Tendințe - PC Magazine Romania, Iunie 2004
Mașini inteligente
Elena Andreea Liță
Telematica, convergența telecomunicațiilor și procesării informațiilor în interiorul automobilelor, începe să se contureze ca a o piață majoră în industria electronică. Analiști din industrie, printre care și Telematics Research Group, estimează că 33 % din mașinile noi care vor fi vândute în Statele Unite în 2006 - aceasta însemnând 21 de milioane de vehicule - vor fi prevăzute cu opțiuni telematice.
Telematica presupune interoperabilitatea mașinii cu dispozitivele pe care oamenii le folosesc în fiecare zi - telefoane mobile, PDA-uri, laptop-uri și alte dispozitive mobile. Imaginați-vă o convorbire pe telefonul mobil care începe în parcare și care apoi se transferă automat în modul hands free prin opt boxe stereo în momentul în care șoferul s-a așezat la volan. Sună bine, nu?
Alte facilități telematice, cum ar fi sistemele de navigare on board, conexiunea internet, programe la cerere și acces instantaneu la portaluri cu informații despre trafic vor deveni facilități standard în viitorul nu foarte îndepărtat, opțiunile telematice fiind în prezent ultima modă la automobilele luxoase.
On Star, cel mai popular sistem de asistare a șoferului, este la ora actuală un factor diferențiator în competiția dintre producătorii de mașini, lucru evidențiat de comercianți dar și de mulțimile de reclame care-i sunt dedicate în exclusivitate.
Totuși, acest lucru se va schimba când sistemele de navigație vor fi mai strâns integrate cu funcțiile de bază ale mașinii, pachetul telematic devenind în acest fel o necesitate.
Fig. 1 - Fluxul informației în telematică
O definiție clară a telematicii este totuși greu de dat. Tipurile practice
cred că este un simplu sistem de navigație care indică locația mașinii, furnizează
direcții de mers în timp real și prognoza meteo. Pentru alții este strict infotainment,
combinând telefoanele mobile, laptopurile și jocurile într-un singur sistem
pe roți. Mulți însă văd telematica ca pe o soluție de siguranță care poate cere
ajutor sau măcar piuie când trebuie schimbat uleiul. Indiferent însă de modul
în care este perceput, un sistem telematic necesită două componente: una care
să gestioneze transferul datelor interne pe un ecran central și alta care să
comunice extern. În interiorul mașinii, tehnologia wireless este cea mai bună
soluție pentru transportul datelor digitale și analog, audio, video, conținut
web și muzică. Iar pentru că multe sisteme gestionează fie voce, fie date, ideea
de bază în telematică constă în combinarea lor.
De ce wireless?
Este posibil să vă întrebați la un moment dat de ce trebuie să se folosească comunicarea wireless în interiorul mașinii când aproape toate funcțiile pot fi implementate cu componente cu fire? Simplu - mașinile sunt în general prevăzute cu sute de fire, majoritatea asamblate manual și cu un risc mare la erori. De fapt, cablarea defectuoasă este cea mai frecventă cauză a returnărilor, iar sistemele wireless elimină multe dintre problemele de asamblare a cablurilor. De asemenea, pentru transportul datelor de diagnostic cablurile sunt defectuoase, greu de reparat și aproape imposibil de înlocuit. Pe de altă parte, modulele wireless pot să diagnosticheze singure problemele, iar dacă apare o defecțiune pot fi schimbate la fel de simplu ca o siguranță.
Un alt motiv pentru care este de preferat tehnologia wireless este acela că headset-urile, PDA-urile, consolele de jocuri și dispozitivele de conectare la internet își pierd atractivitatea în mașină dacă sunt legate de un fir. Imaginați-vă doar cum ar fi să va iasă toate aceste fire de sub bord!
Totuși, cele câteva tehnologii wireless disponibile - Bluetooth, 802.11, infraroșu sau altele mai puțin cunoscute - au limitări serioase în ceea ce privește consumul energiei, interferențe și securitate. Inducția magentică, o tehnologie promițătoare pentru telematică, este cea mai bună soluție pentru rezolvarea acestor probleme. Consumă mai puțină energie decât soluțiile RF standard, este mai puțin expusă la interferențe și nu are probleme de securitate. Totul la un sfert de cost față de o soluție RF.
Dar indiferent ce tehnologie o să mai apară sau care o să câștige supremația, un lucru este clar: atât industria construcțiilor de mașini cât și cea a electronicelor vor câștiga cote impresionante de piață din telematică în anii următori. Identificând cu precizie nevoile și dorințele consumatorilor, stabilind standarde pentru interoperabilitate între tehnologii și brand-uri și mai ales oferind opțiuni care să adauge valoare reală, telematica se va dovedi un avantaj clar atât pentru producători cât și pentru utilizatori.
Sisteme telematice
În 2000, când sistemele telematice erau o industrie de un milion de dolari pe an, analiștii estimau că va crește la 40 de miliarde pe an până în 2010. O cifră realistă, ar putea fi undeva pe la jumătate.
