Modelare și animație cu Movie3D 4
Ionuț Ghionea
Un program de modelare și animație 3D este, prin natura sa, un instrument complex,
extraordinar, de stimulare a imaginației și creativității. Indiferent cât de
performant a fost proiectat un astfel de program, cele mai bune rezultate se
obțin numai la capătul a zeci de ore de muncă în care limita imaginației este
împinsă la extrem.
Programul de grafică 3D oferă un set de unelte primare, dar, care, prin combinare,
devin foarte complexe. Totul este gândit de la simplu la complex. Folosind opțiunile
primare și apoi diferitele combinații, utilizatorul învață să lucreze într-un
mediu virtual și intuitiv.
Lansată la sfârșitul anului trecut, versiunea a patra a programului Movie3D
este cel mai nou membru al suitei de aplicații software privind procesarea video,
modelarea și animarea 3D, oferită de compania germană AIST MediaLab.
Movie3D a fost proiectat astfel încât utilizatorul să poată include obiectele
și animațiile 3D în celelalte programe din familia MovieX, precum MovieDV, MoviePack
sau MovieXone, pentru a fi procesate împreună cu fișierele audio și diferite
efecte speciale.
Deși se află încă departe de performanțele unor programe renumite precum 3D
Studio Max, Lightwave sau Maya, soluția Movie3D este inovativă și eficientă,
de nivel semiprofesional, permițând modelarea, proiectarea și animarea 3D a
obiectelor în spațiu. Movie3D dispune de o paletă largă de opțiuni care sprijină
utilizatorul în reprezentarea obiectelor și animarea scenelor, prin folosirea
de tehnici avansate de creare a primitivelor, luminilor, camerelor, sistemelor
de particule etc.
Interfața programului în care se remarcă o singură vedere activă, diferă în
mod semnificativ de cea cu patru vederi simultane din 3D Studio Max. Totuși,
Movie3D are posibilitatea de a afișa succesiv și celelalte vederi, absolut necesare
pentru modelarea obiectelor.
De asemenea, interfața este parametrizabilă și seamănă sub unele aspecte cu
cea a programului Maya. Se remarcă și o atenție sporită pentru ergonomia interfeței,
toate opțiunile fiind exact acolo unde te aștepți să fie, un utilizator experimentat
în programe 3D având nevoie de un timp foarte scurt pentru acomodarea cu noul
mediu de lucru. Sunt de apreciat și meniurile flotante, eficiente, care pot
fi minimizate sau expandate pentru a câștiga prețiosul spațiu de lucru.
Un aspect interesant legat de interfață, foarte rar întâlnit în programele
de grafică este posibilitatea selectării aspectului acesteia (skin), din câteva
tipuri predefinite.
Modelarea 3D este punctul forte al programului, fiind implementate două tehnici
diferite: modelarea prin subdiviziunea suprafețelor și modelarea NURBS. Ambele
tipuri de modelare sunt cunoscute și incluse în majoritatea programelor de grafică
3D profesionale. Subdiviziunea suprafețelor este perfect integrată în această
a patra versiune, nu există opțiuni inutile, toate obiectele generate fiind
complet parametrizabile. Tehnica operațiilor booleane nu putea să lipsească,
având un rol foarte important pentru crearea suprefețelor complexe și a intersecțiilor
de obiecte. Modelarea NURBS este, de asemenea, eficace, fiind mai puternică
decât cea clasică, prezentată anterior și stă la baza celor mai complicate obiecte
generabile cu Movie3D. Din păcate, nu a fost implementat un sistem de gestiune
inteligentă a modificărilor unui obiect, pentru a putea reveni asupra unei forme,
în cazul în care se constată că aceasta nu corespunde (facilitate întâlnită
și des utilizată în 3D Studio Max).
Obiectele sunt create analitic, pe baza unor ecuații matematice complexe, metoda
necesitând puțină memorie, ceea ce conduce la o ușoară manipulare în scenă și
afișare în timp real.
Sistemul de particule implementat este unul destul de simplu și permite plasarea
acestor particule direct pe o suprafață sau un obiect, obținând deja clasicele
efecte de ceață, fum, foc, câmp de stele, nori etc.
Și cu animația, Movie3D se descurcă foarte bine, utilizatorii pot anima obiectele
deplasându-le prin scenă în poziții diverse, la momente diferite de timp sau
prin modificarea parametrilor acestora pe parcursul animației. Evident, programul
permite și animații complexe în care obiectele se deformează și/sau deplasează
în funcție de anumiți parametri, de viteza de mișcare sau poziție.
Un punct incredibil de slab al programului este gestiunea materialelor pentru
obiecte. Realizată într-un mod cât se poate de neintuitiv, pe stilul drag&drop,
modul de mapare a materialelor pe suprafețe este salvat, oarecum grație motorului
de renderizare în timp real (Ray Tracing).
Luat ca întreg, Movie3D este foarte reușit. Comparativ cu alte programe similare
(Maya, 3D Studio Max, Lightwave), mult mai scumpe, Movie3D are multe lipsuri,
dar și câteva elemente mai bine implementate (spre exemplu, modelarea NURBS
este aici mai complexă decât în 3D Studio Max). Rapiditatea de reacție a programului,
chiar și când are de-a face cu scene în care se află un număr foarte mare de
obiecte, este un atu important, modelatorii 3D cunoscând bine problemele legate
de încetinirea întregului sistem dacă este prea încărcat.
În concluzie, Movie3D este ideal pentru grafică Web, animații 3D simple, design
de produs, aplicații în arhitectură, crearea de modele pentru inserare în fișiere
video și efecte speciale.
Movie3D dispune de tehnologii inovative, folosite inteligent, permite manipularea
directă a obiectelor, cu animațiile aferente, dar are câteva lipsuri, care îl
îndepărtează de sfera aplicațiilor 3D profesionale consacrate.
Movie3D se prezintă în trei versiuni: completă, de evaluare pentru 30 de zile
și gratuită, dar diferențele între ele sunt minore. Evident, recomandăm versiunea
completă, mai ales că prețul acestui program este de numai 200$.
|