Tendințe - PC Magazine Romania, August 2004
Etichetele viitorului
Elena Andreea Liță
Etichetele RFID au dimensiuni atât de mici încât pot fi țesute în îmbrăcăminte
sau inserate în note bancare.
Cum v-ați simți dacă un străin care ar trece pe lângă voi într-un loc public v-ar da o listă cu tot ce aveți pe voi, tot ce aveți în buzunare și mai ales întreg conținutul portofelului, inclusiv numărul și seria card-ului de credit? Probabil că ați fi îngrozit! Pe de altă parte, nu v-ar plăcea să știți că friptura pe care o mâncați provine din carne de cea mai bună calitate și este garantat că nu produce intoxicații pentru că poate fi identificat până și padocul din ferma de unde provine animalul respectiv? Ambele variante sunt posibile din punct de vedere tehnic prin intermediul tehnologiei Radio Frequency Identification (RFID).
Identificarea prin frecvență radio nu este în nici un caz o tehnologie nouă.
Conceptul a fost dezvoltat pentru prima dată cu peste cincizeci de ani în urmă,
ca metodă de identificare a avioanelor aliate în cel de-al doilea război mondial.
Totuși, tehnologia a început să se bucure de mai multă atenție în ultimii ani
datorită confluenței unor evenimente diverse, inclusiv evoluția tehnologiei,
intesificarea preocupărilor legate de securitate și mai ales de control al costurilor.
Teoretic, RFID este un mijloc de identificare a unei persoane sau obiect folosind
transmisia prin frecvență radio. Practic, un transportor RFID se identifică
singur când detectează un semnal de la dispozitiv compatibil, cunoscut sub numele
de reader sau interogator. Într-un sistem RFID standard, transportatoarele sau
etichetele sunt atașate la obiecte. Fiecare etichetă conține un set de informații:
un număr serial, un număr al modelului, locul unde a fost asamblat și alte date
de acest tip. Când aceste etichete trec printr-un câmp generat de un reader
compatibil îi transmit acestuia informațiile cu care sunt încărcate. În pricipiu,
sistemul este similar ca efect cu microcipurile pe care poserorii de animale
le inserează sub pielea patrupedelor pentru ca aceastea să poată fi identificate
cu ușurință dacă se pierd. Principala diferență este aceea că, în funcție de
caracteristicile etichetelor, un RFID poate fi citit de la distanță. Cea mai
cunoscută aplicare a acestei tehnologii se întâlnește la sistemele electronice
de colectare a taxelor rutiere, care sunt într-o continuă extindere în întreaga
lume.
Pro
Cele trei caracteristici ale tehnologiei RFID care o fac atât de atrăgătoare sunt faptul că etichetele RFID pot fi citite de la distanță, pot fi citite indiferent de orientare și de asemenea pot fi și scrise. Imaginați-vă limitările unui cod de bare. Sunt ieftine într-adevăr, sunt standard și puțin probabil să fie înlocuite complet de tag-uri RFID prea curând. Totuși, trebuie să fie tipărite clar și afișate într-un mod nedeformat unui cititor. De câte ori nu ați stat la coadă la supermarket și v-ați uitat plictisit cum angajatul de la casă se chinuie să citească codul unui produs cu ambalajul puțin șifonat?
Cu RFID pe fiecare produs din coș, aceasta nu trebuie decât să fie plasat sub un cititor sau scaner, pentru ca valoarea tuturor produselor din coș să fie afișată automat. Dacă plătiți cu carte de credit este clar că nu mai este necesară prezența nici unei intervenții umane. În acest caz, chiar coșul poate fi prevăzut cu un RFID. Dacă nu a fost returnat sau lăsat undeva pe stradă, supermarketul vă poate taxa pentru costul înlocuirii sau transportării acestuia înapoi la magazin.
Un alt exemplu: cu ajutorul acestei tehnologii, autoritățile portuare pot verifica sutele de containere care sunt transportate zilnic fără să mai fie necesar să citească fizic ID-ul fiecărui container în parte. Aceasta înseamnă și posibilitatea stocării mai multor containere în spații mai mici. Aceste facilități pot fi exploatate și atunci când se încearcă automatizarea unui depozit. Gândiți-vă că trebuie să proiectați automatizarea depozitului astfel încât să fiți sigur că fiecare obiect din depozit este așezat și manipulat astfel încât codul său de baze să fie mereu vizibil. Acest lucru este simplu când în depozit există doar obiecte rectangulare, dar gândiți-vă la depozitele unde sunt stocate piese auto. Doar câteva părți ale unei mașini sunt rectangulare, iar ambalarea tuturor în cutii rectangulare poate fi costisitoare dar și nepractică.
