Soluții - PC Magazine Romania, Decembrie 2003
3D Studio Max 5
Efecte speciale în aplicarea materialelor - Modelarea unui neon
Ionuț Ghionea
În majoritatea cazurilor, neonul constă într-un cilindru lung, de diametru
mic, umplut cu un gaz care luminează sub acțiunea curentului electric. Culoarea
sa diferă (roșu, verde, albastru sau galben deschis), în funcție de compoziția
gazului.
Se desenează un cilindru ([Create] -> [Geometry] -> [Standard Primitives]
-> [Cylinder]), în portul de vedere Front. Pentru cilindru, valorile diferiților
parametri pot fi, spre exemplu: Radius=3, Height=130, Height Segments=10, Cap
Segments=2, Sides=25, Smooth și Generate Mapping Coords bifate. Acest cilindru
reprezintă neonul. De asemenea, la capetele cilindrului se desenează și două
paralelipipede (Box), fiind suporturile acestuia (Figura 1 - Modelarea neonului).
Foarte important în crearea neonului este materialul cu care aceasta se mapează
astfel încât iluzia să fie aproape perfectă. Ca urmare, acesta va trebui creat,
folosind parametrii editorului de materiale. Din meniul Rendering -> Material
Editor, se alege un material ce va fi modificat, astfel: se apasă butonul [Material
Effects Channel] și se schimbă valoarea pe care acesta o arată, din 0 în 1 (Figura
2 - Crearea materialului pentru neon).
Se modifică culorile Ambient și Diffuse în roșu închis, respectiv, roșu deschis;
Specular rămâne alb, se mapează cilindrul (neonul) și se părăsește editorul
de materiale.
Pentru a face materialul să strălucească se va folosi opțiunea Lens Effects
Glow din Video Post. Astfel, din Rendering -> Video Post se adaugă două elemente,
necesare realizării efectului.
Primul buton apăsat este [Add Scene Event] și se alege Perspective. Se apasă
apoi [Add Image Filter Event] pentru a alege Lens Effects Glow (Figura 3 - Adăugarea
celor două evenimente Video Post):
Modificarea parametrilor de strălucire ai materialului se realizează prin apăsarea
butonului [Setup], după un dublu-click pe Lens Effects Glow, astfel:
-În zona Properties: se bifează numai Source -> Effects ID și Object ID,
a căror valoare trebuie să fie egală cu 1, valoarea dată anterior materialului
(Material Effects Channel).
-În zona Preferences: Effect -> Size=3, Color -> User=galben deschis.
Parametrii din Gradients și Inferno rămân nemodificați. Se obține, astfel,
imaginea din Figura 4 - Modificarea parametrilor de strălucire ai materialului:
Modificând succesiv toți parametrii Lens Effects Glow, se obțin mai multe efecte,
câteva exemple fiind prezentate în Figura 5 - Efecte obținute prin modificarea
parametrilor Lens Effects Glow:
Atenție ! Aceste obiecte modelate, cu aspect de neon, nu luminează scena sau
obiectele aflate în aceasta, fiind necesară introducerea unor lumini de tip
Omni, de culoarea materialului cu care a fost mapat neonul.
Fig.
6. Materialul neonului aplicat asupra unui text
|