Timpul Liber - PC Magazine Romania, August 2004
Până la DivX Q... DivX 5.2.0!
Costel I. Mazilu
"Douăzeci şi cinci de cadre pe secundă" o să conţină soluţii
de la captură până la DVD Authoring! îmi spuneam. Însă... nu! "Douăzeci
şi cinci de cadre pe secundă" va fi altfel!
Începutul
J. Rôta. Microsoft MPEG4. DIgital Video EXpress.
Aceste nume nu sunt scrise la voia întâmplării. În luna septembrie a anului
1999 divizia Windows Media a corporaţiei Microsoft a anunţat lansarea unui nou
CoDec (Coder/Decoder) video bazat pe standard-ul
de MPEG4. Veşti minunate! Totuşi, pentru Gej (aşa cum îi spun prietenii) ştirile
nu erau aşa bune. CoDec-ul nu era VfW (Video for
Windows) iar utilizarea lui era posibilă doar împreună cu containerele
ASF (*.asf - Advanced Streaming Format).
Gej dorea să folosească CoDec-ul Microsoft MPEG4 împreună cu obişnuitele containere
AVI (*.avi - Audio/Video Interleaved) astfel încât să poată funcţiona împreună
cu aplicaţia sa preferată. Astfel pornit, studentul francez, s-a apucat să-l
modifice, bineînţeles, creativ. "Am eliberat informaţia. […] Nu mi-a
luat decât o săptămână." - declara el publicaţiei Wired. Noul CoDec, având
îmbunătăţirile aduse de Rôta reducea dimensiunile fişierelor video la o cincime
din dimensiunea iniţială şi în plus, acum fiind şi VfW, puteau fi cu uşurinţă
distribuite împreună cu sunet MP3 (MPEG Audio Layer III)
în containerele AVI. Noua creaţie a fost numită DivX ;-), ca o bătaie de joc
la adresa falimentarului sistem de închiriat DVD-uri introdus de Circuit City,
DIVX. Mai târziu, în prima jumătate a anului 2000, Gej înfiinţează DivXNetworks;
apoi, la începutul lui 2001 ia naştere Project Mayo (aici se dezvoltă un CoDec
DivX scris de la zero de DivXNetworks; mai târziu, din acelaşi proiect, luând
naştere şi XviD-ul deoarece, în acea perioadă DivX se numea
OPENDivX şi era OPENSource); OPENDivX devine commercial; sunt lansate versiuni
după versiuni; CoDec-ul, la ora actuală, fiind la versiunea 5.2.0 şi venind
în trei variante: Standard, 6 months free trial PRO şi PRO. La această oră 20:18
16.07.2004 (aceasta fiind şi data lansării ultimei versiuni) numele de DivX
este sinonim cu DVD Quality @ VCD bitrates & beyond!
Video for Windows
CoDec-ul DivX 5.2.0 este accesibil oricărei aplicaţii ce suportă CoDec-uri
VfW (ex. VirtualDub - www.VirtualDub.org).
Instalarea şi paşii necesari până la fereastra DivX © CoDec Properties
presupun că-i ştiţi (dacă nu, vă rog, nu vă mai chinuiţi să înţelegeţi cele
ce urmează), aşadar nu o să-i mai descriu. Deci... să începem!
DivX © CoDec Properties
700 cuvinte. Atât trebuia să aibă (articolul, binînţeles). Însă o să aibă două
părţi, a câte 1.400 cuvinte şi totuşi nu vor fi prea multe detalii.
Selectarea Profilului (DivX © Certified Profile)
Aceste meniuri vor fi selectate doar în cazul în care fişierele rezultate sunt
destinate hardware-ului stand-alone aferent (PDA-uri, aparatură DVD-Video MPEG4
sau DivX © Certified, Sony PS2-uri... ) deoarece acesta nu suportă tehnologiile
ca Quarter Pixel şi Global Motion Compensation, iar codarea bidirecţională (Bi-Directional
Encoding) este suportată parţial (DivX © Certified Handheld nu o suportă).
În cazul folosirii fişierelor rezultate doar pe PC, debifarea căsuţei DivX ©
Certified este recomandată deoarece activează, în al doilea pas, posibilitatea
utilizării celor trei tehnologii enumerate mai sus: Quarter Pixel, Global Motion
Compensation şi Bi-Directional Encoding cu Adaptive Single Consecutive şi Multiple
Single Consecutive.
Calitate / Viteză / Compresibilitate (Encode Performance)
În această categorie avem puse la dispoziţie patru opţiuni: Fastest; Fast;
Standart şi Slow. Acestea se referă la estimarea mişcării. Fastest - estimarea
mişcării nu este folosită; Slow - estimarea foloseşte Rate-Distortion Algorithm
aşadar fiind cea mai exactă. Atenţie! Doar modul Standart permite folosirea
opţiunilor Quarter Pixel şi Max. KeyFrame Interval.
Rata de biţi (Bitrate)
Şi în această categorie, tot patru opţiuni avem: 1 Pass; 1 Pass, Quality Based;
MultiPass, 1st Pass şi MultiPass, Nth Pass.
- 1 Pass - Metoda cea mai simplă, recomandată în cazul în care sursa nu poate
fi "citită" decât o dată (ex. captură live de pe TV). După rularea
opţiunii 1 Pass fişierul video este gata. Atenţie! În timpul codării 1 Pass
puteţi modica rata de biţi în timp real dacă selectaţi opţiunea Bitrate din
panoul de jos al ferestrei FeedBack (fereastră accesibilă debifând căsuţa Disable
the feedback window din meniul Settings din partea de jos a interfeţei DivX
© CoDec Properties), însă folosiţi această opţiune doar după o mai bună
înţelegere a modului de funcţionare a CoDec-ului altfel rezultatul poate fi…
oribil!
