Timpul Liber - PC Magazine Romania, August 2004
PERIMETER
Filip Pitaru
Dacă piaţa RTS-urilor (Real Time Strategy) este deja suprasaturată asta nu
înseamnă că nu există şi loc de inovaţii în domeniu! Majoritatea companiilor
producătoare de jocuri s-au impus de ani de zile pe piaţă şi şi-au creat un
renume, scoţând ca pe bandă rulantă creaţiile proprii. Iată totuşi că şi companiile
mai "tinere" şi necunoscute îşi pot găsi locul în frunte...
K-D Group este o echipă tânără din Rusia care există din 1992. Primul lor joc
de succes a fost o tentativă de RTS în 1996, când s-au şi înfiinţat legal sub
numele de K-D Lab. Este vorba despre jocul Vangers, care a apărut pe piaţă în
1998, distribuit în Rusia de Bucka Entertainment iar pe piaţa internaţională
de Interactive Magic. După succesul repurtat cu Vangers, în iulie 2000 K-D Lab
devine afiliata celei mai mari companii ruseşti de distribuţie soft, 1C. Contractul
semnat cu aceştia avea scopul de a aduce un nou RTS pe piaţă care să reprezinte
într-adevăr o noutate.
Patru ani mai târziu apare şi "Perimeter", jocul pe care vi-l prezentăm
în acest număr, având un subtititlu extrem de sugestiv: "Renaşterea RTS-ului".
Story
Povestea jocului este una ce ţine de fantastic şi science-fiction şi poate
părea incredibilă la prima vedere, însă de îndată ce ve-ţi începe jocul aceasta
se va schimba. Într-un viitor îndepărtat omenirea lasă în urmă "pământul"
muribund şi porneşte într-un exil spaţial în speranţa de a găsi o nouă lume
locuibilă. Din păcate, sistemul solar găsit este locuit de o altă rasă ("scourge")
care nu priveşte bine expansiunea rasei umane. Acestă rasă poate lua diverse
înfăţişări în funcţie de gândurile inamicului, cum ar fi sub forma unor paienjeni,
şobolani, dragoni, furnici sau păsări, atacând bazele umane în cele mai nepotrivite
momente. Pentru a complica lucrurile, lupta pentru putere a creat scindări,
trei grupări rivale încercând să preia controlul asupra noii planete descoperite.
Game
Odată ajunşi pe suprafaţa locuibilă, o bază mobilă ("Frame") în genul
Starcraft, va avea grijă să vă pună la dispoziţie unităţi. Mai departe însă,
jocul capătă o altă întorsătură şi se desprinde de banalitatea RTS-urilor cunoscute
deja.
Unităţile iniţiale au rol în contrucţie şi în teraformarea solului, datorită
faptului că întreg sistemul economic al jocului se bazează pe controlul suprafeţelor
de pe hartă. Acestea sunt teraformate pentru a fi propice construcţiilor, iar
mai departe resursele principale constau în rezervele de energie ale fiecărui
jucător. Pentru a construi clădiri, unitaţi sau a le transforma pe acestea din
urmă este nevoie de energie, aceasta fiind obţinută prin intermediul unor centrale
construite pe suprafaţa modificată anterior. Cu cât veţi construi mai multe
unitaţi şi clădiri, cu atât veţi avea nevoie de mai multă energie şi implicit
de mai multe centrale care să v-o furnizeze. Spaţiul însă, este preţios şi greu
de apărat aşa că va trebui să teraformaţi solul într-un mod cât se poate de
inteligent.
Altă caracteristică unică a jocului constă în scutul de energie care protejează
toate structurile jucătorului dacă acestea se află în raza de acţiune a centralelor.
Din păcate o inconvenienţă a acestuia este consumul exagerat de mare de energie.
