TESTE COMPARATIVE
Performanță pentru acasă
Ștefan Iliescu, Cristian Lăcraru
Jocurile au reprezentat întotdeauna cele mai grele teste la care poate fi supus
un sistem. Aflate în permanentă "foame" de resurse, jocurile solicită
la maximum componentele instalate în sistem și, mai ales, pun în evidență eventualele
disfuncționalități dintre acestea. Există două motive pentru care aproape în
fiecare lună decembrie poți găsi teste comparative dedicate sistemelor ultra-performante,
în aproape toate revistele de specialitate. Primul, de ordin subiectiv, este
apropierea sărbătorilor și dorința fiecăruia din noi de a le asocia cu joaca
și relaxarea. Al doilea motiv, de ordin obiectiv, constă în disponibilitatea
pe piață a majorității noilor componente lansate la începutul toamnei. Astfel,
integratorii locali pot folosi ultimele noutăți în materie de plăci video sau
hard disk-uri, pentru a-și demonstra măiestria în asamblarea unui sistem "monstru".
Cât de bine au făcut-o în final, asta vei afla în paginile următoare.
Cum am notat
De obicei, pentru evaluarea cât mai corectă a fiecărui model în parte, apelăm
la o schemă de punctare bazată pe trei stâlpi de susținere: performanță, facilități
și preț. În cazul testului de față am luat decizia de a nu mai lua în considerare
prețul de achiziție, în consecință Alegerea redacției nefiind acordată nici
unui sistem. Motivul acestei decizii constă în imposibilitatea practică de a
verifica prețurile declarate de producătorii prezenți la test. Aprecierea de
performanță a inclus toate testele rulate, fiecare rezultat contribuind la scorul
final, conform ponderilor din schema alăturată. Facilitățile s-au referit la
puterea de procesare, capacitatea memoriei, capacitatea de stocare pe hard disk,
puterea plăcii video, subsistemul optic de stocare, sistemul audio, aplicațiile
suplimentare incluse, precum și la modul de asamblare.
Cum am testat
Am realizat testele folosind sistemele în configurația cu care au sosit la
redacție, fără a efectua modificări în BIOS sau în sistemul de operare. Nu am
permis însă forțarea parametrilor de funcționare maxim admiși de componentele
sistemelor. După instalarea testelor, am dezactivat toate aplicațiile suplimentare
și am efectuat o defragmentare a partiției primare. Rezoluția desktop-ului a
fost de 1024x768 pixeli, la o adâncime de culoare de 32 de biți. A fost eliminată
proprietatea "Always on top" a taskbar-ului. Au fost dezactivate facilitățile
System Restore și Automatic Update și s-a ales varianta de desktop optimizat
pentru performanță. S-a dezactivat opțiunea V-Sync pentru OpenGL. Ordinea de
rulare a aplicațiilor de test a fost aceeași pentru toate sistemele. Fiecare
test a fost rulat în mod repetat, pentru a se asigura consistența rezultatelor.
Au fost alese valorile cele mai bune. După încheierea fiecărui test s-a efectuat
o repornire a sistemului.
Business Winstone 2002 este un test orientat către aplicații
ce testează viteza de execuție a software-ului scris pe 32 de biți și se concentrează
doar pe pachete software de birou (Microsoft Office, Lotus Notes, Microsoft
Project, Norton AntiVirus, Netscape Communicator).
Content Creation Winstone 2002 este un test de aplicații intensive,
rulat la nivel de sistem, care măsoară performanțele globale ale unui PC. Testul
folosește fragmente din aplicațiile uzuale de manipulare a conținutului. Aplicațiile
sunt rulate prin intermediul unor scripturi, iar benchmark-ul folosește timpul
necesar unui sistem pentru a duce la îndeplinire diferite acțiuni, pentru a
realiza o apreciere globală asupra performanțelor acestuia. Aplicațiile folosite
de Content Creation Winstone 2002 sunt: Adobe Photoshop 6.0.1, Adobe Premiere
6.0, Macromedia Director 8.5, Macromedia Dreamweaver UltraDev 4, Microsoft Windows
Media Encoder 7.01.00.3055, Netscape Navigator 6/6.01, Sonic Foundry Sound Forge
5.0c (build 184).
WinBench 99 este un test orientat hardware ce testează principalele
componente ale unui sistem: procesor, hard disk și placă grafică. Pentru acest
test am folosit modulul Disk WinMark 99, acesta fiind divizat în două secțiuni,
una Business și una High-End. Ambele teste execută simulări de aplicații înregistrându-se
performanța subsistemului de stocare.
Pentru o cât mai bună evaluare a performanțelor oferite de fiecare subsistem
video, am folosit următoarele teste: 3DMark 2001SE, 3DMark 2003 v3.30, Aquamark
3, GL Excess, Jedi Knight: Jedi Outcast. Toate testele au fost rulate folosind
32 de biți de culoare, în trei variante: 1024x768 cu 2xAA, 1280x1024 cu 2xAA
și 1024x768 cu 4xAA.
3DMark 2001SE și 3DMark 2003 v3.30 sunt probabil cele mai
utilizate teste pentru DirectX 8.1, respectiv pentru DirectX 9 și deși sunt
niște test sintetice, supun placa video unei serii destul de bogate de scenarii
posibile în jocurile 3D. Dacă în testele rulate în 1024x768 pixeli rezultatele
sunt legate într-o măsură mai mare și de performanțele procesorului și ale FSB-ului,
la 1280x1024 pixeli diferențele între diferitele sisteme sunt datorate în primul
rând procesoarelor grafice.
Aquamark 3 folosește motorul jocului Aquanox 3, optimizat
pentru DirectX 9. Versiunea Standard utilizată a permis rularea folosind doar
parametrii impliciți: 1024x768 la 32 de biți de culoare, fără AntiAliasing și
fără Anisotropic Filtering activate.
GL Excess este un benchmark relativ nou, propunându-și să
devină pentru Open GL, ceea ce 3DMark reprezintă pentru DirectX.
Jedi Knight: Jedi Outcast a rămas încă unul din testele de
referință construite în jurul engine-ului de Quake3 (OpenGL).
Evaluarea pe scurt: |
|
Performanță |
Facilități |
Punctaj general |
Best Gamer P3000 |
56,82 |
20,12 |
76,94 |
Brinel Alpis Mania |
56,06 |
16,43 |
72,49 |
Caro C-One |
64,33 |
18,10 |
82,43 |
DC Expert |
58,69 |
17,35 |
76,04 |
Elsaco Panther 3200+ |
69,49 |
27,00 |
96,49 |
Flamingo Diablo 6666 |
64,65 |
28,50 |
93,15 |
Omni P4 |
35,72 |
14,39 |
50,11 |
Shuttle XPC |
56,87 |
21,50 |
78,37 |
UltraPro GamesPro |
55,20 |
19,84 |
75,03 |
indică recordul lunii |
Parametrii video folosiți pentru test au fost:
- GL extensions: on
- Full screen: on
- Geometric detail: high
- Texture detail: high
- Texture quality: default
- Texture filter: trilinear
- Detailed shaders: on
- Video sync: off
- Dynamic lights: on
- Wall marks: on
- Anisotropic filtering: on
|