- 1 Pass, Quality Based - Calitatea fişierului rezultat este fixă deoarece
se setează un cuantificator fix. Setarea unei valori mai mari înseamnă o calitatea
mai mică a codării şi invers. Însă… atenţie! Folosirea valorii 1 nu înseamnă
calitate 100% identică cu sursa. Nu uitaţi, DivX este un CoDec LOSSY (adică
orice setare ai folosi sursa nu poate fi recreată 100%). Totuşi, pentru o calitate
decentă un cuantificator de 5 este suficient. 1 Pass, Quality Based poate fi
folosit cu setări "lejere" la captură live (ex. în primul pas se capturează
de pe TV cu 1 Pass, Quality Based cu un cuantificator lejer 2, 3 sau 4 în acest
timp căsuţa Write Log File din caseta MultiPass Encoding Files fiind bifată,
ca apoi nemaifiind nevoie de MultiPass, 1st Pass în codarea MultiPass a fişierului
rezultat din captura TV ci se trece direct la MultiPass, Nth Pass pentru codarea
finală. Se bifează Read Log File la MultiPass, Nth Pass ţi voilŕ!) astfel rezultatul
fiind mult mai bun ca la 1 Pass (la captură de pe TV, bineînţeles);
- MultiPass, 1st Pass - În acest pas, anumite proprietăţi ale fişierului (complexitatea
mişcării, a texturii, tipul cadrului… ) sunt analizate pentru o distribuire
cât mai eficientă a biţilor (în pasul/paşii N). În acest pas nu este scris nici
un fişier video pe disk, fişierul rezultat fiind un text cu cifrele corespunzătoare
celor descrise mai sus;
- MultiPass, Nth Pass - Aici, spre deosebire de MultiPass, 1st Pass, putem
vedea rezultatul. În acest pas se ia fişierul salvat în MultiPass, 1st Pass
şi se calculează o mai bună distribuire a biţilor. Numărul paşilor poate fi,
după cum se şi vede, N (MultiPass, Nth Pass rulat de mai multe ori poate creşte
semnificativ calitatea codării, vectorii mişcării fiind salvaţi în fişierul
MV - Motion Vectors - astfel rata de biţi fiind folosită mai "deştept"
în paşii următori) însă după al treilea pas precizia estimării fiind de 98-99%
aşadar un al patrulea pas fiind inutil. La MultiPass, Nth Pass mai avem şi Bitrate
Modulation, o opţiune ce ne permite balansarea distribuirii biţilor de la scenele
cu mişcare mai mare la cele cu o mişcare mai mică şi invers. Tot aici, întreg
conţinutul casetei MultiPass Encoding Files este activ. Write MV (la MultiPass,
1st Pass) şi Read MV (la MultiPass, Nth Pass) permite scrierea listei cu vectorii
de mişcare în MultiPass, 1st Pass şi citirea ei în paşii N astfel micşorându-se
timpii codării.
- Bitrate Calculator - În noua versiune (5.2.0) dezvoltatorii au inclus şi
un calculator pentru rata de biţi, util în cazul în care utilizatorul doreşte
ca fişierul DivX rezultat să încapă exact pe un CD scris în modul overburning
sau pur şi simplu să ocupe cei 200 MB liberi rămaşi pe partiţia G:.
Owari!
...şi va urma!
Nu uitaţi! Pentru întrebări, propuneri, sugestii, reclamaţii ☺ sau orice
altceva - cmazilu@atlastelecom.ro.
(Sfârşitul primei părţi din DivX 5.2.0)
MPEG4 ADVANCED (pE sCURt şI cU rADiCaL)
Quarter Pixel - "pE sCURt" tehnologie
ce măreşte rezoluţia sistemului de detecţie a mişcării, fluidizând-o.
GMC (Global Motion Compensation)
- Reduce numărul de biţi "cheltuiţi" pentru estimarea mişcării, luând
mai multe blocuri ce se deplasează într-o direcţie (ca în cazul focusării sau
panoramării) cu aceleaşi proprietăţi astfel reducându-se numărul biţilor folosiţi
pentru fiecare bloc în parte.
Bi-Directional Encoding - Cadrele de tip B aleg informaţia din cadrele precedente
şi din cele viitoare (dat fiind faptul că într-o secundă de film sunt 24, 25,
29.97 de cadre pe secundă asemănarea dintre ele este foarte mare, mai ales la
scenele cu o cameră fixă) astfel salvându-se biţii (că despre ei este vorba)
în procent de 20-30%. Cele două opţiuni prezente în DivX 5.2.0: Adaptive Single
Consecutive şi Adaptive Mutiple Consecutive permit folosirea cadrelor de tip
B singure, respectiv împreună (mai multe cadre bidirecţionale consecutive).
Tipuri de cadre (pE sCURt şI cU rADiCaL)
Intra - Cadre comprimate asemenea fişierelor JPEG, ele fiind
cele mai "grele" deoarece sunt întregi;
Predicted - Aceste tipuri se găsesc şi la MPEG1 şi MPEG2 ele
fiind asemenea celor B, însă codarea făcându-se într-o singură direcţie (înainte,
bineînţeles!);
Bi-Directional - Acestea sunt cadrele folosite de codarea bidirecţională,
descrisă în subcapitolul precedent, MPEG4 ADVANCED (pE sCURt şI cU rADiCaL).
|