Comentarii şi interviuri - PC Magazine Romania, Octombrie
2003

O lume descompusă
şi refăcută într-un mare hipertext, accesibil pe nenumărate căi.
|
Mircea Sârbu
Director al firmei IntraWeb Software şi columnist al revistei PC Magazine România.
Satul global Reloaded
"Facts are not as important as fallacies"
- Marshall McLuhan
Fiecare mediu, indiferent de mesajul pe care-l vehiculează, îşi are propriile efecte intrinseci, care reprezintă mesajul său propriu... Nu, n-am inventat eu asta. A spus-o Marhall McLuhan prin 1964 şi a sintetizat-o într-o sintagmă celebră: the medium is the message. Mesajul oricărui mediu sau a oricărei tehnologii este o schimbare a magnitudinii, sau a ritmului, sau a "tiparelor" pe care acesta le induce modului în care oamenii acţionează. Apariţia tiparului a transformat civilizaţia umană dintr-una orală într-una scrisă, pentru ca mai apoi telefonul, radioul şi televiziunea să readucă oralitatea ("am renunţat la un ochi pentru o ureche"), să anuleze distanţele şi să prefacă lumea într-un uriaş "sat global" (altă sintagmă celebră...).
Dar Internetul? Ei bine, McLuhan a murit în ultima zi a lui 1980, aşa că va trebui să ne descurcăm singuri în această chestiune. Iar pentru că abilităţile mele teoretice şi speculative nu-mi permit să urmez demersul gânditorului canadian, voi recurge la o poveste (oarecum) "exemplară".
Pe la începutul anilor ´90, o profesoară de engleză face o călătorie cu trenul de la Manchester la Londra. În cele patru ore petrecute în vagon îşi imaginează o poveste cu vrăjitori, conturează principalele personaje şi reperele majore ale acţiunii. După câţiva ani, se stabileşte la Edinburgh, unde se întreţine predând franceza şi se hotărăşte să scrie povestea. N-are bani, nici timp, nici maşină de scris sau PC dar, după opt ani, povestea primului an de studiu petrecut de Harry Potter la şcoala de vrăjitorie Hogwarts este gata. Editorii, sceptici, o refuză. Vor citi copiii de azi o carte despre vrăjitori şi "piatra filozofală"? Vor accepta băieţii o carte scrisă de o femeie? Şi, mai ales: vor renunţa copiii la câteva ore de jocuri multimedia pe computer pentru a citi ceva, orice?
În cele din urmă, editura Bloomsbury plăteşte ceva peste 2000 de lire autoarei
şi încearcă marea cu degetul. Astfel începe istoria celui mai fulminant succes
editorial al tuturor timpurilor. Cărţile se vând în tiraje fabuloase (peste
100 de milioane de exemplare până acum), Warner Bros le ecranizează (obţinând
al doilea succes de box-office din istorie) iar autoarea, J.K. Rowling, câştigă
aproape o jumătate de miliard de dolari, devenind mai bogată decât regina Angliei.
Cazul Potter nu este singular, dar a evidenţiat mai mult ca oricare altul o
tendinţă majoră: convergenţa mediilor. Cărţile pe hârtie, cărţile "lecturate"
(difuzate pe unde radio, pe CD-uri şi casete), cărţile ecranizate (difuzate
în săli de cinema, pe DVD, prin streaming online, după care urmează televiziunea),
jocurile (reale sau pe computer), posterele şi toate celelalte, până la tricouri
şi caiete. Noutatea este Web-ul, care le unifică. O vizită la harrypotter.warnerbros.com
vă va da o imagine a ansamblului.
Însă partea fascinantă este dincolo de comerţ. O întreagă nouă generaţie conectată la Reţea aştepta parcă startul. Iar povestea lui Harry Potter, plasată într-un univers imaginar care transcende reperele culturale, a venit la momentul potrivit pentru ca generaţia potrivită să o transpună în mediul potrivit: Web-ul. Mulţimea forumurilor şi a siturilor dezvoltate de fani a angajat milioane de copii şi adulţi într-o explorare comună a unui univers având ca referinţă unică şi absolută cartea.
Pe de altă parte, ceea ce a făcut Web-ul din poveştile lui Harry Potter prefigurează
viitorul cărţii. The Harry Potter Lexicon (www.hp-lexicon.org)
este o enciclopedie incredibilă a universului cărţilor doamnei Rowling. Totul
este acolo, de la atlasul lumii vrăjitorilor până la planurile detaliate ale
şcolii Hogwarts, de la cronologiile vechi până la calendarul pe zile al fiecărui
an de studiu, de la enciclopedia poţiunilor magice până la regulamentul jocului
Quidditch... O lume descompusă şi refăcută într-un mare hipertext, accesibil
pe nenumărate căi. Deja autoarea a căzut în plasa de păianjen: fiecare neconcordanţă
este marcată, fiecare promisiune este în timeline-ul corespunzător.
Poate că romanele viitorului vor fi lumi virtuale pe care le vom explora precum lexiconul lui Harry Potter, căutând idila sau crima în atlasul locurilor, în desfăşurătorul evenimentelor, în repertoarul emoţiilor şi în catalogul complet al tuturor lucrurilor.
McLuhan s-a grăbit, dar a anticipat corect. Satul global s-a născut abia acum. Mediul său este Web-ul iar mesajul intrinsec al acestuia este - aşa cum remarca un discipol al maestrului - ubicuitatea.
|