Un program de modelare şi animaţie 3D este, prin natura sa, un instrument complex,
extraordinar, de stimulare a imaginaţiei şi creativităţii. Indiferent cât de
performant a fost proiectat un astfel de program, cele mai bune rezultate se
obţin numai la capătul a zeci de ore de muncă în care limita imaginaţiei este
împinsă la extrem.
Programul de grafică 3D oferă un set de unelte primare, dar, care, prin combinare,
devin foarte complexe. Totul este gândit de la simplu la complex. Folosind opţiunile
primare şi apoi diferitele combinaţii, utilizatorul învaţă să lucreze într-un
mediu virtual şi intuitiv.
Lansată la sfârşitul anului trecut, versiunea a patra a programului Movie3D
este cel mai nou membru al suitei de aplicaţii software privind procesarea video,
modelarea şi animarea 3D, oferită de compania germană AIST MediaLab.
Movie3D a fost proiectat astfel încât utilizatorul să poată include obiectele
şi animaţiile 3D în celelalte programe din familia MovieX, precum MovieDV, MoviePack
sau MovieXone, pentru a fi procesate împreună cu fişierele audio şi diferite
efecte speciale.
Deşi se află încă departe de performanţele unor programe renumite precum 3D
Studio Max, Lightwave sau Maya, soluţia Movie3D este inovativă şi eficientă,
de nivel semiprofesional, permiţând modelarea, proiectarea şi animarea 3D a
obiectelor în spaţiu. Movie3D dispune de o paletă largă de opţiuni care sprijină
utilizatorul în reprezentarea obiectelor şi animarea scenelor, prin folosirea
de tehnici avansate de creare a primitivelor, luminilor, camerelor, sistemelor
de particule etc.
Interfaţa programului în care se remarcă o singură vedere activă, diferă în
mod semnificativ de cea cu patru vederi simultane din 3D Studio Max. Totuşi,
Movie3D are posibilitatea de a afişa succesiv şi celelalte vederi, absolut necesare
pentru modelarea obiectelor.
De asemenea, interfaţa este parametrizabilă şi seamănă sub unele aspecte cu
cea a programului Maya. Se remarcă şi o atenţie sporită pentru ergonomia interfeţei,
toate opţiunile fiind exact acolo unde te aştepţi să fie, un utilizator experimentat
în programe 3D având nevoie de un timp foarte scurt pentru acomodarea cu noul
mediu de lucru. Sunt de apreciat şi meniurile flotante, eficiente, care pot
fi minimizate sau expandate pentru a câştiga preţiosul spaţiu de lucru.
Un aspect interesant legat de interfaţă, foarte rar întâlnit în programele
de grafică este posibilitatea selectării aspectului acesteia (skin), din câteva
tipuri predefinite.
Modelarea 3D este punctul forte al programului, fiind implementate două tehnici
diferite: modelarea prin subdiviziunea suprafeţelor şi modelarea NURBS. Ambele
tipuri de modelare sunt cunoscute şi incluse în majoritatea programelor de grafică
3D profesionale. Subdiviziunea suprafeţelor este perfect integrată în această
a patra versiune, nu există opţiuni inutile, toate obiectele generate fiind
complet parametrizabile. Tehnica operaţiilor booleane nu putea să lipsească,
având un rol foarte important pentru crearea suprefeţelor complexe şi a intersecţiilor
de obiecte. Modelarea NURBS este, de asemenea, eficace, fiind mai puternică
decât cea clasică, prezentată anterior şi stă la baza celor mai complicate obiecte
generabile cu Movie3D. Din păcate, nu a fost implementat un sistem de gestiune
inteligentă a modificărilor unui obiect, pentru a putea reveni asupra unei forme,
în cazul în care se constată că aceasta nu corespunde (facilitate întâlnită
şi des utilizată în 3D Studio Max).
Obiectele sunt create analitic, pe baza unor ecuaţii matematice complexe, metoda
necesitând puţină memorie, ceea ce conduce la o uşoară manipulare în scenă şi
afişare în timp real.
Sistemul de particule implementat este unul destul de simplu şi permite plasarea
acestor particule direct pe o suprafaţă sau un obiect, obţinând deja clasicele
efecte de ceaţă, fum, foc, câmp de stele, nori etc.
Şi cu animaţia, Movie3D se descurcă foarte bine, utilizatorii pot anima obiectele
deplasându-le prin scenă în poziţii diverse, la momente diferite de timp sau
prin modificarea parametrilor acestora pe parcursul animaţiei. Evident, programul
permite şi animaţii complexe în care obiectele se deformează şi/sau deplasează
în funcţie de anumiţi parametri, de viteza de mişcare sau poziţie.
Un punct incredibil de slab al programului este gestiunea materialelor pentru
obiecte. Realizată într-un mod cât se poate de neintuitiv, pe stilul drag&drop,
modul de mapare a materialelor pe suprafeţe este salvat, oarecum graţie motorului
de renderizare în timp real (Ray Tracing).
Luat ca întreg, Movie3D este foarte reuşit. Comparativ cu alte programe similare
(Maya, 3D Studio Max, Lightwave), mult mai scumpe, Movie3D are multe lipsuri,
dar şi câteva elemente mai bine implementate (spre exemplu, modelarea NURBS
este aici mai complexă decât în 3D Studio Max). Rapiditatea de reacţie a programului,
chiar şi când are de-a face cu scene în care se află un număr foarte mare de
obiecte, este un atu important, modelatorii 3D cunoscând bine problemele legate
de încetinirea întregului sistem dacă este prea încărcat.
În concluzie, Movie3D este ideal pentru grafică Web, animaţii 3D simple, design
de produs, aplicaţii în arhitectură, crearea de modele pentru inserare în fişiere
video şi efecte speciale.
Movie3D dispune de tehnologii inovative, folosite inteligent, permite manipularea
directă a obiectelor, cu animaţiile aferente, dar are câteva lipsuri, care îl
îndepărtează de sfera aplicaţiilor 3D profesionale consacrate.
Movie3D se prezintă în trei versiuni: completă, de evaluare pentru 30 de zile
şi gratuită, dar diferenţele între ele sunt minore. Evident, recomandăm versiunea
completă, mai ales că preţul acestui program este de numai 200$.