Atâta timp cât scutul este activat, inamicul nu poate decât să-şi irosească
forţele încercând să-l penetreze, jucătorul având posibilitatea de a-şi crea
strategia de apărare sau să-şi aducă armata acasă. Odată ce energia avută la
dispoziţie este consumată scutul va dispărea, "oraşul" fiind lăsat
pradă atacatorilor.
Teraformarea solului se realizează foarte uşor prin selectarea locaţiilor care
se doresc a fi modificate. Restul lucrului îl vor face în mod automat roboţeii
unităţilor de bază.
Fiindcă tot am vorbit despre inovaţii, scutul de energie şi felul în care poate
fi folosit nu este singurul de acest tip, unităţile combatante separând "Perimeter"
de banalitatea RTS-urilor deja existente pe piaţă. Sunt trei categorii principale
de unităţi destinate luptelor şi anume "nano-soldaţii", "nano-ofiţerii"
şi tehnicienii. Toţi au capacităţi ofensive sau defensive limitate însă prin
îmbunătăţirea unor diverse clădiri se pot transforma în alt gen de unităţi.
Astfel, prin intermediul nanotehnologiei, un grup de soldaţi/ofiţeri poate fi
transformat chiar pe câmpul de luptă în alt tip de unitate. Poate unul din cele
mai clare exemple este cel al situaţiei în care este nevoie de o retragere forţată
iar armata, înconjurată de inamic, nu are posibilitatea de a se distanţa fără
pierderi masive. Atunci, dacă dispuneţi de energia necesară, puteţi transforma
restul armatei în elicoptere... De fapt întreaga strategie a jocului este bazată
pe acest tip de transformare a unităţilor, necesară pentru a face faţă tacticilor
adverse.
Pentru campania single-player, K-D Lab a realizat nu mai puţin de 27 de scenarii
cu 30 de hărţi. Nici modul multiplayer nu lipseşte, fiind vorba doar despre
un RTS, existând deocamdată doar şase hărţi disponibile. Detaliile grafice ale
fiecărei misiuni sunt extrem de bine realizate, motorul jocului fiind capabil
să manipuleze peste un milion de poligoane pe secundă. Spre deosebire de partea
grafică, care a fost foarte bine pusă la punct, cea sonoră lasă totuşi de dorit.
Aceleaşi sunete repetitive îşi fac apariţia pe tot parcursul jocului deşi muzica
din fundal este bine aleasă.
Singurele inconveniente ale jocului constau în dimensiunea unităţilor, care
sunt mult prea mici şi în special a cerinţelor de sistem. Chiar pe unul din
sistemele recomandate de producători jocul rulează încet când numărul clădirilor
şi al unităţilor creşte. Despre modul multiplayer ce să mai spunem decât că
se produc adevărate "blocaje" ale computerului când harta se aglomerează!
Cu toate acestea fanii RTS-urilor vor găsi o adevărată provocare în a descoperi
noile facilităţi puse la dispoziţie de "Perimeter".
Cerinţe minime de sistem:
Procesor: Athlon / Pentium III la 1Ghz
RAM: 256MB
Placă video: 3D cu accelerator grafic, 64 MB
Placă de sunet: standard
Versiune Windows: 98SE/ME/2000/XP
DirectX: 9.0b
Spaţiu pe HDD: 950Mb
Cerinţe recomandate de sistem:
Procesor: Athlon XP 2000+ sau Pentium 4 la 2Ghz
RAM: 512MB
Placă video: ATi Radeon 9500 sau nVidia GeForce 4 (nu MX)
Placă de sunet: surround, 5.1
Versiune Windows: XP
DirectX: 9.0b
Spaţiu pe HDD: 950Mb
Plăci video recomandate: ATi Radeon 7200, 7500, 8500, 9100, 9200, 9500, 9600,
9700, 9800 nVidia nForce, nForce2, GeForce2, GeForce3, GeForce4, GeForceFX
Jocul poate fi achiziţionat de pe www.gameshop.ro
la preţul de 33.30€ + TVA.
|