Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Septembrie
2004
Pentru anul universitar 2004-2005 au existat 6706 de locuri finanțate de la bugetul de stat.
|
Irina Athanasiu
Profesor la Facultatea de Automatică și Calculatoare, Universitatea "Politehnica" București.
Să ajungă la toată lumea
Irina Athanasiu
Nu știu câți din cei care citesc această rubrică au trăit fenomenul cozii la
brânză și cunosc îndemnul "dați mai puțin să ajungă la toată lumea".
Forma mai corectă ar fi fost "dați mai puțin să apuc și
eu". Cam așa am reacționat după ce am avut curiozitatea să aflu numărul
de facultăți, finanțate de la bugetul de stat, în care se pregătesc absolvenți
pentru industria TI în România. Parcurgând înainte de admitere listele de pe
situl MEC (http://www.edu.ro/cifrascola.htm)
am constatat că existau 17 facultăți în domeniul "Ingineria sistemelor
și calculatoarelor" și 18 facultăți în domeniul "Informatica".
În total pentru anul universitar 2004-2005 au existat 6.706 de locuri, dacă
considerăm și locurile cu taxă, numai în facultățile din domeniile considerate
(există și alte facultăți candidate, dar nu conțin cuvintele calculatoare sau
informatică în titlu). Orașele în care se va face pregătirea viitorilor studenți
sunt: Alba Iulia, Arad, Baia Mare, Brașov, București, Cluj-Napoca, Constanța,
Craiova, Galați, Iași, Oradea, Petroșani, Pitești, Ploiești, Sibiu, Suceava,
Târgoviște, Târgu Jiu, Târgu Mureș și Timișoara.
Știu de mult timp că același fenomen poate să fie prezentat ca pozitiv sau dăunător, cu o alegere potrivită a argumentelor. În cazul nostru există un punct de vedere din care se poate spune - cu cât mai mulți studenți admiși - cu atât mai mulți absolvenți - cu atât mai bine pentru industria TI, pentru economia națională etc. Acest punct de vedere ignoră nivelul de competență ce poate să fie asigurat absolvenților. Un alt punct de vedere pleacă de la realitatea în care trăiesc și în care mi se pare (poate că greșesc) că datorită subfinanțării manifestate în diferite forme nu reușim să pregătim un număr suficient de absolvenți la nivelul necesar pentru ca să se poată realiza în România multe proiecte, mai complexe decât scrierea de aplicații după specificații, prelucrări de date, construirea de pagini de web, organizarea de centre de consultanță pentru clienți etc. Dacă banii existenți s-ar împărți la mai puține facultăți, cu mai puțini studenți am avea absolvenți care ar produce venituri mai mari și din care s-ar putea finanța, ulterior, mai mulți studenți și de ce nu mai multe facultăți. Care este punctul de vedere corect?
Îmi dau seama că ceea ce spun sună nedrept pentru un student/profesor de la o facultate nouă din orașul X sau Y. Cred că absolvenții facultăților respective nu sunt șomeri. Sunt convinsă că toată lumea se străduiește să facă lucrurile cât mai bine. Este destul? Când am zburat prima dată cu avionul și stewardesa a făcut instructajul referitor la măștile de oxigen, m-am mirat de indicația conform căreia cei care însoțesc copii mici trebuie să își pună întâi ei masca. Apoi am înțeles - este vorba de cine poate să ajute pe cine.
Dorim mecanisme de piață liberă. Universitățile de stat sunt finanțate proporțional cu numărul de studenți pe care îi pregătesc. Stabilirea acestor numere nu se face conform cererii și ofertei. Așa că există facultăți cu un număr foarte mare de candidați pe un loc (cerere mai mare decât oferta) iar la altele nu se dă examen de admitere (cerere mai mică decât oferta). În cazul cu facultăților la care sunt mulți candidați pe un loc, probabil că nu este posibilă o creștere a numărului de locuri. Altfel de exemplu, după situația de anul asta Academia de Poliție ar trebui să crească cel mai mult. În cazul facultăților la care cererea este mai mică decât oferta, lucrurile stau altfel. Presupun că aici apar considerente legate de planurile de perspectivă privind dezvoltarea economiei României (există?) în care se prevede că peste 5-10 ani va fi nevoie de specialiști pregătiți în domenii ce nu sunt interesante pentru absolvenții de liceu de astăzi. Sau considerente referitoare la salvarea unor specialități rare a căror dispariție ar prejudicia viitorul cultural sau științific al României.
Însă, cu foarte puține excepții absolvenții de liceu care optează să se înscrie la facultăți la care nu se dă examen de admitere o fac pentru că nu ar face față unui concurs de admitere. Și atunci se vor salva oare specialitățile pe cale de dispariție? Vor exista peste 5-10 ani absolvenții de care este nevoie?
E bine să dăm la toți și să nu ajungă pentru nimeni?
|