Un test de sisteme dedicate jocurilor se transformă, inevitabil, într-un test
pentru sisteme puternice, care se luptă să obţină cele mai bune performanţe.
Am lansat invitaţia firmelor participante, oferindu-le toată libertatea în alegerea
configuraţiei, considerând că în acest fel concurenţii îşi vor putea pune mai
bine în valoare calităţile de integratori. Este îmbucurător faptul că, de la
un test la altul, numărul celor care se confruntă cu probleme în timpul testelor
este din ce în ce mai mic. Despre fiecare sistem în parte veţi putea citi în
paginile ce urmează, aici fiind locul unor consideraţii de ordin general.
Primul aspect interesant este legat de platformele pe care s-au construit sistemele.
Dacă anul trecut au fost 10 sisteme cu procesoare AMD şi unul singur cu procesor
Intel, în 2002 raportul de forţe s-a răsturnat radical, AMD având un singur
reprezentant între cele 10 sisteme prezente. Fenomenul este explicabil, dacă
avem în vedere ascensiunea înregistrată de Intel în acest an şi dacă ţinem cont
că lupta pentru supremaţie sub aspectul frecvenţelor de funcţionare a fost câştigată
clar. Mai mult chiar, cinci dintre concurenţi au apelat la procesoare Pentium
4 la 2,8 GHz, cea mai puternică versiune la momentul testului, în ciuda creşterii
semnificative de preţ performanţele fiind evident superioare.
Un singur sistem a fost dotat cu doar 256 MB de memorie RAM, restul beneficiind
de câte 512 MB, creşterea de preţ devenind dealtfel nesemnificativă în cazul
sistemelor de faţă. Două sisteme au fost chiar echipate cu memorii DDR PC3200,
platformele alese permiţându-le să folosească acest avantaj.
O privire de ansamblu asupra subsistemelor de stocare a scos la iveală un lucru
foarte interesant. Zece din cele 16 hard disk-uri folosite în sisteme au fost
IBM Deskstar seria 120GXP. Acest lucru nu ne-a putut împiedica să nu ne ducem
cu gândul la testul nostru din luna septembrie, unde alegerea noastră a fost
destul de criticată, inclusiv de unii dintre participanţii care acum au apelat
la aceste discuri.
Placa video joacă un rol determinant într-un sistem dedicat jocurilor, de capabilităţile
ei fiind foarte strâns legate performanţele din teste. Şase dintre participanţi
au apelat la plăci video cu cipset Ati Radeon 9700 Pro, iar rezultatele sunt
vizibile cu ochiul liber. Cinci dintre sisteme au fost dotate şi cu monitor,
ceilalţi cinci producători lăsând alegerea acestui periferic la latitudinea
utilizatorului.
Toate sistemele au prezentat capabilităţi CD-RW şi DVD-ROM, prin intermediul
unităţilor optice instalate. Sistemul de la Depozitul de calculatoare a fost
singurul care a folosit o unitate combo, iar combinaţia CD-RW Teac/ DVD-ROM
Pioneer s-a bucurat de un important succes, cinci dintre participanţi prezentând
o asemenea configuraţie.
La capitolul sunet, lupta a fost câştigată detaşat de Creative, opt din sisteme
fiind echipate cu plăci de sunet ale acestui producător. Nouă dintre participanţi
au inclus în preţ şi câte un sistem de boxe, odată cu creşterea nivelului de
performanţă oferit de acesta crescând şi preţul de achiziţie.
Chiar dacă este vorba de sisteme pentru acasă, marea majoritate a sistemelor
au beneficiat de controler LAN, însă la 7 dintre ele această opţiune este standard
pe placa de bază. Tocmai pentru că este vorba de sisteme pentru acasă am apreciat
în plus prezenţa unui modem, acesta fiind prezent la 6 dintre sisteme.
În privinţa preţului total de achiziţie s-ar putea vorbi mult, dar nu este foarte
clar pe cine ar ajuta. Cu cât sistemele prezintă mai multe facilităţi, iar dotările
sunt mai puternice, cu atât preţul total creşte şi, odată cu el, posibilitatea
producătorilor de a-l "cosmetiza". Ceea ce putem să facem noi este să vă oferim
preţurile declarate de participanţi, alături de configuraţiile prezentate, iar
dumneavoastră să fiţi cei care să aveţi ultimul cuvânt.
Cum am testat
Am realizat testele folosind sistemele în configuraţia cu care au sosit la redacţie,
fără a efectua modificări în BIOS sau în sistemul de operare. Nu am permis însă
forţarea parametrilor de funcţionare maxim admişi de componentele sistemelor.
