Timpul Liber - PC Magazine Romania, August 2004
PERIMETER
Filip Pitaru
Dacă piața RTS-urilor (Real Time Strategy) este deja suprasaturată asta nu
înseamnă că nu există și loc de inovații în domeniu! Majoritatea companiilor
producătoare de jocuri s-au impus de ani de zile pe piață și și-au creat un
renume, scoțând ca pe bandă rulantă creațiile proprii. Iată totuși că și companiile
mai "tinere" și necunoscute își pot găsi locul în frunte...
K-D Group este o echipă tânără din Rusia care există din 1992. Primul lor joc
de succes a fost o tentativă de RTS în 1996, când s-au și înființat legal sub
numele de K-D Lab. Este vorba despre jocul Vangers, care a apărut pe piață în
1998, distribuit în Rusia de Bucka Entertainment iar pe piața internațională
de Interactive Magic. După succesul repurtat cu Vangers, în iulie 2000 K-D Lab
devine afiliata celei mai mari companii rusești de distribuție soft, 1C. Contractul
semnat cu aceștia avea scopul de a aduce un nou RTS pe piață care să reprezinte
într-adevăr o noutate.
Patru ani mai târziu apare și "Perimeter", jocul pe care vi-l prezentăm
în acest număr, având un subtititlu extrem de sugestiv: "Renașterea RTS-ului".
Story
Povestea jocului este una ce ține de fantastic și science-fiction și poate
părea incredibilă la prima vedere, însă de îndată ce ve-ți începe jocul aceasta
se va schimba. Într-un viitor îndepărtat omenirea lasă în urmă "pământul"
muribund și pornește într-un exil spațial în speranța de a găsi o nouă lume
locuibilă. Din păcate, sistemul solar găsit este locuit de o altă rasă ("scourge")
care nu privește bine expansiunea rasei umane. Acestă rasă poate lua diverse
înfățișări în funcție de gândurile inamicului, cum ar fi sub forma unor paienjeni,
șobolani, dragoni, furnici sau păsări, atacând bazele umane în cele mai nepotrivite
momente. Pentru a complica lucrurile, lupta pentru putere a creat scindări,
trei grupări rivale încercând să preia controlul asupra noii planete descoperite.
Game
Odată ajunși pe suprafața locuibilă, o bază mobilă ("Frame") în genul
Starcraft, va avea grijă să vă pună la dispoziție unități. Mai departe însă,
jocul capătă o altă întorsătură și se desprinde de banalitatea RTS-urilor cunoscute
deja.
Unitățile inițiale au rol în contrucție și în teraformarea solului, datorită
faptului că întreg sistemul economic al jocului se bazează pe controlul suprafețelor
de pe hartă. Acestea sunt teraformate pentru a fi propice construcțiilor, iar
mai departe resursele principale constau în rezervele de energie ale fiecărui
jucător. Pentru a construi clădiri, unitați sau a le transforma pe acestea din
urmă este nevoie de energie, aceasta fiind obținută prin intermediul unor centrale
construite pe suprafața modificată anterior. Cu cât veți construi mai multe
unitați și clădiri, cu atât veți avea nevoie de mai multă energie și implicit
de mai multe centrale care să v-o furnizeze. Spațiul însă, este prețios și greu
de apărat așa că va trebui să teraformați solul într-un mod cât se poate de
inteligent.
Altă caracteristică unică a jocului constă în scutul de energie care protejează
toate structurile jucătorului dacă acestea se află în raza de acțiune a centralelor.
Din păcate o inconveniență a acestuia este consumul exagerat de mare de energie.
Atâta timp cât scutul este activat, inamicul nu poate decât să-și irosească
forțele încercând să-l penetreze, jucătorul având posibilitatea de a-și crea
strategia de apărare sau să-și aducă armata acasă. Odată ce energia avută la
dispoziție este consumată scutul va dispărea, "orașul" fiind lăsat
pradă atacatorilor.
Teraformarea solului se realizează foarte ușor prin selectarea locațiilor care
se doresc a fi modificate. Restul lucrului îl vor face în mod automat roboțeii
unităților de bază.
Fiindcă tot am vorbit despre inovații, scutul de energie și felul în care poate
fi folosit nu este singurul de acest tip, unitățile combatante separând "Perimeter"
de banalitatea RTS-urilor deja existente pe piață. Sunt trei categorii principale
de unități destinate luptelor și anume "nano-soldații", "nano-ofițerii"
și tehnicienii. Toți au capacități ofensive sau defensive limitate însă prin
îmbunătățirea unor diverse clădiri se pot transforma în alt gen de unități.
Astfel, prin intermediul nanotehnologiei, un grup de soldați/ofițeri poate fi
transformat chiar pe câmpul de luptă în alt tip de unitate. Poate unul din cele
mai clare exemple este cel al situației în care este nevoie de o retragere forțată
iar armata, înconjurată de inamic, nu are posibilitatea de a se distanța fără
pierderi masive. Atunci, dacă dispuneți de energia necesară, puteți transforma
restul armatei în elicoptere... De fapt întreaga strategie a jocului este bazată
pe acest tip de transformare a unităților, necesară pentru a face față tacticilor
adverse.
Pentru campania single-player, K-D Lab a realizat nu mai puțin de 27 de scenarii
cu 30 de hărți. Nici modul multiplayer nu lipsește, fiind vorba doar despre
un RTS, existând deocamdată doar șase hărți disponibile. Detaliile grafice ale
fiecărei misiuni sunt extrem de bine realizate, motorul jocului fiind capabil
să manipuleze peste un milion de poligoane pe secundă. Spre deosebire de partea
grafică, care a fost foarte bine pusă la punct, cea sonoră lasă totuși de dorit.
Aceleași sunete repetitive își fac apariția pe tot parcursul jocului deși muzica
din fundal este bine aleasă.
Singurele inconveniente ale jocului constau în dimensiunea unităților, care
sunt mult prea mici și în special a cerințelor de sistem. Chiar pe unul din
sistemele recomandate de producători jocul rulează încet când numărul clădirilor
și al unităților crește. Despre modul multiplayer ce să mai spunem decât că
se produc adevărate "blocaje" ale computerului când harta se aglomerează!
Cu toate acestea fanii RTS-urilor vor găsi o adevărată provocare în a descoperi
noile facilități puse la dispoziție de "Perimeter".
Cerințe minime de sistem:
Procesor: Athlon / Pentium III la 1Ghz
RAM: 256MB
Placă video: 3D cu accelerator grafic, 64 MB
Placă de sunet: standard
Versiune Windows: 98SE/ME/2000/XP
DirectX: 9.0b
Spațiu pe HDD: 950Mb
Cerințe recomandate de sistem:
Procesor: Athlon XP 2000+ sau Pentium 4 la 2Ghz
RAM: 512MB
Placă video: ATi Radeon 9500 sau nVidia GeForce 4 (nu MX)
Placă de sunet: surround, 5.1
Versiune Windows: XP
DirectX: 9.0b
Spațiu pe HDD: 950Mb
Plăci video recomandate: ATi Radeon 7200, 7500, 8500, 9100, 9200, 9500, 9600,
9700, 9800 nVidia nForce, nForce2, GeForce2, GeForce3, GeForce4, GeForceFX
Jocul poate fi achiziționat de pe www.gameshop.ro
la prețul de 33.30€ + TVA.
|