Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   





Clic aici
PC Magazine





Portret - PC Magazine Romania, Mai 2004

Programarea ca artă

Mircea Sârbu

Știinta este ceea ce întelegem suficient de bine pentru a explica unui alculator. Tot restul este artă.
Donald Knuth

Anecdotica ne învață că dacă ni se pune o întrebare dificilă despre algoritmi sau structuri de date, cel mai prudent răspuns este "cred că găsești asta în Knuth". Fără îndoială că Arta programării calculatoarelor este cea mai faimoasă, cea mai citită și cea mai citată lucrare în domeniul informaticii. Însă faima autorului ei nu se datorează exclusiv cărții.

Donald Ervin Knuth s-a născut în 1938 într-o familie de origine germană din Milwaukee. Tatăl său era profesor la o școală luterană iar duminicile era organistul bisericii. Din familie și din școală s-a ales micul Donald cu o pasiune pentru muzică ce avea s-o păstreze toată viața. Se speculează că accentul pe care școala luterană o punea pe gramatică i-a indus și pasiunea pentru structurile lingvistice clare și că aceasta l-ar fi condus spre domeniul programării calculatoarelor... Greu de probat, mai ales în condițiile în care Knuth a fost mereu nehotărât în privința carierei pe care avea s-o urmeze - nehotărâre care s-a dovedit benefică, pentru că avea să urmeze de fapt mai multe cariere.

Cert este că primul său talent dovedit a fost în domeniul cuvintelor încrucișate, pe care le publica în revista școlii. Tot în perioada școlii secundare s-a petrecut un episod interesant, pe care multe biografii îl amintesc. Un cofetar pe nume Ziegler a lansat, în scopuri publicitare, un concurs: cine găsește cele mai multe cuvinte formate din literele frazei "Ziegler´s Giant Bar". Donald s-a prefăcut bolnav și în două săptămâni a găsit nu mai puțin de 4500 de cuvinte. Juriul nu găsise decât 2500, deși folosise și apostroful. Ca premiu, școala luterană a primit un televizor.

În liceu, Knuth a fost mai degrabă interesat de muzică decât de științe. Cânta la saxofon și tubă, era interesat de compoziție și intenționa să-și continue studiile în domeniul muzicii. Dar, ca de obicei, nu era hotărât iar profesorii erau convinși că putea urma orice carieră și-ar fi propus. Deși dedica mult timp muzicii, nu a neglijat nici celelalte materii și a terminat cu cea mai mare medie din istoria liceului.

Până la urmă a acceptat o bursă pentru a studia fizica la Case Institute of Technology din Cleveland. Destinul a pus însă umărul ca să-l îndrepte pa cale cea bună: într-o zi a pierdut autobuzul care trebuia să ducă orchestra colegiului - din care Knuth, desigur, făcea parte - așa că s-a hotărât să-și petreacă timpul rezolvând o problemă dificilă de matematică propusă de unul dintre profesori. Rezolvarea i-a adus nota maximă la matematicii și revelația că acesta este domeniul care i se potrivește.

Primul contact cu calculatoarele l-a avut tot în colegiu, când a citit manualul unui IBM 650 ca să vadă cum se scriu programele. Aici a găsit o mulțime de exemple de programe pe care și-a dat seama că le-ar fi putut face mai bine. "Se pare că am ceva talent" - și-a spus. A dovedit-o scriind un program de analiză a rezultatelor echipei de baschet a colegiului, program remarcat chiar și de IBM, care a folosit o poză la lui Knuth într-o reclamă.

A absolvit colegiul în 1960, obținând totodată - în mod excepțional - și titlul de master. Trei ani mai târziu avea să obțină titlul de doctor în matematici la California Institute of Tehnology, însă în acești ani nu a scris doar lucrări de matematică. Expertiza sa în calculatoare s-a dovedit valoroasă, așa că încă de la începutul studiilor doctorale a lucrat și pe post de consultant în dezvoltare software la Borroughs Corporation. În 1962 editura Addison-Wesley i-a cerut să scrie o lucrare despre compilatoare. Acest proiect avea să-i schimbe viața. Lucrarea s-a întins dincolo de tematica inițială și avea să devină legendara The Art of Computer Programming.

Interesul lui Knuth pentru tipografia digitală avea să vină din nevoia practică de a scrie texte de matematică. A conceput sistemul TeX, care este și astăzi inegalabil în editarea textelor științifice, dar a mers și mai departe cu METAFONT, un sistem software pentru descrierea corpurilor de literă. Aceste preocupări aveau să-l pună contact cu arta caligrafiei și cu renumitul caligraf Hermann Zapf, cu care avea să colaboreze la realizare cărții 3:16 - Bible Texts Illuminated, a cărei poveste o relatează într-o altă carte - Things a Computer Scientist Rarely Talks About - a cărei poveste am relatat-o la într-un articol din Net Report (vezi www.intraweb.ro/txt/Articole/Portrete/Knuth/show).

Din 1968 este profesor la Stanford. În 1974 a primit premiul Turing. Acum cântă la orgă și scrie volumul 4.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2004 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro