Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   





Clic aici
PC Magazine





Timpul Liber - PC Magazine Romania, August 2004

Până la DivX Q... DivX 5.2.0!

Costel I. Mazilu

"Douăzeci și cinci de cadre pe secundă" o să conțină soluții de la captură până la DVD Authoring! îmi spuneam. Însă... nu! "Douăzeci și cinci de cadre pe secundă" va fi altfel!

Începutul

J. Rôta. Microsoft MPEG4. DIgital Video EXpress. Aceste nume nu sunt scrise la voia întâmplării. În luna septembrie a anului 1999 divizia Windows Media a corporației Microsoft a anunțat lansarea unui nou CoDec (Coder/Decoder) video bazat pe standard-ul de MPEG4. Vești minunate! Totuși, pentru Gej (așa cum îi spun prietenii) știrile nu erau așa bune. CoDec-ul nu era VfW (Video for Windows) iar utilizarea lui era posibilă doar împreună cu containerele ASF (*.asf - Advanced Streaming Format). Gej dorea să folosească CoDec-ul Microsoft MPEG4 împreună cu obișnuitele containere AVI (*.avi - Audio/Video Interleaved) astfel încât să poată funcționa împreună cu aplicația sa preferată. Astfel pornit, studentul francez, s-a apucat să-l modifice, bineînțeles, creativ. "Am eliberat informația. […] Nu mi-a luat decât o săptămână." - declara el publicației Wired. Noul CoDec, având îmbunătățirile aduse de Rôta reducea dimensiunile fișierelor video la o cincime din dimensiunea inițială și în plus, acum fiind și VfW, puteau fi cu ușurință distribuite împreună cu sunet MP3 (MPEG Audio Layer III) în containerele AVI. Noua creație a fost numită DivX ;-), ca o bătaie de joc la adresa falimentarului sistem de închiriat DVD-uri introdus de Circuit City, DIVX. Mai târziu, în prima jumătate a anului 2000, Gej înființează DivXNetworks; apoi, la începutul lui 2001 ia naștere Project Mayo (aici se dezvoltă un CoDec DivX scris de la zero de DivXNetworks; mai târziu, din același proiect, luând naștere și XviD-ul deoarece, în acea perioadă DivX se numea OPENDivX și era OPENSource); OPENDivX devine commercial; sunt lansate versiuni după versiuni; CoDec-ul, la ora actuală, fiind la versiunea 5.2.0 și venind în trei variante: Standard, 6 months free trial PRO și PRO. La această oră 20:18 16.07.2004 (aceasta fiind și data lansării ultimei versiuni) numele de DivX este sinonim cu DVD Quality @ VCD bitrates & beyond!

Video for Windows

CoDec-ul DivX 5.2.0 este accesibil oricărei aplicații ce suportă CoDec-uri VfW (ex. VirtualDub - www.VirtualDub.org). Instalarea și pașii necesari până la fereastra DivX © CoDec Properties presupun că-i știți (dacă nu, vă rog, nu vă mai chinuiți să înțelegeți cele ce urmează), așadar nu o să-i mai descriu. Deci... să începem!

DivX © CoDec Properties

700 cuvinte. Atât trebuia să aibă (articolul, binînțeles). Însă o să aibă două părți, a câte 1.400 cuvinte și totuși nu vor fi prea multe detalii.

Selectarea Profilului (DivX © Certified Profile)

Aceste meniuri vor fi selectate doar în cazul în care fișierele rezultate sunt destinate hardware-ului stand-alone aferent (PDA-uri, aparatură DVD-Video MPEG4 sau DivX © Certified, Sony PS2-uri... ) deoarece acesta nu suportă tehnologiile ca Quarter Pixel și Global Motion Compensation, iar codarea bidirecțională (Bi-Directional Encoding) este suportată parțial (DivX © Certified Handheld nu o suportă). În cazul folosirii fișierelor rezultate doar pe PC, debifarea căsuței DivX © Certified este recomandată deoarece activează, în al doilea pas, posibilitatea utilizării celor trei tehnologii enumerate mai sus: Quarter Pixel, Global Motion Compensation și Bi-Directional Encoding cu Adaptive Single Consecutive și Multiple Single Consecutive.

Calitate / Viteză / Compresibilitate (Encode Performance)

În această categorie avem puse la dispoziție patru opțiuni: Fastest; Fast; Standart și Slow. Acestea se referă la estimarea mișcării. Fastest - estimarea mișcării nu este folosită; Slow - estimarea folosește Rate-Distortion Algorithm așadar fiind cea mai exactă. Atenție! Doar modul Standart permite folosirea opțiunilor Quarter Pixel și Max. KeyFrame Interval.

Rata de biți (Bitrate)

Și în această categorie, tot patru opțiuni avem: 1 Pass; 1 Pass, Quality Based; MultiPass, 1st Pass și MultiPass, Nth Pass.

- 1 Pass - Metoda cea mai simplă, recomandată în cazul în care sursa nu poate fi "citită" decât o dată (ex. captură live de pe TV). După rularea opțiunii 1 Pass fișierul video este gata. Atenție! În timpul codării 1 Pass puteți modica rata de biți în timp real dacă selectați opțiunea Bitrate din panoul de jos al ferestrei FeedBack (fereastră accesibilă debifând căsuța Disable the feedback window din meniul Settings din partea de jos a interfeței DivX © CoDec Properties), însă folosiți această opțiune doar după o mai bună înțelegere a modului de funcționare a CoDec-ului altfel rezultatul poate fi… oribil!

