TESTE COMPARATIVE
18 camere Web
Cristian Lăcraru, Ștefan Iliescu
Evaluare
pe scurt
Test 18 camere Web
Chicony TwinkleCam
Creative PC CAM 550
Creative PC Cam 880
Creative WebCam Mobile
Creative WebCam Nx Pro
Creative WebCam Nx Ultra
Creative WebCam Pro eX
Logitech ClickSmart 310
Logitech ClickSmart 820
Logitech QuickCam Express
Logitech QuickCam Pro 4000
Logitech QuickCam Zoom
Philips ToUcam II PCVC 820K
Philips ToUcam II PCVC 840K
Terratec TerraCAM USB
Terratec TerraCAM 2move
Trust SpaceC@m 380
Trust SpyC@m 300 voice
|
Camere Web. Primul lucru care îți poate trece prin cap este video conferința.
Perfect adevărat. Mai sunt însă și alte funcții pe care le poți activa cu ajutorul
unei camere Web. În general costurile nu sunt foarte ridicate, iar modele găsești
din belșug. Testul de față a fost făcut tocmai pentru a-ți aduce în prim plan
o serie de modele existente pe piață, a performanțelor și facilităților fiecăruia.
Nu credem că trebuie să mai aducem în discuție definiția unei camere Web. Este
deja un accesoriu foarte cunoscut, mulți dintre voi chiar jucându-se măcar o
dată cu așa ceva. Principiul de funcționare nu s-a schimbat aproape deloc. Și
totuși producătorii aduc pe piață modele peste modele. De ce se întâmplă acest
lucru? Explicația ar fi pe undeva printre noi. Cel puțin la noi putem considera
că suntem încă undeva pe la sfârșitul etapei de început a camerelor Web. Cu
alte cuvinte utilizatorii noștri folosesc un astfel de echipament doar pentru
a realiza chat-uri cu prietenii de peste hotare, dintr-un alt județ sau chiar
aflați la un etaj mai sus. Camerele Web reprezintă comunicare. Atât timp cât
linia de date (de la dial-up până la fibră optică) îți poate oferi destulă lățime
de bandă pentru a realiza un schimb de imagine și sunet, camera Web poate avea
mult mai multe utilități. Deși nu este punctul lor forte, astfel de camere pot
fi utilizate de exemplu în soluții simple de supraveghere, sau mai bine chiar
în soluții de informare de la distanță (de exemplu traficul în intersecții).
Nu mai vorbim de video conferințe unde fără discuție folosim astfel de dispozitive.
Spuneam mai devreme că principiul de funcționare nu prea s-a schimbat. Au apărut
în schimb periferice, schimbări de software și chiar unele mici modificări hardware.
Se observă în acest moment o ușoară atenție acordată stativului camerei, care
tinde să devină unul universal (și pentru birou și pentru marginile monitoarelor
LCD), accesoriu ce nu pare foarte important dar care uneori, în cazul în care
nu este bine realizat, nu oferă camerei o bună stabilitate și duce încet, încet
la eliminarea sa prin înlocuirea cu ceva lipici J. Au mai fost aduse și ceva
îmbunătățiri lentilelor, destul de multe modele permițând acum reglarea imaginii
funcție de distanța față de subiect. Cea mai mare atenție a fost acordată domeniului
software. În primul rând direcția a fost dată de necesitatea unor algoritmi
de compresie ai transmisiei audio/video în cazul unor conexiuni nu foarte stabile.
Au fost create programe ce permit acum realizarea de zoom-uri digitale sau activarea
unor zone de supraveghere ce pot fi acționate prin detectarea mișcării. Se poate
chiar regla nivelul de mișcare permis, astfel încât puteți lăsa pisica să se
plimbe prin casă, dar nu și o persoană neavizată. Era nevoie însă și de ceva
programe care să permită utilizatorului să se și distreze puțin cu camera Web.
Așa au apărut diversele jocuri dedicate acestui sector, jocuri nu foarte complexe
dar destul de interesante.
Așa cum poate că ți-ai dat seama camerele Web pot deveni prieteni adevărați
ai calculatorului tău. Nu ocupă spațiu sub carcasă, arată destul de interesant
pe birou sau agățate de monitor, funcționează numai când vrei tu, îți aduc o
mulțime de posibilități de utilizare, uneori chiar te pot distra cu ceva jocuri
(mai ales atunci când nu vă merge conexiunea la InternetJ). Sună destul de bine.
