Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuţii   




Cartea de oaspeţi   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Soluţii - PC Magazine Romania, Octombrie 2003

3D Studio Max 4

Cum să animezi o siglă

Ionuţ Ghionea

Acest articol prezintă modul de realizare a unei animaţii, cea în care sigla revistei PC Magazine, aşezată pe feţele unui paralelipiped alb, se roteşte în jurul axei acestuia, împreună cu o sursă de lumină, asemănătoare unui bec.

Prima etapă este recrearea siglei PC Magazine, care trebuie să fie absolut identică cu cea oficială, prezentă pe coperta revistei. Pentru a obţine imaginea din Figura 1, trebuie parcurse câteva etape, în care se vor forma 8 paralelipipede roşii şi textul PC Magazine România.

Fig. 1 - Sigla PC Magazine ce trebuie obţinută

Pentru început se va crea din [Create] -> [Geometry] -> [Standard Primitives] -> [Box], un paralelipiped cu următoarele dimensiuni: Length=42, Width=340 şi Height=25. Se clonează acest prim obiect, folosind opţiunea Clone din meniul Edit, celelalte 7 obiecte obţinute fiind deplasate mai jos, la distanţe egale între ele, dar aliniate stânga-dreapta cu obiectul sursă. Penultimul paralelipiped trebuie să fie puţin mai lat, de dimensiune Length=75 (Figura 2).

Fig. 2 - Obţinerea celor şapte paralelipipede

Se adaugă textul "PC Magazine România" ([Create] -> [Shapes] -> [Splines] -> [Text]), scris cu majuscule, astfel:

  • grupul de litere "PC" este de dimensiune (Size)=350, cu fontul Impact;
  • grupul de litere "MAGAZINE" este de dimensiune 80, cu fontul Arial Narrow Bold;
  • grupul de litere "ROMÂNIA" este de dimensiune 40, cu fontul Swiss 721 Black Extended BT.

Evident, s-au folosit seturile de caractere incluse în program şi care simulează cât mai bine sigla PC Magazine. Se extrudează toate textele create anterior ([Modify] -> [Modifier List] -> [Extrude]) cu valoarea (Amount)=12 şi se poziţionează în faţa paralelipipedelor, ca în Figura 3.

Fig. 3 - Extrudarea şi poziţionarea textului

Urmează colorarea obiectelor (în fapt, aplicarea de materiale pe acestea). Din meniul Rendering se alege opţiunea Material Editor. Se stabileşte un material roşu pentru paralelipipede şi alb pentru texte (Figura 4).

Fig. 4 - Aplicarea de materiale diferite pe obiecte

Abia în acest moment s-a obţinut sigla din Figura 1. Se grupează toate obiectele, selectându-le şi folosind opţiunea Group din meniul Group. Grupului de obiecte nou creat i se va da numele "Sigla" şi se va comporta în continuare ca un singur obiect ce poate fi scalat, deplasat, copiat. În cazul în care se doreşte modificarea unui element component, grupul poate fi deschis (Open) sau desfăcut (Ungroup), folosind acelaşi meniu Group.

În scenă se va mai adăuga un corp paralelipipedic ([Create] -> [Geometry] -> [Standard Primitives] -> [Box]), cu următoarele dimensiuni: Length=366, Width=365 şi Height=448. Aceste dimensiuni sunt informative, ele putând fi modificate în funcţie de dorinţa fiecăruia. Se aplică şi pe acest obiect un material alb, eventual cel de pe textul siglei.

Se clonează grupul "Sigla" în patru exemplare, care se deplasează şi se rotesc, fiecare dintre ele ocupând una din cele patru feţe ale corpului paralelipipedic creat anterior (Fig. 5).

Fig. 5 - Poziţionarea siglei pe laturile paralelipipedului

În scenă trebuie adăugate patru lumini de tip Target Spot ([Create] -> [Lights] -> [Target Spot]), cu următorii parametri: Cast Shadows activat, Multiplier=0,4 şi culoare albă. Spoturile de lumină vor fi îndreptate orizontal spre fiecare faţă a ansamblului de obiecte (patru sigle şi paralelipipedul) (Fig. 6):

Fig. 6 - Amplasarea celor patru spoturi de lumină

Se creează o cameră ([Create] -> [Cameras] -> [Target]), cu următorii parametri: Lens=50mm, FOV=40deg, puţin mai sus decât spoturile de lumină, astfel încât să apară impresia de perspectivă (Fig. 7):

Fig. 7 - Crearea camerei de filmat

Pentru a obţine un efect interesant, se mai adaugă în scenă o lumină de tip Omni ([Create] -> [Lights] -> [Omni]), cu următorii parametri: culoare albă, Cast Shadows activat şi Multiplier=0,8, plasând-o în apropierea obiectelor create anterior (Fig.8).