Dacă la ora actuală cel mai ieftin serviciu de acest tip costă undeva în jur de 15 dolari, nu același lucru se poate spune și despre hardware. Acesta poate ajunge și la 350 de dolari per mașină.
Cel mai popular sistem de navigație pentru mașini este OnStar. Aceste sisteme sunt bazate pe celulare și înglobează conexiuni GPS; ele pot diagnostica de ce se aprinde becul Check Engine, oferă informații despre drum, descuie ușile de la distanță, cer ajutor în cazul în care se deschide un airbag și pot localiza mașina dacă este furată.
În prezent, majoritatea mașinilor care au sisteme telematice folosesc OnStar, Acura, Audi, General Motors, Isuzu, Lexus, Subaru și Volkswagen fiind cele mai frecvente. Sistemul este simplu și are doar trei butoane: unul pentru situații de urgență, unul pentru servicii non urgență (rapoarte despre direcții, trafic sau vreme) și unul pentru apeluri telefonice.
ATX, principalul său competitor are în jur de o sută cinzeci de abonați, se întâlnește la mașinile BMW, Ford, Jaguar, Lincoln și Mercedes și este întotdeauna redenumit de producătorul mașinii. De exemplu, la mașinile Mercedes este cunoscut ca Mercedes TeleAid. ATX are servicii similare de urgență, asistență și concierge, plus posibilitatea de a schimba informații despre service cu dealer-ul de unde a fost achiziționată mașina. La modelele BMW, unde se numește BMW Assist, ATX calculează când este momentul unui revizii și apoi îi trimite dealer-ului aceste informații. Acest tip de management al relațiilor cu clienții (vorbind în termeni științifici sau de business) îi aduagă valoare producătorului de mașini și reduce costurile reparațiilor din perioada de garanție.
Indiferent dacă este ATX sau OnStar, informațiile primite sunt corecte și același timp te fac să-ți dorești mai mult. De ce nu poate OnStar să transfere direcțiile de mers pe ecranul GPS-ului? De ce nu pot să-mi conectez telefonul mobil sau PDA la electronicele din mașină? (Această facilitate trebuie să apară în curând) De ce nu pot să folosesc conexiunea cu telefonul mobil pentru servicii de concierge în mașina mea cu sistem ATX? (Acest lucru necesită un al doilea telefon mobil).
Totuși, progresul este evident. Recunoașterea vocii se îmbunătățește, iar IBM face mari progrese în această zonă. Chiar în acest an, OnStar a trecut de la serviciile analog la cele analog/digital, o schimbare importantă având în vedere că rețelele de telefonie analog ar putea să se închidă definitiv în 2008. OnStar nu renunță totuși definitiv la analog, pentru că este mult mai răspândit în zonele non urbane, chiar dacă calitatea vocii este mai proastă.
Mai puține accidente
Peste 7000 de oameni mor anual în accidente de mașină în Germania și peste 520.000 sunt răniți. Studiile arată că peste 90% din toate accidentele de mașină ar putea fi evitate dacă șoferii ar fi fost avertizați la timp de pericolul iminent. În aceste condiții, cercetătorii de la DaimlerChrysler lucrează în prezente la diverse concepte pentru a face vehiculele și mai sigure.
Aceștia dezvoltă sisteme de siguranță integrate care îi oferă suport șoferului în task-urile de rutină, îl avertizează din timp în cazul unor eventuale pericole, protejân-du-i în același timp și pe ceilalți pasageri și colegi de trafic.
Chair dacă nu va fi niciodată posibilă evitarea tuturor accidentelor, aceste sisteme pot preveni o mare parte din ele și încercă să facă mai puțin severe efectele unei coliziuni în cazul în care aceasta nu a mai putut fi evitată.
Ajutoare inteligente
Sistemul Distronic automatic distance cruise control este deja disponibil la modele Mercedes Benz. Acesta îl eliberează pe șofer de sarcinile de rutină în condițiile unui trafic intens controlând automat distanța față de vehiculul din față. Funcționalitatea unui sistem de asistență poate fi extinsă în mai multe moduri. De exemplu, cercetătorii de la DaimlerChrysler îmbunătățesc acum sistemul Distronic pentru a permite schimbul de date între vehicule.
Cum va funcționa acest lucru: dacă o mașină care circulă pe o autostradă trebuie să încetinească, aceasta îi va transmite datele despre magnitudinea decelerației frânelor sale mașinii din spate. Sistemul cruise control va folosi acest semnal pentru a reduce viteza vehiculului său și pentru a mări distanța față de mașini din față, chiar dacă aceasta nu a frânat încă. Acest sistem de asistență va permite astfel conducerea preventivă și va avea grijă ca situațiile periculoase să nu apară în ultimul moment.