Și dacă mai spunem că nici nu costă prea mult... E clar. Citește acest test
de camere Web, compară rezultatele obțiunute de acestea în concursul nostru,
mergi și citește ceva sfaturi de cumpărare și gata. Mai caută ceva bani... și
fuga la magazin. Și vă mai zicem ceva. Sunt unele camere Web care permit utilizarea
lor ca și cameră foto digitală. Cu tot cu blitz, viewfinder și LCD. Chiar și
cu card de memorie.
Ei? Ce zici de asta?
Sfaturi de cumpărare
Dacă te-ai hotărât să achiziționezii o cameră Web trebuie să fi atent la câteva
aspecte. Sigur că te poți uita și la prețJ. Primul pas pe care trebuie să îl
faci este să zăbovești ceva timp pe site-urile câtorva producători de astfel
de echipamente. Nu ne gândim că nu ai acces la Internet pentru că altfel nu
prea văd de ce cumperi o cameră Web. Fii foarte atent la rezoluția suportată
de cameră. Corelează această valoare cu numărul de frame-uri pe secundă suportat.
De obicei sunt invers proporționale. Trebuie să știi însă că este nevoie de
cel puțin 25 de fps (frame pe secundă) pentru ca o imagine să aibă aspectul
de continuitate în fața ochiului. Un frame reprezintă "o poză". Aspectul
de continuitate este dat de derularea cât mai rapidă a acestor poze. Încercă
deci să te orientezi spe o valoare de 25-30 fps. Nu te îndrepta neapărat spre
o rezoluție foarte mare. În general camerele Web sunt utilizate în ferestre.
Nu este nevoie de o rezoluție care să acopere tot ecranul.
Pe lângă rezoluție și număr de frame-uri pe secundă mai aruncă o privire la
sistemul de lentile. Acesta de obicei nu oferă zoom optic (nu se justifică o
astfel de investiție la o cameră Web) dar poate aduce opțiunea de reglare a
focusului. Dacă dorești te poți uita și după alte câteva add-on-uri, nu neapărat
necesare, cum ar fi led-ul de semnalare a acțiunii sau butonul de preluare a
fotografiilor. Nu uita în ultimul rând de tipul de stativ oferit. În plus poți
să citești în fișa camerei și pachetul de software cu care aceasta sosește,
unele progrămele fiind cu adevărat folositoare (metode de compresie și zone
de supraveghere). Dacă ai trecut prin toate aceste metode de filtrare și ai
rămas cu mai multe modele în listă poate că e momentul să alegi și design-ul
preferat. Nu uitați că biroul va găzdui camera și nu o vei putea utiliza direct
din sertar. După ce ai încheiat toți acești pași mai este nevoie doar de o căutare
a modelelor rămase în discuție pe site-urile magazinelor. Fă un compromis de
costuri/garanție/magazinul cel mai apropiat și... gata! Nu te sfătuim neapărat
să faci comanda online, chiar dacă există deja site-uri destul de bine puse
la punct. Este mai bine să mergi acolo să vezi pe viu camera ce urmează să se
stabilească lângă monitorul tău. Încă o dată: conexiunea la Internet poate reduce
performanțele camerei. Deși sfatul este cam lung credeți-ne că nu este deloc
complicat.
Cum am testat
Platforma de test utilizată a fost realizată pe un sistem cu placă de bază
Epox 4PDA3i, cipset Intel 865PE (southbridge ICH5 USB 2.0), procesor Intel Pentium
4 3GHz/FSB 800MHz, 2x512MB DDR PC3200 (dual-channel), Hard Disk Seagate Barracuda
7200.7, 160GB, 7200rpm, 8MB buffer, SATA, placă video cipset FX5600. Ca program
de test am utilizat Virtual DUB 1.5.3, în timpul unei capturi de imagine de
30 de secunde acesta relevând numărul total de frame-uri capturate, numărul
total de frame-uri pierdute și o medie a numărului de frame-uri pe secundă.
Testele au fost rulate cu camera setată pe valoarea cea mai mare a rezoluției
suportate. Ținând cont de numărul total de frame-uri rulat, de cele capturate
și de cele pierdute, am obținut un procentaj de eroare. După fiecare test a
fost restaurată imaginea sistemului, pentru a nu apărea conflicte între drivere.
Cum am notat
Pentru evaluarea cât mai corectă a fiecărui model în parte, apelăm la o schemă
de punctare bazată pe trei stâlpi de susținere: performanță, dotări și preț.
