Freehand MX 2004
Elena Netea
Concurând strâns de-a lungul anilor cu alte produse de vârf existente pe piața
software-ului de producție grafică profesionistă, versiunea MX lansată în luna
februarie a acestui an reprezintă un pas mare înainte, noutățile incluse și
îmbunătățirile aduse dovedind-o din plin.
Disponibil ca o aplicație de sine stătătoare cât și, deopotrivă, parte integrantă
a suitei Macromedia Studio MX, Freehand MX se alătură restului familiei într-o
formă mai matură, mai completă, oferind unelte și funcționalități de mult așteptate
de către designerii cuceriți de integrabilitatea produselor Macromedia. Prima
surpriză oferită în această versiune este interfața specifică liniei MX, ameliorare
ușor tardivă însă cu siguranță binevenită, aliniind Freehand la aspectul deja
familiar utilizatorilor Macromedia, fapt ce înlătură senzația oarecum sufocantă
dată de multitudinea de panouri flotante caracteristice versiunilor 5, 8, 9
și 10, nu tocmai intuitive în depistarea uneltelor necesare lucrului curent.
Panourile se pot acum grupa, minimiza sau expanda, ajusta și atașa/detașa coloanei
de panouri după dorință, în stânga sau dreapta, oferind un control nelimitat
asupra interfeței, toate acestea pentru a oferi un spațiu de lucru mai plăcut
și eficient.
Poate cea mai remarcabilă schimbare o oferă noul Object Panel, inspector de
obiecte și proprietăți ale acestora, sensibil în funcție de context, un modul
care centralizează atribute controlabile și modificabile (contururi, umpleri,
fonturi și efecte), înlăturând astfel necesitatea lansării unor ferestre de
dialog separate. Obiectelor vectoriale sau raster li se pot aplica nenumărate
atribute și efecte raster ce pot fi ordonate/reordonate cu ușurință prin metoda
drag-and-drop, suprapuse sau aplicate la nesfârșit; atributele multiple înlătură
nevoia de duplicare a obiectului pentru a crea un anumit aspect al acestuia,
făcând actualizarea mai rapidă și mai ușoară, iar filtrele Live Effects maximizează
creativitatea designerilor, înglobând distorsiuni și efecte complexe fără a
altera obiectul inițial, Freehand MX incluzând efecte vectoriale (Bend, Ragged,
Duet, Sketch și Expand Path) și bitmap, deopotrivă (Bevel, Drop Shadow, Gradient
Transparency).
Un nou panou cu o certă utilitate este Answers Panel, un standard al liniei
de produse MX, prezentând o colecție de linkuri către tutoriale, informații
tehnice, articole și proiecte prezentate structurat pe site-ul www.macromedia.com
funcție ce implică desigur o conexiune la Internet, dar scutește utilizatorul
de timp prețios dedicat căutării în site.
Și la capitolul previzualizării documentelor s-au adăugat noutăți, oferindu-le
designerilor două moduri suplimentare, cele mai rapide fiind Fast Preview și
Fast Keyline, o cale de a optimiza aspectul documentului prin reducerea cu un
număr de pași a tranzițiilor de culoare și prin diminuarea textului.
Un alt avantaj asupra altor medii de producție grafică e considerat a fi mediul
de lucru cu pagini multiple și pagini Master, reutilizabile ca fundal în documente
multipaginate. Paginile multiple permit controlul și finisarea unui proiect
în cadrul unui document unic, scutind utilizatorul de manipularea mai multor
documente deschise individual, greu de întreținut, cu acest concept fiind cu
putință simplificarea creării și întreținerii conceptelor de design ale unui
proiect, la diverse dimensiuni, toate într-un singur fișier Freehand. Aplicația
oferă un manager intuitiv de control al paginilor, fie că sunt destinate mediului
tipografic (broșuri, cărți de vizită, reviste etc.), fie Web-ului.
Poate suna ciudat ca o caracteristică precum diagramele să creeze vreun interes
într-o aplicație de grafică vectorială, dar dacă folosiți astfel de instrumente
pentru construirea hărților site-urilor, organigramelor sau a altor grafice,
veți găsi util instrumentul Connector Lines, instrument ce stabilește relații
stabile între obiecte, extrem de ușor de utilizat: doar trasați-i calea între
două obiecte, iar la o eventuală deplasare în document a acestora, linia conectoare
își va schimba poziția. Mai mult, este suficient de inteligent pentru a găsi
o cale între două obiecte, evitând eventualele intersectări. Desigur, aspectul
liniilor conectoare poate fi personalizat după dorință, atribuindu-le diverse
semnificații (liniile punctate, de pildă, sugerând un alt tip de cale).
Instrumentele noi introduse în această versiune Freehand confirmă strădania
dezvoltatorilor Macromedia de a afla direct de la utilizatorii profesioniști
ce unelte și facilități și-ar doresc să întâlnească în această aplicație. Extrude
Tool, un astfel de instrument până nu demult disponibil ca un plugin separat,
oferă nu doar metode de extrudare ce simulează tridimensionalitatea, ci și o
capacitate nelimitată de editare la nivel de unghi și adâncime (prin manipularea
celor două puncte de control), și a altor atribute, controlabile din Object
Panel: umplerea suprafeței, luminozitatea și profilul. Toate aceste detalii
conferă o senzație de lucru în mediu 3D, fiind desigur doar o simulare bidimensională
a acestuia, acțiuni specifice programelor 3D, ca rotații, fiind practic imposibile.
