Recente - PC Magazine Romania, Ianuarie 2004
5 ani de Cisco Academy
Interviu
cu Neculai Sandu, Program Manager Cisco Networkink Academy
Cum ați defini fenomenul Cisco Academy?
Cea mai importantă aplicație E_LEARNING la nivel global care cuprinde:
- infrastructură: GLN - Global Learning Network,
- E-learning Engine - aplicația e-learning pe care rulează cursurile CNAP,
platformă care suportă în prezent peste 400.000 de studenți din 150 de țări,
- conținut - cursuri în format multimedia, accesibile oriunde din rețeaua
Internet, sistem de testare global, lucrări practice de laborator și finalizare
cu certificat care atestă nivelul de cunoștințe.
Care sunt principalele atuuri ale sistemului?
Cursurile sunt oferite GRATUIT pentru instituții de învățământ de stat sau
private sau NGO cu profil.
Avantajele instituției care participă la program:
- școala beneficiază direct de profesorii și studenții/elevii participanți
la curs: practic ei pot să administreze, depaneze și să dezvolte rețeaua de
calculatoare din școală;
- școala oferă elevilor/studenților o calificare în domenii TI&C de mare
actualitate, chiar înainte de absolvirea scolii;
- profesorii se familiarizează cu metode avansate de predare și învățare
- (e-learning, web based learning) și beneficiază de o calificare profesională
nouă, recunoscută la nivel global (CCNA= Cisco Certified Network Associate,
CCAI = Cisco Certified Academy Instructor);
- sursă extrabugetară de venituri: implicarea școlii în viața comunitară
locală prin programe de educație continuă pentru diverse categorii sociale.
Cisco Networking Academy încurajează atragerea de fonduri prin încasarea de
taxe de participare la cursuri astfel se pot stimula profesorii, dezvolta
laboratorul etc.
Pentru elevi și studenți:
- șansa unei calificări profesionale adaptată cerințelor actuale ale pieței
forței de muncă în domenii foarte căutate;
- accesul la cursuri aduse în permanență la zi în conformitate cu evoluția
tehnologiiilor pe domeniile respective;
- pe lângă pregătirea teoretică, asigură o foarte temeinică experiență practică
extrem de necesară în cariera profesională.
Care sunt obstacolele?
Practic, obstacolele sunt legate de situația socială și economică din anumite
zone:
- resurse financiare limitate pentru dotarea laboratoarelor și acces la rețeaua
Internet;
- lipsa resurselor umane, profesori dispuși să abordeze noi teme, să se certifice
ca instructori;
- management deficitar pentru foarte multe instituții de învățământ, mai
ales la nivel pre-universitar.
Acest program are menirea de a netezi diferențele dintre cei bogați și cei
săraci, în sensul că dacă ai acces la Internet ai acces la aceste resurse de
educație.
În realitate, beneficiază de el acele instituții de învățământ care au șansa
unui management profesional, sprijin din partea autorităților locale, implicarea
părinților și mai ales a catedrelor de specialitate. Oferind un avantaj competițional,
multe școli și universități nu au interesul să promoveze programul către instituțiile
similare din vecinătate, lucru de înțeles și care face parte din mecanismele
societății acutale.
Spuneți-ne pe scurt câteva povești de succes.
Eu m-aș referi la instituțiile și oamenii lor care s-au evidențiat în mod deosebit:
- UPB, Facultatea de Calculatoare, sub conducerea Prof. Nicolae Țăpuș este
centru regional de certificare a instructorilor academiilor Cisco pentru toate
țările din Europa de Sud-Est și CIS.
- Prof. Emil Cebuc de la Universitatea Tehnică din Cluj - academie regională
coordonată de Prof. Kalman Pusztai - care este instructor CCNP.
- Academia Tehnică Militară - academie regională cu nouă academii locale
în întreg sistemul militar de învățământ, primii în EMAEA care au avut această
inițiativă.
- Confederația Sindicală Atlas - prin fundația pe care o patronează este
prima organizație sindicală din lume care finanțează direct programul oferind
instruire pentru membrii de familie ai sindicaliștilor și pentru angajați
într-un program minuțios pus la punct. De el beneficiază sindicatele din industria
petrolului, gazelor și Romtelecom.
- Inspectoratul Școlar Județean Constanța - prima inițiativă în care inspectoratul
și-a asumat rolul de academie regională, asigurând înscrierea tuturor liceelor
din județ în acest program, pregătirea și certificarea instructorilor, monitorizarea
menținerii calității predării și evaluării. În numai șase luni peste 800 de
elevi s-au înscris în program.
- Prof. Emil Onea, Inspector de Informatică - Județul Vrancea - ar trebui
făcut un film sau scris un reportaj! Este modelul unui dascăl așa cum și l-ar
dori oricare părinte. Ar trebui să vedeți cum umblă cu mașina personală cu
portbagajul plin de laptop-uri - pe care tot el le-a obținut ca donații de
la foști elevi plecați prin alte colțuri ale lumii - și predă cursuri prin
școli parcă uitate de timp și de lume.
Am încheiat cu aceste rânduri despre Prof. Emil Onea pentru că așa ca el mai
sunt mulți alți profesori cu care am șansa să lucrez. Lor trebuie să le mulțumim
și în același timp să regretăm că nu-i putem multiplica. Avem nevoie de ei,
avem mare nevoie ca societatea să-și întoarcă privirea către ei, și cerându-le
iertare, să le ofere puțină atenție și considerație.
Vezi:
|