Telecomunicaţii - PC Magazine Romania, Mai 2003
MMS se va extinde odată cu maturizarea pieţei

Radu Cozma, Sales Manager,
Nokia România
|
"Avem convingerea
că MMS se va transforma rapid într-un serviciu de larg consum în adevăratul
sens al cuvântului, atât pentru uz personal cât şi profesional",
afirmă Nokia pe situl oficial al companiei. În viziunea Nokia, mesajele multimedia
remodelează peisajul comunicaţiilor mobile, făcându-l mai personal, mai adaptabil
şi mai expresiv ca oricând. Ne-am adresat şi noi reprezentanţilor Nokia din
România, încercând să descoperim împreună cu Radu Cozma (Sales Manager -
Nokia România) viitorul comunicaţiilor multimedia.
PC Magazine: Potrivit unui studiu realizat de GSM Association, în 2002 au
fost transmise patru sute de miliarde de SMS-uri. Care credeţi că sunt factorii
care au generat un astfel de succes?
Radu Cozma: SMS este în primul rând caracterizat de uşurinţa
în utilizare. Este, cred, principalul motiv care a generat succesul său. În
acelaşi timp,
faptul că operatorii au recunoscut potenţialul SMS în generarea de valoare
adaugată s-a tradus în implementarea rapidă a tehnologiilor care asigură
interoperabilitatea între reţele, oferind un plus de atractivitate serviciului,
precum şi în dezvoltarea
altor produse în jurul acestei modalităţi de interacţiune. Odată cu extinderea
utilizării sale a apărut şi SMS-ul sub formă de chat mobil, care adaugă
posibilitatea unui contact între mai mulţi participanţi la dialog. Pe lângă
aceste elemente
tehnice, SMS poartă cu sine marca modernităţii, fiind expresia dinamismului
şi comunicării eficiente. Adoptat iniţial de cei mai tineri sau de cei
cu spiritul deschis noilor experienţe, SMS-ul a devenit astăzi un mijloc uzual
de comunicare.
PC Magazine: Chiar dacă dezvoltarea MMS se bazează pe succesul
fulminant înregistrat de SMS, credeţi că mesajele multimedia se vor bucura
de aceeaşi
popularitate?
Cum vedeţi situaţia din România, având în vedere că la ora actuală doar
un singur operator de telefonie mobilă oferă servicii MMS?
Radu Cozma: Serviciul MMS este un pas logic în dezvoltarea comunicării
şi în trecerea către 3G, propunând o experienţă mult mai amplă pentru
utilizator. Asocierea de imagine cu sunet şi text este un complex important
pentru
cei
care doresc să comunice într-un mod mai intens decât o permite comunicarea
prin voce sau/şi text.
Deşi piaţa românească este mai puţin matură în utilizarea serviciilor
cu valoare adaugată se înregistrează o creştere constantă, solidă.
Putem estima
că MMS
se va extinde odată cu maturizarea pieţei şi a condiţiilor generale
economice, odată cu creşterea numărului de utilizatori şi cu dorinţa acestora
de
a îşi îmbogăţi comunicarea.
PC Magazine: Terminalele GSM capabile MMS au preţuri destul
de ridicate, adresându-se astfel unui segment de piaţă relativ restâns. Consideraţi
că acesta va fi un
inconvenient în dezvoltarea MMS?
Radu Cozma: În nici un caz. Pentru
că afirmaţia potrivit căreia terminalele
cu capabilităţi MMS sunt la un nivel de preţ ridicat nu este susţinută
de evoluţia domeniului. Nokia are la acest moment 10 terminale
lansate comercial
care au
capabilităţi MMS şi se adresează practic tuturor segmentelor de
utilizatori. Nivelul de preţuri variază în funcţie de complexitatea celorlalte
funcţii incluse. Alte 4 terminale urmează în viitorul apropiat.
Ca
atare demonstraţia
este făcută:
MMS este disponibil pentru diferite categorii de public, pentru
diferite necesităţi de comunicare, la diferite niveluri de preţ. Deci nu poate
fi vorba de un inconvenient
în acest sens.
PC Magazine: În ultimul timp tot mai mulţi producători de
telefoane mobile au venit puternic din urmă, lansând terminale high-end cu
facilităţi avansate, cu camere digitale integrate şi în unele cazuri
cu un design
foarte atractiv.
Ce va aduce Nokia în plus pentru a se menţine în continuare în
vârful piramidei?
Radu Cozma: Nokia este un pionier recunoscut în domeniu, lista
de premiere pentru întreaga piaţă a comunităţii mobile fiind
impresionantă. În
acelaşi timp, portofoliul Nokia are câteva caracteristici care
i-au
asigurat
şi cu siguranţă îi vor consolida poziţia de lider al pieţei de
terminale mobile.Acestea
sunt: soluţiile tehnologice fiabile şi mereu aflate la vârf,
segmentarea în profunzime a pieţei astfel încât să existe pentru diferite opţiuni
de comunicare
mobilă un terminal Nokia potrivit, interfaţa uşor de utilizat
care
se traduce într-un nivel de atractivitate mare, posibilitatea
de personalizare a terminalului.
S-ar mai putea adăuga la acestea faptul că Nokia a deschis soluţiile
sale tuturor celor intersaţi, fiind una dintre iniţiatoarele
şi susţinătoarele ideii care
stă la baza Alianţei Deschise pentru Mobilitate (Open Mobile
Alliance). Plaforma Nokia Series 60 este în acest sens un bun exemplu, fiind
deja adoptată de
un număr impresionant de companii implicate în dezvoltarea de
aplicaţii
pentru terminale mobile. La acest moment platforma Nokia Series
60 poate fi considerată
un standard al industriei în segmentul terminalelor inteligente.
Pe ansamblu se poate vorbi despre un răspuns constant al Nokia
la aşteptările pieţei: ceea ce implică atât cunoaşterea pieţei
cât şi
stabilirea de
noi tendinţe care implică cercetare şi dezvoltare, capitol
la care, de asemenea
Nokia este
un pionier constant şi un mare investitor.
[ prima pagină a articolului: "MMS -
de la text la vizual" ]
Detalii
Cum
funcţionează?
Facilităţi
şi caracteristici MMS
Diferenţe
şi asemănări între SMS Şi MMS
MMS
se va extinde odată cu maturizarea
pieţei
Fără
limite
Servicii
MMS
în România
Terminale
compatibile MMS
Nokia
7250
Motorola
T720i
Panasonic
GD87
Samsung
SGH-D700
Sharp
GX-10
Siemens
SL 55
Sony
Ericsson P800
|