Timpul Liber - PC Magazine Romania, Decembrie 2003
Commandos
Filip Pitaru
Începuturile
Poate vă aduceți aminte de fervoarea creată în 1998 de apariția unui nou joc
pe piață. Era vorba de Commandos 1: Behind Enemy Lines.
După cum au anunțat și producătorii de la Eidos, acesta urma să aducă o perspectivă
nouă asupra jocurilor de strategie în timp real. Se pare că stilul complet nou
de joc și grafica uluitoare au făcut ca Behind Enemy Lines să devină instantaneu
un mare succes. La acesta a contribuit în mod special lipsa unei tactici care
devenise loc comun la jocurile de strategie și anume existența unor resurse
care trebuie exploatate și crearea de noi unități.
Cei 6 membri ai echipei speciale pe care jucătorul o conduce aveau fiecare
în parte abilități deosebite și cu ajutorul acestora trebuiau să parcugă cele
24 de misiuni existente. Deghizări reușite și asasinări silențioase, sabotări
ale unităților inamice sau pur și simplu distrugerea acestora au contribuit
la transformarea jocului într-o premieră, la ora aceea fiind singurul joc în
care se punea accentul exclusiv pe partea tactică. O altă inovație adusă de
Commandos consta în imposibilitatea continuării misiunilor dacă unul din membrii
echipei murea.
Chiar dacă de la un moment încolo nu mai erau toți utili, totuși aceștia trebuiau
"târâți" pe parcursul fiecărei misiunii până la final. Un rezultat
firesc al acestei strategii a fost nivelul ridicat de dificultate care dealtfel
s-a păstrat pe tot parcursul seriei, devenind o caracteristică specifică. Cerințele
de sistem minime necesare pentru joc erau Pentium I la 120 Mhz și o placă video
de 1MB! Nici pomeneală de "detonatoare" sau sunet 3D...
Nici cel de-al doilea joc nu s-a lăsat mult așteptat, noii fani convinși ai
Behind Enemy Lines fiind câștigați de la început. Nu este ușoară realizarea
unei continuări a unui joc de succes însă programatorii de la Pyros și producătorii
de la Eidos Interactive nu s-au lăsat descurajați, fiind impulsionați de popularitatea
care creștea cu fiecare exemplar vândut.
Urmarea așteptată cu sufletul la gură a fost Commandos 2: Men of Courage. Numărul
personajelor din joc a crescut, existând și un membru de sex feminin în echipă
("seducătoarea") precum și unul din regnul animal, un câine pitbull.
Bineînțeles că urmând stilul prestabilit, fiecare din aceste noi caractere avea
abilități unice.
Pe lângă grafica optimizată mai apar și elemente noi cum ar fi mașini, bărci
și tancuri care pot fi conduse de către personajul înzestrat cu calități de
șofer și folosite spre avantajul sau dezavantajul echipei. Totodată se pot observa
și primele tendințe de generalizare a unor dotări până atunci specifice fiecărui
membru în parte. Oricare dintre ei poate căra cadavre, folosi mitralierele,
lega inamici sau conduce mașini simple (evident, mai puțin câinele).
Dacă primul Commandos s-a bucurat de succes, al doilea a fost un adevărat festin!
Oricum, competiția este acerbă și nu s-a lăsat mai prejos. Cei de la Atari au
scos pe piață o copie fidelă a Commandos-ului însă cu toată acțiunea jocului
mutată în vestul sălbatic. Jocul s-a numit Desperados: Wanted Dead or Alive
însă nu s-a bucurat de același succes deși un alt joc în stilul Commandos părea
binevenit.
- Tipul jocului: strategie
- Data lansării: 24.10.2003
- Cerințele minime de sistem necesare pentru rularea jocului nu sunt exagerate
deși poate prea ridicate pentru o rezoluție de doar 800x600: PIII-700 sau
echivalentul, 128 MB RAM, o placă de sunet compatibilă cu sistemele Windows,
o placă video de 32MB 3D și 2 GB de spațiu pe HDD. Noi totuși vă
- recomandăm un sistem mai puternic pentru rularea acestui joc - unde întârzierile
pot fi fatale.
- Jocul poate fi achiziționat de la www.gameshop.ro
la prețul de 33.30Ś+TVA.
