Soluţii - PC Magazine Romania, August 2004
STUDENT - Express Help
Andrei Hagiescu
Trei studenţi români, de la Universitatea "Politehnica" din Bucureşti, au câştigat premiul al doilea (în valoare de 10.000 de dolari) la prestigiosul concurs al IEEE: Computer Society International Design Competition. Tema concursului, la care au participat peste 250 de echipe din 53 de ţări, a fost "Making the World a Safer Place". Echipa, formată din Andrei Hagiescu, Marian Mihăilescu şi Monica Toma şi coordonată de domnul profesor Nicolae ţapuş a participat la concurs cu aplicatia "eXpress! Help - Improved method for demanding help in a community".
Proiectul a plecat de la constatarea că serviciile care intervin în situaţii
de urgenţă sunt abilitate sa ofere siguranţă şi securitate dar deseori efortul
lor este risipit pentru evenimente pe care familia sau comunitatea le pot rezolva
ele însele mult mai eficient. Din păcate, este dificil pentru anumiţi oameni
să ceară ajutor când au o problemă: vă puteţi gândi la copii, rude mai în vârstă
sau persoane cu deficienţe. O soluţie pentru ei este oferită de eXpress!
Help (X!Help), o soluţie implementată pe platforme
mobile care combină o metodă îmbunătăţită de a cere ajutor cu apartenenţa de
facto la comunitate.
întregul sistem reprezintă o îmbunătăţire pentru serviciile de urgenţă şi nu
este o înlocuire a acestora. Folosind un serviciu de tip 112 în modul clasic,
poate fi o provocare pentru cei de mai sus să îşi specifice poziţia exactă.
Le poate lua mult timp sa explice natura problemei pe care o au şi poate dura
şi mai mult până când cineva ajunge efectiv să ofere ajutor. X!Help
poate anunţa atât familia cât şi serviciile de urgenţă şi simultan poate cere
ajutor de la cei din vecinătate, fiind capabil să îi conduca la persoana care
are nevoie de ajutor. Procesul de localizare / cerere de ajutor devine mult
mai intuitiv şi mai eficient.
X!Help foloseşte din plin telefoanele mobile ale utilizatorilor sistemului
precum şi posibilitatea de localizare (oferită de reţeaua mobilă sau de la un
GPS ataşat) şi un sistem de comunicaţie wireless cu rază mică de acţiune (de
exemplu un modul Bluetooth). Folosind un telefon cu sistem de operare Windows
pentru Smartphone 2003 si platforma .NET, un ansamblu de servicii a fost dezvoltat
folosind noile capabilităţi. Acestea includ transferul de date despre persoana
care are nevoie de ajutor celor din preajmă, înregistrarea rutei parcurse, ghidare,
dirijare, supravegherea unei arii de deplasare, ghidare vocală şi acces restricţionat
de la distanţă la informaţia de poziţionare.
Permiţând ca un mesaj de ajutor să fie transmis celor din jur, este oferită o alternativă pentru stadiile consumatoare de timp ce apăreau în situaţii de urgenţă deoarece se permite mai multor oameni din vecinătate să afle despre incident şi li se oferă acestora datele utile pentru o intervenţie mai rapidă şi mai eficientă (poza persoanei care are nevoie de ajutor, un text definit în prealabil ce descrie starea persoanei şi poziţia acesteia).
Chiar dacă asistenţa este oferită de serviciile specializate sau de cei din preajmă, telefonul celui care cere ajutor este capabil să transmită coordonatele utilizatorului şi, împreună cu o reprezentare diferenţială a poziţiilor celui care transmite şi care primeşte mesajul (peste o hartă) este oferită ghidare pentru cei care vor să ajute.
Un membru al familiei sau un îngrijitor poate să primească, la orice moment, informaţii despre cei pe care îi are în grijă folosind un alt telefon din sistem sau un calculator personal. Persoanele ocupate nu trebuie însă să verifice periodic starea celor pe care îi ocrotesc. Este posibilă definirea unor zone specifice de supraveghere sau a unor căi pe care cineva trebuie să le urmeze; o notificare este trimisă când graniţa zonei este depăşită şi un mesaj de ajutor poate fi iniţiat de la distanţă către cei din preajmă prin intermediul telefonului persoanei supravegheate.
Aplicaţia înregistrează, în fundal, coordonatele oferite de componenta de localizare. Astfel se menţine ruta parcursă şi se creează o hartă folosită de serviciul de ghidare. Afişând grafic ultimele poziţii, deţinătorul telefonului este ghidat înapoi pe drumul parcurs daca s-a rătăcit.
Adăugând din ce în ce mai multe telefoane cu X!Help activat într-o
comunitate, sistemul va deveni mai eficient şi cineva în pericol va avea mai
multe şanse de a fi ajutat.
X!Help este un sistem modular şi distribuit; este scalabil, costurile
sunt mici (este un add-on pentru telefoanele existente) şi este gândit pentru
a fi folosit într-un număr mare de scenarii.
Nevoia de ajutor este imprevizibilă dar gândiţi-vă numai la cei cu probleme
de memorie, un om slăbit şi în dificultate sau un copil pierdut pe străzi. în
astfel de situaţii X!Help se dovedeşte a fi o achiziţie valoroasă.
|