Fig. 8 - Adaugarea în scenă a unei lumini de tip Omni

Din meniul Rendering, prin opţiunea Video Post se adaugă următoarele evenimente:

  • prin [Add Scene Event] se stabileşte că scena va fi renderizată prin intermediul camerei (în cazul de faţă, aceasta se va numi Camera01);
  • prin [Add Image Filter Event] se completează lumina Omni cu efectul Lens Flare. Apăsând butonul [Setup] se deschide panoul de configurare a efectului şi se alege sursa de lumină Omni01 (Node Sources);
  • prin [Add Image Output Event] se creează fişierul în care va fi salvat rezultatul renderizării, care poate fi o imagine statică sau o animaţie.

Efectul Lens Flare oferă luminii un aspect special, pe baza setărilor unor sub-efecte ce se completează şi cumulează, astfel: în zona Prefs se bifează sub-efectele Glow (Render şi Inferno), Ring (Render), Auto Sec (Render, Off Scene şi Inferno), Rays (Render) şi Streak (Render). Fiecare sub-efect are propriile opţiuni şi setări:

  • Glow: Radial Colour: albastru, Size=52;
  • Ring: Radial Colour: la capete albastru, în centru alb, Size=30, Thick=8;
  • Auto Sec: Radial Colour: de la stânga spre dreapta culoarea trece de la bleu la albastru mai închis, Min=5, Max=30, Axis=3, Qty=15;
  • Rays: Radial Colour: albastru, Size=100, Num=300, Sharp=10 şi opţiunile Group şi Auto Rotate bifate;
  • Streak: Radial Colour: de la stânga spre dreapta culoarea trece de la bleu la albastru mai închis, Size=150, Width=10, Sharp=10, Taper=5, opţiunea Auto Rotate bifată;
  • Inferno: se bifează Fiery, Motion=100, Direction=20, Quality=4, Size=24, Speed=1, Base=50, Ampl=100, Bias=50 şi Edge=100 (Fig. 9 - Setarile complexe ale efectului Lens Flare).

Este momentul începerii animaţiei, în care camera şi lumina Omni se vor mişca în jurul paralelipipedului cu siglele PC Magazine, camera pe un cerc, într-un singur plan, iar lumina Omni pe o traiectorie neregulată, trecând prin mai multe plane.

Un parametru important al animaţiei este numărul de cadre. În cazul de faţă se alege un număr de 400 de cadre, ce asigură o animaţie liniară, la viteză constantă, pentru un timp de aproximativ 14 secunde. Toate setările animaţiei se află în partea de jos a ecranului, efectiv, numărul de cadre, tipul şi viteza de rulare setându-se apăsând butonul [Time Configuration], aflat în dreapta butonului [Animate]. Se stabileşte punctul de pornire (Start Time) la poziţia 0, punctul de sfârşit (End Time) la poziţia 400, celelalte două opţiuni, Length şi Frame Count completându-se automat (400, respectiv 401).

În pasul următor se creează traiectoriile după care se vor mişca lumina Omni şi Camera. Astfel, se desenează două cercuri concentrice ([Create] -> [Shapes] -> [Splines] -> [Circle]), cu centrul în interiorul paralelipipedului, în punctul de intersecţie (aproximativ) al diagonalelor sale. Razele celor două cercuri diferă în funcţie de distanţele la care se află lumina şi camera. Evident, raza cercului pe care se va mişca lumina va fi mai mică, deoarece aceasta se află poziţionată între cameră şi paralelipiped.

Se selectează camera, iar din [Motion] -> [Trajectories] se apasă butonul [Convert From] şi se alege cercul cu raza mai mare. Se procedează identic şi pentru lumina Omni. În ambele traiectorii se modifică valoarea Sample Range -> End Time la valoarea 400.

Traiectoria circulară pe care se află lumina Omni trebuie modificată, utilizând [Motion] -> [Sub-Object] -> [Keys], în care se deplasează key-le din care este formată această traiectorie (Fig. 10):

Fig. 10 - Stabilirea traiectoriilor de mişcare pentru lumina şi cameră

Animaţia a fost astfel creată încât punctul de început să coincidă cu cel de sfârşit, pentru a putea fi rulată în sistem buclă, de câte ori este necesar. Practic, cadrul final (400) este foarte apropiat de cel iniţial (0), tranziţia între acestea fiind făcută fără a se observa că animaţia a fost reluată.

Renderizarea animaţiei se va face prin meniul Video Post, apăsând butonul [Execute Sequence]. Mai trebuie stabilite valorile Range (0 şi 400), cât şi rezoluţia fişierului .avi în care va fi salvată animaţia. Recomandăm o rezoluţie de cel puţin 800x600 pixeli, chiar dacă fişierul rezultat este mai mare (aproximativ 20MB).

În figura 11 este prezentată o imagine din timpul animaţiei, în care se observă şi modul în care este afişată lumina datorită efectului Lens Flare.

Fig. 11 - Imagine din timpul animaţiei

Deşi pare complicată, realizarea acestei animaţii este doar puţin laborioasă, dar tehnica sa poate sta la baza altor animaţii pe care suntem convinşi că veţi încerca să le realizaţi singuri.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

webmaster@pcmagazine.ro

LG - Life´s Good

www.agora.ro

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro