Legislație - PC Magazine Romania, Octombrie 2003
Poșta legislativă
Fuziuni și achiziții în industria de software
Marian Dinu - Linklaters, Miculiți și Asociații
vânzătorul speră să fie compensat echitabil pentru
faptul că se desparte de o afacere profitabilă
Aveți în vedere scenariul următor: sunteți o companie româneasca de succes, dar de un succes de dată recentă, încât, deși tehnologia pe care ați dezvoltat-o are calități incontestabile, vânzările nu rivalizează cu cele ale giganților din domeniu. Unul dintre acești giganți vă remarcă și decide că, din punctul de vedere al strategiei lor, tehnologia voastră este exact ceea ce le trebuie. Improbabil? Precedentul a fost creat prin vânzarea de către GeCAD Software a tehnologiei RAV Antivirus către Microsoft, tranzacție care a focalizat atenția lumii IT către România ca o țară cu potențial creator în domeniul software.
Prin urmare, admițând că sunteți într-adevăr abordați de unul dintre giganții mondiali, și că ați depășit momentul inițial de panică, decizând că viitorul e într-adevăr să faceți tranzacția propusă, la ce trebuie să vă așteptați? Aveți o sumă de alegeri importante înaintea voastră, așa încât poate primul lucru pe care trebuie să-l faceți e să vă consultați cu avocatul vostru.
Inițial, veți semna un contract de confidențialitate, care să acopere existența negocierilor, dar și, mai ales, informațiile pe care în calitate de vânzători, le veți dezvălui potențialului cumpărător. Veți trece relativ repede după aceea la negocierea unui document care să includă termenii esențiali ai tranzacției propuse (un acord de principiu, sau "term sheet").
Trebuie să aveți în vedere faptul că o tranzacție rezultând în transferul unei tehnologii se poate realiza în câteva moduri diferite, dar care nu sunt egal favorabile din punctul de vedere economic. De aceea, înainte de a conveni prețul vânzării, asigurați-vă că ați înțeles bine și sunteți de acord cu structura propusă.
De exemplu, una dintre alegerile fundamentale este aceea dacă obiectul vânzării îl vor constitui acțiunile unei societăți care deține drepturile asupra tehnologiei respective, sau tehnologia însăși, sub forma unei vânzări de active. Din punct de vedere fiscal, poate fi preferabil pentru un vânzător care e persoană fizică să vândă acțiunile, întrucât această vânzare este supusă unei cote de impozitare a câștigurilor de capital redusă. Cumpărătorul va fi însă reticent să accepte să preia o societate care are o istorie pe care nu o cunoaște, cu riscul de a descoperi ulterior existența unor obligații semnificative. Pentru a-l convinge totuși pe cumpărător să meargă pe această cale, vânzătorul trebuie să fie capabil să organizeze, cu ajutorul avocaților săi, într-un timp foarte scurt o cameră de date în care informația să fie cât mai completă și mai bine organizată, pentru a da cumpărătorului ocazia să se convingă, prin propria sa analiză, că riscurile nu sunt semnificative. Ideal, acest exercițiu trebuie să lase și timp pentru corectarea eventualelor probleme semnalate de analiza inițială a avocaților vânzătorului, pentru a diminua șansele ca eventualele probleme să deraieze negocierile. Acest lucru presupune însă și faptul că aceste probleme trebuie să fie de un ordin de mărime controlabil, ceea ce subliniază necesitatea unei bune administrări permanente a societății, iar nu doar a unui efort mai intens de "curățire" în apropierea unei tranzacții mai însemnate.
Celălalt lucru important în contextul deciziei "acțiuni sau active" este și în ce măsură societatea care a dezvoltat produsul software respectiv este angajată și în alte linii de afaceri, care nu sunt interesante pentru cumpărător. Dacă așa stau lucrurile, elementul critic va fi cel de timp - și anume dacă vânzătorul are răbdare să aștepte rezultatul unei reorganizări prin care societatea comercială ar fi divizată, astfel încât societatea care ar face obiectul vânzării să includă numai ceea ce este strict relevant pentru obiectul vânzării (în speță, drepturile de proprietate intelectuală asupra tehnologiei).
În cazul în care, cu toate eforturile depuse de vânzător, cumpărătorul insistă să nu preia societatea în ansamblul ei, una dintre chestiunile care trebuie avute în vedere este rezolvarea poziției societății față de clienții și partenerii de afaceri existenți, mai ales când există obligații pe un termen care depășește termenul anticipat pentru finalizarea tranzacției. De asemenea, în măsura în care, ca urmare a tranzacției, se cere transferul bazelor de date referitoare la clienți către cumpărător, atunci trebuie avute în vedere prevederile legale referitoare la protecția datelor, inclusiv probabila notificare a acestui transfer la Avocatul Poporului, în conformitate cu Legea nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.
În afară de structura schematică a tranzacției și de preț, acordul de principiu va include și condițiile esențiale pentru realizarea tranzacției, cum ar fi transferul unui anumit număr de angajați de la vânzător la cumpărător, obligații de neconcurență pe o anumită perioadă de timp, obținerea aprobării autorităților competente din domeniul concurenței etc.
După semnarea acordului de principiu și efectuarea analizei diagnostic de către cumpărător, se va trece la negocierile propriu-zise asupra documentației. Problemele cele mai spinoase sunt de obicei legate de asigurările și garanțiile pe care vânzătorul este dispus să le dea cu privire la ceea ce vinde, și a răspunderii eventuale pe care înțelege să și-o asume. Este firesc pentru cumpărător să fie protejat de circumstanțe nedorite, cum ar fi cazul în care există încălcări ale unor drepturi de proprietate intelectuală ale altor persoane. Pe de altă parte, din perspectiva vânzătorului, e dificil să-și asume o răspundere nelimitată în legătură cu inexistența nici unui fel de pretenții din partea unor terți, chiar dacă nu are un motiv anume de a crede că astfel de pretenții sunt probabile. Natura industriei, și controversele aprinse în jurul brevetabilității produselor software, arată că în acest domeniu există mult mai multe incertitudini decât în cazul vânzării unor active corporale. Ca urmare a tranzacției, vânzătorul speră să fie compensat echitabil pentru faptul că se desparte de o afacere profitabilă, și nu vrea să se găsească în situația în care nu mai are nici afacerea și nici banii primiți cu titlu de preț, datorită despăgubirilor pe care a trebuit să le plătească. Negocierile trebuie deci conduse cu prudență și realism, păstrând întotdeauna ca obiectiv asigurarea unui echilibru rezonabil între interesele vânzătorului și ale cumpărătorului.
În concluzie, dacă ați dezvoltat un produs informatic de vârf, puteți privi cu încredere așezarea la masa de negociere cu un gigant mondial, cu care, fiind bine sfătuiți în domeniile financiar și juridic, puteți trata de la egal la egal și obține o recompensă justă pentru munca și investiția voastră. Aceasta dacă nu preferați să perseverați în încercarea de a face un gigant mondial din propria companie!
|