Recente - PC Magazine Romania, Noiembrie 2004
Noi ce votăm?
executivi
Am încercat o anchetă pentru a ști ce își doresc firmele de la noua cadență
2004-2008. În scurtul timp pus la dispoziție iată răspunsurile primite de la
câțiva dintre ei:
Voință politică și determinare pentru realizarea proiectelor
naționale de informatizare, consecvență legislativă pentru promovarea societății
informaționale, susținerea companiilor românești în afirmarea pe piețele internaționale.
Irina Socol, General Manager, SIVECO
Îmbunătățirea regimului fiscal general (în special în ceea ce
privește contribuțiile la asigurările sociale suportate de angajatori), și,
de ce nu, măsuri speciale pentru zona IT&C, similare cu cele existente acum
pentru serviciile software.
Creșterea transparenței și dezvoltarea unui mediu concurențial
adevărat în licitațiile publice, în special în cele de la nivel local.
Sorin Baltag, General Manager, Genesys
Ne dorim ceea ce dorim țării noastre. Dezvoltarea infrastructurii
IT&C în contextul finalizării procesului de integrare euro-atlantică, dezvoltării
economice a României și creșterii bunăstării noastre a tuturor.
Radu Enache, General Manager, Hewlett-Packard România
tic-lobby
Ce vă doriți de la o viitoare guvernare în domeniul TIC?
www.agora.ro/agora-bin/lwgate/tic-lobby/
Discuția s-a amplificat. Aici e doar începutul.
1. Să funcționeze un Minister al Societății Informaționale și Comunicațiilor.
Acest minister ar trebui:
- să se ocupe în primul rând de confortul cetățenilor, confort câștigat prin
reducerea cozilor, erorilor funcționărești etc.;
- să formuleze și să pună în practică o strategie coerentă în domeniul educației
pentru economie/societate bazată pe cunoaștere;
- să reglementeze/dereglementeze piața, de așa natură încât telefonia mobilă
să coste mai puțin, să existe broadband peste tot;
- să reglementeze/dereglementeze piața, de așa natură încât firmele să poată
utiliza informațiile/comunicațiile eficient, atât între ele cât și cu statul.
Andrei Săvulescu
- România să facă lobby în străinătate pentru ca țara noastră să nu mai fie
exclusă de cei care acceptă plăți online pe web, și să lupte pentru a-i prinde
pe cei care se ocupă de furturi online.
- Să asigure o politică care să încurajeze concurența în domeniul furnizării
de Internet și să încurajeze pe cei care oferă legături broadband.
- Să asigure înlesniri pentru accesul la Internet a categoriilor mai defavorizate.
- Să susțină apariția unei legi care să-i oblige pe toți furnizorii de servicii
de interes public (și nu doar servicii publice) să furnizeze informații accesibile
tuturor cetățenilor din România (sau chiar din Europa), asta însemnând respectarea
recomandărilor W3C în domeniul web-ului.
(Sau dacă nu, să garanteze libertatea absolută a opiniilor exprimate prin
intermediul web-ului, și acest mediu să fie absolut liber, fără să se supună
legilor unei anumite țări, deoarece web-ul nu are granițe).
Adică ori să avem legi stricte, dar să le respecte toată lumea, ori să facă
fiecare ce îl taie capul.
- Cât mai multe (ideal... toate) instituții de stat, să fie interconectate
prin intermediul Internetului, pentru a se reduce astfel birocrația.[...]
Octavian Râșniță (Teddy)
Cred că sunt de acord cu Andrei, dar cu o mică modificare: aș prefera să se
numească Ministerul PENTRU Societatea Informațională. Folosirea cuvântului PENTRU
ar conferii acestui minister o poziție PRO-ACTIVĂ, o poziție militantă, o poziție
SUPORTIVĂ și MOTIVATOARE. "PENTRU" ar trebui să însemne că Societatea
Informațională SE CONSTRUIEȘTE, "AL" ar însemna că ea deja există!
Ceea ce...
În ceea ce privește recomandările lui Andrei și Teddy ar trebui luate în considerație
(și probabil încă multe altele!) și sintetizate într-o LEGE PENTRU CONSTRUIREA
SOCIETĂȚII INFORMAȚIONALE-SOCIETATE BAZATĂ PE CUNOAȘTERE. Cred că o astfel de
lege ar putea rezolva multe din problemele ridicate pe tic-lobby, dar și în
alte forumuri de discuții. [...] O lege care să privească tehnologia informației
și comunicațiile ca vectori portanți și catalizatori ai dezvoltării, suport
pentru o educație, justiție și economie mai performante. [...]
Romeo Ilie
Impunerea unei politici de interconectare între ISP-urile mici și mari, precum
și acorduri de carrier impuse, la fel cum s-a procedat pe piața de telefonie.
Tiberiu Socaciu
Problema majoră în acest domeniu este monopolul DE FACTO obținut de unii din
operatorii de date. Un exemplu: Jumătate din București NU are altă opțiune pentru
CATV (și Internet pe acest suport) decât RDS. Brașovul este un alt exemplu.
Cum poți încuraja concurența acolo unde este un monopol DE FACTO? Cam același
lucru se întâmplă și cu Microsoft, de exemplu (ok, o să-mi spuneți despre linux,
și sunt de acord că au început să apară mișcări în acest domeniu). [...] Ar
fi o politică să se încerce separarea carrier-ului de cel ce oferă serviciul
de Internet? Mă îndoiesc, nu au reușit americanii să "spargă" Microsoft-ul
în două, deci șansele ca noi să reușim sunt minime.
Lucian MATEESCU
Îndrăznesc să completez un pic la câteva puncte de la Teddy:
>3. Să asigure înlesniri pentru accesul la Internet a categoriilor mai defavorizate.
Cu înlesnirea nu facem mare lucru, dacă nu este urmată de educație în vederea
utilizării, de interfețe simple front end pentru utilizatorul final. Altfel
se va ajunge ca în cazurile SAPARD prezentate pe larg în presă, prin care s-au
executat pe bani grei alimentări cu apă prin comune, și când s-a ajuns ca cetățeanul
să își plătească prima factură de apă, au trebuit să închidă robinetul, pentru
că cetățeanul nu avea bani...
>5. Cât mai multe (ideal... toate) instituții de stat, să fie...
Asta s-ar traduce prin:
1) Existența de baze de date în toate instituțiile, cu capacitate de conectare
TCP/IP, conectabile între ele.
2) Bazele de date ale tuturor instituților trebuie construite pe chei unice
indiferent de instituție.Deocamdată, persoana fizică se identifică unic prin
CNP, iar persoana juridică prin CF (CUI?).
3) Accesul la bazele de date primare care gestionează aceste informații (finanțe,
evidența populației) să fie liber, în măsura în care nu contravine la poveștile
legate de accesul la datele cu caracter personal, pentru a se putea realiza
interconectarea reală a celorlalte baze de instituție.
4) Existența unei infrastructuri de comunicație, pe orizontală, la nivel județean,
între instituțiile respective, pentru a se reuși interconectările bazelor de
date cât mai fiabil și mai rapid.
Iulian Iscru
Modificarea legii nr.161 din 19 aprilie 2003 -privind unele măsuri pentru asigurarea
transparenței în exercitarea demnitaților publice, a funcțiilor publice și în
mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției- și mai exact a art.
96 aliniat (1) unde se spune că: "funcționarii publici pot exercita funcții
sau activități în domeniul didactic, al cercetării științifice și al creației
literar-artistice", prevedere legală prin care administrația publică rămâne
deschisă doar debutanților, plafonaților, incompetenților sau spăgarilor.
Marian Ghionu
|