Soluții - PC Magazine Romania, Februarie 2004
Crearea unui text animat folosind metoda LOFT
Ionuț Ghionea
În această aplicație se prezintă modul de realizare a unui text, scris în timpul
unei animații. Se va utiliza metoda reliefării curbelor Spline (metoda Loft),
asemănătoare cu extrudarea, dar în care apar câteva particularități: reliefarea
creează o formă de-a lungul unei căi, ce poate fi ajustată, concomitent cu modificarea
profilului.
Pentru a crea obiecte reliefate, se desenează întâi forma profilului care,
apoi se deplasează de-a lungul căii alese. Reliefarea este un procedeu dificil
care necesită foarte multă intuiție pentru a ști de la început ce anume se dorește
a fi obținut.
Pentru simplificarea explicațiilor, se va considera textul redus la o singură
literă, ´M´, spre exemplu. Din [Create] -> [Shapes] -> [Text],
folosind font-ul "Arial" și dimensiunea (Size) egală cu 200, se creează
litera ´M´, ca în Figura 1.
Fig. 1 - Crearea literei ce se dorește a fi animată
În scenă se mai adaugă încă un mic dreptunghi pe care, apoi, se aplică opțiunea
Loft de-a lungul literei ´M´. Dreptunghiul se creează din [Create]
-> [Shapes] -> [Rectangle], cu dimensiuni (Lenght, Width) de 6, respectiv
8 pixeli și se poziționează perpendicular pe literă, orizontal, ca în Figura
2:
Fig. 2 - Adăugarea unui element de tip dreptunghi
În acest moment, dreptunghiul va fi obiectul Loft, iar litera, calea pe care
acesta se va mișca. Pentru a începe realizarea animației se selectează litera,
se deschide [Create] -> [Geometry] și se alege [Loft]. Se apasă butonul [Get
Shape] și se selectează dreptunghiul creat anterior. Din meniul Skin Parameters
se alege valoarea 1 pentru Shape Steps și valoarea 5 pentru Path Steps. Se mai
poate activa și opțiunea Optimize Shapes, aceasta va reduce numărul de poligoane
din litera obținută după Loft, fără să degradeze prea mult imaginea finală a
obiectului. În Figura 3 se observă rezultatul operațiilor prezentate mai sus.
Fig. 3 - Aspectul literei după operația loft
Se selectează obiectul obținut după Loft iar din [Modify] se deschide secțiunea
Deformations, aflată sub Skin Parameters. Se apasă butonul [Scale] și se obține
imaginea din Figura 4:
Fig. 4 - Reglarea curbei de deformare
În Figura 4 este reprezentată curba de deformare. Se apasă pe butonul [Insert
Corner Point] și se adaugă pe linia roșie încă două puncte. Se vor obține astfel
patru puncte, cele două avute de la început și cele două adăugate ulterior.
Pentru simplificarea explicației, se numerotează cele patru puncte cu numere
de la 1 la 4, începând de la stânga spre dreapta. Încă o precizare înainte de
a începe animarea propriu-zisă: punctul de la care începe animația este 0, cu
alte cuvinte, pe bara de animație de la baza ecranului, cursorul se află în
poziția inițială, 0.
Se selectează punctul 2 și i se schimbă valorile pe orizontală și verticală
astfel: pe orizontală la 0, iar pe verticală la 100. Este mai ușor ca valorile
să se introducă de la tastatură decât să se miște punctul cu ajutorul mouse-ului.
La fel, pentru punctul 3, se setează valorile, pe orizontală și verticală la
0. În final, punctului 4 i se schimbă valoarea pe verticală la 0. Se observă
acum că obiectul rezultat nu mai are "substanță", din el rămânând
numai cadrul.
Se apasă butonul [Auto Key] de la baza ecranului, acesta devenind roșu. Se
mută cursorul de animare din poziția 0 în poziția 100. În fereastra de dialog
Scale Deformations se selectează punctul 3 și se setează valoarea pe orizontală
la 100. La fel pentru punctul 2, căruia i se setează, deasemenea, valoarea pe
orizontală la 100. Închizând fereastra de animare, animația este gata și pregătită
pentru vizualizare.
Apăsând pe butonul [Play Animation] se vede cum pe cadrul literei ´M´
se mișcă un cursor, acel dreptunghi creat la început și care lasă "substanță"
în urma sa (Figurile 5 și 6).
Fig. 5-6 - Secvențe intermediare cuprinse în timpul animației
Evident, în cadrul unui text, format din mai multe litere, pentru fiecare literă
în parte trebuie creat un mic dreptunghi (sau orice altă formă) căruia să-i
fie dată o cale de deplasare, ca în exemplul prezentat.
|