Soluții - PC Magazine Romania, Mai 2004
Programare grafică LabVIEW
În general, termenul de "Instrument Virtual" se folosește cu referire
la un instrument de măsură sau de automatizare simulat printr-un program și
se realizează pe baza unui software, un program de simulare și a unui element
hardware, compus din module de prelucrare a semnalelor și plăci de achiziție
de date.
Denumirea provine de la faptul că, în primele sale versiuni, LabVIEW a fost
strict dedicat realizării unor programe de monitorizare a proceselor care înlocuiesc
o serie de aparate și instrumente electronice, primind astfel numele de Instrumente
Virtuale. Acestea sunt de sine stătătoare, mult mai flexibile, fiind suficientă
o modificare a programului pentru a reproduce un alt instrument cu același sistem
fizic.
În mediul de programare grafică oferit de LabVIEW, instrumentul virtual definește
un modul software, un program, ce constă dintr-o interfață cu utilizatorul,
panoul frontal (ce simulează intuitiv partea din față a instrumentului clasic)
și un program de tip schemă-bloc (o diagramă, accesibilă numai programatorului).
Panoul frontal este interfața dinspre utilizator a instrumentului virtual și
elementul de bază al programelor elaborate în LabVIEW deoarece cu ajutorul său
se realizează introducerea sau extragerea datelor în/din mediul de programare.
În panoul frontal, comenzile care implică intervenția utilizatorului sunt în
foarte mare măsură simplificate, fiind preferate elementele grafice de comandă
și afișare, denumite controale sau indicatoare. Controalele reprezintă intrările
în instrumentul virtual, cele care introduc datele, iar ieșirile, cele care
comunică operatorului datele rezultate din proces, poartă numele de indicatoare
(elemente de afișare).
Controalele au diferite aspecte, precum: butoane, întrerupătoare, comutatoare,
cursoare, cadrane etc., fiecărui tip corespunzându-i un element dintr-un instrument
clasic (Figura 1).
Fig. 1 - Exemple de controale
În LabVIEW pot fi tratate structuri de date de la simple până la foarte complexe,
valori numerice, șiruri de texte, grafice etc. La indicatoare, aceste structuri
de date gestionate de program își stabilesc singure forma optimă a reprezentării
datelor pe care le primesc.
Întrările și ieșirile de date sunt duble, fiind destinate atât operatorului,
cât și programului, iar distincția între controale și indicatoare nu este rigidă,
deși unele sunt exclusiv elemente de afișare, iar altele de comandă.
Fig. 2 - Exemplu de diagrama bloc
Diagrama bloc însoțește panoul frontal și poate fi imaginată ca fiind un cod
sursă, așa cum este cunoscut în limbajele de programare clasice. Componentele
sale reprezintă nodurile programului, precum structurile de decizie, operatorii
matematici, funcțiile de prelucrare logice etc. Între componente, legăturile
se realizează prin fire (wire) care descriu fluxul de date în interiorul instrumentului
virtual creat de program.
Fig. 3 - Exemple de terminale (dreapta) ale elementelor de control (stânga)
Diagrama bloc reprezintă, de fapt, o schemă prin care programatorul descrie
algoritmul după care aplicația va efectua calculele și raționamentele necesare
pentru preluarea și prelucrarea informațiilor. În majoritatea cazurilor, după
ce programatorul a realizat o aplicație și a livrat-o unui utilizator, acesta
din urmă nu mai are acces la diagramă, așa cum utilizatorii altor programe nu
au acces la codul sursă al acestora.
Conectorul este elementul care transformă un instrument virtual într-un obiect
pentru a fi folosit ulterior ca o subrutină în diagrama bloc a altor instrumente
virtuale.
Atunci când un element de control sau indicator este pus în panou, în diagrama
bloc este inserat automat un simbol specific, numit terminal, care va reprezenta
elementul respectiv în cadrul fluxului de date. Terminalele elementelor se diferențiază
prin culoare, în funcție de tipul mărimii scalare: portocaliu pentru valori
numerice reale, verde pentru valori booleene și roz pentru valori alfanumerice
(string).
Paleta de controale este o fereastră (Figura 4) ce apare doar atunci când se
lucrează în cadrul panoului și contine sub-palete cu elemente de control și
indicatoare de diverse tipuri, precum: Numeric, Boolean, String&Path, Array&Cluster,
List& Table, Graph etc.
Fig. 4 - Paleta de controale
Afișarea paletei de controale se poate efectua în două moduri: apăsând butonul
din dreapta al mouse-ului atunci când cursorul acestuia se află într-o zonă
liberă a panoului sau selectând din meniul Windows comanda Show Controls Palette.
În primul caz, sub-paletele se deschid automat atunci când cursorul mouse-ului
trece pe deasupra lor iar paleta rămâne vizibilă doar până la selectarea unui
element. În al doilea caz, o sub-paletă se deschide (înlocuind paleta de controale)
atunci când se apasă cu mouse-ul pe simbolul său. Paleta rămâne vizibilă și
după selectarea unui element.
Dispunerea unui element de control sau indicator pe panou începe cu selectarea
elementului dorit din paleta de controale, apoi se deplasează cursorul mouse-ului
până în poziția de pe panou în care se dorește dispunerea, iar elementul primește
o etichetă implicită care intră automat în modul de editare. Textul afișat de
etichetă poate fi modificat imediat pentru a fi mai sugestiv.
Paleta de unelte este o fereastră (Figura 5) ce apare atât în cadrul panoului
cât și al diagramei. Afișarea paletei de unelte se efectuează selectând din
meniul Windows, comanda Show Tools Palette. Uneltele din această paletă sunt
utilizate pentru: operare (modificarea valorilor unor elemente de control),
selectare (poziționare, dimensionare), editare a textelor (în panou și în diagramă),
conectare, afișare a meniurilor proprii, deplasare a imaginii într-o fereastră,
inserarea de puncte de oprire a rulării, inserarea de puncte de probă, selectarea
de culori și colorarea.
Fig. 5 - Afișarea paletei de unelte
Afișarea temporară a paletei de unelte se realizează ținând apăsată tasta Shift
și apăsând butonul drept al mouse-ului. Paleta devine vizibilă doar până în
momentul selectării uneia dintre uneltele sale.
Paleta de funcții este o fereastră (Figura 6) ce apare doar atunci când se
lucrează în cadrul diagramei și conține sub-palete cu diverse categorii de funcții,
proceduri sau structuri specifice de programare.
Fig. 6 - Paleta de funcții
Afișarea paletei de funcții se efectuează în două moduri: apăsând butonul din
dreapta al mouse-ului atunci când cursorul acestuia este într-o zonă liberă
a diagramei, sau selectând din meniul Windows comanda Show Functions Palette.
În primul caz, sub-paletele se deschid automat atunci când cursorul trece pe
deasupra lor, iar paleta rămâne vizibilă doar până la selectarea unei functii.
În al doilea caz, o sub-paletă se deschide (înlocuind paleta de funcții) doar
când se apasă pe simbolul său. Paleta rămâne vizibilă și după selectarea unei
funcții.
|