Tendințe - PC Magazine Romania, Octombrie 2003
Remodelarea PC-ului
Ștefan Iliescu
Intel Developer Forum (IDF) reprezintă unul dintre cele mai populare evenimente
destinate dezvoltatorilor hardware și software de pe întreg mapamondul. Desfășurându-se
pe întreaga durată a anului, IDF adună laolaltă nume importante ale industriei
în scopul de a dezbate pe marginea ultimelor tehnologii destinate PC-urilor,
serverelor și echipamentelor de comunicații. Între 16 și 18 septembrie a fost
rândul orașului californian San Jose, inima Silicon Valley, să găzduiască cea
mai importantă reprezentație a IDF 2003.
În deschiderea evenimentului, președintele Intel, Paul Otellini, a subliniat câteva din punctele principale ale celor trei zile de prezentări, punând accentul pe relizările Intel din ultima perioadă. "La numai doi ani după ce am dezvăluit detaliile asupra a ceea ce, la vremea respectivă, avea nume de cod Banias, convergența de procesare-comunicații a devenit un fenomen mainstream. Un exemplu ar fi faptul că peste 76.000 de carduri pentru rețele wireless se adaugă în fiecare zi la infrastructura de procesare la nivel global. Este un argument care arată limpede că fenomenul convergenței se bucură deja de un succes promițător. Acest lucru nu se întâmplă numai în aria PC-urilor, ci estimăm că până în anul 2010 vor fi peste 2,5 miliarde de dispozitive wireless handheld capabile să ofere funcții de comunicare, combinate cu puterea de procesare a PC-urilor avansate existente la ora actuală", a subliniat Otellini.
Cantitatea foarte mare de informații disponibile în urma acestui eveniment, combinată cu spațiul disponibil restrâns, mă împiedică să mă avânt într-o prezentare detaliată a fiecărei tehnologii aduse în discuție. Voi încerca să enumăr temele prezentate, cu promisiunea ca în numerele viitoare, odată cu apropierea de stadiul de concretizare a fiecărei tehnologii în parte, să revenim cu informații complete.
Noile procesoare desktop
Dincolo de mult anunțata lansare a noului Prescott, apariția discuțiilor legate de o nouă versiune de procesor, Pentium4 Extreme Edition, a stârnit destulă nedumerire în rândul analiștilor. Așa cum ne-am obișnuit, reprezentanții Intel nu pot fi atrași în discuții pe teme care nu le convin, însă există o părere destul de răspândită conform căreia Pentium4 Extreme Edition ar reprezenta o soluție de umplere a spațiului de timp lăsat gol de întârzierea lui Prescott. Această părere a fost alimentată și de reticența cu care cei de la Intel au discutat despre Prescott, chiar dacă în cadrul saloanelor de prezentare din cadrul IDF au existat sisteme echipate cu asemenea procesoare. Un răspuns destul de la îndemână ar putea consta în lansarea liniei AMD Athlon64 la sfârșitul lunii septembrie 2003, înainte ca Prescott să poată fi gata, Pentium4 Extreme Edition putând astfel oferi o posibilă alternativă.
Purtând denumirea completă de "Pentium4 Processor with Hyper-Threading, Extreme Edition", noul procesor rulează la 3,2 GHz cu FSB la 800 MHz. El este construit pe nucleul Gallatin, care a fost inițial dezvoltat pentru procesoarele Xeon pentru stații de lucru și servere. Cei 2,5 MB de memorie cache secundară sunt divizați în 512 kB de cache L2 și 2 MB de cache L3. Motivul pentru adăugarea unui cache L3 rezidă probabil în probleme legate de arhitectura cipului. Adăugarea unui cache L3 pe o suprafață disponibilă mai mare este mai ușoară decât extinderea zonei de cache L2 existente deja. Dezavantajul acestei soluții constă în latența mai mare a memoriei cache L3 decât cea a memoriei cache L2. Tehnologia de fabricație folosită este tot cea de 0,13 microni, restul arhitecturii fiind preluată de la vechiul Northwood.
Generația SerialATA 2.0
Odată cu penetrarea din ce în ce mai largă a standardului SerialATA 1.0, membrii grupului de dezvoltare SerialATA și-a îndreptat atenția către noua versiune a specificațiilor. Cea mai clară modificare va consta în creșterea lățimii de bandă pe porturile SATA. Actualul standard permite o rată de transfer de maxim 150 MBps, în timp ce noua versiune va crește la 300 MBps, ceea ce va deveni comparabil cu rata de transfer a standardului UltraSCSI 320.