Aprecierea de performanță a inclus testele rulate, fiecare rezultat contribuind
la scorul final, conform ponderilor din schema alăturată. Dotările s-au referit
la capacitatea memoriei, prezența microfonului, prezența flash-ului, aplicațiile
software suplimentare, precum și la garanția acordată. Importanța prețului este
evidentă și nu mai are nevoie de alte comentarii.
Glosar
API (Application Programming Interface) - interfață de programare
standardizată care permite crearea unei aplicații fără a fi dependentă de dotarea
hardware. Instrucțiunile astfel obținute sunt prelucrate de către driverul dispozitivului
hardware în mod specific. Anumite API-uri, cum ar fi DirectX și OpenGL pot emula
funcții hardware pentru a avea siguranța că aplicația software nu este dependentă
de dotarea hardware.
Autofocus - sistem ce fixează claritatea obiectivului pe obiectul
vizat.
Bit - (prescurtarea de la binary digit) reprezintă cea mai
mică unitate de date dintr-un calculator. Un bit poate primi fie valoarea 0,
fie valoarea 1.
Bit rate - cantitatea de informație (sau biți) care este transferată
într-o secundă (biți pe secundă sau bps). MP3-ul face acest calcul în mii de
biți pe secundă (kbps). Cu cât această valoare este mai mare cu atât calitatea
audio este mai bună.
Buffer - zonă de date utilizată atât de echipamentele hardware,
cât și de procesele software ce operează la viteze diferite și respectă seturi
diferite de priorități. Un buffer permite fiecărui echipament sau proces să
opereze fără a se încurca reciproc. Pentru a fi eficient, dimensiunea și modul
de operare ale unui buffer trebuie bine gândite de către producător.
Byte - sau octet, este acea unitate de măsură a cantității
de date, care este formată din opt biți. Marea majoritate a calculatoarelor
folosesc un octet pentru a reprezenta un caracter, cum ar fi o literă, o cifră
sau un simbol special. Abrevierea folosită pentru a desemna un octet sau byte
este "B" și nu "b", care este abrevierea folosită pentru
un bit. Foarte mulți utilizatori fac această confuzie, ea putând fi întâlnită
chiar și în multe oferte ale firmelor de calculatoare de la noi.
CCD (Charge Coupled Device) - dispozitiv electronic de captare
și conversie a luminii (informație optică) în informație electronică.
CMOS (complementary metal-oxide semiconductor) - dispozitiv
electronic de captare și conversie a luminii (informație optică) în informație
electronică.
Driver - software dedicat în exclusivitate comunicației cu
un anume echipament hardware. Fără drivere care să le controleze, toate subansamblele
dintr-un PC ar fi complet inutile. Driverele sunt încărcate și gestionate de
sistemul de operare.
Frame - un frame (cadru) este o imagine fixă ce este afișată
pe ecra-nul monitorului. După cum se știe, mișcarea este simulată în cinematografie
însă și pe ecranul PC-ului prin afișarea cu viteză a unei succesiuni de imagini
statice. Adaptorul video are rolul de a "picta" rând pe rând imagini
statice pe care apoi le afișează pe monitor.
Flash (blitz) - dispozitiv electronic ce permite emiterea
unei lumini cu o intensitate mare într-un timp scurt.
Interfață - se referă la conexiunea fizică dintre un periferic
și calculator (paralel, USB, infraroșu etc).
JPG - format de stocare pentru fișierele grafice, cu compresie
variabilă a datelor dar cu pierdere de calitate.
LCD (Liquid Crystal Display)- ecran cu cristale lichide, utilizat
în special la sistemele portabile, dar și în cazul monitoarelor pentru desktop.
Macro - denumire generică pentru captarea imaginilor cu o
distanță de subiect foarte mică.
Trepied - accesoriu cu trei puncte de susținere, utilizat
în special pentru eliminarea efectului de tremurare a mâinii și în realizarea
fotografiilor cu tipi lungi de expunere.
USB (Universal Serial Bus) - interfață plug and play între
calculator și un alt echipament extern (imprimantă, scaner, aparat foto digital,
tastatură, mouse...). Echipamentele care prezintă un port USB nu necesită o
altă placă de extensie, rata de transfer acceptată fiind de 12 Mbps pentru standardul
USB 1.1 și de 480 Mbps pentru standrdul USB 2.0.
Vizor - dispozitiv optic sau electronic ce permite previzualizarea
imaginii ce urmează a fi capturată.
Zoom digital - metodă electronică de zoom, realizată prin
interpolare de pixeli învecinați.
|