Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   





Clic aici
PC Magazine





Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Septembrie 2004


Cercetarea are loc la suprafața sferei, la granița cunoașterii.


Costin Raiciu
asistent, Catedra de calculatoare a Universității Politehnice București

O privire prin "gaura cheii"

Costin Raiciu

Mediul academic din care fac parte este într-o continuă schimbare. Fie că se schimbă numărul de ani de studii, fie că nemulțumirile studenților, ale firmelor sau profesorilor forțează această dinamică, fie că tumultul lumii exterioare se reflectă și în universitate, schimbarea în învațământ este un fapt de netăgăduit. Universitățile se dezvoltă continuu, cel puțin prin acumularea unei baze materiale din ce în ce mai performante. Ceea ce este mai trist este că baza materială, de la un anumit nivel, nu mai contribuie decisiv la succesul universităților ci este doar o modalitate de a acoperi propoziții ca "fonduri alocate învațamântului", "finanțări" s.a.

Universitățile ar trebui să fie, în primul rând, centre de cercetare, așa cum se întâmplă în țările pe care le numim "dezvoltate". În aceste țări studenții înscriși la doctorat primesc burse pentru care trebuie fie să participe la proiecte de cercetare ale facultății, fie să țină ore, în calitate de "Teaching Assistant" (asistenți). Timpul pe care un student la doctorat îl petrece în cadrul universității este foarte valoros pentru universitate (care își permite astfel să angajeze oameni de elită, capabili să realizeze cercetare) dar și pentru studenții cu afinități spre cercetare, care sunt susținuți financiar până își iau doctoratul pentru a deveni (în marea majoritate) profesori sau cercetători. Fondurile ("grants") pentru diferitele contracte de cercetare sunt acordate profesorilor de către foruri naționale sau companii pe baza competitivă (în Statele Unite, spre exemplu, printre principalele instituții de acest tip se numără NSF, DoD, NASA). Ceea ce este interesant de notat este că, în acest scenariu, toată lumea câștigă. La noi este altfel. Doctoratele se desfășoară într-un program "part-time" în care doctoranzii lucrează în industrie, doctoratul fiind un fel de "hobby", o activitate care se desfășoară doar în timpul liber. În plus, cei care rămân în universitate ca asistenți au salarii care cu greu acoperă întreținerea și transportul până la facultate. În aceste condiții, tinerii care doresc într-adevăr să facă cercetare sunt constrânși să se orienteze către țări ca USA, Canada, Anglia, Olanda, Franța. Acestea fiind auspiciile, care este situația actuală a cercetării românești în TI? Dacă aș fi cinic, l-aș cita pe Caragiale și aș afirma că este "sublimă dar lipsește cu desăvârșire". Marea majoritate a proiectelor dezvoltate în universitățile românești se opresc, din nefericire, la nivelul de aplicații mari. Aceste proiecte permit studenților să lucreze în echipe și să câștige astfel experiență. Totuși, crearea de aplicații folosind diferite tehnologii "la modă" poate fi cu greu calificată drept cercetare. Puținele articole publicate de universitățile românești în exterior sunt mai degrabă întâmplări, rezultate izolate, decât produsul școlii românești de TI. Ironic este că pentru a face cercetare nu este nevoie de o bază materială ultra nouă sau de termopane. E nevoie însă de salarii care să asigure un trai decent doctoranzilor. E nevoie ca facultățile să își gestioneze independent fondurile pe care le atrag. Nu în ultimul rând, e nevoie de profesori implicați și capabili să realizeze cercetare. Pentru a clasifica din punct de vedere calitativ cercetarea, am putea reprezenta (așa cum sugera un fost profesor) cunoștințele actuale din Computer Science printr-o sferă unde fiecare subdomeniu este un con cu vârful în centrul sferei iar suprafața sferei este ceea ce s-a descoperit mai nou în domeniul respectiv. Cercetarea are loc la suprafața sferei, la granița cunoașterii. Rezultatele noi pot fi împărțite, empiric, în două categorii: rezultatele "plimbării pe sferă", altfel zis combinarea liniară de concepte deja existente pentru a obține un efect nou (sau un nou domeniu de aplicare) și rezultate cu adevărat noi, care împung suprafața sferei, împingând granița cunoscutului mai departe. Rezultatele cercetării de calitate se încadrează în cea de-a doua categorie. Universitățile străine produc, în marea lor majoritate, rezultate cu un aport (relativ) mic de noutate, rezultate care pot fi încadrate în prima categorie, rezultatele "grele" fiind în general produsul câtorva universitați de calibru, al vârfurilor. Din acest punct de vedere, cercetarea românească arareori are "puterea" de a ajunge pe sferă, rezultatele posibile și tangibile înscriindu-se cu greu în prima categorie.

Se poate afirma că o universitate de calitate este definită și traiește prin rezultatele ei. Eu cred cu tărie că cercetarea românească în TI are un mare potențial. Rămâne de văzut dacă acest potențial va fi valorificat și în viitor cercetarea românească va fi motorul dezvoltării învățământului universitar. Ar fi dezastruos să fie altfel…


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2004 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro