Legislaţie - PC Magazine Romania, August 2004
Câteva noutăţi legislative în materia drepturilor de autor
Răzvan Florin Stoicescu - Linklaters, Miculiţi & Asociaţii
Pe 30 iunie 2004, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 587, legea nr.
285 din 2004 pentru modificarea şi completarea legii nr. 8 din 1996 privind
dreptul de autor şi drepturile conexe. Această lege va intra în vigoare la sfârşitul
lunii iulie urmând să implementeze unele mecanisme existente deja în legislaţia
europeană aplicabile în materia drepturilor de autor.
Categoriile de modificări aduse legii 8 din 1996 vizează, în principal, implementarea unor dispoziţii legale privind: (i) drepturile conexe ale producătorilor de înregistrări audiovizuale din Directiva 92/100/CEE din 19 noiembrie 1992 privind dreptul de închiriere şi împrumut şi anumite drepturi conexe dreptului de autor în domeniul proprietăţii intelectuale, (ii) dreptul sui-generis al fabricanţilor de baze de date din Directiva 96/9/CEE din 11 martie 1996 privind protecţia juridică a bazelor de date şi (iii) durata protecţiei programelor de calculator din Directiva 93/98/CEE din 29 octombrie 1993 privind armonizarea duratei drepturilor de protecţie a dreptului de autor şi a anumitor drepturi conexe.
Sub aspect administrativ, modificări au fost aduse şi nivelurilor amenzilor penale decurgând din încălcarea drepturilor de autor, acestea fiind actualizate. De asemenea, a fost pus în aplicare un mecanism mai evoluat de cuantificare şi distribuire a sumelor decurgând din exercitarea drepturilor de autor şi un mecanism diferenţiere a cuantumului remuneraţiei pentru copia privată.
Astfel, conform noilor amendamente, activităţile de import sau producţie pentru suporturi şi aparate care permit realizarea de copii private nu se mai pot desfăşura decât după înregistrarea comerciantului la Oficiul Român pentru Protecţia Drepturilor de Autor şi eliberarea certificatului de înregistrare. Eliberarea acestui certificat presupune prezentarea (i) unei dovezi privind obiectul de activitate declarat legal de către comerciant, probabil un certificat de la Registrul Comerţului care să evidenţieze obiectul de activitate va fi suficient, şi (ii) a certificatului unic de înregistrare emis Registrul Comerţului. Legea nu cuprinde estimări ale duratei procedurilor respective, însă nerespectarea obligaţiei de înregistrare se sancţionează cu amendă până la 200.000.000 lei. Ca atare, este de presupus că până la implementarea administrativă a acestor reglementări, agenţii economici afectaţi nu vor putea desfăşura activităţile respective dacă doresc să evite sancţiunile prevăzute de lege. Astfel, un agent economic care importă astfel de suporturi şi are în derulare contracte de distribuţie în care este fie beneficiar, fie furnizor, se poate găsi în postura de a nu le putea executa până la obţinerea autorizării respective.
Menţionăm, tot în legătură cu această autorizare, că asociaţiilor de importatori şi producători de astfel de produse li se conferă posibilitatea să negocieze atât listele de produse ale căror producţie sau import urmează a face obiectul autorizării, cât şi procentul remuneraţiei aplicabile, după o procedură gestionată de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor.
Procentul se va aplica la valoarea de vamă a bunurilor importate, respectiv la valoarea facturată fără TVA pentru bunurile produse în ţară. Acesta se va individualiza separat pe factura emisă şi va trebui plătit în luna imediat următoare facturării. Interpretarea acestui text se face, probabil, nu în sensul că importatorul sau producătorul au o lună de la data facturării ca să facă plata procentului aplicabil, ci că plata se poate face în decursul lunii calendaristice imediat următoare celei în care s-a emis factura, argumentele fiind (i) atât de redactare, o lună nu este un termen precis ca determinare şi (ii) de tehnică legislativă, atunci când legiuitorul doreşte să aplice un termen de 30 de zile, îl prevede în mod expres.
Importatorii şi producătorii de suporturi şi aparate pentru care se datorează remuneraţia compensatorie sunt obligaţi, de asemenea, să comunice organismelor care colectează aceste remuneraţii o listă privind produsele fabricate, importate sau facturate în România pentru verificarea exactităţii plăţilor.
Sistemul de colectare a acestor venituri a devenit aşadar mult mai restrictiv. Şi, întrucât calculatoarele sunt dispozitive care pot servi la crearea de copii private, rămâne de văzut în ce măsură producătorii sau importatorii de astfel de aparate, respectiv componente CD sau DVD Writter vor fi nevoiţi să ia în considerare aceste dispoziţii legale.
|