Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuţii   




Cartea de oaspeţi   




Mesaje   





Agora   





Clic aici
PC Magazine





Timpul Liber - PC Magazine Romania, August 2004

Până la DivX Q... DivX 5.2.0!

Costel I. Mazilu

"Douăzeci şi cinci de cadre pe secundă" o să conţină soluţii de la captură până la DVD Authoring! îmi spuneam. Însă... nu! "Douăzeci şi cinci de cadre pe secundă" va fi altfel!

Începutul

J. Rôta. Microsoft MPEG4. DIgital Video EXpress. Aceste nume nu sunt scrise la voia întâmplării. În luna septembrie a anului 1999 divizia Windows Media a corporaţiei Microsoft a anunţat lansarea unui nou CoDec (Coder/Decoder) video bazat pe standard-ul de MPEG4. Veşti minunate! Totuşi, pentru Gej (aşa cum îi spun prietenii) ştirile nu erau aşa bune. CoDec-ul nu era VfW (Video for Windows) iar utilizarea lui era posibilă doar împreună cu containerele ASF (*.asf - Advanced Streaming Format). Gej dorea să folosească CoDec-ul Microsoft MPEG4 împreună cu obişnuitele containere AVI (*.avi - Audio/Video Interleaved) astfel încât să poată funcţiona împreună cu aplicaţia sa preferată. Astfel pornit, studentul francez, s-a apucat să-l modifice, bineînţeles, creativ. "Am eliberat informaţia. […] Nu mi-a luat decât o săptămână." - declara el publicaţiei Wired. Noul CoDec, având îmbunătăţirile aduse de Rôta reducea dimensiunile fişierelor video la o cincime din dimensiunea iniţială şi în plus, acum fiind şi VfW, puteau fi cu uşurinţă distribuite împreună cu sunet MP3 (MPEG Audio Layer III) în containerele AVI. Noua creaţie a fost numită DivX ;-), ca o bătaie de joc la adresa falimentarului sistem de închiriat DVD-uri introdus de Circuit City, DIVX. Mai târziu, în prima jumătate a anului 2000, Gej înfiinţează DivXNetworks; apoi, la începutul lui 2001 ia naştere Project Mayo (aici se dezvoltă un CoDec DivX scris de la zero de DivXNetworks; mai târziu, din acelaşi proiect, luând naştere şi XviD-ul deoarece, în acea perioadă DivX se numea OPENDivX şi era OPENSource); OPENDivX devine commercial; sunt lansate versiuni după versiuni; CoDec-ul, la ora actuală, fiind la versiunea 5.2.0 şi venind în trei variante: Standard, 6 months free trial PRO şi PRO. La această oră 20:18 16.07.2004 (aceasta fiind şi data lansării ultimei versiuni) numele de DivX este sinonim cu DVD Quality @ VCD bitrates & beyond!

Video for Windows

CoDec-ul DivX 5.2.0 este accesibil oricărei aplicaţii ce suportă CoDec-uri VfW (ex. VirtualDub - www.VirtualDub.org). Instalarea şi paşii necesari până la fereastra DivX © CoDec Properties presupun că-i ştiţi (dacă nu, vă rog, nu vă mai chinuiţi să înţelegeţi cele ce urmează), aşadar nu o să-i mai descriu. Deci... să începem!

DivX © CoDec Properties

700 cuvinte. Atât trebuia să aibă (articolul, binînţeles). Însă o să aibă două părţi, a câte 1.400 cuvinte şi totuşi nu vor fi prea multe detalii.

Selectarea Profilului (DivX © Certified Profile)

Aceste meniuri vor fi selectate doar în cazul în care fişierele rezultate sunt destinate hardware-ului stand-alone aferent (PDA-uri, aparatură DVD-Video MPEG4 sau DivX © Certified, Sony PS2-uri... ) deoarece acesta nu suportă tehnologiile ca Quarter Pixel şi Global Motion Compensation, iar codarea bidirecţională (Bi-Directional Encoding) este suportată parţial (DivX © Certified Handheld nu o suportă). În cazul folosirii fişierelor rezultate doar pe PC, debifarea căsuţei DivX © Certified este recomandată deoarece activează, în al doilea pas, posibilitatea utilizării celor trei tehnologii enumerate mai sus: Quarter Pixel, Global Motion Compensation şi Bi-Directional Encoding cu Adaptive Single Consecutive şi Multiple Single Consecutive.

Calitate / Viteză / Compresibilitate (Encode Performance)

În această categorie avem puse la dispoziţie patru opţiuni: Fastest; Fast; Standart şi Slow. Acestea se referă la estimarea mişcării. Fastest - estimarea mişcării nu este folosită; Slow - estimarea foloseşte Rate-Distortion Algorithm aşadar fiind cea mai exactă. Atenţie! Doar modul Standart permite folosirea opţiunilor Quarter Pixel şi Max. KeyFrame Interval.

Rata de biţi (Bitrate)

Şi în această categorie, tot patru opţiuni avem: 1 Pass; 1 Pass, Quality Based; MultiPass, 1st Pass şi MultiPass, Nth Pass.

- 1 Pass - Metoda cea mai simplă, recomandată în cazul în care sursa nu poate fi "citită" decât o dată (ex. captură live de pe TV). După rularea opţiunii 1 Pass fişierul video este gata. Atenţie! În timpul codării 1 Pass puteţi modica rata de biţi în timp real dacă selectaţi opţiunea Bitrate din panoul de jos al ferestrei FeedBack (fereastră accesibilă debifând căsuţa Disable the feedback window din meniul Settings din partea de jos a interfeţei DivX © CoDec Properties), însă folosiţi această opţiune doar după o mai bună înţelegere a modului de funcţionare a CoDec-ului altfel rezultatul poate fi… oribil!

