Timpul Liber - PC Magazine Romania, Iunie 2004
Total War, o serie de renume
Shogun:
Total War
Cu siguranță cunoașteți un titlu mai vechi, din anul 2000, care a fost și
încă mai este un real succes în lumea RTS-urilor. Este vorba despre opera celor
de la Electronic Arts, Shogun: Total War. Jocul a constituit o inovație în acest
domeniu suprasaturat însă trebuie recunoscut și meritul unei teme deosebite.
Acțiunea are loc în mijlocul perioadei Sengoku, evident în Japonia, în secolul
XVI, perioadă extrem de tumultoasă și violentă în istoria poporului nipon.
Înainte de a intra în luptele propriu-zise va trebui să faceți alegerile potrivite
pe o hartă strategică, construind armate și clădiri, într-un stil care se bazează
pe tururi. RTS-ul și inovația adusă de joc încep odată cu lupta care se desfășoară
într-un decor cât se poate de realist. Jucătorul are posibilitatea de a comanda
în timp real trupele Japoniei medievale, fiecare dintre acestea având particularitățile
sale.
Cerințe minime de sistem
Procesor: Pentium II la 350 MHz sau echivalentul
Placă video: 16 mb, 3D sau echivalentul
RAM: 128 Mb
Ofertant: www.gameshop.ro
Preț informativ: 12,9€ + TVA pentru varianta clasică.
Medieval:
Total War
Câțiva ani mai târziu renumele căpătat de Shogun îi convinge pe cei de la
Activision să preia jocul pentru realizarea unei continuări. Așa apare Medieval:
Total War, asemănător din toate punctele de vedere la idee cu predecesorul său
creat de EA Games. Este vorba bineînțeles tot despre un RTS care îmbină strategia
la nivel de opțiuni expansioniste și economice în forma clasică a jocurilor
de strategie cu tacticile alese în vederea soluționării conflictelor armate
într-un format RTS 3D. De această dată acțiunea nu se mai petrece exclusiv în
orient, campaniile desfășurându-se pe continentul european.
După cum sugerează și titlul, perioada aleasă pentru acest joc este tot în
evul mediu, armamentul și trupele având specificul acestor secole însă și al
imperiilor cu care jucătorul se va confrunta. Cei care nu sunt familiarizați
cu comenzile din Total War: Shogun dinspun de un tutorial ce are dificila misiune
de a explica pe îndelete modul în care funcționează sistemul "turn-based"
(bazat pe tururi) al Medieval: Total War însă și cel în timp real de pe durata
luptelor. În varianta bazată pe tururi, harta europei este văzută într-o perspectivă
2D și piesele sunt mutate, ca la șah, dintr-o provincie în alta, acestea fiind
spioni, emisari sau reprezentări grafice ale unor armate. După ce toate mișcările
au fost efectuate în funcție de strategia ofensivă aleasă vine rândul AI-ului
să-și mute piesele pe suprafața hărții și să decidă care sunt cele mai potrivite
schimbări economice pentru fiecare zonă în parte.
Luptele intervin atunci când două armate se întâlnesc pe teritoriul aceleiași
provincii și va fi vorba fie despre o bătălie în câmp deschis, fie despre un
asediu. Modalitatea de a rezolva un astfel de conflict este dublă, se poate
lăsa computerul să decidă automat care este învingătorul în funcție de forțele
fiecărei grupări și a factorului random iar rezultatul nu va ezita să apară
sub forma unor statistici. Sau se poate trece pe modul manual... Aici vedem
cu adevărat realizările producătorilor și putem justifica și partea arhaică
de strategie a jocului, bazată pe tururi. Numărul trupelor cărora le este permis
să lupte este limitat, restul, dacă există, fiind disponibile sub formă de rezerve.
Poate cele mai spectaculoase scene sunt cele ale asediilor, artileria grea constituită
din catapulte sau tunuri fiind indispensabilă aici. Unitățile au ranguri și
experiență diferită și cuprind aproape toate clasele de luptă. Infanteria este
formată din arcași, de nelipsit în oricare bătălie, alături de alți războinici,
fiecare în parte conceput pentru a riposta unui anumit gen de atac. Un exemplu
ar consta în sulițași, care sunt făcuți pentru a face față numai cavaleriei,
dar nu și altor unități. Oricum, veți avea de furcă în a înțelege exact care
este rolul fiecăruia și până atunci veți pierde cu siguranță multe trupe.