Un alt instrument - Eraser Tool -, familiar utilizatorilor Macromedia Flash
și de altfel similar cu cel de ștergere a pixelilor dintr-un editor bitmap,
își dovedește extraordinara utilitate în cazul în care se dorește o mai fină
editare a punctelor (nodurilor) desenului vectorial, eliminând o grămadă de
timp și pași pierduți cu editări migăloase.
Una din cele mai interesante unelte asupra căreia s-a îndreptat atenția dezvoltatorilor
este probabil Blend Tool, îmbunătățită în comparație cu cea existentă în versiunea
anterioară, care era nu tocmai inspirat plasată în bara de unelte Combine Tools.
Cu Blend Tool se pot realiza tranziții între două forme vectoriale, printr-un
simplu gest de conectare a celor două obiecte, fiind încă un sprijin în creativitatea
utilizatorilor ce cunosc potențialul unui astfel de instrument.
Alături de aceste instrumente, Freehand MX oferă altele noi, sau îmbunătățiri
ale celor deja existente: Macromedia Standard Pen Tool, combină caracteristicile
celui similar din Flash MX și Fireworks MX cu acțiunile instrumentului Pen clasic,
familiar ilustratorilor, având în plus o funcție "rubber banding"
de previzualizare a efectelor pasului următor. Calligraphic Stroke, poate o
unealtă mai puțin spectaculoasă, este capabilă de conversia unei tușe și multiplicarea
sau deformarea acesteia de-a lungul unei căi, cu posibilități multiple de control
asupra caracteristicilor, creând aspecte caligrafice necesare în anumite proiecte.
Și editarea formelor elementare capătă noi atribute, ca de pildă, rotunjirea
colțurilor dreptunghiurilor, convertirea elipselor in arcuri de cerc sau transformarea
poligoanelor în stele cu vârfuri editabile.
Opțiunile gradientelor au suferit îmbunătățiri și adăugiri, prin înmulțirea
tipurilor de umplere și moduri de aplicare, ca Repeat și Reflect, bazate pe
gradiente simple, și totodată printr-un control mai riguros al unghiului și
distribuirii culorii. O funcție la fel de utilă, introdusă în această versiune
Freehand ar fi Output Area, o modalitate de definire a porțiunii dintr-un document
ce se dorește a fi expediată spre tipar, ori exportată în alte documente, cu
posibilități de redimensionare și salvare o dată cu salvarea întregului document.
Creați animație independentă de linia de timp, tratând straturile (layers)
ca o serie de cadre, apelând funcția Release To Layers ce detașează obiectele
grupate sau combinate cu unealta Blend Tool, sau obiectele atașate unei căi,
sau textele, acțiune ce le distribuie pe fiecare într-un layer independent,
similar apelării funcției Distribute to Layers, în Macromedia Flash.
Cu această facilitate de distribuire pe straturi construiți cu ușurință animații
pentru Macromedia Flash, Fireworks sau alte aplicații, profitând de patru tipuri
de efectele de animație, în funcție de modalitatea de detașare și distribuire
a obiectelor: distribuire succesivă (sequence) pentru o animație standard, Build
pentru a crea un efect aditiv, Drop - substractiv sau Trail, pentru a obține
un efect de mișcare.
Flash a devenit un standard în grafica vectorială Web, datorită fișierelor
de animații de dimensiuni reduse, ușor de descărcat comparativ cu formatele
bitmap, ca GIF. În baza acestui fapt, nu e o surpriză prezența suportului Flash
în Freehand MX, programul permițând editări ale animațiilor din interiorul acestuia.
Ținând cont de uneltele Flash pentru desen vectorial destul de stângace, integrarea
cu Flash e un lucru excelent în sprijinul designerilor Web.
Similar, Freehand oferă integrarea fără cusur cu Fireworks MX, prin importul/exportul
și editarea textului și a obiectelor create în Fireworks. Integrarea cu suita
Macromedia MX se face dovedită și la nivelul creerii animației flash direct
din Freehand.
Panoul Navigation Panel acceptă atașarea de acțiuni de navigare obiectelor,
pentru exportul în format HTML sau SWF, acestea fiind cele de bază: GoTo and
Stop, GoTo and Play, Get URL, Play and Stop, Print, Full Screen, Start/Stop
Drag, Load/Unload Movie și Tell Target.
Funcțiile efectelor raster incluse în Freehand MX, cât și transparența pe vectori
deschid noi posibilități designerilor, operațiuni ce obișnuiau să implice mai
multe aplicații fiind acum realizabile într-o singură aplicație.
Destinat designerilor și graficienilor ce lucrează în mod curent cu programe
Macromedia MX, ca Dreamweaver, Fireworks și Flash, Freehand MX servește atât
ca aplicație vectorială autonomă, cât și ca unealtă pentru creație de grafică
Web, oferind un spațiu de lucru mai inteligent administrat, un set nou de unelte
excelente și caracteristici ce nici o altă aplicație de gen nu le oferă.
|