numărului de frame-uri pe secundă. Testele au fost rulate cu camera setată pe valoarea cea mai mare a rezoluției suportate. Ținând cont de numărul total de frame-uri rulat, de cele capturate și de cele pierdute, am obținut un procentaj de eroare. După fiecare test a fost restaurată imaginea sistemului, pentru a nu apărea conflicte între drivere.

Cum am notat

Pentru evaluarea cât mai corectă a fiecărui model în parte, apelăm la o schemă de punctare bazată pe trei stâlpi de susținere: performanță, dotări și preț. Aprecierea de performanță a inclus testele rulate, fiecare rezultat contribuind la scorul final, conform ponderilor din schema alăturată. Dotările s-au referit la capacitatea memoriei, prezența microfonului, prezența flash-ului, aplicațiile software suplimentare, precum și la garanția acordată. Importanța prețului este evidentă și nu mai are nevoie de alte comentarii.

Glosar

API (Application Programming Interface) - interfață de programare standardizată care permite crearea unei aplicații fără a fi dependentă de dotarea hardware. Instrucțiunile astfel obținute sunt prelucrate de către driverul dispozitivului hardware în mod specific. Anumite API-uri, cum ar fi DirectX și OpenGL pot emula funcții hardware pentru a avea siguranța că aplicația software nu este dependentă de dotarea hardware.

Autofocus - sistem ce fixează claritatea obiectivului pe obiectul vizat.

Bit - (prescurtarea de la binary digit) reprezintă cea mai mică unitate de date dintr-un calculator. Un bit poate primi fie valoarea 0, fie valoarea 1.

Bit rate - cantitatea de informație (sau biți) care este transferată într-o secundă (biți pe secundă sau bps). MP3-ul face acest calcul în mii de biți pe secundă (kbps). Cu cât această valoare este mai mare cu atât calitatea audio este mai bună.

Buffer - zonă de date utilizată atât de echipamentele hardware, cât și de procesele software ce operează la viteze diferite și respectă seturi diferite de priorități. Un buffer permite fiecărui echipament sau proces să opereze fără a se încurca reciproc. Pentru a fi eficient, dimensiunea și modul de operare ale unui buffer trebuie bine gândite de către producător.

Byte - sau octet, este acea unitate de măsură a cantității de date, care este formată din opt biți. Marea majoritate a calculatoarelor folosesc un octet pentru a reprezenta un caracter, cum ar fi o literă, o cifră sau un simbol special. Abrevierea folosită pentru a desemna un octet sau byte este "B" și nu "b", care este abrevierea folosită pentru un bit. Foarte mulți utilizatori fac această confuzie, ea putând fi întâlnită chiar și în multe oferte ale firmelor de calculatoare de la noi.

CCD (Charge Coupled Device) - dispozitiv electronic de captare și conversie a luminii (informație optică) în informație electronică.

CMOS (complementary metal-oxide semiconductor) - dispozitiv electronic de captare și conversie a luminii (informație optică) în informație electronică.

Driver - software dedicat în exclusivitate comunicației cu un anume echipament hardware. Fără drivere care să le controleze, toate subansamblele dintr-un PC ar fi complet inutile. Driverele sunt încărcate și gestionate de sistemul de operare.

Frame - un frame (cadru) este o imagine fixă ce este afișată pe ecra-nul monitorului. După cum se știe, mișcarea este simulată în cinematografie însă și pe ecranul PC-ului prin afișarea cu viteză a unei succesiuni de imagini statice. Adaptorul video are rolul de a "picta" rând pe rând imagini statice pe care apoi le afișează pe monitor.

Flash (blitz) - dispozitiv electronic ce permite emiterea unei lumini cu o intensitate mare într-un timp scurt.

Interfață - se referă la conexiunea fizică dintre un periferic și calculator (paralel, USB, infraroșu etc).

JPG - format de stocare pentru fișierele grafice, cu compresie variabilă a datelor dar cu pierdere de calitate.

LCD (Liquid Crystal Display)- ecran cu cristale lichide, utilizat în special la sistemele portabile, dar și în cazul monitoarelor pentru desktop.

Macro - denumire generică pentru captarea imaginilor cu o distanță de subiect foarte mică.

Trepied - accesoriu cu trei puncte de susținere, utilizat în special pentru eliminarea efectului de tremurare a mâinii și în realizarea fotografiilor cu tipi lungi de expunere.

USB (Universal Serial Bus) - interfață plug and play între calculator și un alt echipament extern (imprimantă, scaner, aparat foto digital, tastatură, mouse...). Echipamentele care prezintă un port USB nu necesită o altă placă de extensie, rata de transfer acceptată fiind de 12 Mbps pentru standardul USB 1.1 și de 480 Mbps pentru standrdul USB 2.0.

Vizor - dispozitiv optic sau electronic ce permite previzualizarea imaginii ce urmează a fi capturată.

Zoom digital - metodă electronică de zoom, realizată prin interpolare de pixeli învecinați.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2004 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro