Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Iulie
2004
Utilizarea calculatoarelor nu rezolvă problemele de etică, de morală.
|
Irina Athanasiu
Profesor la Facultatea de Automatică și Calculatoare, Universitatea "Politehnica" București.
Mai e mult până departe
Irina Athanasiu
Toată lumea "știe" că E-urile din alimente nu sunt bune, chiar dacă
nu este adevărat pentru oricare dintre ele. Unele E-uri sunt utilizate de pe
vremea când nu se știa că o să existe E-uri. Multe au rezultat după ani de cercetări
științifice în domeniu. Fiecare dintre ele face ceva: conservare, îmbunătățirea
gustului etc. Nu sunt toate recomandabile într-o dietă sănătoasă, dar nici nu
sunt toate cancerigene.
Există și alte tipuri de E-uri: E-business, E-licitație, E-learning, E-government,
E-medicine etc. Ca și în cazul alimentelor, există și pentru ele o preconcepție
nefundamentată. De data asta ideea este că dacă este cu E (electronic) este
automat de bine. Cum să nu fie de bine - calculatorul nu greșește, este obiectiv,
nu este influențabil etc. Se ignoră faptul că legile nu sunt elaborate de către
calculator, că instrucțiunile de aplicare pentru inițiativele legislative nu
sunt opera calculatoarelor, că nu calculatorul pregătește caietele de sarcini,
că tot ce ține de E-șiceva este tot atât de obiectiv și corect cât sunt și oamenii
care specifică și utilizează șiceva-ul.
Utilizarea calculatoarelor nu rezolvă problemele de etică, de morală. Se deschid posibilități noi de informare, se îmbunătățește comunicarea, dar nu mai mult. Sigur cei care vor să facă fraude în acest context sunt mai educați sau utilizează ajutoare educate. Dar atât. Se schimbă numai tehnologiile utilizate. Eliminarea fraudelor nu ține de tehnologii. În fond utilizarea calculatoarelor și păstrarea informațiilor în memoria acestora este mai puțin sigură decât ascunderea informațiilor în seifuri bine păzite. Ceea ce se poate obține prin utilizarea E-urilor bazate pe calculatoare este doar un efect potențial. Dacă potențialul se transformă în ceva bun sau în ceva rău depinde de oameni.
Un caz special este cel al educației (începe tot cu E, dar nu reprezintă traducerea termenului E-learning). Există teorii care susțin superioritatea necondiționată a pregătirii asistate de calculator față de modelul clasic. Argumentele sunt deja tocite: fiecare student sau elev poate să învețe în ritmul său propriu, conform cu capacitățile sale, numărul celor care au acces la acest gen de pregătire este mult mai mare și multe altele. Aceste teorii conțin mult adevăr, dar interacțiunea student - profesor și mai ales student - student nu poate să fie înlocuită în procesul de pregătire de nimic. Desigur dacă ne propunem să creăm niște personaje asociale care nu pot să colaboreze decât mediat prin intermediul calculatorului, având sentimente de plastic și instincte educate de jocurile de război, atunci este bine să limităm interacțiunile interumane directe cât mai mult. S-ar putea ca pe termen scurt pregătirea asistată de calculator să dea rezultate din punct de vedere al eficienței mult mai bune decât formele clasice. Și în sport se utilizează simulatoare pentru antrenarea în realizarea unor proceduri. Dar nimic nu poate să înlocuiască interacțiunea cu lumea reală în care există oameni reali, cu reacții reale, cu înțelegeri și atitudini diferite, eventual în schimbare. Fiecare dintre elevii și studenții pe care îi educăm astăzi o să fie la un moment dat în situația să rezolve probleme și situații diferite de cele care rezultă din tehnologia sau organizarea curentă. Dacă tot ce știe un absolvent sunt modelele de probleme și situații pentru care a fost antrenat s-ar putea să devină inutil mai devreme decât ne așteptăm.
Poate că pentru învățământul universitar, cuvântul educație nu pare important. În schimb cuvântul atitudine este important și el rezultă dintr-un proces de educație necesar.
În învățământul preuniversitar predomină educația generală și mai puțin însușirea unor proceduri specifice unor meserii. Așa că, a considera calculatoarele instrumente cu puteri magice cred că poate să aibă efecte dăunătoare. Nu există instrumente magice, există instrumente de scris, de desenat, de socotit, de prezentat informație mai evoluate, dar atât. Problemele curente ale școlii sunt altele. Ceea ce nu este bine acum în școala românească nu ține de tehnologii, ci de oameni. Care este profilul unui absolvent de universitate care dorește să devină profesor de școală? Dar al profesorilor care sunt în școală? Sunt unele dintre întrebările la care nimeni nu vrea să afle răspunsul. Pentru că răspunsul impune măsuri corespunzătoare. Problemele generale ale învățământului preuniversitar românesc nu se rezolvă prin dotarea fiecărui liceu cu o rețea de calculatoare oricât de performantă ar fi ea.
|