Telecomunicații - PC Magazine Romania, Mai 2003
MMS se va extinde odată cu maturizarea pieței
Radu Cozma, Sales Manager,
Nokia România
|
"Avem convingerea
că MMS se va transforma rapid într-un serviciu de larg consum în adevăratul
sens al cuvântului, atât pentru uz personal cât și profesional",
afirmă Nokia pe situl oficial al companiei. În viziunea Nokia, mesajele multimedia
remodelează peisajul comunicațiilor mobile, făcându-l mai personal, mai adaptabil
și mai expresiv ca oricând. Ne-am adresat și noi reprezentanților Nokia din
România, încercând să descoperim împreună cu Radu Cozma (Sales Manager -
Nokia România) viitorul comunicațiilor multimedia.
PC Magazine: Potrivit unui studiu realizat de GSM Association, în 2002 au
fost transmise patru sute de miliarde de SMS-uri. Care credeți că sunt factorii
care au generat un astfel de succes?
Radu Cozma: SMS este în primul rând caracterizat de ușurința
în utilizare. Este, cred, principalul motiv care a generat succesul său. În
același timp,
faptul că operatorii au recunoscut potențialul SMS în generarea de valoare
adaugată s-a tradus în implementarea rapidă a tehnologiilor care asigură
interoperabilitatea între rețele, oferind un plus de atractivitate serviciului,
precum și în dezvoltarea
altor produse în jurul acestei modalități de interacțiune. Odată cu extinderea
utilizării sale a apărut și SMS-ul sub formă de chat mobil, care adaugă
posibilitatea unui contact între mai mulți participanți la dialog. Pe lângă
aceste elemente
tehnice, SMS poartă cu sine marca modernității, fiind expresia dinamismului
și comunicării eficiente. Adoptat inițial de cei mai tineri sau de cei
cu spiritul deschis noilor experiențe, SMS-ul a devenit astăzi un mijloc uzual
de comunicare.
PC Magazine: Chiar dacă dezvoltarea MMS se bazează pe succesul
fulminant înregistrat de SMS, credeți că mesajele multimedia se vor bucura
de aceeași
popularitate?
Cum vedeți situația din România, având în vedere că la ora actuală doar
un singur operator de telefonie mobilă oferă servicii MMS?
Radu Cozma: Serviciul MMS este un pas logic în dezvoltarea comunicării
și în trecerea către 3G, propunând o experiență mult mai amplă pentru
utilizator. Asocierea de imagine cu sunet și text este un complex important
pentru
cei
care doresc să comunice într-un mod mai intens decât o permite comunicarea
prin voce sau/și text.
Deși piața românească este mai puțin matură în utilizarea serviciilor
cu valoare adaugată se înregistrează o creștere constantă, solidă.
Putem estima
că MMS
se va extinde odată cu maturizarea pieței și a condițiilor generale
economice, odată cu creșterea numărului de utilizatori și cu dorința acestora
de
a își îmbogăți comunicarea.
PC Magazine: Terminalele GSM capabile MMS au prețuri destul
de ridicate, adresându-se astfel unui segment de piață relativ restâns. Considerați
că acesta va fi un
inconvenient în dezvoltarea MMS?
Radu Cozma: În nici un caz. Pentru
că afirmația potrivit căreia terminalele
cu capabilități MMS sunt la un nivel de preț ridicat nu este susținută
de evoluția domeniului. Nokia are la acest moment 10 terminale
lansate comercial
care au
capabilități MMS și se adresează practic tuturor segmentelor de
utilizatori. Nivelul de prețuri variază în funcție de complexitatea celorlalte
funcții incluse. Alte 4 terminale urmează în viitorul apropiat.
Ca
atare demonstrația
este făcută:
MMS este disponibil pentru diferite categorii de public, pentru
diferite necesități de comunicare, la diferite niveluri de preț. Deci nu poate
fi vorba de un inconvenient
în acest sens.
PC Magazine: În ultimul timp tot mai mulți producători de
telefoane mobile au venit puternic din urmă, lansând terminale high-end cu
facilități avansate, cu camere digitale integrate și în unele cazuri
cu un design
foarte atractiv.
Ce va aduce Nokia în plus pentru a se menține în continuare în
vârful piramidei?
Radu Cozma: Nokia este un pionier recunoscut în domeniu, lista
de premiere pentru întreaga piață a comunității mobile fiind
impresionantă. În
același timp, portofoliul Nokia are câteva caracteristici care
i-au
asigurat
și cu siguranță îi vor consolida poziția de lider al pieței de
terminale mobile.Acestea
sunt: soluțiile tehnologice fiabile și mereu aflate la vârf,
segmentarea în profunzime a pieței astfel încât să existe pentru diferite opțiuni
de comunicare
mobilă un terminal Nokia potrivit, interfața ușor de utilizat
care
se traduce într-un nivel de atractivitate mare, posibilitatea
de personalizare a terminalului.
S-ar mai putea adăuga la acestea faptul că Nokia a deschis soluțiile
sale tuturor celor intersați, fiind una dintre inițiatoarele
și susținătoarele ideii care
stă la baza Alianței Deschise pentru Mobilitate (Open Mobile
Alliance). Plaforma Nokia Series 60 este în acest sens un bun exemplu, fiind
deja adoptată de
un număr impresionant de companii implicate în dezvoltarea de
aplicații
pentru terminale mobile. La acest moment platforma Nokia Series
60 poate fi considerată
un standard al industriei în segmentul terminalelor inteligente.
Pe ansamblu se poate vorbi despre un răspuns constant al Nokia
la așteptările pieței: ceea ce implică atât cunoașterea pieței
cât și
stabilirea de
noi tendințe care implică cercetare și dezvoltare, capitol
la care, de asemenea
Nokia este
un pionier constant și un mare investitor.
[ prima pagină a articolului: "MMS -
de la text la vizual" ]
Detalii
Cum
funcționează?
Facilități
și caracteristici MMS
Diferențe
și asemănări între SMS Și MMS
MMS
se va extinde odată cu maturizarea
pieței
Fără
limite
Servicii
MMS
în România
Terminale
compatibile MMS
Nokia
7250
Motorola
T720i
Panasonic
GD87
Samsung
SGH-D700
Sharp
GX-10
Siemens
SL 55
Sony
Ericsson P800
|