SATA 2.0 va oferi command queuing nativ, ceea ce poate rezulta ăn creșterea cu până la 30% a eficienței în administrarea traficului. De asemenea, se va cunoaște o îmbunătățire a performanțelor în medii de lucru multitasking și multi-proces.
O altă îmbunătățire adusă de SATA 2.0 va fi suportul pentru echipamente SATA externe. Conectorii folosiți vor fi ușor modificați pentru o prindere mai stabilă, iar cablurile vor fi mai grele, datorită sistemului de rigidizare folosit. Nu în ultimul rând, capabilitatea de conectare/deconectare în timpul funcționării aduce o mulțime de noi posibile întrebuințări sistemelor de stocare cu SATA.
Big Water?
De mai bine de un an Intel lucrează pentru dezvoltarea unui nou standard form-factor, numit Big Water. Numele oficial este acum BTX (Balanced Technology Extended). Principalele scopuri ale lui BTX sunt acelea de a crea un form-factor are să faciliteze răcirea mai bună a procesoarelor tot mai rapide și minimizarea nivelului general de zgomot produs de PC. Un factor cheie al BTX constă în modul în care aerul este circulat în sistem. Aerul este captat prin intermediul unui singur ventilator de dimensiuni mai mari (de obicei 120 mm în diametru), care folosește o viteză de rotație relativ mică. Un aspect interesant în construcția ventilatorului este sistemul acestuia de prindere. În trecut sistemul de prindere consta într-o ramă în jurul ventilatorului. Inginerii Intel au creat un stator, care este mai complex și aduce pe lângă ramă o componentă asemănătoare cu paletele ventilatorului, dar care nu se rotește. Statorul prezintă o paletă în plus față de ventilator, și este proiectat pentru a redirecționa aerul provenit din ventilator, astfel încât să se obțină un nivel mult mai scăzut al zgomotului.
Aerul captat de ventilator este direcționat prin intermediul unei galerii direct deasupra radiatorului de pe procesor. Placa video este de asemenea plasată undeva pe circuitul primar fluxului de aer.
PCI Express
Împreună cu PCI-SIG (Peripheral Component Interchange Special Interest Group), Intel încearcă să creeze un curent favorabil introducerii standardului PCI Express. Alături de formatul BTX, această tehnologie va conduce la remodelarea arhitecturii PC-ului, așa cum o cunoaștem astăzi. Aflat de ceva timp în discuție, PCI Express reprezintă succesorul arhitecturilor PCI și al PCI-X. Arhitectura serială PCI Express oferă lățime de bandă scalabilă de la 2,5 la 80 Gbps și furnizează facilități avansate pentru a face față nevoilor de input/output ale viitoarelor sisteme. Acestea vor folosi procesoare peste 10 GHz, memorii mai rapide, plăci video mai performante, precum și interfață Ethernet Gb și 10 Gb. În cadrul IDF 2003, ATI a prezentat o placă video PCI Express, folosind un procesor al cărui nume nu este încă disponibil.
Puterea consumată rămâne o problemă, capacitatea de alimentare oferită de PCI Express fiind de 75W, insuficient însă pentru generațiile de plăci video de nivel înalt preconizate pentru anul viitor. Astfel, sursele ATX cu conectori de 20 de pini disponibile astăzi, ar putea să nu mai fi de ajuns, fiind posibilă o migrare către sursele de stații de lucru și servere, de 24 de pini. Datorită necesităților de putere ale viitoarelor generații de procesoare și plăci grafice, Intel sugerează folosirea unor surse de minimum 300W în sistemele PCI Express.
Casa digitală și protejarea conținutului
Potrivit Intel conceptul de "digital home" se referă la momentul în care consumatorul va putea accesa conținutul media oricând, oriunde și cu ajutorul oricărui dispozitiv din locuința sa. Câteva produse noi sunt programate pentru viitorul apropiat, printre ele numărându-se și Gateway LCD Media Center. Soluția folosește un procesor Pentium 4 cu HT2, permițând consumatorilor să ruleze mai multe programe simultan. De exemplu, utilizatorul își poate înregistra emisiunea TV preferată în background, jucând în același timp un joc 3D.
În același timp, proiectul cunoscut sub numele LaGrande este prezentat de Intel ca fiind o soluție hardware de protecție împotriva hackerilor. Discuțiile din cadrul forumului au evidențiat însă și o altă posibilă utilizare a noii tehnologii, și anume pentru protecția conținutului digital. Problema ridicată de diverși analiști a fost însă dacă nu cumva furnizorii de conținut alături de producătorii hardware încep să trateze utilizatorii drept "consumatori" de conținut și cu ca "deținători" de conținut. Însă aceasta este o discuție mult mai amplă, care va genera încă multe comentarii.
|