Ochi electronici
Cercetătorii de la DaimlerChrysler au avansat considerabil în ultimii ani în procesarea imaginii și recunoașterea tiparelor. O plimbare cu vehiculul experimental UTA II este o demnostrație impresionantă a acestui lucru: camerele video înregistrează împrejurimile mașinii din perspectiva șoferului, în timp ce un soft extrem de rapid de procesare a imaginii face tot posibilul pentru a identifica vehiculele, pietonii, semnele de circulație, semafoarele și marcajele de pe șosea, monitorizând în același timp obiectele în mișcare. Toate acestea sunt necesare pentru ca șoferul să poate fi avertizat de un eventual pericol înainte ca acesta să devină iminent.
Drumuri inteligente
Informațiile despre împrejurimile vehiculului pot fi aduse în mașină prin trei modalități: prin senzorii on board, prin transmiterea datelor de la un vehicul la altul și de la șosea la mașină. Cercetătorii de la Crysler urmăresc toate aceste trei direcții, fiecare dintre ele având propriile avantaje. Mai mult, sunt evidente rezultatele în cazul în care se combină toate aceste modalități.
De exemplu, gheața a format un pod de 500 de metri. Senzorii instalați on board nu sunt capabili să detecteze pericolul la timp. Totuși, senzorii instalați pe șosea pot raporta condițiile periculoase de drum și pot avertiza în timp util prin semnale radio vehiculele care se aproprie. Astfel, șoferii sunt pregătiți și pot trece podul de gheață cu viteza potrivită. Când se combină cu sisteme on board cum ar fi automatic distance cruise control, semnalele de avertizare cresc siguranța chiar mai mult reducând automat viteza și mărind distanța dintre vehiculul respectiv și mașina din față chiar dacă șoferul nu face acest lucru.
Avertizare în timp util
Multe accidente se produc pentru că șoferul deviază fără voie de pe bandă sau chiar de pe șosea, principala cauză fiind oboseala sau o secundă de neatenție. DaimlerCrysler a dezvoltat Lane Assist, ai cărui senzori și interpretatori electronici țin un "ochi" mereu deschis pe semnele de pe șosea și avertizează șoferul în momentul în care mașina este în pericol să iasă de pe bandă sau de pe șosea. Cercetătorii au căutat cel mai eficient semnal de avertizare. În testele de pe teren, a câștigat un sunet de produs artificial. Este același sunet care se produce când cauciucurile trec peste traversele folosite de obicei în zonele unde se repară șoseaua. Sunetul este emis prin boxele stereo imediat ce vehiculul începe să urmeze o direcție periculoasă.
Protecție preventivă
Sistemele de reținere cum sunt tensiometrele centurilor și airbag-urile reduc semnificativ riscurile accidentării pasagerului într-o eventuală coliziune. Sistemul trebuie să lucreze cu milisecunde, dar multe accidente sunt precedate de o fază lungă în timpul căreia pericolul accidentului devine aparent - vehiculul derapează sau șoferul apasă brusc pe frână. Cercetătorii și constructorii lucrează la creșterea protecției pasagerului prin sisteme care să profite de această perioadă de timp.
Un exemplu este tensiometrul rerversibil al centuri de siguranță. Activat de o mișcare de derapare sau o oprire bruscă înregistrată de senzori, acesta se asigură că pasagerul este în cea mai sigură poziție în cazul unei coliziuni. Sistemul de protecție preventivă, care poate fi extins în viitor, va fi integrat în următoarea linie de automobile Mercedes cu numele de PreSafe.
Viitorul
Industria telematică se va afla sub semnul inovațiilor tehnologice constante și a scăderii costurilor. Hardware-ul, software-ul și serviciile telematice se vor dezvolta dramatic în următorii zece ani datorită inovațiilor în domeniul electronicelor pentru mașini, tehnologia informației, telecomunicații și industria electronicelor de consum.
Platformele telematice integrate vor prolifera furnizarea serviciilor de urgență și diagnosticarea de la distanță în timp ce sistemele telematice high-end și interfețele îmbunătățite se vor dezvolta datorită creșterii nevoii de confort ale diferitelor categorii de cumpărători. Diagnosticarea de la distanță și VRM (vehicle relationship management) vor conduce la scăderea costurilor în perioada de garanție și a costurilor recall și vor genera date utile în procesul de dezvoltare a vehiculelor.
Un alt catalizator pentru telematică este explozia dispozitivelor mobile inteligente.
De exemplu, unele modele de telefoane mobile care au funcții GPS permit accesul
la rapoarte de trafic și generează rute dinamic. Aceste soluții pot fi folosite
în mașină dar necesită o interfață de comunicare în interiorul mașinii astfel
încât în scurt timp vor fi activate vocal. De asemenea, telematica va fi influențată
de extinderea sateliților radio care vor deveni un canal pentru conținut video
sau rapoarte de trafic și de dezvoltarea rețelelor wireless boradband care vor
fi folosite pentru descărcarea conținutului digital pentru sistemele de divertisment.
|