Commandos 3
Destination Berlin
Ca să revenim la prezent vă reamintesc că una dintre cele mai așteptate apariții
ale acestui sfârșit de an este, după cum era de așteptat, cel mai recent joc
al seriei. După doi ani de muncă asiduă și numeroase teste, programatorii de
la Pyros Studios au terminat Commandos 3: Destination Berlin (cel mai bun joc
din toate cele trei - după spusele lui Ignacio Perez, cel care a condus proiectul).
Tot Perez a declarat și faptul că jocul s-ar putea să fie și ultimul al seriei.
Într-adevăr "Destination Berlin" este din multe puncte de vedere
de nerecunoscut, având multe îmbunătățiri la capitolul grafică, precum și o
nouă interfață prin care se dau comenzile aferente gameplay-ului. Chiar și cei
mai "înrăiți" fani ai seriei vor trebui să se obișnuiască cu această
nouă interfață bazată aproape exclusiv pe maus. Avantajele sunt multiple dar
în toiul acțiunii se poate simți lipsa scurtăturilor oferite de tastatură. Tastele
care desemnau armele în Commandos-urile anterioare au fost înlocuite astfel
încât pentru a se ajunge la arma dorită trebuie parcurse toate celelalte arme.
Un real dezavantaj în situațiile intense. Se pot spune foarte multe despre noul
design ales de producători și printre primele lucruri pe care le remarcăm este
motorul 3D, care nici nu se compară cu 2D-ul din Commandos 1 și 2. Grafica este
așadar extrem de realistă, umbrele și schimbările vremii având un efect vizibil
pe ecran. Singura controversă privitoare la grafică este adusă de reproșurile
fanilor care au considerat extrem de neplăcută limitarea rezoluției la 800x600.
Cum majoritatea monitoarelor și a plăcilor video produse în prezent suportă
rezoluții ridicate pare absurdă realizarea unui joc atât de cunoscut și așteptat
doar pentru o rezoluție atât de joasă. În pofida acestor lipsuri, produsul rămâne
în continuare unul din liderii jocurilor în timp real de tactica și strategie
despre cel de-al doilea război mondial.
Facilitățile oferite de producători nu se opresc aici. De aceasta dată avem
o echipă compusă din doar 6 personaje (bereta verde, lunetistul, pirotehnistul,
scafandrul, spionul și hoțul), renunțându-se la 3 caractere prezente în jocurile
anterioare care însă au devenit inutile. Astfel nu mai este nevoie de șofer,
fiecare dintre cele 6 personaje fiind capabil să conducă în caz de nevoie. De
asemenea multe din capacitățiile pe care în jocurile anterioare le deținea doar
câte un personaj au fost extinse și la celelalte. Nu trebuie însă să aveți impresia
că datorită acestor "facilități" Destination Berlin va fi mai simplu
decât predecesoarele sale ! Din contră! Pentru a-l face rejucabil producătorii
au sporit gradul de dificultate fără a oferi nivele pentru jucătorii începători
sau avansați. Chiar și veteranii seriei au fost nevoiți să recunoască AI-ul
deosebit al inamicilor. Patrulele nu mai sunt formate din câte un simplu soldat
solitar, acesta fiind deseori situat în poziții greu accesibile. Și raza de
acțiune a soldaților inamici a crescut, îngreunând deplasarea soldaților aliați.
Tot pentru a spori gradul de dificultate dar și satisfacția jucătorilor au fost
introduse trupe de elită inamice compuse din lunetiști și soldați ai trupelor
Gestapo.
Urmând același stil revoluționar producătorii au creat de această dată un mod
multiplayer, existând posibilitatea de a juca într-o rețea locală de 12 jucători,
împărțiți în două echipe, fiecare având capacitatea de a avea un număr de maxim
6 jucători. Modul singleplayer are 3 mari campanii: în Stalingrad, Europa Centrală
și Normandia. Fiecare dintre acestea are specificul său și misiunile urmează
o narațiune predefinită spre deosebire de cele ale jocurilor anterioare ale
seriei. În fiecare dintre aceste campanii veți beneficia și de ajutor din partea
aliaților atunci când se poate; la Stalingrad de cel al soldaților ruși, al
rezistenței franceze în cea de-a doua campanie și a unităților de elită aliate
în campania din Normandia.
Commandos 3: Destination Berlin este un joc care merită cumpărat deși există
riscul să pierdeți multe ore în fața monitorului încercând să găsiți modalitatea
potrivită prin care să "păcăliți" AI-ul adversarilor, care, chiar
dacă e artificial, e ingenios..
|