- 1 Pass, Quality Based - Calitatea fișierului rezultat este fixă deoarece se setează un cuantificator fix. Setarea unei valori mai mari înseamnă o calitatea mai mică a codării și invers. Însă… atenție! Folosirea valorii 1 nu înseamnă calitate 100% identică cu sursa. Nu uitați, DivX este un CoDec LOSSY (adică orice setare ai folosi sursa nu poate fi recreată 100%). Totuși, pentru o calitate decentă un cuantificator de 5 este suficient. 1 Pass, Quality Based poate fi folosit cu setări "lejere" la captură live (ex. în primul pas se capturează de pe TV cu 1 Pass, Quality Based cu un cuantificator lejer 2, 3 sau 4 în acest timp căsuța Write Log File din caseta MultiPass Encoding Files fiind bifată, ca apoi nemaifiind nevoie de MultiPass, 1st Pass în codarea MultiPass a fișierului rezultat din captura TV ci se trece direct la MultiPass, Nth Pass pentru codarea finală. Se bifează Read Log File la MultiPass, Nth Pass ți voilà!) astfel rezultatul fiind mult mai bun ca la 1 Pass (la captură de pe TV, bineînțeles);

- MultiPass, 1st Pass - În acest pas, anumite proprietăți ale fișierului (complexitatea mișcării, a texturii, tipul cadrului… ) sunt analizate pentru o distribuire cât mai eficientă a biților (în pasul/pașii N). În acest pas nu este scris nici un fișier video pe disk, fișierul rezultat fiind un text cu cifrele corespunzătoare celor descrise mai sus;

- MultiPass, Nth Pass - Aici, spre deosebire de MultiPass, 1st Pass, putem vedea rezultatul. În acest pas se ia fișierul salvat în MultiPass, 1st Pass și se calculează o mai bună distribuire a biților. Numărul pașilor poate fi, după cum se și vede, N (MultiPass, Nth Pass rulat de mai multe ori poate crește semnificativ calitatea codării, vectorii mișcării fiind salvați în fișierul MV - Motion Vectors - astfel rata de biți fiind folosită mai "deștept" în pașii următori) însă după al treilea pas precizia estimării fiind de 98-99% așadar un al patrulea pas fiind inutil. La MultiPass, Nth Pass mai avem și Bitrate Modulation, o opțiune ce ne permite balansarea distribuirii biților de la scenele cu mișcare mai mare la cele cu o mișcare mai mică și invers. Tot aici, întreg conținutul casetei MultiPass Encoding Files este activ. Write MV (la MultiPass, 1st Pass) și Read MV (la MultiPass, Nth Pass) permite scrierea listei cu vectorii de mișcare în MultiPass, 1st Pass și citirea ei în pașii N astfel micșorându-se timpii codării.

- Bitrate Calculator - În noua versiune (5.2.0) dezvoltatorii au inclus și un calculator pentru rata de biți, util în cazul în care utilizatorul dorește ca fișierul DivX rezultat să încapă exact pe un CD scris în modul overburning sau pur și simplu să ocupe cei 200 MB liberi rămași pe partiția G:.

Owari!

...și va urma!

Nu uitați! Pentru întrebări, propuneri, sugestii, reclamații ☺ sau orice altceva - [email protected].

(Sfârșitul primei părți din DivX 5.2.0)

MPEG4 ADVANCED (pE sCURt șI cU rADiCaL)

Quarter Pixel - "pE sCURt" tehnologie ce mărește rezoluția sistemului de detecție a mișcării, fluidizând-o.

GMC (Global Motion Compensation) - Reduce numărul de biți "cheltuiți" pentru estimarea mișcării, luând mai multe blocuri ce se deplasează într-o direcție (ca în cazul focusării sau panoramării) cu aceleași proprietăți astfel reducându-se numărul biților folosiți pentru fiecare bloc în parte.

Bi-Directional Encoding - Cadrele de tip B aleg informația din cadrele precedente și din cele viitoare (dat fiind faptul că într-o secundă de film sunt 24, 25, 29.97 de cadre pe secundă asemănarea dintre ele este foarte mare, mai ales la scenele cu o cameră fixă) astfel salvându-se biții (că despre ei este vorba) în procent de 20-30%. Cele două opțiuni prezente în DivX 5.2.0: Adaptive Single Consecutive și Adaptive Mutiple Consecutive permit folosirea cadrelor de tip B singure, respectiv împreună (mai multe cadre bidirecționale consecutive).

Tipuri de cadre (pE sCURt șI cU rADiCaL)

Intra - Cadre comprimate asemenea fișierelor JPEG, ele fiind cele mai "grele" deoarece sunt întregi;
Predicted - Aceste tipuri se găsesc și la MPEG1 și MPEG2 ele fiind asemenea celor B, însă codarea făcându-se într-o singură direcție (înainte, bineînțeles!);
Bi-Directional - Acestea sunt cadrele folosite de codarea bidirecțională, descrisă în subcapitolul precedent, MPEG4 ADVANCED (pE sCURt șI cU rADiCaL).


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2004 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro