Tendințe - PC Magazine Romania, Decembrie 2003
Viitorul e în ... carduri!
Cristian Ionescu
Evoluția extraordinară a cardurilor cu circuit integrat - cunoscute și sub
numele de smart carduri - constituie una dintre revoluțiile tehnologice pe care
le trăim curent.
De la inventarea conceptului de smart card in 1974, de catre Roland Moreno,
până la actualele carduri SIM de 128Kbytes, smart cardurile au parcurs un drum
presărat de inovații tehnologice care pare a nu avea limită. Recentele estimări
de piață realizate de organizația europeană Eurosmart ne dau toate motivele
să credem acest lucru.
Înainte de a le examina, nu trebuie să uităm că deja se împlinesc 10 ani de
la prima cartelă românească cu cip, lansată în telefonia publică.
În 2003, la zece ani de la introducere, zeci de milioane de carduri au fost
folosite în România, fără incidente notabile. Pe lângă acestea, peste șase milioane
de telefoane mobile folosesc poate cel mai avansat smart card - cardul SIM,
păstrătorul identităților, al condițiilor de folosire a telefonului mobil și
aplicațiilor cu valoare adăugată.
Piața globală a smart cardurilor
Eurosmart a dat publicității următoarele date referitoare la evoluția smart
cardurilor la nivel mondial:
An |
Card
cu Memorie |
% |
Card cu
Microprocesor |
% |
Total |
% |
1999 |
1031 |
+14 |
398 |
+56 |
1429 |
+23 |
2000 |
1062 |
+3 |
541 |
+35,9 |
1603 |
+12 |
2001 |
1152 |
+8,5 |
599 |
+10,7 |
1751 |
+9,2 |
2002 |
1085 |
-5,8 |
701 |
+17,0 |
1786 |
+2,0 |
2003 |
1102 |
+1,6 |
815 |
+16,3 |
1917 |
+7,3 |
Aceste cifre indică, pe lângă creșterea extrem de sănătoasă și continuă a cardurilor
cu microprocesor și reluarea creșterii cardurilor cu memorie, de tip telefonie
publică. Este interesant de notat faptul că, până în prezent, au fost produse
mai multe carduri pentru fiecare locuitor al planetei….
Din punct de vedere al aplicațiilor, folosirea cardurilor livrate in 2002 este
cea din tabelul 2.
Tab. 2 - folosirea cardurilor pe aplicații.
Card ( Milioane
) |
Sectoare |
Memorie |
Microcontroler |
Total |
|
Unități |
% |
Unități |
% |
Unități |
% |
Telecom |
950 |
87,6 |
430 |
61,3 |
1380 |
77,25 |
Servicii Financiare/
fidelitate |
23 |
2,1 |
175 |
25 |
198 |
11.1 |
Guvern/ Sănătate |
30 |
2,8 |
32 |
4,5 |
62 |
3,5 |
Transport |
60 |
5,5 |
15 |
2,2 |
75 |
4,2 |
TV cu plată |
0 |
- |
35 |
5 |
35 |
1,95 |
Securitate IT |
9 |
0,8 |
7 |
1 |
16 |
0,9 |
Altele |
13 |
1,2 |
7 |
1 |
20 |
1,1 |
TOTAL |
1085 |
100 |
701 |
100 |
1786 |
100 |
TOTAL 2002 |
1786
|
Pe lângă cele doua aplicații tradiționale: telecom și bancar, constatăm apariția
unor noi domenii: transport și guvernamental, în continuă creștere. De altfel,
în domeniul cardurilor cu memorie, acestea se plasează deja pe locurile secunde,
înaintea cardurilor bancare.
Din punct de vedere geografic, livrările de carduri din 2002 au fost destinate
zonelor următoare:
2002
(Milioane) |
REGIUNI |
Memorie |
% |
Microprocesor |
% |
Total |
% |
EMEA |
391 |
36 |
414 |
59 |
805 |
45 |
Asia, Pacific, China |
369 |
34 |
231 |
33 |
600 |
33,6 |
AMERICA de Nord
și de Sud |
325 |
30 |
56 |
8 |
381 |
21,4 |
Total |
1085 |
100 |
701 |
100 |
1786 |
100 |
Europa deține încă supremația folosirii cardurilor, dar este de așteptat ca
în viitorul foarte apropiat acest lucru să se schimbe, în favoarea zonei asiatice.
Folosirea aparent redusă a smart cardurilor în America este dată de faptul că
mai exista încă influența foarte puternică a altor mijloace de plată: moneda
și cardul magnetic. În plus, se poate observa influența puternică dată de telefonia
GSM asupra livrărilor de smart carduri cu microprocesor.
Să examinăm tendințele care apar în cele două domenii a căror creștere este
accentuată în ultimii ani: identificare și transport.
Identificare
Tragicele evenimente din 2001 au dus, printre altele, la creșterea interesului
pentru identificarea persoanelor folosind tehnologia mai sigură, a smart cardului.
Acestea conțin echivalentul digital al unor caracteristici ale persoanei identificate,
folosindu-se la maximum potențialul de memorie existent. Trebuie remarcate limitele
minime ale memoriei ocupate pentru diferite date biometrice: 14B pentru geometria
degetului, 9B pentru geometria mâinii, 300 - 1200B pentru amprentă, 512B pentru
un scan de iris, între 500B si 1000B pentru recunoașterea feței sau 1500B pentru
recunoașterea vocii.
Cardurile de identificare sunt contactless, cu microprocesor, continând datele
personale, fotografia digitizată și echivalentul digital al amprentei. Așa s-a
procedat în SUA de apărare si administrație, în Anglia pentru cei ce solicită
azil, în Olanda pentru trecerea frontierei sau în Spania pentru asigurările
sociale. Trebuie remarcat faptul că Olanda a memorat pe card și rezultatul unei
scanări de iris, pentru a crește siguranța în exploatare.
SUA conduc în ceea ce privește inițiativele, lansând proiecte ambițioase cu
valori depășind 1.5 miliarde $.
Peste 4 milioane de ID carduri trebuiesc emise de Departamentul Apărării bazate
pe standardul Common Access Card. În general se folosesc carduri cu cipuri de
32KB cu tendința de trecere la 64KB, care mai conțin o bandă magnetică tradițională,
poartă o fotografie a posesorului, precum și informații despre acesta, tipărite
conform standardelor Code39 si PDF417. Cardurile provin de la Axalto, modelele
Cyberflex Access, bazate Java, âmpreuna cu cititoarele de tip Reflex. Se estimează
că un astfel de card, cu contact, ar costa sub 5$, iar o versiune contactless,
în jur de 8$.
Din 26 octombrie 2004, accesul străinilor din anumite țări in SUA se va putea
face numai dacă vor deține pașapoarte conținând date biometrice ale posesorului
lor, memorate într-un cip contactless. Conform cerințelor, similare celor exprimate
de ICAO pentru transportul aerian, cardurile vor conține caracteristicile feței
și câteva amprente sau rezultatul unei scanări oculare. Cipul, integrat în pașaport,
va trebui să aibă o durata de viață de 10 ani și, pentru a fi pregătit pentru
alte variante sau îmbunătățiri, ar trebui sa poată avea o memorie de 32 sau
64KB, extensibilă ulterior la 512KB sau 1MB. Cipul va trebui să asigure viteze
mari de transfer, la distanțe de 10 cm de cititor, pentru a permite transferul
și prelucrarea datelor, în timp util, câtă vreme posesorul pașaportului trece
prin fața controlorului de la frontieră.
Este de așteptat ca partea conținând zona contactless să fie practic un smart
card, cu fotografia și principalele date ale posesorului, fixat de pașaportul
tradițional, de hârtie. Mulți oficiali consideră că acest card ar trebui să
conțină și certificate digitale, putând fi astfel folosit în relațiile juridice.
Proiectul a născut deja controverse între grupările de interese ale fabricanților
de astfel de produse. Astfel, ideea unor vize sub forma unor etichete electronice
fixate fizic pe pașaport este combătută de cei ce le doresc înscrise în memoria
cipului, considerând că aplicarea unor etichete este nesigură, iar controlul
ultimei vize problematic, în condițiile în care toate vizele existente ar reacționa
la o interogare radio.