- 1 Pass, Quality Based - Calitatea fişierului rezultat este fixă deoarece se setează un cuantificator fix. Setarea unei valori mai mari înseamnă o calitatea mai mică a codării şi invers. Însă… atenţie! Folosirea valorii 1 nu înseamnă calitate 100% identică cu sursa. Nu uitaţi, DivX este un CoDec LOSSY (adică orice setare ai folosi sursa nu poate fi recreată 100%). Totuşi, pentru o calitate decentă un cuantificator de 5 este suficient. 1 Pass, Quality Based poate fi folosit cu setări "lejere" la captură live (ex. în primul pas se capturează de pe TV cu 1 Pass, Quality Based cu un cuantificator lejer 2, 3 sau 4 în acest timp căsuţa Write Log File din caseta MultiPass Encoding Files fiind bifată, ca apoi nemaifiind nevoie de MultiPass, 1st Pass în codarea MultiPass a fişierului rezultat din captura TV ci se trece direct la MultiPass, Nth Pass pentru codarea finală. Se bifează Read Log File la MultiPass, Nth Pass ţi voilŕ!) astfel rezultatul fiind mult mai bun ca la 1 Pass (la captură de pe TV, bineînţeles);

- MultiPass, 1st Pass - În acest pas, anumite proprietăţi ale fişierului (complexitatea mişcării, a texturii, tipul cadrului… ) sunt analizate pentru o distribuire cât mai eficientă a biţilor (în pasul/paşii N). În acest pas nu este scris nici un fişier video pe disk, fişierul rezultat fiind un text cu cifrele corespunzătoare celor descrise mai sus;

- MultiPass, Nth Pass - Aici, spre deosebire de MultiPass, 1st Pass, putem vedea rezultatul. În acest pas se ia fişierul salvat în MultiPass, 1st Pass şi se calculează o mai bună distribuire a biţilor. Numărul paşilor poate fi, după cum se şi vede, N (MultiPass, Nth Pass rulat de mai multe ori poate creşte semnificativ calitatea codării, vectorii mişcării fiind salvaţi în fişierul MV - Motion Vectors - astfel rata de biţi fiind folosită mai "deştept" în paşii următori) însă după al treilea pas precizia estimării fiind de 98-99% aşadar un al patrulea pas fiind inutil. La MultiPass, Nth Pass mai avem şi Bitrate Modulation, o opţiune ce ne permite balansarea distribuirii biţilor de la scenele cu mişcare mai mare la cele cu o mişcare mai mică şi invers. Tot aici, întreg conţinutul casetei MultiPass Encoding Files este activ. Write MV (la MultiPass, 1st Pass) şi Read MV (la MultiPass, Nth Pass) permite scrierea listei cu vectorii de mişcare în MultiPass, 1st Pass şi citirea ei în paşii N astfel micşorându-se timpii codării.

- Bitrate Calculator - În noua versiune (5.2.0) dezvoltatorii au inclus şi un calculator pentru rata de biţi, util în cazul în care utilizatorul doreşte ca fişierul DivX rezultat să încapă exact pe un CD scris în modul overburning sau pur şi simplu să ocupe cei 200 MB liberi rămaşi pe partiţia G:.

Owari!

...şi va urma!

Nu uitaţi! Pentru întrebări, propuneri, sugestii, reclamaţii ☺ sau orice altceva - cmazilu@atlastelecom.ro.

(Sfârşitul primei părţi din DivX 5.2.0)

MPEG4 ADVANCED (pE sCURt şI cU rADiCaL)

Quarter Pixel - "pE sCURt" tehnologie ce măreşte rezoluţia sistemului de detecţie a mişcării, fluidizând-o.

GMC (Global Motion Compensation) - Reduce numărul de biţi "cheltuiţi" pentru estimarea mişcării, luând mai multe blocuri ce se deplasează într-o direcţie (ca în cazul focusării sau panoramării) cu aceleaşi proprietăţi astfel reducându-se numărul biţilor folosiţi pentru fiecare bloc în parte.

Bi-Directional Encoding - Cadrele de tip B aleg informaţia din cadrele precedente şi din cele viitoare (dat fiind faptul că într-o secundă de film sunt 24, 25, 29.97 de cadre pe secundă asemănarea dintre ele este foarte mare, mai ales la scenele cu o cameră fixă) astfel salvându-se biţii (că despre ei este vorba) în procent de 20-30%. Cele două opţiuni prezente în DivX 5.2.0: Adaptive Single Consecutive şi Adaptive Mutiple Consecutive permit folosirea cadrelor de tip B singure, respectiv împreună (mai multe cadre bidirecţionale consecutive).

Tipuri de cadre (pE sCURt şI cU rADiCaL)

Intra - Cadre comprimate asemenea fişierelor JPEG, ele fiind cele mai "grele" deoarece sunt întregi;
Predicted - Aceste tipuri se găsesc şi la MPEG1 şi MPEG2 ele fiind asemenea celor B, însă codarea făcându-se într-o singură direcţie (înainte, bineînţeles!);
Bi-Directional - Acestea sunt cadrele folosite de codarea bidirecţională, descrisă în subcapitolul precedent, MPEG4 ADVANCED (pE sCURt şI cU rADiCaL).


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2004 Agora Media.

webmaster@pcmagazine.ro

LG - Life´s Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro