Comentarii şi interviuri - PC Magazine Romania, August 2003

"Degeaba
avem resurse intelectuale, cunoştinţe de tot felul, realizări deosebite
pe proiecte, dacă abordarea pieţelor noi se face încă într-un mod neadecvat".
|
Dan Roman
Director general S&T Regiunea Sud
Globalizarea, factor important în mediul economic marcat de schimbare
Pe 30 martie a.c., S&T AG a anunţat achiziţionarea companiilor Fujitsu Services din 7 ţări: Cehia, Grecia, Ungaria, Malta, Polonia, România şi Slovacia. Pentru S&T România, evenimentul ce urmează la câteva luni după o altă achiziţie importantă (Plaut), contribuie la întărirea poziţiei companiei, printr-o creştere importantă a competenţelor, a cifrei de afaceri şi a segmentului de piaţă.
Am încercat să aflu mai multe despre acest foarte important eveniment de la Dan Roman, Director General S&T Regiunea Sud, şi Bogdan Cocora, Managing Director S&T România, şi iată ce am aflat:
PC Magazine: Care sunt tendinţele din mediul de afaceri pe
plan mondial?
Dan Roman: Actualul climat de afaceri este caracterizat de o economie mondială fără forţă, pieţe de capital restrânse, concentrarea atenţiei asupra costurilor, lipsa finanţării pentru cercetare, o capacitate excedentară în multe ramuri industriale şi presiune a preţurilor. Toţi aceşti factori impun modificarea proceselor şi modelului de afaceri.
Tendinţele care se conturează în acest moment în mediul de afaceri pe plan mondial sunt determinate de condiţiile impuse de climatul economic general. Companiile sunt nevoite să întreţină o activitate continuă de planificare, adaptare şi inovare, în timp ce fac trecerea de la vechiul model de afaceri, la modele noi.
În acelaşi timp, companiile se văd forţate să îşi adapteze modelul de generare a ofertei, de lansare de noi produse şi servicii pe piaţă. S-a ajuns la situaţia în care nu mai este determinantă nevoia companiilor de a-şi vinde produsul activităţii ci nevoia de a răspunde cerinţelor venite din partea clienţilor şi consumatorilor; se inversează sensul. Pe de altă parte, o altă modificare în modelul de afaceri este cauzată de emergenţa unor aşa numite reţele de confederaţii ale jucătorilor din lanţul de distribuţie, care înlocuiesc modelul lanţului de distribuţie liniar. O altă mutaţie se produce de la accentul pus pe calitate şi valoare adăugată, la concentrarea asupra practicilor de consultanţă şi de oferire de servicii.
Mediul de lucru suferă, la rândul său, transformări. Forţa de muncă profesionistă este acum caracterizată de sprijinul oferit de tehnologie, de faptul că se motivează prin auto-evaluare şi de schimbarea priorităţilor în balanţa dintre viaţa particulară şi cea profesională.
În ceea ce priveşte tehnologia, aceasta evoluează de la stadiul primar de instrumente specifice pentru anumite situaţii, devenind o forţă creativă în sprijinul profesioniştilor. Oamenii caută tehnologia care să nu îi dezumanizeze, ci, dimpotrivă, să îi sprijine pentru a deveni mai creativi, pentru a-şi ierarhiza copleşitorul volum de informaţii de care dispun şi pentru a crea reţele, atât personale cât şi de afaceri.
O altă perspectivă care nu trebuie pierdută din vedere este implicarea guvernelor şi evoluţia impactului acestora şi al reglementărilor asupra politicilor, procedurilor şi oportunităţilor de afaceri.
Globalizarea este, la rândul ei, un factor deosebit de important în acest mediu economic marcat de schimbare, presupunând capacitatea de colaborare în condiţii de eficienţă crescută, precum şi capacitatea de creare a unor ecosisteme globale.
Achiziţionarea de companii este o direcţie din ce în ce mai vizibilă în mid-marketul european, în ultimii doi - trei ani, devenind o unealtă larg răspândită şi la îndemâna managerilor în atingerea obiectivelor strategice.
PC Magazine: Care este impactul regional al achiziţiei Fujitsu Services?
Dan Roman: Pentru Regiunea de Sud a S&T aceasta înseamnă în primul rând o extindere cu prezenţă directă în două ţări: Grecia şi Malta. În Grecia, S&T lucra până acum cu un partener local şi participa împreună cu acesta la licitaţiile guvernamentale sau la proiectele de infrastructură complexe, bazându-se pe ce avea S&T în spate ca referinţă în alte ţări. În momentul de faţă, avem o subsidiară directă şi în Malta şi în Grecia.
Grecia se integrează în strategia S&T de a lucra în emerging markets, nefiind o piaţă cu mult diferită de alte ţări din zonă, deşi are o concentraţie masivă de firme mici şi mijlocii de IT, deci competiţia este extrem de puternică. Totuşi, este o mare similitudine între situaţia din ţările în curs de dezvoltare şi Grecia, din punctul de vedere al infrastructurii guvernamentale. Din acest punct de vedere Grecia se integrează în specialitatea S&T de a lucra în emerging markets. Filiala din Grecia este mai mult orientată către retail, din cauza preluării dinainte a ICL de către Fujitsu Services pe piaţa grecească. Însă, în momentul de faţă, ei şi-au dezvoltat şi posibilităţi de software locale şi au dezvoltat aplicaţii de retail în principal, urmând ca anul acesta să introducă şi aplicaţii gen CRM.
PC Magazine: Ce vă nemulţumeşte la piaţa românească?
Dan Roman: Degeaba avem resurse intelectuale, cunoştinţe de tot felul, realizări deosebite pe proiecte, dacă abordarea pieţelor noi se face încă într-un mod neadecvat. Când te duci la un beneficiar şi îi spui că poţi face de toate şi eşti cel mai bun, aceasta îi provoacă o oarecare reticenţă. Cred că dacă am folosi cât mai mulţi oameni educaţi în firmele mari de calculatoare din vest, care să ştie cum să pună problema, am avea mult mai multe şanse în promovarea realizărilor locale în afară.
A consemnat Mihaela Cârstea.
|