O altă dispută este legată de sistemul de operare, pe care producătorii tradiționali
din Europa îl doresc a fi deschis, fără implementări speciale, verificat în
conformitate cu parametrii impuși de model. În final, însăși metoda de citire
fără contact este combătută, ca fiind costisitoare si ne-asigurând independența
de fabricanți sau securitatea datelor transmise.
Franța intenționează să emită în anul 2006, smart carduri ID contactless conținând
amprente și o fotografie digitizată, memorate într-un cip de 32KB. Pentru a
putea funcționa într-o aplicație națională PKI, cardul va conține și certificate
digitale, necesare în interacțiunea cu autoritățile. Cardul, care ar putea avea
și o parte cu contact, ar urma să fie compatibil și cu aplicația de asigurări
medicale de tip Sesame. În partea de identificare, se vor urma recomandările
ICAO. Cardul ar trebui să fie folosit în paralel cu documentele tradiționale.
China va emite smart carduri pentru cca. 900 milioane de locuitori, înlocuind
actualele buletine de identitate. Deși versiunea de cip are doar 4KB memorie
care va memora date personale și o fotografie compactată, costul întregului
sistem este estimat la 6.1 miliarde $ ! Problemele logistice care vor fi întâmpinate
sunt considerate extrem de serioase - se prevede dotarea a peste 60000 de secții
de poliție - astfel încât proiectul va începe cu o faza de test desfășurată
în Shanghai, Shenzhen și Huzhon. Cardul va fi contactless, optându-se pentru
varianta B a standardului ISO 14443. Autoritățile chineze au impus realizarea
cardului în China, cu sprijinul producătorilor consacrați de cipuri: Infineon
și Philips.
Transportul public
Folosirea smart cardurilor contactless s-a extins rapid în transportul public
mondial, în orașe ca Londra, Petersburg, Chicago, Shanghai, Sao Paolo, Paris,
Milano, San Francisco sau, mai nou, Montreal. Noi proiecte sunt așteptate în
Atena, Bangkok, Copenhaga sau New York.
În București se discută de asemenea, de câțiva ani, despre un proiect major
pentru folosirea cardurilor contactless în transportul urban de suprafață, extinse
apoi și la cel de subteran.
Interesul operatorilor este de a simplifica și mai ales a colecta taxa pe folosirea
mijloacelor de transport asigurând astfel o amortizare rapidă a costurilor unui
asemenea sistem. Interese suplimentare sunt reprezentate de culegerea datelor
de trafic sau de realizarea unor aplicații comune, între mai mulți operatori,
folosind același card, pe care se găsesc impreună un cip Mifare și un microprocesor.
Aceste soluții sunt cu precădere destinate folosirii de masă, generalizată,
așa cum este cazul marilor aglomerări urbane sau a aplicațiilor globale. În
Hong Kong, călătorii folosesc "Octopus Card" cu care își plătesc nu
numai transportul dar și consumațiile în magazine, își asigură accesul în casele
lor păzite electronic, iar copii, la școală, își semnalează sosirea sau plecarea,
in mod similar.
Și în Singapore întâlnim o situație asemănătoare pentru cei 4 milioane de posesori
ai cardului de transport care integrează un portmoneu electronic. Copii, de
exemplu, pot plăti la școală costurile prânzului folosind cardul, iar părinții
pot afla pe Internet ce a comandat copilul.
Opinia generală a specialiștilor este că folosirea smart cardurilor contactless
în transportul urban reprezintă o așa zisă "aplicație ucigașă" al
cărei succes va atrage multe alte noi aplicații de tip identificare sau portmoneu
electronic.
Final
Smart cardul este intrat deja in viața cotidiană a fiecăruia dintre noi și
este de așteptat ca rolul său să crească. Noile tehnologii, combinate cu extraordinarele
aplicații din comunicații vor modifica radical nu numai folosirea cardurilor
dar și rapoartele existente între sectoare economice sau sociale.
|