Contra
Partea întunecată a tehnologiei RFID este că aceasta poate monitoriza persoanele la fel de simplu ca obiectele. Nu este nevoie să mai spunem că această posibilitate poate naște tot felul de teorii ale conspirației dar și controverse din partea organizațiilor de protecție a vieții private. De fapt, plasând cuvântul RFID lângă Privacy în orice motor de căutare pe Internet, sunt generate sute de situri care militează împotriva răspândirii tehnologiei RFID.
Mai multe rapoarte publicate în presă arată că în Europa procesele cauzate de utilizarea tehnologiei RFID au crescut, iar mulți producători și vendori au trebuit să renunțe la utilizarea tehnologiei RFID pentru produsele retail datorită protestelor unor organizatii de profil. Din fericire, se pare că Statele Unite sunt singura țară în care locuitorii sunt de acord cu etichetarea umană. Acest lucru se întâmplă poate pentru că Europa are o memorie istorică mult mai acută decât America iar statele asiatice nu simt nevoia să-și urmărească locuitorii în acest fel. De fapt, disputele din jurul acestei tehnologii au fost suficient de aprinse încât RSA (www.rsasecurity.com) să dezvolte și să demonstreze cu succes funcționalitatea unui "tag blocker " care împiedică citirea informației de pe o etichetă RFID standard, păstrând astfel confidențialitatea asupra vieții private a persoanei care poartă blocker-ul. Blocker-ul creat de RSA este complet pasiv, ceea ce înseamnă că va fi perfect legal oriunde în lume. Ca și în cazul algoritmului de criptare cu cheie publică, care este principalul produs RSA, tehnologia de blocare ține de domeniul public și va fi dezvoltată și utilizată indiferent dacă este legal sau nu.
Prezentul
În prezent, utilizarea tehnologii RFID în situații mai mult sau mai puțin controversate este într-un progres evident. În Australia de exemplu, se aplică sub forma unor eTag-uri pentru colectarea electronică a taxelor de pe autostrăzi. Această modalitate s-a extins pe întreaga coastă estică, fiind încheiate chiar și acorduri între operatorii de drumuri din toate statele din această zonă, pentru ca eTag-urile emise într-un stat să fie valabile și în toate celelalte din această zonă.
În plus, industria zootehnică din Australia este în prezent în plin proces de lansare a unor etichete obligatorii pentru toate bovinele. În câțiva ani, toate vitele din Australia vor fi monitorizate permanent de la naștere până la tăiere sau export. Transferarea datelor de monitorizare de la producător la consumator va permite îmbunătățiri semnificative în calitate și consistență, în timp ce urmărirea informației de la consumator la producător va permite depistarea rapidă a unor maladii cum a fost cea a vacii nebune care a decimat industria de pe întreg globul și de care Astralia este în prezent complet străină. De asemenea, prevederea câinilor domestici cu microcipuri este deja obligatorie în Australia. Tot aici, ca și în restul lumii, companiile care au operații logistice extinse și foarte complexe testează în prezent soluții pilot ale unor scheme de control al accesului bazate pe RFID. European Central Bank (care intenționează să pună RFID-uri în notele sale bancare), Prada, Beneton și Metro AG au planuri foarte ambițioase în acest sens. Totuși, o parte din acestea au suferit unele pierderi, în special Beneton și Metro, datorită percepției clienților cum că aceste scheme reprezintă o invadare a vieții private. Este irelevant însă dacă dezvoltarea oricărei soluții proprietare bazată pe RFID reprezintă sau nu invadarea vieții private, atâta timp cât există companii care vor folosi tehnologia RFID indiferent de percepția consumatorilor, mai ales dacă acest lucru îi va ajuta să-și mărească profitul.
Viitorul
În majoritatea țărilor, nici o lege care protejează viața privată nu face în prezent referire specifică la utilizarea RFID și nici nu o tratează indirect. Acele legi care se aplică în cazul acestei tehnologii nu se aplică de obicei în toate circumstanțele. Se pare totuși că legea va ajunge la un moment dat să țină pasul cu tehnologia, iar acele companii care vor implementa RFID respectând și etica încă de la început nu vor risca să intre într-un conflict costisitor generat de apariția unor astfel de legi.
La fel ca multe alte tehnologii, RFID nu este complet bună sau complet rea, este doar o unealtă care poate fi folosită inteligent în beneficiul companiilor și consumatorilor. De asemenea, este posibil să fie folosită și în moduri abuzive pe care dezvoltatorii lor nu le-au luat în calcul, ajungând să afecteze atât afacerile cât și consumatorii. Cât despre etichetarea umană, istoria este deja plină de propriile greșeli.
|