Cele 12 națiuni pe care jocul le pune la dispoziție fac ca fiecare campanie
să aibă elemente distinctive. Odată pot fi enumerate trupele fiecărui regat
care posedă unități cu abilități speciale, condițiile economice, inamicii, aliații
și într-un final, de ce nu, și elementele de grafică care atribuie fiecăreia
din aceste popoare o personalitate distinctă!
Alianțele între familiile regale constituie un capitol distinct al "gameplay-ului",
oferind posibilitatea creării unui suport financiar sau armat pentru atacurile
propuse sau pur și simplu pentru apărare. Nu veți ajunge nicăieri fară să luați
în calcul și aceste aspecte, fiindcă motivațiile politice dictează această lume.
Pe cât de ușor veți reuși să aduceți un aliat de partea dumneavoastră, pe atât
de ușor îl veți și pierde dacă scopurile încetează să mai coincidă.
Campaniile sunt opționale, ceea ce era și de așteptat, echipa de la Creative
Assembly care s-a ocupat de realizarea a Medieval: Total War oferind posibilitatea
unor jocuri customizate, axate doar pe modul de luptă. Pentru acestea există
nenumărate hărți, cu sau fără castele, fiecare oferind elemente unice de avantaj
sau dezavantaj pentru ambele părți participante. Aveți la dispoziție o sumă
de bani rezonabilă și suficient de mare pentru a vă alege armata dorită, atât
pentru dumneavoastră cât și pentru cele aliate dacă este cazul. Selectarea armatelor
și a unităților inamice ar fi următorul pas, care vă revine tot dumneavoastră.
Fiindcă nu există un nivel prestabilit de dificultate s-a optat pentru substituirea
setărilor de dificultate cu posibilitatea de alegere a unor trupe inamice net
inferioare sau superioare. Chiar dacă acest mod nu este unul standard funcționează
la fel de eficient.
Cerințe minime de sistem:
Procesor: Pentium III la 600 MHz sau echivalentul
Placă video: NVidia Geforce 64 mb, 3D cu accelerator grafic sau echivalentul
RAM: 256 Mb
Ofertant: www.gameshop.ro
Preț informativ: 25,5€ + TVA pentru varianta clasică.
Total
War: Rome
Dacă nu v-am convins încă de complexitatea și frumusețea jocului poate o vom
face oferindu-vă câteva idei despre următoarea creație a echipei de la Activision.
Total War: Rome nu reprezintă o inovație, motorul folosit fiind identic cu cel
al Medieval însă se vor observa multe îmbunătățiri la capitolul "gameplay"
și grafică. Dacă cele două jocuri anterioare au avut loc în era noastră, de
această dată Activision a decis să exploateze încă o temă de mare succes și
anume istoria imperiului roman. Acum veți avea propriile legiuni, gata să cucerească
tot ce nu se află sub deviza romană... Unitățile păstrează aceeași logică precum
în Shogun sau Medieval, fiecare având un rol tactic și strategic bine definit,
adaptat însă condițiilor din epoca de glorie a imperiului roman. Printre ele
veți întâlni elefanți și multe alte ciudățenii prezente în luptele din vremea
aceea.
Nici celelate popoare pe care le veți găsi în joc nu sunt mai prejos, existând
21 din care puteți alege, dintre care fac parte cel egiptean, grec, nelipsiții
barbari și chiar și sclavii conduși de Spartacus.
Sistemul diplomatic a fost îmbunătățit, astfel încât aliații și inamicii vor
avea roluri mult mai importante pe parcursul jocului. Dacă jucați cu romanii
va trebui să dați socoteală Senatului care, chiar dacă nu are putere în afara
Romei, poate totuși să vă încetinească evoluția. O altă noutate este constituită
de misiunile opționale gen Grand Theft Auto, pe care dacă le soluționați puteți
intra mai ușor în "grațiile" Senatului de această dată, și nu în cele
ale lumii interlope...
Dacă sunteți fani ai jocurilor de strategie este imposibil să nu vă placă această
ultimă variantă a seriei Total War. Noi v-o recomandăm oricum!
Cerințe minime de sistem:
Procesor: Pentium III la 800 MHz sau echivalentul
Placă video: NVidia Geforce 64 mb, 3D cu accelerator grafic sau ATI Radeon 7000
RAM: 256 Mb
Ofertant: www.gameshop.ro
Preț informativ: 38€ + TVA.
|