Timpul Liber - PC Magazine Romania, Noiembrie 2004
De pus în ramă
Adrian Chivu şi Ionuţ Ghionea
În această aplicaţie, pornind de la o fotografie, se prezintă etapele de realizare
ale unui tablou în stil clasic. Ca punct de pornire se consideră fotografia
digitală din figura 1, reprezentând o dalie roşie.
Fig. 1

Un prim pas (opţional) este reducerea numărului de culori din imagine (la 16
culori), pentru a simula mai realist impresia de "pictură". Astfel,
din meniul Image -> Mode se selectează opţiunea Indexed color. În caseta
de dialog care apare se modifică parametrii după cum urmează: Palette: Local
(selective), Colors: 16, Forced:none, Dither: diffusion, Amount:75%. Rezultatul
este prezentat în figura 2.
Fig. 2

Pentru a face posibilă transformarea imaginii în continuare, aceasta trebuie
convertită din modul Indexed Colors în modul RGB. Pentru aceasta, se accesează
comanda RGB Color din meniul Image -> Mode. În acest moment ar putea apărea
întrebarea la ce foloseşte trecerea iniţială la modul Indexed Colors dacă se
revine ulterior la modul RGB. Răspunsul este: pentru pierderea unui număr de
culori şi generarea unui aspect de "pictură" pentru imagine.
Următoarea etapă (cea esenţială) este transformarea fotografiei în pictură
sau desen, după preferinţă, etapă realizată cu ajutorul comenzilor din meniul
Filter -> Artistic. S-a ales pentru această aplicaţie filtrul Watercolor,
care transformă fotografia într-o imagine cu aspect de acuarelă. În caseta de
configurare a filtrului se aleg următoarele valori pentru parametri: Brush detail:
14 (maxim), Shadow intensity: 1, Texture: 1. Rezultatul aplicării acestui filtru
se observă în figura 3.
Fig. 3

Imaginea pentru tablou este gata, urmează adăugarea unei rame. Aceasta poate
fi creată cu ajutorul programului Adobe Photoshop (figura 4) sau cu ajutorul
programului 3D Studio Max, în acest caz, rama având un aspect uşor tridimensional,
efect foarte apreciat de utilizatori.
Fig. 4

În continuare, se deschide şi imaginea cu rama în Adobe Photoshop. Pentru a
putea fi folosită în aplicaţie, utilizatorul va trebui să selecteze doar rama,
fără spaţiul alb din interiorul acesteia. Astfel, se efectuează click cu instrumentul
Magic Wand Tool oriunde în zona albă din centrul ramei, pentru a o selecta,
apoi din meniul Select se alege comanda Inverse. Rama a fost selectată ! Urmează
efectuarea unei comenzi Copy, apoi trecerea în imaginea iniţială şi executarea
comenzii Paste. S-a creat astfel un nou Layer ce conţine rama, care, desigur,
se ajustează prin scalare la dimensiunile dorite, folosind comanda Free Transform
din meniul Edit. Rezultatul este prezentat în figura 5.
Fig. 5

Pentru o impresie accentuată de realism urmează un ultim retuş: adăugarea umbrei
pe care rama se presupune că o lasă pe pânza tabloului. În acest scop se execută
click cu butonul drept al mouse-ului pe Layer-ul corespunzător ramei în paleta
Layers şi se alege comanda Blending Options din meniul contextual. În caseta
de dialog care apare se bifează secţiunea Drop Shadow şi se aleg parametrii
după gust, efectul de umbrire fiind prezentat în figura 6.
Fig. 6

Desigur, în cazul ramei desenate în 3D Studio Max, asupra acesteia se pot aplica
diverse materiale cu aspect de lemn, având caracteristicile Bump activate, pentru
un aspect reliefat al lemnului.
|