Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Septembrie
2004
Cercetarea are loc la suprafața sferei, la granița cunoașterii.
|
Costin Raiciu
asistent, Catedra de calculatoare a Universității Politehnice București
O privire prin "gaura cheii"
Costin Raiciu
Mediul academic din care fac parte este într-o continuă schimbare. Fie că se schimbă numărul de ani de studii, fie că nemulțumirile studenților, ale firmelor sau profesorilor forțează această dinamică, fie că tumultul lumii exterioare se reflectă și în universitate, schimbarea în învațământ este un fapt de netăgăduit. Universitățile se dezvoltă continuu, cel puțin prin acumularea unei baze materiale din ce în ce mai performante. Ceea ce este mai trist este că baza materială, de la un anumit nivel, nu mai contribuie decisiv la succesul universităților ci este doar o modalitate de a acoperi propoziții ca "fonduri alocate învațamântului", "finanțări" s.a.
Universitățile ar trebui să fie, în primul rând, centre de cercetare, așa cum
se întâmplă în țările pe care le numim "dezvoltate". În aceste țări
studenții înscriși la doctorat primesc burse pentru care trebuie fie să participe
la proiecte de cercetare ale facultății, fie să țină ore, în calitate de "Teaching
Assistant" (asistenți). Timpul pe care un student la doctorat îl petrece
în cadrul universității este foarte valoros pentru universitate (care își permite
astfel să angajeze oameni de elită, capabili să realizeze cercetare) dar și
pentru studenții cu afinități spre cercetare, care sunt susținuți financiar
până își iau doctoratul pentru a deveni (în marea majoritate) profesori sau
cercetători. Fondurile ("grants") pentru diferitele contracte de cercetare
sunt acordate profesorilor de către foruri naționale sau companii pe baza competitivă
(în Statele Unite, spre exemplu, printre principalele instituții de acest tip
se numără NSF, DoD, NASA). Ceea ce este interesant de notat este că, în acest
scenariu, toată lumea câștigă. La noi este altfel. Doctoratele se desfășoară
într-un program "part-time" în care doctoranzii lucrează în industrie,
doctoratul fiind un fel de "hobby", o activitate care se desfășoară
doar în timpul liber. În plus, cei care rămân în universitate ca asistenți au
salarii care cu greu acoperă întreținerea și transportul până la facultate.
În aceste condiții, tinerii care doresc într-adevăr să facă cercetare sunt constrânși
să se orienteze către țări ca USA, Canada, Anglia, Olanda, Franța. Acestea fiind
auspiciile, care este situația actuală a cercetării românești în TI? Dacă aș
fi cinic, l-aș cita pe Caragiale și aș afirma că este "sublimă dar lipsește
cu desăvârșire". Marea majoritate a proiectelor dezvoltate în universitățile
românești se opresc, din nefericire, la nivelul de aplicații mari. Aceste proiecte
permit studenților să lucreze în echipe și să câștige astfel experiență. Totuși,
crearea de aplicații folosind diferite tehnologii "la modă" poate
fi cu greu calificată drept cercetare. Puținele articole publicate de universitățile
românești în exterior sunt mai degrabă întâmplări, rezultate izolate, decât
produsul școlii românești de TI. Ironic este că pentru a face cercetare nu este
nevoie de o bază materială ultra nouă sau de termopane. E nevoie însă de salarii
care să asigure un trai decent doctoranzilor. E nevoie ca facultățile să își
gestioneze independent fondurile pe care le atrag. Nu în ultimul rând, e nevoie
de profesori implicați și capabili să realizeze cercetare. Pentru a clasifica
din punct de vedere calitativ cercetarea, am putea reprezenta (așa cum sugera
un fost profesor) cunoștințele actuale din Computer Science printr-o sferă unde
fiecare subdomeniu este un con cu vârful în centrul sferei iar suprafața sferei
este ceea ce s-a descoperit mai nou în domeniul respectiv. Cercetarea are loc
la suprafața sferei, la granița cunoașterii. Rezultatele noi pot fi împărțite,
empiric, în două categorii: rezultatele "plimbării pe sferă", altfel
zis combinarea liniară de concepte deja existente pentru a obține un efect nou
(sau un nou domeniu de aplicare) și rezultate cu adevărat noi, care împung suprafața
sferei, împingând granița cunoscutului mai departe. Rezultatele cercetării de
calitate se încadrează în cea de-a doua categorie. Universitățile străine produc,
în marea lor majoritate, rezultate cu un aport (relativ) mic de noutate, rezultate
care pot fi încadrate în prima categorie, rezultatele "grele" fiind
în general produsul câtorva universitați de calibru, al vârfurilor. Din acest
punct de vedere, cercetarea românească arareori are "puterea" de a
ajunge pe sferă, rezultatele posibile și tangibile înscriindu-se cu greu în
prima categorie.
Se poate afirma că o universitate de calitate este definită și traiește prin rezultatele ei. Eu cred cu tărie că cercetarea românească în TI are un mare potențial. Rămâne de văzut dacă acest potențial va fi valorificat și în viitor cercetarea românească va fi motorul dezvoltării învățământului universitar. Ar fi dezastruos să fie altfel…
|