Editorial
PC Magazine Romania, Februarie 2003
Timpul maturității
Dan Șerbănescu
Redactor Șef
PC Magazine România
Utilizatorul român de tehnică de calcul a atins un nivel de sofisticare absolut
compatibil cu al oricărui omolog al său din Occident. Și chiar dacă românul
mediu nu dispune de un buget pentru necesitățile sale TI similar cu cel pe care
și-l poate permite occidentalul, el cere atât de la producători, cât și de la
resellerii locali un înalt nivel de profesionalism, fiind poate chiar mai pretențios
și - ceea ce ne bucură - mai bine informat decât utilizatorul tipic din Vest.
Cred că principiul "suntem prea săraci să ne permitem produse proaste" se aplică
în majoritatea deciziilor de cumpărare, cel puțin ale cititorilor noștri. Desigur,
se mai întâmplă și câte o "țeapă" pe care de regulă cititorii nu ezită să o
taxeze ca atare și să ne-o semnaleze și nouă și sunt convins că a doua oară
nu se vor mai lăsa păcăliți. Este și unul dintre motivele pentru care laboratorul
nostru de teste va continua să funcționeze "în foc continuu", pentru a vă ajuta
să luați decizii pe care să nu le regretați ulterior.
Cele afirmate mai sus nu sunt însă ceea ce americanii ar taxa drept "wishful
thinking", ci se bazează pe rezultatele concrete ale unui studiu privind gradul
se satisfacție al consumatorilor față de produsele și serviciile TI disponibile
pe piața românească, studiu realizat în premieră de PC Magazine România, cu
concursul a peste 1.000 dintre cititorii săi. Veți regăsi în paginile revistei
analiza detaliată a răspunsurilor venite de la cititori. Dar, întrucât am primit
la redacție destule mesaje pe tema "top"-urilor (testele comparative, în intenția
noastră, sunt menite a vă oferi în primul rând alternative, posibilități cât
mai variate de a alege și nu neapărat clasamente, deși sunteți liberi să le
interpretați și așa), cred că înainte de a citi studiul s-ar impune o precizare.
Obiectivul nostru a vizat utilizatorul de tehnică de calcul și nu firmele furnizoare.
Ne-a interesat ce anume folosiți dvs. și cât de mulțumiți sunteți de produsele
pe care le-ați achiziționat și de aceea rezultatele reprezintă tendințe ale
consumatorului TI din România și nu un top al companiilor furnizoare.
Aceste tendințe pe care le-am identificat sunt îmbucurătoare pentru că relevă
un grad de maturitate al utilizatorilor, pentru care este importantă nu doar
calitatea produselor, ci și măsura în care cei care le vând reușesc să le adauge
valoare, prin serviciile asociate. Se pare că va fi din ce în ce mai greu pe
viitor să îi convingi pe români să cumpere un produs fără să le oferi și suport,
pre- și post-vânzare. Unele dintre companii par să fi înțeles acest lucru și
efectul imediat este plasarea lor în aria preferințelor utilizatorilor, chiar
dacă produse de calitate și un brand name relativ cunoscut oferă și cei care
nu s-au calificat în studiul nostru.
Un utilizator bine informat și pretențios este mult mai greu de atras, iar
pe măsură ce tot mai mulți consumatori locali vor intra în categoria utilizatorilor
avizați, însăși piața TI românească va suferi unele mutații, spunem noi, pozitive.
Magazinele în care vânzătorii habar n-au ce vând (un of al nostru mai vechi)
vor fi din ce în ce mai "aerisite". Asta va obliga firmele la un training măcar
minimal al celor ce intră în contact direct cu publicul, ceea ce nu poate fi
calificat altfel decât drept un lucru bun. Desigur, piața românească va continua,
probabil destul de mult timp de acum încolo, să fie una sensibilă la preț, dar
acest preț va trebui să includă și altceva decât produsele în sine.
Studiul a fost realizat pe baza metodologiei folosite de colegii noștri de
la PC Magazine din Statele Unite, care au o experiență de 15 ani în astfel de
studii. Desigur, și demersul nostru va avea o periodicitate anuală și sperăm
să devină o formulă prin care dvs. să vă puteți exprima liber opiniile despre
prestațiile de care v-ați lovit pe parcursul anului, dar și un ghid pentru cei
aflați de cealaltă parte a tejghelei. Rezultatele studiului vă stau așadar la
dispoziție și puteți identifica dvs. înșivă toate aspecte sale relevante. Noi
vă așteptăm și la anul și vă mulțumim pentru răspunsuri.
În rest, în paginile ediției de februarie veți mai găsi și o amplă prezentare
a bazelor de date destinate uzului personal, dar și detalii despre cea mai nouă
platformă server a Microsoft, .NET Server 2003, care are toate șansele de a
deveni în viitor sistemul de operare preferat pentru servere, dacă va reuși
să devanseze redutabilul challenger reprezentat de platforma Linux. De asemenea,
pe CD puteți găsi cea mai... 9 versiune DirectX și Windows Media Player.
|