După instalarea testelor, am dezactivat toate aplicaţiile suplimentare şi am
efectuat o defragmentare a partiţiei primare. Rezoluţia desktop-ului a fost
de 1024x768 pixeli, la o adâncime de culoare de 32 de biţi. A fost eliminată
proprietatea "Always on top" a taskbar-ului. Pentru sistemele cu Windows XP
şi Me au fost dezactivate facilităţile System Restore şi Automatic Update şi
s-a ales varianta de desktop optimizat pentru performanţă. S-a dezactivat opţiunea
V-Sync atât pentru DirectX, cât şi pentru OpenGL. Ordinea de rulare a aplicaţiilor
de test a fost aceeaşi pentru toate sistemele. Fiecare test a fost rulat în
mod repetat, pentru a se asigura consistenţa rezultatelor. Au fost alese valorile
cele mai bune. După încheierea fiecărui test s-a efectuat o repornire a sistemului.
Pentru o cât mai bună evaluare a performanţelor oferite de fiecare sistem, am
folosit următoarele teste: Mad Onion 3DMark 2001SE, CodeCreatures Benchmark
Pro, Jedi Knight: Jedi Outcast şi Serious Sam: The Second Encounter. Toate testele
au fost rulate folosind 32 de biţi de culoare, în trei variante: 1024x768 pixeli,
1600x1200 pixeli şi 1024x768 pixeli cu AntiAliasing 2x.
3Dmark 2001SE este probabil cel mai utilizat test pentru DirectX şi deşi este
un test foarte sintetic, supune placa video unei serii destul de bogate de scenarii
posibile în jocurile 3D. Dacă în testele rulate în 1024x768 pixeli rezultatele
sunt legate într-o măsură mai mare şi de performanţele procesorului şi ale FSB-ului,
la 1600x1200 pixeli diferenţele între diferitele sisteme sunt datorate în primul
rând procesoarelor grafice.
CodeCreatures Benchmark Pro este al doilea test optimizat pentru DirectX. CodeCreatures
este un mediu avansat de dezvoltare pentru jocuri 3D, fiind de la început proiectat
ca produs de sine stătător şi nu ca engine dedicat unui joc anume.
Jedi Knight: Jedi Outcast este unul dintre cele mai noi jocuri construite
în jurul engine-ului de Quake3 (OpenGL) şi foarte mulţi sunt de părere că este
şi testul cel mai solicitant, lucru observabil şi din testele noastre.
Parametrii video folosiţi la test au fost:
GL extensions: on
Full screen: on
Geometric detail: high
Texture detail: high
Texture quality: default
Texture filter: trilinear
Detailed shaders: on
Video sync: off
Dynamic lights: on
Wall marks: on
Anisotropic filtering: on.
Serious Sam: The Second Encounter este al doilea test pentru OpenGL.
Secţiunea de test este chiar mai reuşită decât cea a versiunii originale, încărcarea
exercitată asupra procesoarelor grafice fiind semnificativă. Pentru testul nostru
am folosit demo-ul Citadel.
Parametrii video folosiţi la test au fost:
Texture detail: normal
Texture quality: optimal
Detail textures: enabled
Shadowmap size: normal
Lens flares: standard
Gamma correction: normal
Wait vertical retrace: no
Wide screen: off.
Alegerea
redacţiei
Testele de sisteme generează cele mai multe discuţii în jurul alegerii celui
mai bun. Aşa cum spunem aproape la fiecare test, noţiunea de "cel mai bun" este
relativă şi cunoaşte variaţii semnificative de la om la om. Este evident că
în alegerea noastră ţinem cont de performanţe, mod de realizare, stabilitate
în funcţionare, dotări, dar şi de alte aspecte care nu se văd, dar care vă pot
afecta pe dumneavoastră la un moment dat. Există încă destule firme care tratează
testele revistelor de specialitate ca pe un simplu instrument de publicitate,
fără a manifesta un interes prea ridicat pentru testul în sine şi pentru ţinta
lui, care este reprezentată în final tot de proprii clienţi.
Ca de fiecare dată ne-am pus în poziţia clientului care intră în magazin şi
îşi manifestă intenţia de a cumpăra un sistem. Rezultatele din teste, modul
de asamblare, dar şi felul în care ni s-a răspuns din "partea cealaltă a tejghelei"
au contribuit la decizia finală. Toate cele trei sisteme care au primit alegerea
redacţiei au fost realizate bine, repede, au funcţionat fără probleme şi au
fost livrate în termenul solicitat, lucru pe care foarte multe firme îl trec
cu vederea.